Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιατί πρέπει να σωθεί η «Αλκυονίδα»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί πρέπει να σωθεί η «Αλκυονίδα»

  • A-
  • A+

«Ο χώρος της “Αλκυονίδας” (τμήμα ημιυπογείου, ισογείου και τμήμα μεσωρόφου στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της Ιουλιανού 42) είχε σχεδιαστεί από τον πολιτικό μηχανικό Ευάγγελο Σιδέρη και του είχε εξαρχής αποδοθεί η χρήση ως “αίθουσα προβολής”, κάτι που αποτυπώθηκε και στη σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας και στον κανονισμό της πολυκατοικίας. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται ότι η χρήση της “Αλκυονίδας” ως κινηματογραφικής αίθουσας δεν επιφέρει περιορισμό της ιδιοκτησίας».

Αυτή είναι η τεχνική «καρδιά» της έκθεσης της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού με την οποία εισηγείται στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων τη διατήρηση της χρήσης του κινηματογράφου «Αλκυονίς», δηλαδή της ίδιας της ιστορικής αίθουσας ως «μνημείου, ως χώρου ιδιαίτερα αξιόλογου για την παραγωγή και διάδοση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα συνδεδεμένου με τη συλλογική μνήμη, ως χώρου υψηλής πολιτιστικής παραγωγής και αναπόσπαστο τμήμα της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου». Η ίδια έκθεση διαβιβάστηκε και προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ακινήτου, η οποία έχει προφανώς τα δικά της μέσα να χρησιμοποιήσει για να πείσει το ΚΣΝΜ για το αντίθετο. Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού της ή μη ως μνημείου, η εισήγηση αυτή βάζει ένα (έστω και προσωρινό) φρένο σε οικοδομικές ή άλλες εργασίες, που θα αλλοίωναν τον χώρο.

Γράφτηκε, λοιπόν, γρήγορα γρήγορα ακόμα ένα κεφάλαιο στην υπόθεση «Αλκυονίδα», που προκάλεσε τις τελευταίες μέρες το μεγάλο ενδιαφέρον και την κινητοποίηση καλλιτεχνικών φορέων, πολιτών αλλά και αρχών (του Δήμου Αθηναίων και κυρίως του υπουργείου Πολιτισμού). Ολα ξεκίνησαν όταν έγινε γνωστό ότι ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης της εταιρείας New Star, που διαχειρίζεται από το 2014 την ιστορική αίθουσα της Ιουλιανού, βρίσκεται υπό έξωση. Ενώ η ίδια η «Αλκυονίδα» αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να γίνει σούπερ μάρκετ.

Την πρωτοβουλία για την έκθεση-εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων προς το ΚΣΝΜ είχε η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, προωθώντας σχετικό αίτημα-φάκελο να διερευνηθεί το ενδεχόμενο σωτηρίας της «Αλκυονίδας» μέσω του χαρακτηρισμού της ως μνημείου. Η Διεύθυνση, όχι μόνο απεφάνθη ότι το αίτημα έχει βάση, αλλά το στοιχειοθέτησε ποικιλοτρόπως. Ακόμα και με «την αναβάθμιση της συγκεκριμένης περιοχής». Η διατήρηση της λειτουργίας της «Αλκυονίδας», σύμφωνα με την έκθεση, «θα συμβάλει ουσιωδώς στην αναζωογόνηση του κέντρου της Αθήνας, στην ενίσχυση της πολιτιστικής της ταυτότητας, στην κοινωνική συνοχή, εν τέλει στην ποιότητα της ζωής».

Επιπλέον η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά βλέπει στην «Αλκυονίδα», όπως και σε ανάλογες αίθουσες («Στούντιο», «Τριανόν», «Αστυ», «Μικρόκοσμος», «Αστορ»), και ένα «συμβολικό φορτίο», όπως λέει σε ανακοίνωσή της. «Η περίπτωσή της μπορεί να λειτουργήσει θετικά ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις μιας ευρύτερης συζήτησης για το παρόν και το μέλλον των κινηματογραφικών μας πραγμάτων, ιδίως σήμερα που η ψηφιακή πρόκληση ανοίγει τους ορίζοντες τόσο των επαγγελματιών του σινεμά όσο και του κοινού», εξηγεί.

Γι' αυτό και αύριο το βράδυ, λίγο μετά τις 9 μ.μ., η Μυρσίνη Ζορμπά θα συναντήσει στο φουαγέ του επίσης ιστορικού κινηματογράφου «Στούντιο» για μια συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων όλους αυτούς (κινηματογραφιστές, διανοούμενους, κατοίκους της περιοχής, μέλη της δημοτικής κίνησης «Ανοιχτή Πόλη» κ.ά.) που θα έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του Βασίλη Βαφέα, προέδρου της ομάδας για τη διάσωση της «Αλκυονίδας» και θα έχουν πρώτα συγκεντρωθεί εκεί, ακριβώς στις 9 μ.μ. Σύντομα θα προγραμματιστούν και συναντήσεις εργασίας στο ΥΠΠΟ με φορείς και σωματεία του κινηματογραφικού κόσμου.

   

ΣΙΝΕΜΑ
Το υψηλό στέλεχος και οι άλλοι
Τέσσερις υποψήφιοι, μόνο άνδρες αυτή τη φορά, έκαναν αίτηση για τη θέση του γενικού διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, που παραμένει κενή από τον Νοέμβριο του 2017 και την παύση της Ηλέκτρας...
Το υψηλό στέλεχος και οι άλλοι
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα παιδί μεγαλώνει μεταξύ Γκοντάρ και Δούρειου Ιππου
Ο Τάσος Μπουλμέτης επιστρέφει στο σινεμά δώδεκα χρόνια μετά την «Πολίτικη κουζίνα», τι ευχάριστη είδηση. Και δεν έχει αλλάξει καθόλου. Εχει την απλότητα που τον διέκρινε και πριν από την επιτυχία. Και την...
Ενα παιδί μεγαλώνει μεταξύ Γκοντάρ και Δούρειου Ιππου
ΣΙΝΕΜΑ
«Επιτέλους, εγκρίνετε καμιά ταινία»
Μια επιστολή της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ προς το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ανέδειξε ένα μεγάλο πρόβλημα, που όλο περιμέναμε να λυθεί και όλο σέρνεται. Συγκεκριμένα, η χρονιά τελειώνει και...
«Επιτέλους, εγκρίνετε καμιά ταινία»
Σκηνή από την ταινία «Μετά τον χωρισμό» του Ξαβιέ Λεγκράν - Γιώργος Λαμπρινός
ΣΙΝΕΜΑ
Χαίρομαι για το Σεζάρ, αλλά δεν επαναπαύομαι
Εχοντας κερδίσει το κορυφαίο γαλλικό κινηματογραφικό βραβείο Σεζάρ, ο Ελληνας μοντέρ, Γιώργος Λαμπρινός θυμάται πώς ξεκίνησε ως βοηθός βοηθού στην ανοιχτή αγκαλιά της οικογένειας Γαβρά. Ονειρό του, να...
Χαίρομαι για το Σεζάρ, αλλά δεν επαναπαύομαι
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Γκοντάρ έβρισκε άδικη την «ελληνική κρίση»
Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ δεν φημίζεται για τη γαλαντομία του. Κι όμως, πριν από κάμποσα χρόνια, το 2010, μας έκανε με μια ταινία και κάμποσες δηλώσεις, έστω και ελαφρώς γριφώδεις, μεγάλες ρεβεράντζες. Εμείς τότε...
Ο Γκοντάρ έβρισκε άδικη την «ελληνική κρίση»
ΣΙΝΕΜΑ
«Ξέρουμε τους λόγους που σε κρατάνε μακριά μας»
Με ένα γεμάτο συναίσθημα αλλά και ουσία φιλμάκι, με τίτλο «Γράμμα στον Γιώργο Λάνθιμο», οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά απευθύνονται στον σκηνοθέτη, που διεκδικεί την Κυριακή με την «Ευνοούμενη» δέκα...
«Ξέρουμε τους λόγους που σε κρατάνε μακριά μας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας