Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Θέλω να ψυχαγωγώ, ενώ μιλώ για σοβαρά θέματα»

ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

«Θέλω να ψυχαγωγώ, ενώ μιλώ για σοβαρά θέματα»

0 ΣΧΟΛΙΑ
  • A-
  • A+

Ο Ρομέν Γαβράς, γιος του Κώστα Γαβρά και της Μισέλ Ρέι Γαβρά, είναι πληθωρικά ταλαντούχος και χαριτωμένος συνομιλητής. Η νέα, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, «Ο κόσμος σού ανήκει», έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κανών, την ελληνική πρώτη της στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κι ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες την Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου, από τη Weird Wave. Μετά από μια θριαμβευτική και πολυβραβευμένη καριέρα στη διαφήμιση και τα μουσικά βίντεο, ο Ρομέν Γαβράς έχει αρχίσει να αποδεικνύει ότι… και ο κόσμος του σινεμά τού ανήκει.

Με τίτλο που δανείζεται από την κλασική ατάκα του «Σημαδεμένου», ο Γαβράς κάνει ένα γκανγκστερικό φιλμ με απολαυστικά ποπ αισθητική κι ένα εθιστικό soundtrack γαλλικών τραγουδιών.

Το «Ο κόσμος σού ανήκει» ακολουθεί τον 35χρονο Φαρές (Καρίμ Λεκλού), καθώς εκείνος προσπαθεί, με τη βοήθεια του συνωμοσιολόγου συνεργάτη του (ο Βενσάν Κασέλ σ’ έναν ανεκτίμητο κωμικό ρόλο), από τη μια να αποδεσμευτεί από τον υπόκοσμο και να κάνει πραγματικότητα το franchise παγωτατζίδικων που ονειρεύεται, από την άλλη να κατακτήσει την εγωκεντρική Λάμια και, τo κυριότερo, να αποτινάξει την ασφυκτική αγκαλιά της κτητικής, σαρωτικής μαμάς του, που υποδύεται η Ιζαμπέλ Ατζανί σε μια χειμαρρώδη επανεμφάνιση στη μεγάλη οθόνη.

Συναντήσαμε τον Ρομέν Γαβράς στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ξεκινήσαμε μιλώντας για τραγούδια: «Τα πιο πολλά τραγούδια της ταινίας τα είχα στο μυαλό μου ήδη όταν έγραφα το σενάριο για συγκεκριμένες σκηνές, ας πούμε το 80%. Πολύ πριν ξεκινήσουμε το γύρισμα. Κάποιες σκηνές είναι χτισμένες πάνω στο τραγούδι που τις συνοδεύει. Κι έτσι δουλεύω συχνά, διαμορφώνω μια σκηνή σύμφωνα μ’ ένα τραγούδι. Για την ακρίβεια, έτσι παρατηρώ τον κόσμο στη ζωή μου».

Το ύφος της ταινίας, παρά τις γενναιόδωρες σκηνές βίας και το θεωρητικά σκληρό σύμπαν της, είναι γεμάτο χρώμα: «Μια τέτοια ταινία μπορείς να την κάνεις πολύ σκοτεινή ή όχι», εξηγεί ο Γαβράς. «Μου αρέσουν οι ταινίες που ψυχαγωγούν, οφείλεις να ψυχαγωγείς τον κόσμο, το “entertainment” δεν είναι απαραίτητα μια κακή λέξη όπως θεωρούν πολλοί. Μπορείς να είσαι ψυχαγωγικός και να μιλάς για σοβαρά ζητήματα χωρίς να είσαι υπερβολικά σοβαρός, να τα εκθέτεις με αυτόν τον τρόπο, για μένα είναι προϋπόθεση στο σινεμά».

Παιδί δύο εξαιρετικά αναγνωρισμένων γονιών, θέλησε ως κεντρικό του ήρωα να περιγράψει έναν άντρα που παλεύει να… απογαλακτιστεί: «Η οδηγία μου στον Καρίμ Λεκλού για τον ρόλο του Φαρές ήταν “εσύ παίζεις σε μια κανονική ταινία και προσπαθείς να ξεφύγεις από μια πολύ χαζή γκανγκστερική ταινία”! Εκείνος είναι σαν το κοινό, είναι σαν τον θεατή, νιώθουμε ό,τι νιώθει εκείνος και γύρω του βρίσκεται μόνο χάος, τρέλα. Αυτή ήταν η ιδέα κι επειδή είναι μια ταινία ενηλικίωσης, ένας νεαρός που γίνεται άντρας, ο Φαρές πρέπει να ξεφορτωθεί ένα μεγάλο φορτίο, αυτό της επιρροής της μητέρας του, και καταφέρνει να το κάνει σε κάποιο βαθμό. Εγώ δεν το έχω καταφέρει ακόμα, η μαμά μου εξακολουθεί να είναι πολύ παρούσα στη ζωή μου».

Τον ρόλο της μαμάς, της θυελλώδους Ντανί, ενσαρκώνει, σ’ ένα εκπληκτικό comeback, η Ιζαμπέλ Ατζανί. «Ηταν υπέροχη συνεργάτις», λέει ο Γαβράς, «αν και ήταν δύσκολο να την κάνω να δεχτεί να παίξει. Για τρεις βδομάδες με πίεζε να της εξηγήσω γιατί ήθελα συγκεκριμένα εκείνη. Και δεν μπορούσα να της το εξηγήσω -συνήθως έχω μια απάντηση για όλα-, αλλά της το έλεγα, "δεν ξέρω γιατί, απλώς θέλω να είσαι εσύ". Ηθελε πραγματικά να ξέρει γιατί δεν μπορούσε να ερμηνεύσει τον ρόλο κάποια άλλη ηθοποιός και δεν μπορούσα να της πω κάτι που να στέκει. Τελικά όμως, είπε το ναι κι από εκείνη τη στιγμή ήταν τελείως αφοσιωμένη, κάναμε πολλές πρόβες, πήγαμε πολλές φορές για ψώνια για τα Βερσάτσε θεότρελα ρούχα της ηρωίδας της, χτίσαμε μαζί έτσι τον ρόλο, με τις φανταστικές περούκες της. Εγώ της έλεγα ιστορίες με τη μητέρα μου και πράγματα που έχω δει κι έτσι αγκάλιασε πλήρως την ηρωίδα και την αγάπησε».

Στο «Ο κόσμος σού ανήκει», ο Ρομέν Γαβράς χρησιμοποιεί τον Βενσάν Κασέλ σ’ έναν από τους ελάχιστους κωμικούς ρόλους του, που του πάει γάντι. «Ο Βενσάν είναι πολύ αστείος» λέει γελώντας. «Ολοι τον έχουν για τόσο cool, αλλά είναι εξωφρενικά αστείος, έχει τον σωστό ρυθμό για κωμωδία, άσε που οι ηθοποιοί θέλουν πάντα να κάνουν πράγματα που δεν έχουν ξαναδοκιμάσει. Επιπλέον, είναι φίλος μου και χρειαζόμουν έναν διάσημο ηθοποιό για τη χρηματοδότηση, οπότε δεν είχε επιλογή! Νομίζω ότι θα παίζει σε όλες τις ταινίες μου γιατί έχουμε πολύ στενή σχέση».

Ο Γαβράς κρατά την επαφή του με τις ελληνικές ρίζες του, τουλάχιστον ως προς το σινεμά: «Βλέπω όσες νέες ελληνικές ταινίες μπορώ, είτε στη Γαλλία αν βγουν, είτε στα φεστιβάλ όπου πηγαίνω. Προφανώς βλέπω τις ταινίες του Λάνθιμου, αλλά και όσες άλλες συναντήσω. Μόνο που πέρσι και φέτος δεν είδα τίποτα καινούργιο στη διάρκεια της ετοιμασίας της ταινίας. Εβλεπα μόνο παλιές ταινίες, σαν διαδικασία ενηλικίωσης κι εγώ: είναι αλλιώς να δεις Μπέργκμαν στα 21 κι αλλιώς στα 37, οπότε βλέπω πολλές παλιές ταινίες ξανά κι έχω παραμελήσει τις πιο καινούργιες».

Με μια ταινία είδους, ένα γκανγκστερικό φιλμ αφιερωμένο από καρδιάς στη μητέρα του, τι άκουσε, λοιπόν, ο Ρομέν Γαβράς από τη Μισέλ, όταν εκείνη είδε το «Ο κόσμος σού ανήκει»; «Της άρεσε», λέει με χαμόγελο ο σκηνοθέτης. «Με ρώτησε αν ήθελα ένα εκλέρ φιστίκι στο τέλος της ταινίας».

ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
Μια παλαιστινιακή ταινία, βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, με τη μορφή του θρίλερ (με πολιτικές και κοινωνικές παραμέτρους φυσικά), καταφέρνει...
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Τουρκικοί στοχασμοί, road movie στον ρατσιστικό Νότο και ο αντι-ήρωας Κλιντ Ιστγουντ
Τα αγαθά κόποις κτώνται κι αυτό ισχύει τόσο για τον Σινάν, τον νεαρό ήρωα της καινούργιας ταινίας του Τούρκου δημιουργού, όσο και για τον θεατή που...
Τουρκικοί στοχασμοί, road movie στον ρατσιστικό Νότο και ο αντι-ήρωας Κλιντ Ιστγουντ