• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 20.2°C
    0 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    4 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    72%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 12.0°C / 18.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    2 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    4 BF
    43%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    3 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 18.6°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    3 BF
    72%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 17.5°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 21.8°C
    1 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 20.4°C
    3 BF
    61%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 18.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    72%

«ΑΛΚΥΟΝΙΣ» - «ΑΤΤΑΛΟΣ»

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δύο ιστορικοί κινηματογράφοι εκπέμπουν SOS

  • A-
  • A+

Τα κλισέ είναι βγαλμένα από τη ζωή και το «Εκλεισαν τα σινεμά κι έγιναν σούπερ μάρκετ» λέγεται επειδή απλώς ισχύει.

Μια τέτοια μεταβολή χρήσης απειλεί τον κινηματογράφο «Αλκυονίς», που λειτουργεί από το 1968 στην Ιουλιανού, στην πλατεία Βικτωρίας. Σε μια χαριτωμένη κίνηση μάλιστα, η «Αλκυονίδα», που έκλεισε φέτος τα 50, προσέφερε για ολόκληρη τη σεζόν τις ταινίες της δωρεάν σε όλους τους πενηντάρηδες, συνομήλικούς της θεατές.

Μέσα στις πέντε δεκαετίες της ζωής της, η «Αλκυονίδα» ήταν ένας από τους λίγους (κι ακόμα λιγότερους επιζήσαντες) κινηματογράφους της πόλης που απέκτησε συγκεκριμένο προφίλ: σινεφιλικό, σύστησε στο αθηναϊκό κοινό όχι μόνο σπουδαίους διεθνείς δημιουργούς, όπως τον Πιερ Πάολο Παζολίνι, αλλά και εμβληματικούς Ελληνες σκηνοθέτες: εκεί, για παράδειγμα, έκανε την πρώτη προβολή του ο «Θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Από το 2014 μέχρι σήμερα, την «Αλκυονίδα» διαχειρίζεται η εταιρεία κινηματογραφικής διανομής New Star και ο διευθυντής της, Βελισσάριος Κοσσυβάκης. Η ταυτότητα του σινεμά παραμένει ίδια, η κατεύθυνση καλλιτεχνική, η πολιτική του συνειδητά αριστερή, αλλά και η πρακτική του δεν έχει αλλάξει: είναι το μόνο σινεμά που και σήμερα προσφέρει εισιτήριο ανέργων στην τιμή των 3 ευρώ, ενώ οι υπόλοιποι το έχουν εξισώσει με το φοιτητικό.

Μετά από μια πρόταση στην ιδιοκτησία του ακινήτου από σούπερ μάρκετ, που άνοιξε τις επιλογές για το ενδεχόμενο μιας προσοδοφόρας πώλησης, η επιβίωση της «Αλκυονίδας» μοιάζει επίφοβη. Γι’ αυτό και οι φίλοι της, μαζί με μια επιτροπή 14 φορέων, αλλά και με την υποστήριξη της υπουργού Πολιτισμού, Μυρσίνης Ζορμπά, αιτούνται να χαρακτηριστεί ο κινηματογράφος σύγχρονο μνημείο πολιτισμού κι έτσι να διασωθεί, πράγμα που είχε συμβεί, άλλωστε, και με κτίρια σαν το «Ακροπόλ Παλάς» με συνοπτικές διαδικασίες.

«Εχουμε κάνει μεγάλους αγώνες», εξηγεί ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης, «για να συντηρηθεί η λειτουργία της «Αλκυονίδας» όλα τα τελευταία, ιδιαίτερα δύσκολα, χρόνια, σε μια συνοικία σκληρά υποβαθμισμένη, που ταλαιπωρήθηκε, έζησε και λειτούργησε μέσα από το προσφυγικό, μέσα από τα capital controls, ευελπιστώντας ότι θα ανέβει η περιοχή και μαζί η δουλειά, για να κινδυνεύει ακόμα τώρα. Κάνουμε αυτή την προσπάθεια, όχι για τη δική μας επιχείρηση πρωτίστως, αλλά για να επιζήσει το κτίριο που είναι τόσο συνδεδεμένο με τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, της τέχνης αλλά και της πόλης».

Από την άλλη, αντίπαλό του βρίσκει την πολιτεία και συγκεκριμένα την τοπική αυτοδιοίκηση ο ιστορικός κινηματογράφος «Ατταλος» της Νέας Σμύρνης. Το σινεμά έχει περάσει στη διαχείριση της εταιρείας κινηματογραφικής διανομής Weird Wave, η οποία, τα τελευταία χρόνια, έχτισε το δικό της κεφάλαιο στο καλλιτεχνικό σινεμά, ανακαινίζοντας το «Αστορ» της Στοάς Κοραή και μετατρέποντάς το σ’ ένα μικρό artiplex γεμάτο θεατές όλων των ηλικιών, αλλά και επαναλειτουργώντας το «Ανδόρα» στους Αμπελόκηπους και το θερινό «Στέλλα» που τόσο είχε λείψει στους κατοίκους της Κυψέλης.

Η Weird Wave αποφάσισε να αξιοποιήσει, λοιπόν, τον «Ατταλο», ανακαινίζοντάς τον και εξοπλίζοντάς τον με νέα μηχανήματα ήχου και εικόνας. Προσπαθώντας να εκδώσει τις απαραίτητες άδειες για τις εργασίες, η Weird Wave ήρθε αντιμέτωπη με την άρνηση των τοπικών φορέων που, διαβάζοντας τον νόμο με τον δικό τους τρόπο, μιλούν για «νέα άδεια χρήσης γης», ενώ είναι γνωστό ότι δεν εκδίδονται καινούργιες άδειες μέσα στην Αθήνα και ενώ είναι επίσης γνωστό ότι εξαιρούνται όσοι κινηματογράφοι ήδη υπάρχουν και λειτουργούν.

Ο «Ατταλος» λειτουργεί ως κινηματογράφος, ανελλιπώς, από το 1961, δηλαδή δύο δεκαετίες πριν καθιερωθεί ο όρος «άδεια χρήσης γης». Ακόμα και η άδεια ανέγερσης της οικοδομής αναφέρεται αποκλειστικά σε κινηματογράφο. Κάθε χρόνο, η άδειά του ανανεώνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες ακριβώς τώρα προβλέπουν την παύση του κινηματογράφου, επειδή αναγκάστηκε να αλλάξει ιδιοκτήτη, μετά τον θάνατο του Βασίλη Μπανανή που επί δεκαετίες και με προσωπική προσπάθεια και φροντίδα διαχειριζόταν το σινεμά.

Ακόμα χειρότερα, εάν επικρατήσει η παρερμηνεία αυτή της νομοθεσίας, και δεκάδες άλλοι κινηματογράφοι θα βάλουν λουκέτο όταν με τη σειρά τους χρειαστεί να αλλάξουν ιδιοκτήτη και να μεταβιβάσουν την άδεια λειτουργίας τους.

Την ίδια ώρα, οι κάτοικοι της Αθήνας περιμένουν τα καλά νέα που δεν έρχονται για την ανακαίνιση και επαναλειτουργία των κινηματογράφων-κοσμημάτων του κέντρου, «Αττικόν» και «Απόλλων». Τα σινεμά βρίσκονται ακόμα εγκλωβισμένα σ’ έναν λαβύρινθο αξιώσεων και οφειλών που κατά κύριο λόγο εντοπίζονται στη δικαστική διαμάχη του Ιδρύματος Σταματίου Δεκόζη-Βούρου, ιδιοκτήτη του ακινήτου, με το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών - Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία, και που, αν δεν επιλυθούν, καμία από τις υπόλοιπες πλευρές που προτίθενται να βοηθήσουν -φυσικά οι διαχειριστές των κινηματογράφων, η οικογένεια Τσακαλάκη της αλυσίδας Cinemax, ο Δήμος Αθηναίων, το υπουργείο Πολιτισμού με παλιότερη δέσμευσή του- δεν μπορεί καν να ξεκινήσει τη δουλειά.

Ο κινηματογράφος, ως μέσο καλλιέργειας, κοινωνικοποίησης και ομαδικότητας, για να υποστηριχθεί, χρειάζεται και κάτι παραπάνω από το ξεκάθαρα θετικό βήμα της πρόσφατης νομοθεσίας για την καταπολέμηση της πειρατείας. Για να πηγαίνουν οι θεατές στο σινεμά, πρέπει τα σινεμά να υπάρχουν, να λειτουργούν σωστά και να εκφράζουν μια γκάμα αισθητικών και καλλιτεχνικών επιλογών, όπως απαιτεί ο σύγχρονος πολιτισμός.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μάης που άλλαξε το σινεμά
Πενήντα χρόνια μετά το επεισοδιακό Φεστιβάλ Κανών του 1968, που διακόπηκε, με πρωτοβουλία του Φρανσουά Τριφό και του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, η μεγαλύτερη κινηματογραφική διοργάνωση στον κόσμο ετοιμάζεται να το...
Ο Μάης που άλλαξε το σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Ένα μετα-παιχνίδι με την ιστορική μνήμη στο «Τελευταίο Σημείωμα»
Κι αν ο Παντελής Βούλγαρης είναι ο μόνος αξιοπρεπής σκηνοθέτης που αναλαμβάνει το ρόλο του ιστοριογράφου της νεώτερης Ελλάδας, το κάνει με ειλικρίνεια, σεβασμό και συναίσθημα, αφηγούμενος ένα εμβληματικής...
Ένα μετα-παιχνίδι με την ιστορική μνήμη στο «Τελευταίο Σημείωμα»
ΣΙΝΕΜΑ
Τρεις δεκαετίες Gucci σαν ακριβή σαπουνόπερα και πολλές καινούργιες ελληνικές ταινίες
Στα 84 χρόνια του ο σκηνοθέτης Ρίντλεϊ Σκοτ καταπιάνεται με τον ανταγωνιστικό κόσμο της υψηλής μόδας στην Ιταλία. Το μεγάλο πλεονέκτημα της ταινίας «Ο Οίκος Gucci» είναι το λαμπρό της καστ.
Τρεις δεκαετίες Gucci σαν ακριβή σαπουνόπερα και πολλές καινούργιες ελληνικές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Κάμπερμπατς εξαπολύει πόλεμο εκφοβισμού και ο Βερχόφεν εξισώνει το ανθρώπινο σώμα με το θείο
Δείτε, μεταξύ άλλων, αυτή την εβδομάδα: «Η εξουσία του σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον, που μιλά για την ψυχολογική βία που ασκεί ο άνδρας στη γυναίκα και «Μπενεντέτα» του Πολ Βερχόφεν, μια ταινία που έρχεται ν’...
Ο Κάμπερμπατς εξαπολύει πόλεμο εκφοβισμού και ο Βερχόφεν εξισώνει το ανθρώπινο σώμα με το θείο
ΣΙΝΕΜΑ
Ιστορίες τύχης, φαντασίας και λανθασμένων επιλογών
Η εβδομάδα φέρνει στη μεγάλη οθόνη, μεταξύ άλλων, τη σπουδαία νέα ταινία του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, φέρνει όμως και τα μέτρια και άνισα «Καλάβρυτα 1943».
Ιστορίες τύχης, φαντασίας και λανθασμένων επιλογών
ΣΙΝΕΜΑ
Ο υπόκωφος βόμβος μιας «Ανάμνησης»
Η νέα ταινία του Ταϊλανδέζου μετρ Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, με πρεμιέρα στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών (και Βραβείο της Επιτροπής), έχει τον ήχο στην καρδιά της.
Ο υπόκωφος βόμβος μιας «Ανάμνησης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας