• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.6°C / 25.7°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.1°C / 23.9°C
    3 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.0°C / 24.4°C
    1 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 20.5°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.9°C
    3 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 21.9°C
    2 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 23.8°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.9°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.3°C / 24.3°C
    3 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 20.1°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 23.4°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 23.8°C
    0 BF
    73%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.3°C / 24.4°C
    1 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 23.9°C
    2 BF
    86%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    0 BF
    93%

Ο διάσημος σκηνοθέτης, Φατίχ Ακίν

Στην Τουρκία πάω με σωματοφύλακες

  • A-
  • A+

«Κάνω ταινίες με ειλικρίνεια. Για τις οποίες δεν ντρέπομαι. Ακόμη κι αν κάνω λάθη. Και είμαι έτοιμος να πεθάνω για την τέχνη μου, όσο ναρκισσιστικό και ρομαντικό κι αν ακούγεται. Εξάλλου, ο πρώτος που μου είπε πως αξίζει ένας τέτοιος θάνατος ήταν ο Κώστας Γαβράς», δήλωσε ο σπουδαίος τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης, Φατίχ Ακίν.

Βρέθηκε στην Ελλάδα για λιγότερο από 24 ώρες, γιατί την αγαπάει. Στενός του συνεργάτης, εξάλλου, είναι ο Αδάμ Μπουσδούκος, με τον οποίο έγραψαν το σενάριο της τελευταίας του ταινίας «The cut» («Η μαχαιριά»). «Μας βοήθησε πολύ και ο Μάρντικ Μάρτιν, στενός συνεργάτης του Μάρτιν Σκορσέζε, του κινηματογραφικού μου πατέρα. Μοιάζουμε και φυσιογνωμικά, με τα μεγάλα μας φρύδια. Ο ίδιος θεωρεί τον Ηλία Καζάν δικό του καλλιτεχνικό πατέρα, άρα είναι ο δικός μου “παππούς”. Το “Αμέρικα Αμέρικα” το έχω δει πάνω από 50 φορές και αυτό φαίνεται στην ταινία», είπε.

 

Η ταινία αναφέρεται στη γενοκτονία των Αρμενίων, «ένα θέμα απολύτως ταμπού στην Τουρκία. Γι' αυτό και κανένα γύρισμα δεν έγινε εκεί, παρ' ότι γυρίσαμε σε 5 χώρες και 4 διαφορετικές ηπείρους. Ακόμη κι έτσι, όμως, έπρεπε να λέμε ψέματα, πως είναι για έναν μποξέρ, αλλιώς από την Τουρκία θα με σταματούσαν στα σίγουρα», εξηγεί. Δεν αρνείται πως με τη χώρα καταγωγής του έχει πάρει διαζύγιο. «Την αγαπώ, αλλά δεν μπορούμε να συνυπάρξουμε. Ισως κάποτε επιστρέψω. Επειτα από αυτή την ταινία, πάντως, δεν μου είναι και τόσο εύκολο να κόβω βόλτες εκεί. Οταν παίχτηκε στην Κωνσταντινούπολη είχα πάει με σωματοφύλακες, καθώς είχα δεχτεί απειλές. Είκοσι επτά μόνο κόπιες έχουν φύγει για όλη την Τουρκία, όπου τίποτε δεν γράφεται για τη γενοκτονία των Αρμενίων, κανείς δεν μιλάει». Γι' αυτό και ο ίδιος είπε «ώς εδώ». Ο Αρμένιος ήρωάς του (τον παίζει ο Γαλλο-αλγερινός ηθοποιός Ταχάρ Ραχίμ), με κομμένες τις φωνητικές χορδές από τους Τούρκους, επιζεί της γενοκτονίας και ψάχνει την οικογένειά του, φτάνοντας ώς την Αμερική.

Ενώ το κοινό βγαίνει συγκινημένο από τις αίθουσες, η κριτική δεν ευνόησε ιδιαίτερα το «The cut». «Ανήκω στη μειοψηφία, γι' αυτό», σχολίασε ο Ακίν. «Ετυχε την ίδια σκηνή να τη βλέπει Γερμανός δημοσιογράφος και να γελά και δίπλα του ο Αρμένιος συνάδελφός του να κλαίει, γιατί του θύμιζε πράγματα που ο πρώτος απλά δεν γνώριζε. Οι άνθρωποι δεν συμπαθούν ό,τι αγνοούν. Γι' αυτό και δεν κάνω ταινίες για μαζική κατανάλωση». Ο στόχος του ήταν άλλος: «Δεν είμαι, αλλά προέρχομαι από Αλεβίτες, δηλαδή αριστερούς Τούρκους. Η μητέρα μου με έστελνε μαζί τους σε παραστάσεις και από κει έμαθα τον Τσε κ.λπ. Ο πατέρας μου, από την άλλη, ανήκε στους Γκρίζους Λύκους, ήταν φασίστας εθνικιστής. Οταν εθνικιστές γνωστοί μου είδαν την ταινία, άλλαξαν. “Ελα, ρε, σοβαρά εμείς τα κάναμε αυτά;” μου είπαν. Αυτό πέτυχα: μια αλλαγή συνείδησης».

Γιατί, όμως, δεν χρησιμοποίησε ούτε μια φορά τη λέξη «γενοκτονία» στην ταινία; «Ηθελα να γίνει ο Δούρειος Ιππος στο μυαλό των θεατών, ειδικά των Τούρκων. Δεν μίλησα για “γενοκτονία” γιατί στόχευα άμεσα στο συναίσθημά τους και έμμεσα στο μυαλό τους», εξήγησε ο Ακίν.

Την πολιτική την παρομοίασε με τις «50 αποχρώσεις του γκρι»: «Ο,τι ισχύει για τη ζωή μας -γάμος, σεξ, έρωτας, συμβιβασμοί κ.λπ.- ισχύει και στην πολιτική. Σε σας πλέον, οι κυβερνώντες δεν φοράνε γραβάτες. Αλλη μια απόχρωση, ίσως η καλύτερη», αστειεύεται. «Στην Τουρκία, η Αριστερά είναι συγγενής με το Ισλάμ, είναι δογματική. Γι' αυτό προσωπικά κανένας “ισμός” δεν με εκφράζει. Σε κανέναν τόπο δεν υπάρχει εγγύηση δημοκρατίας. Τον Χίτλερ τον εξέλεξαν. Ο Ερντογάν δεν είναι δημοκράτης. Στη Γερμανία από τις κίτρινες εφημερίδες, όπως η “Bild”, μέχρι τις σοβαρές η μονομέρεια ως προς τα ελληνικά ζητήματα οργιάζει. Το ίδιο και για την Ουκρανία. Ξεχάσαμε πόσο διαφθορά είχε και λέμε πως για όλα υπαίτιος είναι ο Πούτιν. Εγώ θέλω να τα βλέπω σφαιρικά τα πράγματα. Είμαι ειρηνιστής και πάντα στο πλευρό των μειονοτήτων. Εξάλλου ανήκω στη μειονότητα της μειονότητας. Αριστερός και Τούρκος στη Γερμανία».

Info:

«Η μαχαιριά» θα βγει την άλλη Πέμπτη στις αίθουσες από τη Rosebud21.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Είχαμε ανάγκη για την κινηματογραφική πράξη!»
Γιώργος Γούσης ● Χωρίς χρήματα, χωρίς σενάριο, αλλά με ταλέντο: Τα «Μαγνητικά Πεδία» είναι μια χειροποίητη, σχεδόν αυτοσχεδιαστική ταινία και ο σκηνοθέτης της μάς διηγείται πώς τη γύρισε.
«Είχαμε ανάγκη για την κινηματογραφική πράξη!»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι υποψηφιότητες, τα ρεκόρ, οι απουσίες και τα φαβορί
Ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες για τα φετινά Όσκαρ σε μία τελετή που θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης στο Dolby Theatre μετά από δύο χρόνια εξαιτίας της πανδημίας.
Οι υποψηφιότητες, τα ρεκόρ, οι απουσίες και τα φαβορί
ΣΙΝΕΜΑ
Η Ρεντγκρέιβ έρχεται, ο Καουρισμάκι πάει να τρυγήσει
To 23o Κινηματογραφικό Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» είναι γεγονός. Και αυτό το λέμε καθώς λίγο έλειψε να μη γίνει. Μάθαμε πως για πρώτη φορά θα έρθουν στην Αθήνα ταινίες με ελάχιστες μέρες διαφορά από τα...
Η Ρεντγκρέιβ έρχεται, ο Καουρισμάκι πάει να τρυγήσει
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα παιδί μεγαλώνει μεταξύ Γκοντάρ και Δούρειου Ιππου
Ο Τάσος Μπουλμέτης επιστρέφει στο σινεμά δώδεκα χρόνια μετά την «Πολίτικη κουζίνα», τι ευχάριστη είδηση. Και δεν έχει αλλάξει καθόλου. Εχει την απλότητα που τον διέκρινε και πριν από την επιτυχία. Και την...
Ενα παιδί μεγαλώνει μεταξύ Γκοντάρ και Δούρειου Ιππου
ΣΙΝΕΜΑ
Τρόμος είναι η μοναξιά
Ενα τρυφερό παραμύθι για μεγάλους με βικτωριανή γκόθικ ατμόσφαιρα κι ένα τέρας που στοιχειώνει μαμά και παιδί είναι το «Babadook». Η Αυστραλέζα Τζένιφερ Κεντ κάνει το ντεμπούτο της με μια από τις ομορφότερες...
Τρόμος είναι η μοναξιά
ΣΙΝΕΜΑ
Fast & Furious, έβδομο και καλύτερο
Το εμπορικό σινεμά μπορεί να έχει αξιοθαύμαστη δημοκρατικότητα, χιούμορ, εξυπνάδα, συναίσθημα και εντιμότητα. Οι «Μαχητές των δρόμων 7» του Τζέιμς Γουάν είναι και ιδιαίτερα φορτισμένη ταινία, αφού πριν...
Fast & Furious, έβδομο και καλύτερο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας