• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.1°C / 31.3°C
    3 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.6°C / 29.9°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 30.5°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 27.4°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 28.2°C
    1 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 23.7°C
    3 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 28.8°C
    4 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    3 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 26.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 26.9°C
    0 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.3°C / 30.5°C
    2 BF
    29%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 30.0°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.3°C
    3 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 27.3°C
    3 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    56%

Ελίζ Ζαλαντό, Ορέστης Ανδρεαδάκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνικό queer, σημαντικές ταινίες και στο βάθος... ΕΡΤ

  • A-
  • A+

Με φωτεινό ουρανό, μεταφορικά και κυριολεκτικά, ξεκίνησε το 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που, μέσα στις τρεις-τέσσερις πρώτες μέρες του, έχει προλάβει ήδη να γεμίσει πόλη και νου με εικόνες και στοχασμούς για το σήμερα του κόσμου.

Η πρεμιέρα του φεστιβάλ, με... σύνθημα το «αυτήν τη φορά... διαφορετικά», έγινε το βράδυ της Πέμπτης, με τους «Κλέφτες καταστημάτων» του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-Εντα (στις αίθουσες τον Δεκέμβριο). Ιδανικό άνοιγμα για το φεστιβάλ, όχι απλώς επειδή πρόκειται για μια αριστουργηματική ταινία, που κέρδισε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες, αλλά κι επειδή, με χαμηλό προφίλ και μια σοφή τρυφερότητα, πιάνει τον σφυγμό του σημερινού ανθρώπου, στην Απω Ανατολή ή… στην Ελλάδα που, χωρίς εύρος επιλογών, χωρίς λόγους να πιστεύει σ’ ένα σημαντικά καλύτερο αύριο, αγωνίζεται με τους δικούς του όρους να χτίσει την οικογένεια, το σπίτι, τον δρόμο που θα τον οδηγήσει σε μια αξιοπρεπή επιβίωση.

Η έναρξη του φεστιβάλ δεν έφερε στη σκηνή τους διευθυντές της διοργάνωσης, φορείς κι εκπροσώπους της πολιτείας, τους έφερε… στην οθόνη, σ’ ένα γρήγορο video με σύντομες δηλώσεις, πιο allegro και ουσιαστικό από τις συνηθισμένες εισηγήσεις, παρότι σ’ αυτό η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, απέφυγε να δηλώσει οτιδήποτε στοιχειωδώς σημαντικό.

Η έναρξη του φεστιβάλ σήμανε και την έναρξη του μεγάλου του αφιερώματος στο Queer Ελληνικό Σινεμά: ένα πρώτο –σε τέτοιο βεληνεκές, τουλάχιστον– και πολιτικά θαρραλέο βήμα στην ανάδειξη ενός πλήθους ταινιών που κατάφεραν, μέσα στις δεκαετίες, να συνδέσουν το fun με τον πολιτικό λόγο, το περιθώριο με την κοινωνική συνείδηση, τον κινηματογράφο με την κατάφαση απέναντι στη ζωή.

Το αφιέρωμα εγκαινιάστηκε με το «Μετέωρο και σκιά» του Τάκη Σπετσιώτη και συνεχίζεται με ταινίες –και την παρουσία των δημιουργών τους, φυσικά– των Αθηνάς Τσαγγάρη, Παντελή Παγουλάτου, Αδάμ Καρυπίδη, Χρήστου Δήμα κ.ά. Οπως δήλωσε ο Τάκης Σπετσιώτης, πρόκειται για περίπου 40 ταινίες που «μέσα στον χρόνο καταγράφουν τη διάσταση μιας αφανούς κοινωνίας και προβλήματα που βλέπουμε γύρω μας ολοζώντανα και σήμερα, το λιντσάρισμα, το bullying, την ερωτική ιδιαιτερότητα, την απομόνωση».

Ξεδιπλώνοντας τις σημαντικότερες ταινίες της χρονιάς απ’ όλο τον κόσμο, ως οφείλει, το διεθνές κομμάτι του φεστιβάλ μάγεψε το κοινό με το «Διαβολόψαρο» («Manta Ray»), το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Πουτιπόνγκ Αρουνπένγκ από την Ταϊλάνδη, που κέρδισε το Βραβείο των Οριζόντων στη φετινή Βενετία. Λυρική, αφαιρετική και, ταυτόχρονα, τόσο προσιτή όσο και πανέμορφη, η ταινία ακολουθεί τη συνάντηση δύο νέων αντρών, ενός ντόπιου (ο τόπος δεν προσδιορίζεται με λέξεις στην ταινία) κι ενός ξένου, καταγράφοντας πώς ο πρώτος υποδέχεται, νοσηλεύει τον δεύτερο, πώς οι δύο γίνονται φίλοι ή ο ίδιος εαυτός, για να επανέρθουν, σταδιακά κι αντίστροφα, στις ταυτότητες του ντόπιου και του ξένου.

Μιλώντας, ουσιαστικά, για τους πρόσφυγες Ροχίνγκια, που φτάνουν κατά εκατοντάδες από τη Μιανμάρ στην Ταϊλάνδη, ο Αρουνπένγκ εξήγησε, παρουσιάζοντας την ταινία του: «Υπάρχουν δύο κόσμοι στην ταινία μου: όσα θέλω να πω για την τραγική πραγματικότητα, αυτή των προσφύγων, κι όσα θέλω να πω με τη φαντασία, με την κινηματογραφική μου γλώσσα. Σας ευχαριστώ που είπατε ότι περισσότερο αισθανθήκατε παρά καταλάβατε την ταινία μου. Κι εγώ όταν επισκέπτομαι ένα μουσείο και κοιτώ έναν πίνακα αφηρημένης τέχνης, μπορεί να μην καταλάβω τίποτα, αλλά αν νιώσω, αν συγκινηθώ, τότε αυτό μετρά περισσότερο».

Ξεκινώντας με τον Χρυσό Φοίνικα, συμπεριλαμβάνοντας (σε λίγες μέρες) τη Χρυσή Αρκτο του Βερολίνου, το «Μη με αγγίζεις» της Αντίνα Πιντίλιε, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φιλοξένησε την ελληνική πρεμιέρα και του Χρυσού Λέοντα της Βενετίας, του αριστουργηματικού «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, σ’ ένα πέρασμα από τη χώρα μας στον δρόμο για τα Οσκαρ. Η ταινία, παραγωγή του Netflix και προοριζόμενη αρχικά για προβολή αποκλειστικά στη διαδικτυακή πλατφόρμα, εγκαινιάζει μια σειρά προβολών σε κανονική διανομή σε κινηματογράφους: έρχεται και στην Ελλάδα στις 13 Δεκεμβρίου. Στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο, ήταν η πρώτη προβολή που έγινε, ακαριαία σχεδόν, sold out κι άφησε την κατάμεστη αίθουσα του «Ολύμπιον» συγκινημένη.

ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ

Ο Ούγγρος σκηνοθέτης του «Γιου του Σαούλ», Λάζλο Νέμες, βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει τη δεύτερη ταινία του, «Sunset», την ιστορία μιας νέας και όμορφης κοπέλας στη Βουδαπέστη τον καιρό ακριβώς πριν από τον Α’ Παγκόσμιο, σε μια κυκλική πορεία αυτογνωσίας, αλλά και σύγκρουσης του κατεστημένου με τους πρωτοπόρους της επανάστασης.

Εστέτ, εγκεφαλικός, σίγουρος για το ταλέντο του, ο Νέμες μάς είπε ότι αντιμετωπίζει την ταινία του ως αποτίμηση του δυτικού πολιτισμού των τελευταίων αιώνων: «Πριν από 200 χρόνια είχαμε, ολόκληρος ο κόσμος, το θράσος να πιστεύουμε ότι ήμαστε οι κυρίαρχοι κι οδεύαμε ασταμάτητα προς μια πρόοδο», εξήγησε. «Ηταν μια ψευδαίσθηση και διήρκεσε ώς και τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Αλλά νομίζω πως ό,τι κάναμε με την τεχνολογία και την εξέλιξη και τις ικανότητές μας, ήταν να καταστρέψουμε ό,τι καλύτερο είχαμε μέσα μας. Κι αυτό με συναρπάζει. Τείνω όλο και περισσότερο να βλέπω τα πράγματα όχι ως μια γραμμή προόδου, αλλά ως μια πορεία κυκλική».

Κυκλική πορεία μοιάζει, δυστυχώς, να διαγράφει και το ελληνικό σινεμά – περισσότερα για τις ελληνικές ταινίες σε επόμενη ανταπόκριση. Για άλλη μία φορά βρίσκεται σε θέση αδυναμίας. Τη στιγμή που οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας βρίσκονται στο φεστιβάλ για να το γνωρίσουν και αξιολογήσουν, ο υφυπουργός και ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος και Νίκος Παππάς, ζήτησαν την παραίτηση των διευθυντικών στελεχών της ΕΡΤ (σε μια προσπάθεια, θεωρητικά, εξυγίανσής της), αφήνοντας έτσι ακέφαλο το κρατικό κανάλι και, ταυτόχρονα, έναν από τους βασικούς χρηματοδότες του ελληνικού σινεμά. Ναι, σημασία έχει η ουσία, αλλά συχνά έχει και το timing.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Φέτος, αφήστε τις ταινίες να μας φέρουν κοντά
Το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με επιτυχία και παρά τις δυσκολίες λόγω της πανδημίας κατάφερε έστω και διαδικτυακά να μας ταξιδέψει με τις ταινίες που προβλήθηκαν.
Φέτος, αφήστε τις ταινίες να μας φέρουν κοντά
ΣΙΝΕΜΑ
Διαμάντι από Βρετανο-πακιστανό για την αγάπη και την απώλεια
Συνεχίζεται διαδικτυακά το 61 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την ταινία «After love» του Αλίμ Καν να έχει κερδίσει τις εντυπώσεις.
Διαμάντι από Βρετανο-πακιστανό για την αγάπη και την απώλεια
ΣΙΝΕΜΑ
Νέοι – και λίγο πιο παλιοί
Ποιοι συμμετέχουν στο καινούργιο τμήμα του φεστιβάλ Meet the Future και γιατί στο ελληνικό πρόγραμμα ξεχώρισαν οι ταινίες των The Boy και Ζαχαρία Μαυροειδή
Νέοι – και λίγο πιο παλιοί
ΣΙΝΕΜΑ
Δυο βλέμματα, 60 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η Β. Γεωργακοπούλου & η Μ. Κατσουνάκη συνομιλούν σε μια μεταξύ του συνέντευξη που συνοψίζει το παρελθόν της διοργάνωσης, κοιτάζει κατάματα το παρόν της, αλλά & προτείνει για το μέλλον της.
Δυο βλέμματα, 60 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
ΣΙΝΕΜΑ
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν
Ταινίες με την κινηματογραφική ματιά Ελληνίδων και ξένων δημιουργών έφεραν αέρα ανανέωσης στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έγιναν αφορμή για μερικές από τις ωραιότερες στιγμές της. Το «παρών» έδωσε όμως και ο...
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας