Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιατί πρέπει να σωθεί η «Αλκυονίδα»

Γιατί πρέπει να σωθεί η «Αλκυονίδα»

  • A-
  • A+

«Ο χώρος της “Αλκυονίδας” (τμήμα ημιυπογείου, ισογείου και τμήμα μεσωρόφου στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της Ιουλιανού 42) είχε σχεδιαστεί από τον πολιτικό μηχανικό Ευάγγελο Σιδέρη και του είχε εξαρχής αποδοθεί η χρήση ως “αίθουσα προβολής”, κάτι που αποτυπώθηκε και στη σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας και στον κανονισμό της πολυκατοικίας. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται ότι η χρήση της “Αλκυονίδας” ως κινηματογραφικής αίθουσας δεν επιφέρει περιορισμό της ιδιοκτησίας».

Αυτή είναι η τεχνική «καρδιά» της έκθεσης της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού με την οποία εισηγείται στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων τη διατήρηση της χρήσης του κινηματογράφου «Αλκυονίς», δηλαδή της ίδιας της ιστορικής αίθουσας ως «μνημείου, ως χώρου ιδιαίτερα αξιόλογου για την παραγωγή και διάδοση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα συνδεδεμένου με τη συλλογική μνήμη, ως χώρου υψηλής πολιτιστικής παραγωγής και αναπόσπαστο τμήμα της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου». Η ίδια έκθεση διαβιβάστηκε και προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ακινήτου, η οποία έχει προφανώς τα δικά της μέσα να χρησιμοποιήσει για να πείσει το ΚΣΝΜ για το αντίθετο. Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού της ή μη ως μνημείου, η εισήγηση αυτή βάζει ένα (έστω και προσωρινό) φρένο σε οικοδομικές ή άλλες εργασίες, που θα αλλοίωναν τον χώρο.

Γράφτηκε, λοιπόν, γρήγορα γρήγορα ακόμα ένα κεφάλαιο στην υπόθεση «Αλκυονίδα», που προκάλεσε τις τελευταίες μέρες το μεγάλο ενδιαφέρον και την κινητοποίηση καλλιτεχνικών φορέων, πολιτών αλλά και αρχών (του Δήμου Αθηναίων και κυρίως του υπουργείου Πολιτισμού). Ολα ξεκίνησαν όταν έγινε γνωστό ότι ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης της εταιρείας New Star, που διαχειρίζεται από το 2014 την ιστορική αίθουσα της Ιουλιανού, βρίσκεται υπό έξωση. Ενώ η ίδια η «Αλκυονίδα» αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να γίνει σούπερ μάρκετ.

Την πρωτοβουλία για την έκθεση-εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων προς το ΚΣΝΜ είχε η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, προωθώντας σχετικό αίτημα-φάκελο να διερευνηθεί το ενδεχόμενο σωτηρίας της «Αλκυονίδας» μέσω του χαρακτηρισμού της ως μνημείου. Η Διεύθυνση, όχι μόνο απεφάνθη ότι το αίτημα έχει βάση, αλλά το στοιχειοθέτησε ποικιλοτρόπως. Ακόμα και με «την αναβάθμιση της συγκεκριμένης περιοχής». Η διατήρηση της λειτουργίας της «Αλκυονίδας», σύμφωνα με την έκθεση, «θα συμβάλει ουσιωδώς στην αναζωογόνηση του κέντρου της Αθήνας, στην ενίσχυση της πολιτιστικής της ταυτότητας, στην κοινωνική συνοχή, εν τέλει στην ποιότητα της ζωής».

Επιπλέον η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά βλέπει στην «Αλκυονίδα», όπως και σε ανάλογες αίθουσες («Στούντιο», «Τριανόν», «Αστυ», «Μικρόκοσμος», «Αστορ»), και ένα «συμβολικό φορτίο», όπως λέει σε ανακοίνωσή της. «Η περίπτωσή της μπορεί να λειτουργήσει θετικά ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις μιας ευρύτερης συζήτησης για το παρόν και το μέλλον των κινηματογραφικών μας πραγμάτων, ιδίως σήμερα που η ψηφιακή πρόκληση ανοίγει τους ορίζοντες τόσο των επαγγελματιών του σινεμά όσο και του κοινού», εξηγεί.

Γι' αυτό και αύριο το βράδυ, λίγο μετά τις 9 μ.μ., η Μυρσίνη Ζορμπά θα συναντήσει στο φουαγέ του επίσης ιστορικού κινηματογράφου «Στούντιο» για μια συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων όλους αυτούς (κινηματογραφιστές, διανοούμενους, κατοίκους της περιοχής, μέλη της δημοτικής κίνησης «Ανοιχτή Πόλη» κ.ά.) που θα έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του Βασίλη Βαφέα, προέδρου της ομάδας για τη διάσωση της «Αλκυονίδας» και θα έχουν πρώτα συγκεντρωθεί εκεί, ακριβώς στις 9 μ.μ. Σύντομα θα προγραμματιστούν και συναντήσεις εργασίας στο ΥΠΠΟ με φορείς και σωματεία του κινηματογραφικού κόσμου.

   

ΣΙΝΕΜΑ
Το υψηλό στέλεχος και οι άλλοι
Τέσσερις υποψήφιοι, μόνο άνδρες αυτή τη φορά, έκαναν αίτηση για τη θέση του γενικού διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, που παραμένει...
Το υψηλό στέλεχος και οι άλλοι
ΣΙΝΕΜΑ
«Επιτέλους, εγκρίνετε καμιά ταινία»
Μια επιστολή της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ προς το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ανέδειξε ένα μεγάλο πρόβλημα, που όλο περιμέναμε να...
«Επιτέλους, εγκρίνετε καμιά ταινία»
ΣΙΝΕΜΑ
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ
Αντίο στον σπουδαίο Βρετανό ηθοποιό Άλμπερτ Φίνεϊ. Επί πολλές δεκαετίες έπαιξε τα πάντα, εκλεκτικός και την ίδια στιγμή ανοιχτός, πήρε μια μεγάλη...
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ