• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.5°C / 12.9°C
    0 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.4°C / 8.5°C
    0 BF
    67%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.7°C / 12.3°C
    1 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.6°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    0 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.0°C / 7.9°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.4°C / 3.3°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.1°C / 10.6°C
    2 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 12.8°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 13.5°C
    2 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 13.6°C
    1 BF
    67%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.9°C / 6.2°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 7.8°C / 13.8°C
    1 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.7°C / 13.1°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.7°C / 8.6°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    81%

Ελίζ Ζαλαντό, Ορέστης Ανδρεαδάκης

ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Queer και γυναίκες δεν είναι πια αόρατοι

  • A-
  • A+

Την είδε, την έζησε και τη χαιρέτισε και η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά τη ζωντανή σχέση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την πόλη. Πόσο μάλλον που, όπως είπε το βράδυ της Κυριακής στο «Ολύμπιον», απονέμοντας τον Χρυσό Αλέξανδρο, «είναι σχέση διαρκείας, δεν εξαντλείται σ’ αυτή τη δεκαήμερη γιορτή».

H κυρία Ζορμπά ξεναγήθηκε σε όλους τους χώρους του φεστιβάλ -όχι ότι δεν τους ήξερε, δεν ήταν η πρώτη της επίσκεψη στη διοργάνωση-, είχε ιδιαίτερη συνάντηση με τη γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό, τον διευθυντή Ορέστη Ανδρεαδάκη και το Δ.Σ., αυτό το θαύμα της φύσης, που από τον Μάρτιο του 2015 που διορίστηκε μέχρι σήμερα (ανανεώθηκε, μάλιστα, πρόσφατα η θητεία του) δεν έχει σηκώσει μπαϊράκι, δεν έχει «διασύρει» κανέναν από το διευθυντικό δίδυμο και κάνει άψογα τη δουλειά του σε πνεύμα συλλογικότητας και δημοκρατίας, μια εντελώς αντίθετη στάση από αυτή που επικράτησε σε έναν άλλο, συγγενικό του, κινηματογραφικό θεσμό (ονόματα δεν λέμε).

Γιατί όλα αυτά τα «τυπικά» εκ πρώτης όψεως; Απλούστατα, γιατί σε λίγο καιρό, η Μυρσίνη Ζορμπά, που εξήγγειλε μάλιστα και φιλοσοφία-στρατηγική για τους διορισμούς σε θέσεις ευθύνης των εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟ με μότο, ανάμεσα σε άλλα, την «αρμονική» λειτουργία τους, θα βρει μπροστά της το φεστιβάλ. Λήγει τον Μάρτιο (πότε πέρασαν κιόλας τρία χρόνια;) η θητεία της Ζαλαντό και τον Μάιο του Ανδρεαδάκη. To Δ.Σ., που τους εξέλεξε, έχει βέβαια, τον πρώτο λόγο για την ανανέωση της θητείας τους. Θα την αποδεχτεί η υπουργός; Ποιος θα σχεδιάσει το επετειακό 60ό Φεστιβάλ του 2019;

Επειδή, όμως, η γιορτή του 2018 είναι εντελώς πρόσφατη και οι εντυπώσεις που άφησε πολύ έντονες ακόμα, ας μείνουμε στο δεκαήμερο πυκνό πανηγύρι, ένα από τα καλύτερα των τελευταίων χρόνων. Οι αίθουσες, όλες οι αίθουσες, γέμισαν ασφυκτικά. Ποιος το φανταζόταν το 1992, που το φεστιβάλ διεθνοποιήθηκε και κάποιοι κοιτούσαν αφ’ υψηλού την επιλογή του Μισέλ Δημόπουλου να διαγωνίζονται μόνο πρώτες ή δεύτερες ταινίες, και τους φαινόταν μίζερη, ότι παντελώς άγνωστοι νέοι δημιουργοί από όλο τον κόσμο θα τιγκάρουν κάποτε το «Ολύμπιον» στις 3 το απόγευμα; Οτι δεκαπέντε χιλιάδες θεατές θα ψήφιζαν φέτος στις πατροπαράδοτες κάλπες της Fischer για τα Βραβεία Κοινού, που, όσο κι αν η εντοπιότητα του σκηνοθέτη παίζει συχνά ρόλο, έχουν εξελιχθεί σε σοβαρές διακρίσεις;

Οτι το φεστιβάλ, πάντα έτσι κι αλλιώς πρωτοπόρο και ανοιχτό στον κόσμο, θα αποκτούσε φέτος, στην 59η διοργάνωσή του, το πρώτο queer βραβείο (Mermaid Award το ωραίο όνομά του) και ότι η Μαρία Cyber, διευθύντρια του Φεστιβάλ Outview της Αθήνας (με την LGBTQI θεματική), θα το αφιέρωνε στον Ζακ Κωστόπουλο, πριν αυτό απονεμηθεί στον νεαρό Βραζιλιάνο Αλεξ Μοράτο για το «Socrates», με όλη την αίθουσα να έχει στο μυαλό της τον νέο ομοφοβικό και ακροδεξιό πρόεδρο της χώρας, τον Ζαΐρ Μπολσονάρο;

Οτι σε απόλυτη ευθυγράμμιση με την ξαφνική άνθηση του φεμινιστικού λόγου παγκοσμίως (να ’ναι καλά το MeToo, έστω με τις υπερβολές του) πάρα πολλές ταινίες σε όλα τα τμήματα θα είχαν γυναικεία θέματα και θα δινόταν το πρώτο βραβείο «για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά» από το ελληνικό τμήμα του WIFT (Women in Film and Television) στη Ρουμάνα Αντίνα Πιντιλίε («Μη με αγγίζεις»); Και ότι κανένας-καμία δεν θα διανοείτο να σηκώσει τα φρύδια του στην παλιά γνωστή γραμμή του «εγώ πιστεύω στην ισότητα, αλλά φεμινιστής-τρια δεν είμαι», όταν η υπέροχη Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (βραβείο γυναικείας ερμηνείας εξ ημισείας από τη Διεθνή Επιτροπή για την ταινία «Η δουλειά της» του Νίκου Labot) θα το αφιέρωνε στις δυο της κόρες και «σε όλες τις γυναίκες που νιώθουν "αόρατες"»;

Εντελώς αόρατος, τι κρίμα, ήταν στην τελετή ο Bρετανός Ρίτσαρντ Μπίλιγχαμ που, αν και πήρε τον Χρυσό Αλέξανδρο (και 8 χιλ. ευρώ) για το σκληρό «Ray and Liz», ιστορία μιας άγρια αδιάφορης και προβληματικής οικογένειας με θύματα τα παιδιά της, ματαίως αναζητούνταν από την παραγωγό του να κάνει έστω μία δήλωση σε βίντεο, κάτι που οι υπόλοιποι βραβευμένοι, που ήδη είχαν φύγει από τη Θεσσαλονίκη, με χαρά έκαναν. Κάθε άλλο παρά αόρατη ήταν, πάντως, η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Κατερίνα Νοτοπούλου με το προχωρημένο λαμέ ανδρικό κοστούμι της.

Και μια υποψία... πολυλογίας ή υπερβολής σε κάποιους λόγους κυρίως εξωκινηματογραφικών παραγόντων. Τόσο που ο σπουδαίος Ρουμάνος σκηνοθέτης Ράντου Ζούντε της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής, αυθόρμητος και άνετος μέσα στη μαρινιέρα του, είχε ζήσει και μια αποθέωση της νέας του ταινίας στο φεστιβαλ («Αδιαφορώ αν καταγραφούμε στην Ιστορία ως βάρβαροι»), αναρωτήθηκε φωναχτά από τη σκηνή: «Μήπως έχετε προεκλογική περίοδο;».

Βραβεία σε ελληνικές ταινίες

◢ Fipresci (Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών): «Παύση» Τώνιας Μισιαλή

◢ Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου: «Ακίνητο ποτάμι» Αγγελου Φραντζή

◢ Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου: «The waiter» Στηβ Κρικρή

◢ Νεότητας: «Η δεξιά τσέπη του ράσου» Γιάννη Β. Λαπατά.

◢ Ειδικό βραβείο: «Scopophilia» Ναταλίας Λαμπροπούλου-Ηλέκτρας Αγγελετοπούλου

◢ Κοινού Fischer: «Καταφύγιο ΙΙ: Το μονοπάτι του πάγου» Χρήστου Νικολέρη

   

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Έριξε αυλαία το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία
Με την απονομή των βραβείων και την ταινία «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» του πολυβραβευμένου Γάλλου σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ, έπεσε απόψε η αυλαία του σπουδαιότερου κινηματογραφικού θεσμού της χώρας.
Έριξε αυλαία το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία στη μνήμη του Δημήτρη Εϊπίδη
Με τρεις γενναιόδωρες και σημαντικές πρωτοβουλίες, που ξεπερνάνε και τα σύνορά μας, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμά τον Δημήτρη Εϊπίδη, ιδρυτή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και επί χρόνια διευθυντή...
Βραβεία στη μνήμη του Δημήτρη Εϊπίδη
ΣΙΝΕΜΑ
Η πανδημία αναγκάζει το φεστιβάλ να γίνει online  
Τέρμα τα όνειρα για μια διοργάνωση, που θα γινόταν 5-15 Νοεμβρίου στις αίθουσες της πλατείας Αριστοτέλους και του λιμανιού. Η ηγεσία του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επέλεξε αποκλειστικά την διαδικτυακή μορφή.
Η πανδημία αναγκάζει το φεστιβάλ να γίνει online  
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό,...
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας