Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Τομ Χανκς πήρε τη γραφομηχανή του
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Τομ Χανκς πήρε τη γραφομηχανή του

  • A-
  • A+

Οταν σκέφτεσαι τον Τομ Χανκς, πιθανότατα στον νου έρχονται οι ερμηνείες του στις ταινίες «Φιλαδέλφεια», «Φόρεστ Γκαμπ», για τις οποίες βραβεύτηκε με Οσκαρ Α' ανδρικού ρόλου. Αν όμως δεν ήταν η Νόρα Εφρον, η Αμερικανίδα σκηνοθέτρια της αισθηματικής κομεντί «Αγρυπνος στο Σιάτλ», δεν θα γνωρίζαμε τον χολιγουντιανό σταρ και με την «όψη» του συγγραφέα.

«Η Νόρα πάντα μου έλεγε "λοιπόν, εσύ το έγραψες αυτό". Και της απαντούσα, "δεν το έγραψα εγώ, είναι ο εαυτός μου που παραπονιέται σε μια πρόβα". Και αυτή επέμενε: "Οχι, όχι, έτσι είναι, αυτή είναι η συγγραφή"», εξομολογείται ο Τομ Χανκς στην Κέιτ Σάμιουελσον, σε συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στο Time τον Νοέμβριο του 2017.

Εκείνη την εποχή έκανε το συγγραφικό του ντεμπούτο στις ΗΠΑ με τη συλλογή διηγημάτων «Ασυνήθιστα στοιχεία», που μόλις τώρα κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Αντώνη Καλοκύρη. Δεκαεπτά ξεχωριστές ιστορίες, που ενθουσίασαν αναγνώστες και ειδικούς. «Ολόκληρη η αμερικανική ζωή είναι εδώ! Απίστευτο», έγραψαν οι Sunday Times. «Οταν διαβάζεις τα "Ασυνήθιστα στοιχεία" του Τομ Χανκς είναι σαν να ανακαλύπτεις ότι η Αλις Μονρό είναι επίσης η σημαντικότερη ηθοποιός της εποχής μας», έγραψε η μπεστσελερίστα Αν Πάτσετ, ενώ ο γνωστός ηθοποιός Στιβ Μάρτιν υπερθεματίζει: «Αποδεικνύεται ότι ο Τομ Χανκς είναι συν τοις άλλοις και ξεκαρδιστικός συγγραφέας, με αστείρευτα πρωτότυπη σκέψη».

Ευφυής, πρωτότυπος, τρυφερός μα και συγκινητικός, ο Χανκς, που αγαπάει την Ελλάδα -με την ελληνικής καταγωγής σύζυγό του, επίσης ηθοποιό, Ρίτα Γουίλσον μας επισκέπτονται τα καλοκαίρια-, δίνει μια έντονη ατμόσφαιρα αμερικανικής καθημερινότητας, φιλίας, ζωής και οικογένειας στις μικρές ιστορίες του. Μια πυρετική, αστεία σεξουαλική σχέση μεταξύ δύο φίλων. Ενας βετεράνος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου που αντιμετωπίζει τα συναισθηματικά και σωματικά τραύματά του.

Ενας ηθοποιός βήτα διαλογής που βρίσκεται ξαφνικά στο επίκεντρο της δημοσιότητας και μια χαοτική περιοδεία δημοσιογραφικής προώθησης είναι ορισμένοι από τους χαρακτήρες και τα συστατικά στοιχεία των ιστοριών του. Οπως κι ένας αρθρογράφος στην εφημερίδα μιας μικρής πόλης, με απαρχαιωμένες απόψεις για τον σύγχρονο κόσμο. Μια γυναίκα που προσαρμόζεται στη ζωή μετά το διαζύγιο, σε μια καινούργια γειτονιά. Τέσσερις φίλοι που πάνε μέχρι τη Σελήνη και επιστρέφουν, με έναν πύραυλο κατασκευασμένο στην πίσω αυλή ενός σπιτιού. Κι ένας έφηβος σέρφερ που ανακαλύπτει τυχαία την κρυφή ζωή του πατέρα του.

«Τα περισσότερα από τα διηγήματα των "Ασυνήθιστων στοιχείων" έχουν αφετηρία τον τίτλο του βιβλίου. Προσπάθησα να βρω μια μικρή δόση ποιητικής πρόζας μέσω του τίτλου και να τη διοχετεύσω στις ιστορίες μου», λέει. Η ιδιαιτερότητα είναι ότι όλες έχουν έναν συνδετικό κρίκο: μια γραφομηχανή διαδραματίζει κάποιον ρόλο, κεντρικό ή συμπληρωματικό. Δεν είναι τυχαίο, αφού, όπως αποκάλυψε ο Τομ Χανκς στο Time, είναι φανατικός συλλέκτης γραφομηχανών από όλο τον κόσμο κι έχει στην κατοχή του πάνω από 150. «Δεν θέλω να με θάψουν με τις γραφομηχανές. Δεν ξέρω πόσα κοιμητήρια μπορούν να δεχτούν 140 γραφομηχανές», δήλωσε με το γνωστό του χιούμορ. «Το να συλλέγεις γραφομηχανές είναι πιο οικονομικό από το να συλλέγεις αυτοκίνητα».

Πάντως, δεν τις χρησιμοποιεί για να γράψει τα διηγήματά του, παρά μόνο για σημειώσεις ή για τη λίστα του σουπερμάρκετ κι όταν επιχείρησε να «χτυπήσει» σε γραφομηχανή κάτι πιο λογοτεχνικό, έπειτα από πέντε σελίδες εγκατέλειψε την προσπάθεια...«αποδείχτηκε καταστροφικό!».

Ο σπουδαίος ηθοποιός είχε δείξει «δείγμα γραφής» από το 2014, όταν δημοσίευσε στον New Yorker μια μικρή ιστορία με τίτλο «Alan Bean Plus Four». O ίδιος δηλώνει ότι δεν διαβάζει ποίηση, του αρέσουν τα ταξιδιωτικά βιβλία του Μπιλ Μπράισον, τα ιστορικά του Ουίλιαμ Μάντσεστερ και αγαπάει ιδιαίτερα τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης («είναι τόσο όμορφη που δεν μπορείς να διαβάσεις εκεί μέσα. Είναι μαγευτικό να κάθεσαι εκεί περιτριγυρισμένος από λογοτεχνία»). Οσο για το βιβλίο που του πήρε χρόνια να τελειώσει ήταν ο «Μόμπι Ντικ»: «Ημουν από τους τύπους που προσποιούνταν ότι είχαν διαβάσει τον "Μόμπι Ντικ". Δεν το έκανα μέχρι που πάτησα τα 50...».

 

ΣΙΝΕΜΑ
Η Πάτι Σμιθ κάνει σίριαλ τα νιάτα της
Η 69χρονη Σμιθ ανακοίνωσε ότι η τηλεοπτική σειρά είναι γεγονός και θα φιλοξενηθεί στο αμερικανικό κανάλι Showtime. Το σενάριο γράφεται ήδη, με τη δική της καθοριστική συμμετοχή και αναφέρεται στην περίοδο για...
Η Πάτι Σμιθ κάνει σίριαλ τα νιάτα της
ΣΙΝΕΜΑ
Ζωή σαν σενάριο ταινίας
Συγκίνηση στον καλλιτεχνικό κόσμο προκάλεσε ο θάνατος του Τάκη Μόσχου, σε ηλικία 68 ετών. Ο δημοφιλής ηθοποιός νοσηλευόταν σε δημόσιο νοσοκομείο, καθώς είχε υποστεί διπλό εγκεφαλικό επεισόδιο και είχε πέσει σε...
Ζωή σαν σενάριο ταινίας
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Τζέιμς Μποντ... στον αέρα
Τρεις μήνες προτού αρχίσουν τα γυρίσματα του νέου, 25ου κατά σειρά Τζέιμς Μποντ ο σκηνοθέτης Ντάνι Μπόιλ δήλωσε ότι αποχωρεί, δημιουργώντας, όπως είναι αναμενόμενο, το... χάος. Θα βγει η ταινία στις αίθουσες...
Ο Τζέιμς Μποντ... στον αέρα
ΣΙΝΕΜΑ
To «Grease» λάμπει για 40 χρόνια
Τέσσερις δεκαετίες έχουν περάσει από τότε που το «Grease» άστραψε κατακτώντας το νεανικό κοινό και απογείωσε την καριέρα της Ολίβια Νιούτον-Τζον και του Τζον Τραβόλτα. Γυρίστηκε μέσα σε δύο μήνες στο Λος...
To «Grease» λάμπει για 40 χρόνια
ΣΙΝΕΜΑ
Μέσα από τα βιβλία και τα πάθη του
Η σκηνοθέτις Ελένη Αλεξανδράκη προσεγγίζει τον πληθωρικό, τολμηρό διανοούμενο μέσα από τα κείμενά του και πολλές μαρτυρίες δικών του ανθρώπων, γνωστών και αγνώστων, στο βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Κωστής...
Μέσα από τα βιβλία και τα πάθη του
ΣΙΝΕΜΑ
Η γοητευτική φαμ φατάλ του γαλλικού σινεμά
H μοιραία γυναίκα του γαλλικού σινεμά, Μιρέιγ Ντάρκ, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών. Η υγεία της ήταν ιδιαίτερα κλονισμένη από τον περασμένο Σεπτέμβριο οπότε είχε υποστεί τρία εγκεφαλικά επεισόδια. Ήταν...
Η γοητευτική φαμ φατάλ του γαλλικού σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας