Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δυο γυναίκες κι ένα θρίλερ στους βάλτους

Αγγελική Παπούλια, Μιχάλης Κίμωνας σε σκηνή από την ταινία

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δυο γυναίκες κι ένα θρίλερ στους βάλτους

  • A-
  • A+

Μαθημένος από τα μεγάλα φεστιβάλ ο Σύλλας Τζουμέρκας. Η πρώτη του ταινία, «Χώρα προέλευσης», έκανε πρεμιέρα στη Βενετία (2010), η δεύτερη, «Εκρηξη», στο Λοκάρνο (2014) και τώρα, σε λίγες μέρες, η τρίτη του στην 69η Μπερλινάλε, στο περίοπτο και αγαπημένο του κοινού παράλληλο τμήμα «Πανόραμα» (7 με 17 Φεβρουαρίου). Εχει τον περίεργο τίτλο «Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών», που σε κάνει να φαντάζεσαι ποιητικά, εξωτικά πράγματα, ας πούμε το διάσημο μυθιστόρημα της Τζιν Ρις «Η πλατιά θάλασσα των Σαργασσών»...

«Καθόλου ποιητικός», μας προλαβαίνει ο σκηνοθέτης, «ακριβώς το αντίθετο. Εντελώς ρεαλιστικός είναι ο τίτλος. Παραπέμπει στα χέλια, που παίζουν μεγάλο ρόλο στην ιστορία της ταινίας.

Η Θάλασσα των Σαργασσών είναι το Τρίγωνο των Βερμούδων, λίγο πάνω από την Κούβα. Εκεί μαζεύονται κάθε χρόνο από όλο τον κόσμο, από Ελλάδα, από Μεσόγειο, από την υπόλοιπη Ευρώπη και από τις ΗΠΑ τα χέλια που έχουν φτάσει σε ηλικία αναπαραγωγής. Ζευγαρώνουν, γεννάνε και πεθαίνουν. Τα μωρά, οι γόνοι, επιστρέφουν ακολουθώντας την αντίστροφη διαδρομή, εκεί όπου ξεκίνησαν οι γονείς τους. Πραγματικό θαύμα».

Μεσολογγίτισσα η Γιούλα Μπούνταλη, μόνιμη συνεργάτις του Τζουμέρκα, συν-σεναριογράφος της ταινίας αλλά και πρωταγωνίστριά της, ήξερε τα πάντα για τα χέλια. Γύρω από τη συναρπαστική τους ιστορία, έφτιαξαν χαρακτήρες, θέμα, στόρι. Με δυο γυναίκες στο κέντρο.

Η μία, η Ελισάβετ (Αγγελική Παπούλια), είναι μια αστυνομικός, που βαλτώνει σε μικρή πόλη της Δυτικής Ελλάδας. Η άλλη, η Ρίτα (Γιούλα Μπούνταλη), δουλεύει σε εργοστάσιο χελιών.

Εχουμε τέτοια, αλλά ένα ειδικά, ίσως το μεγαλύτερο στην Ελλάδα, στον Αμβρακικό κόλπο, που εκτρέφει, τυποποιεί και διακινεί τα γνωστά μας «χέλια Γείτονα», στάθηκε θησαυρός για την ταινία.

«Χωρίς τον Βαγγέλη Γείτονα δεν θα μπορούσαμε ποτέ να μπούμε σε έναν αυθεντικό χώρο ιχθυοκαλλιέργειας. Τα γυρίσματα έγιναν έτσι σχεδόν ντοκιμαντερίστικα», λέει ο σκηνοθέτης. «Και μέσα στη φύση», συμπληρώνει, κυρίως στις περιοχές γύρω από Μεσολόγγι, Αρτα, Δέλτα του Αχελώου.

Μια μυστηριώδης αυτοκτονία, που θα αναστατώσει τη μικρή πόλη και θα βγάλει στην επιφάνεια πάθη και βία, θα φέρει κοντά τις δυο γυναίκες, που μέχρι τότε αγνοούσαν η μία την ύπαρξη της άλλης.

Ο Σύλλας Τζουμέρκας είναι σαφής. «Αυτή η ταινία μου είναι καθαρό θρίλερ, με στοιχεία δράματος χαρακτήρων. Το γεγονός ότι ανήκει σε genre και έχει και έναν γερό φεμινιστικό πυρήνα νομίζω ότι την έκανε ιδανική επιλογή για το "Πανόραμα", αλλά και γενικά το Φεστιβάλ Βερολίνου. Είμαι πολύ χαρούμενος που συμμετέχω».

Αλλά, όταν πας να βγάλεις κάτι παραπάνω από το «φεμινιστικό» του χαρακτηριστικό -και οι τρεις ταινίες του έχουν γυναίκες ηρωίδες, και μάλιστα, δυνατές και ξεχωριστές- ο Σύλλας Τζουμέρκας πάλι σε γειώνει: «Δεν ξέρω γιατί συνέβη αυτό, μην του δίνετε υπερβολικές διαστάσεις, γιατί μπορεί στην επόμενη ταινία μου να αλλάξει. Είμαι πολύ ελεύθερος στη διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας, ποτέ δεν ξεκινώ με κάτι ξεκάθαρο στο μυαλό, οι χαρακτήρες πλάθονται με πιο οργανικό τρόπο».

Αυτό, πάντως, που όχι μόνο δεν υποβαθμίζει, αλλά με ευχαρίστηση το αναδεικνύει, είναι ότι το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» αποτελεί «tribute» σε μια παλιά ελληνική ταινία, τον «Φόβο» του Κώστα Μανουσάκη (1966), αυτό το «καταπληκτικό θρίλερ βάλτου, στην παράδοση του οποίου πάτησα», όπως λέει. Αλλωστε, ωραιότατο κείμενό του για τον «Φόβο» περιέχεται στον τόμο «Η χαμένη λεωφόρος του ελληνικού σινεμά» (εκδόσεις Νεφέλη), το οποίο γεννήθηκε από την πρωτοβουλία της Ενωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου να προβληθούν σε μια πρωτότυπη ταινιοθήκη στο ΑΣΤΟΡ τριάντα πέντε «παραγνωρισμένες» ταινίες μας από το 1960 μέχρι το 1990.

Το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» με παραγωγό τη δαιμόνια Μαρία Δρανδάκη της Homemade Films είναι μια αξιοθαύμαστη συμπαραγωγή τεσσάρων χωρών: Ελλάδα, Γερμανία, Σουηδία και Ολλανδία. «Είναι κάτι πολύ δύσκολο», επισημαίνει ο Σύλλας Τζουμέρκας.

Πρόσφατα υπέγραψε κι αυτός το κείμενο των 170 και πλέον κινηματογραφιστών, από τον Βούλγαρη μέχρι τον Λάνθιμο, που με τίτλο «Δώσε λίγη αγάπη στον ελληνικό κινηματογράφο» ζητούσε από την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά μια «συνολική, συντονισμένη και σταθερή εθνική κινηματογραφική πολιτική».

Το ότι ο ίδιος μέχρι σήμερα τα έχει καταφέρει περίφημα με τις ταινίες του δεν σημαίνει ότι όλα βαίνουν καλώς.

«Ολοι όσοι κάνουμε σινεμά στην Ελλάδα ξέρουμε τι δυσκολίες περνάμε», λέει. «Κι όμως. Το βασικό αίτημά μας είναι κάτι πολύ απλό, που μπορεί να λυθεί άμεσα, αύριο. Να συντονιστούν, δηλαδή, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, από το ΕΚΚ μέχρι την ΕΡΤ, και να διευκολύνουν τους παραγωγούς να κάνουν τις ταινίες απρόσκοπτα, χωρίς όλη αυτή την καθυστέρηση και ταλαιπωρία που ξεκινά από καθαρά γραφειοκρατικά εμπόδια».

Η ταινία θα βγει στις αίθουσες από τη Strada Films μάλλον την επόμενη σεζόν.

 Ιnfo:

Παίζουν ακόμα οι: Χρήστος Πασσαλής, Αργύρης Ξάφης, Θανάσης Δόβρης, Λαέρτης Μαλκότσης, Μαρία Φιλίνη, Κρίστιαν Κουλμπίντα, Μιχάλης Κίμωνας, Μιχάλης Μαθιουδάκης, Θάνος Τοκάκης, Λαέρτης Βασιλείου, Κατερίνα Χέλμη, Αλκηστις Πουλοπούλου.
Διεύθυνση φωτογραφίας: Petrus Sjövik. Μουσική: Jean-Paul Wall, drog_A_tek, Φοίβος.

ΣΙΝΕΜΑ
Αρώματα από τη μεγάλη οθόνη
Στα εικοστά του γενέθλια το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας έρχεται και πάλι μέσα στην άνοιξη, χωρίς περιττή γκλαμουριά, αλλά με πολλές, καλές, καινούργιες ταινίες
Αρώματα από τη μεγάλη οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
Χρόνια πολλά στο σινεμά και στο θέατρο, ξεχωριστή πάντα παρουσία, λάμπει αυτή την εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη, στην ταινία του Νίκου Labot «H δουλειά της», που της χάρισε βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης....
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
Εστω και χωρίς δικό τους διαγωνιστικό τµήµα µε κριτικές επιτροπές και τέτοια επίσηµα, έστω και µόνο µε βραβεία από τρίτους, ανεξάρτητους από το φεστιβάλ φορείς (κοινό, ΠΕΚΚ, Fipresci, ΕΡΤ, ΕΚΚ κ.ά.) οι...
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας