Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τουρκικοί στοχασμοί, road movie στον ρατσιστικό Νότο και ο αντι-ήρωας Κλιντ Ιστγουντ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τουρκικοί στοχασμοί, road movie στον ρατσιστικό Νότο και ο αντι-ήρωας Κλιντ Ιστγουντ

  • A-
  • A+

Η άγρια αχλαδιά  ★★★☆☆ 

(Ahlat Agaci, Τουρκία, ΠΓΔΜ, Γαλλία, Γερμανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Σουηδία, 2018, 188')

  • σκηνοθεσία: Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
  • ηθοποιοί: Ντογκού Ντεμιρκόλ, Μουράτ Τζεμτζίρ

Τα αγαθά κόποις κτώνται κι αυτό ισχύει τόσο για τον Σινάν, τον νεαρό ήρωα της καινούργιας ταινίας του Τούρκου δημιουργού, όσο και για τον θεατή που αφότου υπομείνει τρεις ώρες και κάτι συνεχούς λόγου φιλοσοφικής ροής μέσα σ’ ένα μαγευτικό ντεκόρ, θα βγει από την αίθουσα τόσο πιο κερδισμένος όσο και... κουρασμένος.

Τέσσερα χρόνια μετά την α λα Τσέχοφ «Χειμερία Νάρκη» του, που του χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες, ο Τζεϊλάν επιστρέφει με μια ταινία (πρεμιέρα επίσης στις Κάνες και πρόταση της Τουρκίας για το Ξενόγλωσσο Οσκαρ), ταιριαστή, μεν, στο γνώριμο, πια, ύφος του, του στοχαστή λαογράφου, αλλά τόσο πιο πρωτότυπη και δυνατή στην ουσία της.

Ο Σινάν είναι ένα παλικάρι που έχει μόλις τελειώσει τις σπουδές του και επιστρέφει στη μικρή παραθαλάσσια πόλη της καταγωγής του, όπου ζουν και οι γονείς του, για ν’ αναλογιστεί τι κατεύθυνση θέλει να πάρει στη ζωή του κι αν, πράγματι, θα γίνει, όπως ονειρεύεται, συγγραφέας.

Η δομή της ταινίας είναι στημένη πάνω σε διαδοχικές συναντήσεις του Σινάν με διαφορετικά πρόσωπα, όπου ο λόγος είναι πυκνός και χωρίς διακοπές, σαν μεγαλόφωνη ανάγνωση: η καθεμιά αντιπροσωπεύει μια πτυχή της ζωής στη «γέννησή» της, ο έρωτας, η ευθύνη, η οικογένεια, η θρησκεία, τα ινδάλματα, ο νους, η ενοχή, ώς την τελική απόφαση που θα κάνει τον ήρωα να βγάλει ρίζες και κλαδιά, να απλωθεί στη φύση του σαν την άγρια αχλαδιά.

Οι περισσότερες απ’ αυτές τις συναντήσεις-συζητήσεις του Σινάν είναι με τον πατέρα του. Νέος ορμητικός, γεμάτος επιθυμίες και στόχους, ο Σινάν βλέπει τον Ιντρις, πρώην δάσκαλο και νυν τζογαδόρο, ως το δικό του παράδειγμα προς αποφυγήν, έναν άνθρωπο συμβιβασμένο, ηττημένο από τη ζωή. Ως εκείνον που δεν θα ήθελε να γίνει, παρότι ήδη τον εμπεριέχει.

Με τη σχέση πατέρα και γιου στο προσκήνιο, ο Τζεϊλάν στήνει τον δικό του «μονόλογο» για την ενηλικίωση του καλλιτέχνη, για τα διλήμματα που τίθενται στην αρχή, την αναμέτρησή του με τον εαυτό του και την Τέχνη. Καθώς καταπιάνεται μ’ αυτόν τον κλασικό συλλογισμό, αν θέλει κανείς διακρίνει και τη δική του αξιολόγηση του έργου του και του πολιτικού πλαισίου όπου έχει επιλέξει να δουλεύει: ένας σκηνοθέτης ποτέ πολιτικός, μοιάζει να κριτικάρει τη σημερινή Τουρκία, διακριτικά και με κυνικό χιούμορ, με μικρά σχόλια και αστείες αναφορές, μέσα στον χείμαρρο των λέξεων που γεμίζουν την ταινία του.

Σταθερά λάτρης και τεχνίτης της εικόνας, των μεγάλων, ανοιχτών πλάνων με τον άνθρωπο να χάνεται μέσα τους, ο Τζεϊλάν ξεπερνά τον εαυτό του με γοητευτικές εικόνες της παραθαλάσσιας πόλης και της φύσης, με την αναγνωρίσιμη, στο έργο του, μελαγχολία, λες, ενός μεγαλείου που δεν ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη πραγματικότητα. Αυτή τη φορά, όμως, είναι ο λόγος και ο Λόγος που τον ενδιαφέρει τόσο περισσότερο. Αυτή η «Αγρια αχλαδιά» είναι ένα φιλοσοφικό δοκίμιο που τεστάρει τις αντοχές, αλλά ταυτόχρονα τρυφερό κι αποκαλυπτικό, όταν, τελειώνοντας, σου επιτρέψει να δεις την ουσία του.

ΑΣΤΥ, ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ

Το πράσινο βιβλίο  ★★★☆☆ 

(Green Book, ΗΠΑ, 2018, 130')

  • σκηνοθεσία: Πίτερ Φαρέλι
  • ηθοποιοί: Βίγκο Μόρτενσεν, Μαχέρσαλα Αλί, Λίντα Καρντελίνι

Στην Αμερική της δεκαετίας του ’60, ένας διάσημος, στο κλειστό σύμπαν της Νέας Υόρκης, πιανίστας της τζαζ, ο Αφροαμερικανός Ντον Σέρλι, αποφασίζει να κάνει μια τουρνέ στον έντονα ρατσιστικό Νότο. Για σοφέρ και μπράβο παίρνει μαζί του τον Τόνι Λιπ, πορτιέρη και «παιδί για όλες τις δουλειές» της Μαφίας, που αναζητά τρόπο να δουλεύει νόμιμα.

Βασισμένος σε πραγματική ιστορία, ο Πίτερ Φαρέλι των κωμωδιών του τύπου «Ο ηλίθιος κι ο πανηλίθιος» και «Κάτι τρέχει με τη Μαίρη», βρίσκει κι αυτός τον τρόπο να «νομιμοποιηθεί» ως σκηνοθέτης αξιώσεων, μ’ αυτή την κοινωνική κομεντί που έχει ήδη πάρει τον δρόμο για τα Οσκαρ. Συμβατική, ώς και παλιομοδίτικη στην ψυχή και στην εικόνα της, η ταινία, στη φόρμα του κλασικού road movie δυο φαινομενικά αταίριαστων ηρώων που θα βρουν την αμοιβαία εκτίμηση, αναδεικνύει τους δύο, έτσι κι αλλιώς, αριστουργηματικούς πρωταγωνιστές της, χτίζει ένα πολύχρωμο ντεκόρ της εποχής, κάνει και το συμβατικό πολιτικό της σχόλιο, σ’ ένα σύνολο ψυχαγωγικό και καλαίσθητο, χωρίς παραπάνω απαιτήσεις.

ΑΒΑΝΑ, ODEON ΟΠΕΡΑ

Το βαποράκι

(The mule, ΗΠΑ, 2018, 116')

  • σκηνοθεσία: Κλιντ Ιστγουντ
  • ηθοποιοί: Κλιντ Ιστγουντ, Μπράντλεϊ Κούπερ

Ο 90χρονος Ερλ Στόουν βρίσκεται μόνος κι απένταρος, καθώς η επιχείρησή του χρεοκοπεί κι εκείνος δεν έχει οικονομίες και αποφεύγει τους συναισθηματικούς δεσμούς με την οικογένειά του. Για να τα βγάλει πέρα, δέχεται μια δουλειά ως «οδηγός», μόνο που το αυτοκίνητο μεταφέρει ναρκωτικά για λογαριασμό μεξικανικού καρτέλ.

Οσο η νέα του, καταχρηστική «καριέρα» πηγαίνει ολοένα και καλύτερα, ο Ερλ θα κληθεί να πληρώσει το τίμημα. Δέκα χρόνια μετά το «Gran Torino», ο Κλιντ Ιστγουντ σκηνοθετεί και, μαζί, πρωταγωνιστεί στη νέα του ταινία, στηριγμένη εξολοκλήρου στον ίδιο και σε μια σύγχρονη βερσιόν του μοναχικού αντι-ήρωα, σύγχρονου καουμπόη των δρόμων, με τον δικό του κώδικα ηθικής.

NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, TOWN CINEMAS, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΡΤΕΜΙΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΖΕΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, NANA CINEMAX, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΦΟΙΒΟΣ

Destroyer  ★★½☆☆☆ 

(ΗΠΑ, 2018, 120')

  • σκηνοθεσία: Κάριν Κουζάμα
  • ηθοποιοί: Νικόλ Κίντμαν, Σεμπάστιαν Σταν, Τατιάνα Μασλάνι

Στο καμένο από τον ήλιο και το έγκλημα Λος Αντζελες, η αστυνομικός Εριν Μπελ, αποστεωμένη και κατεστραμμένη, έχει χάσει το κίνητρο για ζωή, μετά από μια μυστική αποστολή που πήγε μοιραία στραβά, 16 χρόνια νωρίτερα. Οταν ο υπαίτιος εκείνης της τραγωδίας επανεμφανίζεται, η Εριν θα αναζητήσει όλους τους τότε εμπλεκόμενους, με σκοπό την οριστική τιμωρία του. Βρόμικο, βίαιο, προβλέψιμο και μάλλον σοβαροφανές θρίλερ που ξετυλίγεται με εναλλαγή παρόντος και επεξηγηματικών flash backs, ξεχωρίζει για την (οσκαρική, αναμφίβολα) ερμηνεία της Νικόλ Κίντμαν σ’ έναν παραδοσιακά αντρικό ρόλο, η οποία ξεπερνά την εκπληκτική της μεταμόρφωση και παραδίδει απολαυστικά μια ηρωίδα που κατατρώγεται εσωτερικά από τους δαίμονές της.

NOVCINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, ODEON ΟΠΕΡΑ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ

Η απίστευτη ιστορία του γιγάντιου αχλαδιού  ★★★☆☆

(Den utrolige historie om den kœmpestore pœre, Δανία, 2017, 79')

σκηνοθεσία: Αμαλίε Νέζμπι Φικ, Γιόργκεν Λέρνταμ, Φίλιπ Αϊνστάιν Λίπσκι

με τις φωνές των: Στεφανίας Φιλιάδη, Παναγιώτη Αποστολόπουλου, Ιφιγένειας Στάικου

Ο ελέφαντας Σεμπαστιάν και η φίλη του, η γάτα Μίτσο, θα αφήσουν τη μαγευτική πόλη του Σέλμπι για ν’ αναζητήσουν τον εξαφανισμένο δήμαρχο που έχει ναυαγήσει σ’ ένα μυστηριώδες νησί, διανύοντας τη θάλασσα με όχημα ένα γιγάντιο αχλάδι. Μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, το δισδιάστατο δανέζικο animation θα γεμίσει το παιδικό κοινό (μικρούτσικων ηλικιών), με ευφάνταστες εικόνες, χαριτωμένες λεπτομέρειες και ιδιοσυγκρασιακούς ήρωες, με έμπνευση το παιδικό βιβλίο του Γιάκομπ Μάρτιν Στριντ.

Μια δεύτερη ευκαιρία  ★½☆☆☆☆

(Second Act, ΗΠΑ, 2018, 103')

  • σκηνοθεσία: Πίτερ Σίγκαλ
  • ηθοποιοί: Τζένιφερ Λόπεζ, Βανέσα Χάτζενς, Μάιλο Βεντιμίλια

Οταν η 39χρονη Μάγια από το Μπρονξ χάνει την πολυπόθητη προαγωγή στο πολυκατάστημα όπου δουλεύει με εξαιρετικές επιδόσεις, επειδή δεν έχει πτυχίο πανεπιστημίου, βρίσκει καλύτερη δουλειά μ’ ένα κατασκευασμένο βιογραφικό, που τη θέλει από απόφοιτο του Χάρβαρντ μέχρι πρέσβειρα της WWF, ώσπου ν’ αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπη με το ίδιο της το ψέμα. Απίστευτη –με την κυριολεκτική έννοια της μη πειστικής– κομεντί που κάνει άλματα ανοησίας για να στήσει μια υποτυπώδη πλοκή, κερδίζει πόντους (κι εδώ και κυριολεκτικά, μια και όλες οι «λαϊκές» ηρωίδες έχουν τροφαντή περιφέρεια, ενώ οι upper class είναι συλφίδες), από την ανεξάντλητη ενέργεια και τσαχπινιά της 49χρονης Τζέι-Λο.

Escape Room  ★½☆☆☆☆

(ΗΠΑ, Νότια Αφρική, 2019, 100')

  • σκηνοθεσία: Ανταμ Ρόμπιτελ
  • ηθοποιοί: Τέιλορ Ράσελ, Ντέμπορα Αν Γουολ, Τζέι Ελις

Εξι άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι, φαινομενικά χωρίς συνδετικό κρίκο, προσκαλούνται να πάρουν μέρος σ’ ένα προηγμένης ευρηματικότητας Escape Room: μόνο που κάθε πόρτα που ανοίγει οδηγεί σ’ ένα νέο δωμάτιο-γρίφο, ακόμα πιο αινιγματικό από το προηγούμενο κι η κάθε αποτυχία σημαίνει ένα θάνατο. Θρίλερ με φιλοδοξίες «Saw» ή «Insidious», που θα ήταν ένα επιτυχημένο... escape room, χωρίς όμως το προβλέψιμο, οριακά ανιαρό σενάριό του να ανταποκρίνεται στο περίπλοκο σκηνικό του και με τον Ρόμπιτελ να βάζει στον εαυτό του προβλήματα που δυσκολεύεται να λύσει.

  

ΣΙΝΕΜΑ
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
Διασκευάζοντας το μυθιστόρημα της Καμίλ Λοράνς, ο Σαφί Νεμπού δοκιμάζει μια διατριβή στην πρόσφορη υποκρισία των social media. Στήριγμα η παρουσία και η ερμηνεία της Ζιλιέτ Μπινός, που μπορεί να κάνει κάθε...
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και Γουάινστιν. Εφαρμόζοντας την ισότητα των φύλων, η διοργάνωση...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
Μια παλαιστινιακή ταινία, βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, με τη μορφή του θρίλερ (με πολιτικές και κοινωνικές παραμέτρους φυσικά), καταφέρνει να μιλήσει πολύ καλύτερα από όποιο δράμα για τη σημασία και...
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας