Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διάλογος μετ’ εμποδίων με αφορμή την «Αλκυονίδα»

Νίκος Φίλης και Μυρσίνη Ζορμπά εν μέσω Γιάννη Σολδάτου και Βασίλη Βαφέα

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διάλογος μετ’ εμποδίων με αφορμή την «Αλκυονίδα»

  • A-
  • A+

Την Τρίτη το βράδυ επιχειρήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού να συνδυαστούν σε μια ενιαία εκδήλωση, που έγινε διαδοχικά, με λίγη ώρα διαφορά, σε δύο χώρους, δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα, εξίσου σοβαρά: η οριστική διάσωση της «Αλκυονίδας» με τον χαρακτηρισμό της ως μνημείου, αλλά και ένας πρώτος διάλογος της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά με τους επαγγελματίες του κινηματογράφου «για το παρόν και το μέλλον» του χώρου.

Τελικά το πολυσυζητημένο κάλεσμα από το ΥΠΠΟ εξελίχτηκε σε συγκεντρώσεις δύο ταχυτήτων, «ξένες» μεταξύ τους, ασαφείς στις προθέσεις τους, προβληματικές στην υλοποίησή τους και αμήχανες στην κατάληξή τους.

Ηταν κάτι αναμενόμενο. Η πλειονότητα του κινηματογραφικού κόσμου, αυτού τουλάχιστον που με επιμονή είχε προσκληθεί από το ΥΠΠΟ, διότι η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, για παράδειγμα, κεντρικός κινηματογραφικός φορέας, δεν είχε ανάλογη τύχη, αρνήθηκε εξ αρχής να συμμετάσχει στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την «Αλκυονίδα». Αρκέστηκε να περιμένει την υπουργό στο «Στούντιο», δεύτερο σταθμό της βραδιάς, εκεί όπου θα γινόταν, με δική της επιλογή, ο διάλογος.

Οχι, βέβαια γιατί υπάρχει έστω και ένας που αδιαφορεί για την τύχη ιστορικών αιθουσών σαν την «Αλκυονίδα». Αλλά ο χώρος δεν θεωρούσε σκόπιμο να «διαδηλώσει» παίρνοντας θέση σε ένα λεπτό οικονομικό θέμα μεταξύ του ιδιοκτήτη του κινηματογράφου Ευάγγελου Κοζώνη και του επιχειρηματία Βελισσάριου Κοσσυβάκη, που τον διαχειρίζεται τα τελευταία χρόνια.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ως γνωστόν, με πρόσφατη δικαστική απόφαση έγινε έξωση του δεύτερου από την «Αλκυονίδα». Αυτή ήταν η αφορμή να θορυβηθούν πολλοί και να αντιδράσει το ΥΠΠΟ. Με πολύ γοργά βήματα προχώρησε στην παραπομπή του θέματος στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων με εισήγηση σωτηρίας του ιστορικού κινηματογράφου: να χαρακτηριστεί, δηλαδή, μνημείο με προστατευμένη τη χρήση του. Υπήρχε, βλέπετε, από την αρχή μια ανησυχητική πληροφορία, που διακινούνταν ασαφώς και αορίστως, ότι ο ιδιοκτήτης της αίθουσας σκοπεύει να τη μετατρέψει σε σουπερμάρκετ.

Εκεί, όμως, που καμιά εκατοστή άτομα, ανάμεσά τους η Μυρσίνη Ζορμπά, ο βουλευτής Νίκος Φίλης και η Νάντια Βαλαβάνη, είχαν συγκεντρωθεί, γύρω στις 9 μ.μ., έξω από την κλειστή «Αλκυονίδα», εμφανίστηκε ο ιδιοκτήτης της. Σε ευγενικό διάλογο με την υπουργό, ο κ. Κοζώνης υποστήριξε τα εξής: ότι ουδέποτε είχε την πρόθεση να μετατρέψει το σινεμά σε σουπερμάρκετ και όχι μόνο επειδή δεν προσφέρεται (σκαλιά εισόδου, επικλινής αίθουσα κ.λπ.), αλλά και γιατί χτίστηκε ως σινεμά και ως τέτοιο θα συνεχίσει να το νοικιάζει αναζητώντας νέο, «έντιμο» επιχειρηματία. Ο ιδιοκτήτης υποστήριξε ότι η έξωση του Β. Κοσσυβάκη οφείλεται στο ότι του χρωστά τα ενοίκια ενός ολόκληρου χρόνου, έχει αφήσει υπέρογκες οφειλές στη ΔΕΗ και φεύγοντας «βανδάλισε» τον χώρο. Τέλος, δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με το υπουργείο στην κήρυξη της «Αλκυονίδας» ως μνημείου.

Αναρωτιέται, λοιπόν, κανείς προς τι το ακτιβιστικό κάλεσμα του ΥΠΠΟ σε συγκέντρωση, πόσο μάλλον που το πρόβλημα έχει περάσει ομαλά και δημοκρατικά στα χέρια του ανεξάρτητου και αρμόδιου Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Ακόμα και αν η «Αλκυονίδα» κινδυνεύει να γίνει σουπερμάρκετ και ο ιδιοκτήτης της δεν φανερώνει τις πραγματικές του προθέσεις, έχει κάθε δικαίωμα ως πολίτης να υπερασπιστεί τη θέση του στο ΚΣΝΜ, που θα πειστεί από επιχειρήματα και όχι από τη «λαϊκή» πίεση.

Αλλωστε δεν ήταν και τίποτα το εντυπωσιακό. Ελάχιστοι άνθρωποι του σινεμά και της τέχνης βρέθηκαν έξω από την «Αλκυονίδα» (Βασίλης Βαφέας, Κυριάκος Κατζουράκης, Γιάννης Σολδάτος, Ρήγας Αξελός και ολίγοι θεσμικοί, σαν τον Ορέστη Ανδρεαδάκη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και τον Βασίλη Κοσμόπουλο του ΕΚΚ).

Εκεί, όμως, που γινόταν το αδιαχώρητο, κάτι που δείχνει τι ακριβώς καίει τους επαγγελματίες του κινηματογράφου, ήταν στο «Στούντιο». Εκατοντάδες κινηματογραφιστές κάθε γενιάς, παλιοί και νέοι, περίμεναν την υπουργό Πολιτισμού για να κάνουν «διάλογο». Ο χώρος, το στριμωξίδι, η ορθοστασία δεν βοηθούσαν. Αλλά συνέβη και κάτι πολύ περίεργο. Η υπουργός Πολιτισμού που τους είχε έναν έναν προσκαλέσει και είχε μπροστά της τους αρμοδιότερους, κατάφερε να κλειστεί κυριολεκτικά στον εαυτό της και να κόψει αυστηρά κάθε απόπειρα συζήτησης δηλώνοντας ότι η κινηματογραφική πολιτική δεν είναι δική της δουλειά, αλλά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. «Γι' αυτό υπάρχουν οι ανεξάρτητοι φορείς, χαράζουν και υλοποιούν την πολιτική σε κάθε χώρο», επέμενε.

Μάταια η πρόεδρος της Ενωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) Ελίνα Ψύκου και το μέλος του Δ.Σ. Μάρκος Χολέβας προσπαθούσαν να της εξηγήσουν το αντίθετο. Να της υπενθυμίσουν τον νόμο του 2010. Και εν πάση περιπτώσει, πώς μπορεί το ΕΚΚ να επιβάλει στα κανάλια να δίνουν το 1,5% ή στους Τσακαλώτο-Δραγασάκη να επαναφέρουν πόρους στο ελληνικό σινεμά, όπως η επιστροφή του φόρου επί των εισιτηρίων, πυλώνας της κινηματογραφικής ανάπτυξης που καταργήθηκε με το τρίτο μνημόνιο; «Η χώρα κατέρρευσε κι εσείς μου λέτε για τους πόρους που χάσατε;» απαντούσε η κυρία Ζορμπά.

Διάλογος, με λίγα λόγια, δεν έγινε. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι δημιουργήθηκε ένα δυσάρεστο κλίμα. Οι κινηματογραφιστές αποχώρησαν απορημένοι. «Γιατί μας κάλεσαν;». Και ήταν εκεί οι καλύτεροι: Τσεμπερόπουλος, Παναγιωτοπούλου, Μασκλαβάνου, Χρονοπούλου, Αλεξανδράκη, Μαντά, Λυκουρέσης, Μαλέα, Κοσσυφίδου, Λιβανού, Κοσοβίτσα, Αγγελίδη, Κωνσταντάτος, Κρικρής και άλλοι.

   

ΣΙΝΕΜΑ
Ψάχνοντας τα φτερά του Εποπα
Ο Μπάμπης Μακρίδης μάς μιλά για το ντοκιμαντέρ του «Ορνιθες (ή πώς να γίνεις πουλί)», που προβάλλεται μέχρι και την Τετάρτη στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση.
Ψάχνοντας τα φτερά του Εποπα
ΣΙΝΕΜΑ
Το Κέντρο Κινηματογράφου δεν έχει εξωστρέφεια
Ο νέος γενικός διευθυντής του ΕΚΚ, πρόσωπο με πείρα στο σινεμά, επιχειρηματική, αλλά και πιο δημιουργική, διανομέας με την «Προοπτική» και παραγωγός ελληνικών ταινιών, απαντά στις ερωτήσεις μας
Το Κέντρο Κινηματογράφου δεν έχει εξωστρέφεια
ΣΙΝΕΜΑ
Cinobo, το Netflix των σινεφίλ
Με τριακόσιες διαλεχτές ταινίες ξένες και ελληνικές, ταινίες δημιουργών και ανεξάρτητες, σπάνιες αλλά και άπαιχτες στην Ελλάδα, ξεκίνησε η ελληνική streaming πλατφόρμα, που πολλοί περίμεναν.
Cinobo, το Netflix των σινεφίλ
ΣΙΝΕΜΑ
O κορονοϊός βλάπτει τον πολιτισμό
Μέχρι και ο 007 παρέδωσε τα όπλα. Σύμφωνα με ανακοίνωση των εταιρειών MGM, Eon και Universal, η έξοδος της πολυαναμενόμενης ταινίας «No Time to Die», με τον Ντάνιελ Γκρεγκ να ερμηνεύει τελευταία φορά τον...
O κορονοϊός βλάπτει τον πολιτισμό
ΣΙΝΕΜΑ
Κύκλοι και συμφέροντα θέλουν τον έλεγχο του ΕΚΚ
Με μια σκληρή ανακοίνωση ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Πάνος Λουκάκος, απαντά σε δημοσιεύματα που ήθελαν, έτσι ξαφνικά, την Ηλέκτρα Βενάκη, γενική διευθύντρια του ΕΚΚ μέχρι τέλος...
Κύκλοι και συμφέροντα θέλουν τον έλεγχο του ΕΚΚ
ΣΙΝΕΜΑ
Το Κέντρο Κινηματογράφου πάλι στον αέρα
Η υπουργός Πολιτισμού καλείται, όπως και οι προκάτοχοί της (Μπαλτάς, Κονιόρδου) να λύσει μια ακόμα κρίση στον πιο σημαντικό κινηματογραφικό θεσμό, που τα τελευταία τέσσερα χρόνια μετράει τρεις γενικούς...
Το Κέντρο Κινηματογράφου πάλι στον αέρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας