Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σινεμά ο Κορυδαλλός

Χρήστος Παπαθανασίου (επάνω), Διονύσης Μεσολογγίτης (κάτω) στην ταινία «Το Χριστινάκι»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σινεμά ο Κορυδαλλός

  • A-
  • A+

«Το Χριστινάκι» του Χρήστου Παπαθανασίου και ο «Θανατοποινίτης» του Κώστα Ξύδη είναι από τις καλύτερες ταινίες μικρού μήκους της φετινής ελληνικής παραγωγής. Η πρώτη κομεντί, η δεύτερη κοινωνική - υπαρξιακή. Κοινός παρονομαστής, ότι γυρίστηκαν από κρατουμένους του Σωφρονιστικού Καταστήματος Κορυδαλλού αποκλειστικά εντός των χώρων του. Δεκαεπτά άντρες από 20 έως 60 ετών, που εκτίουν τις ποινές τους, ασχολήθηκαν για πρώτη φορά στη ζωή τους με το σινεμά. Και κατάφεραν, ύστερα από εννέα μήνες εκπαιδευτικών μαθημάτων θεωρίας του κινηματογράφου, να δουλέψουν ομαδικά και να δημιουργήσουν τις δύο παραγωγές, καλύπτοντας όλες τις ειδικότητες ενός κινηματογραφικού συνεργείου, με σκηνοθέτη, σεναριογράφο, ηθοποιούς, διευθυντές φωτογραφίας, ηχοληψίας κ.λπ. Αποτέλεσμα, τα δύο διαμαντάκια τους.

Το πρόγραμμα εφαρμόζεται για πρώτη φορά πανελλαδικά. Εισηγητής και υπεύθυνος είναι ο Αντώνης Κόκκινος, που εκτός από καλός σκηνοθέτης κρίνεται, εκ του αποτελέσματος, και εξαιρετικός δάσκαλος. Οπως είπε ο Παύλος Κοντογιαννίδης, «η πρώτη ταινία είναι καταπληκτική, η δεύτερη άπαιχτη». Ο ίδιος μαζί με τον Γιάννη Στάνκογλου είναι οι μοναδικοί επαγγελματίες ηθοποιοί που παίζουν –αφιλοκερδώς– στον «Θανατοποινίτη». Το σενάριο αντλεί έμπνευση από το ομώνυμο ραπ κομμάτι του Ραψωδού Φιλόλογου –κατά κόσμον Αλέξανδρος Πτίνης, ακούστε το–, που μιλάει για έναν μελλοθάνατο (εξαιρετικός ο Στάνκογλου), ο οποίος βρίσκει νόημα, παρηγοριά και έμπνευση στις λέξεις. Με μια κιμωλία γράφει στους τοίχους και μεταμορφώνει «το κελί του σε τεφτέρι». Η «Πανούκλα» του Καμί κυριαρχεί στα πλάνα, σαν να είναι το προσευχητάρι του. «Το Χριστινάκι», από την άλλη, βγάζει αβίαστα γέλιο. Είναι συναισθηματική κομεντί με πλοκή, δράση και ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Διονύση Μεσολογγίτη και τον Χρήστο Παπαθανασίου.

Είχαμε την τιμή και τη χαρά να παρακολουθήσουμε την πρώτη προβολή (έπειτα από πρόσκληση του Αντώνη Κόκκινου). Στη μικρή αίθουσα εκδηλώσεων του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, στις φυλακές Κορυδαλλού, την περασμένη Παρασκευή –την ίδια ώρα απέναντι εξελισσόταν η δίκη της Χρυσής Αυγής–, τα μέλη της κινηματογραφικής ομάδας μαζί με τον σκηνοθέτη υποδέχθηκαν την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, τον γ.γ. του υπουργείου Δικαιοσύνης, Γιώργο Σάρλη, τους διευθυντές των φυλακών, τον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κ.ά. Οι δημιουργοί - κρατούμενοι, καθισμένοι στην τελευταία και προτελευταία σειρά (εκεί επέλεξε να καθίσει και η Μυρσίνη Ζορμπά), παρακολούθησαν μαζί τους την προβολή των ταινιών, ολοκληρωμένα καλλιτεχνικά έργα που αξίζει να διαχυθούν στην κοινωνία. Κοινό αίτημα, να ξεπεραστούν νομικές και πρακτικές διαδικασίες, ώστε να προβληθούν όχι μόνο στη χώρα, αλλά να ταξιδέψουν και στο εξωτερικό, σε διεθνείς διοργανώσεις, καθώς είναι ταινίες που επάξια στέκονται δίπλα σε εκείνες που έχουν μπάτζετ πολλών χιλιάδων ευρώ και γυρίζονται από επαγγελματίες - ελεύθερους πολίτες.

Την πρόταση του εκπαιδευτικού προγράμματος κατέθεσε στο ΥΠΠΟΑ (επί Λυδίας Κονιόρδου) ο Αντώνης Κόκκινος. Το αίτημα έγινε δεκτό και υλοποιήθηκε, με την ευθύνη και την καθοδήγησή του από τη Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟΑ, σε συνεργασία με το Κ.Κ. Κορυδαλλού και το ΕΚΚ. Μαθήματα φωτογραφίας και ηχοληψίας παρέδωσαν ο Νίκος Βασιλόπουλος και ο Γιώργος Καρτάλος αντίστοιχα.

Ο Αντώνης Κόκκινος θυμήθηκε εκείνο που έλεγε ο Αντρέ Μπαζέν: «το σινεμά είναι ένα ανοιχτό παράθυρο». Μέσω των προγραμμάτων, ανοίγει διάπλατα για τους φυλακισμένους προς τον έξω κόσμο και χάρη στη ρεαλιστική φύση του κινηματογράφου για τους θεατές προς τον δικό τους: τους διαδρόμους με τις σιδερένιες πόρτες, το κελί της απομόνωσης, τα δίχωρα κλειστοφοβικά κελιά, όπου στις καλύτερες περιπτώσεις στήνονται νοικοκυριά με το τίποτα, το προαύλιο με το απέραντο τσιμέντο, βλέπουν τη μεγάλη κατσαρόλα με το συσσίτιο και το ψωμί που δεν θα ήθελαν να φάνε...

«Τα μαθήματα ήταν 8 ώρες την εβδομάδα, επί εννέα μήνες, στις αντρικές φυλακές και, μετά από πρόταση της Διεύθυνσης, επεκτάθηκαν κατά δύο ώρες στις γυναικείες, με κατεύθυνση τη συγγραφή σεναρίου. Αφού τελείωσαν, ασχοληθήκαμε για τρεις μήνες με την επεξεργασία, το γύρισμα και το post prudaction των ταινιών», λέει ο Αντώνης Κόκκινος. Χαρακτηρίζει τη χρονιά «ως την πιο δημιουργική της ζωής μου» και προσθέτει: «Αυτή η εμπειρία μόνο βιώνεται, δεν περιγράφεται».

Οσο για τους σπουδαστές - κρατούμενους, «εκείνο που με εξέπληξε, στον υπερθετικό βαθμό, είναι η ευφυΐα, η ικανότητα και το ενδιαφέρον που έδειξαν οι περισσότεροι. Συνάντησα ανθρώπους που, εξαιτίας κάποιας παραβατικής πράξης τους, είναι εδώ. Είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, δεν είναι β’ κατηγορίας. Πρέπει να πάψει αυτός ο διαχωρισμός. Μετά από 17 χρόνια διδασκαλίας σε σχολές κινηματογράφου, έχοντας περάσει εκατοντάδες παιδιά από τα χέρια μου, μπορώ να πω ότι περισσότεροι από αυτούς, αν ήταν σε σχολές, θα ήταν από τους καλύτερους. Η κινηματογραφική τους αντίληψη είναι υψηλότατη. Οι ιστορίες που έχουν να πουν είναι συγκλονιστικές, είναι αληθινές και είναι οι ιστορίες τους».

Η αξία τέτοιων προγραμμάτων για τη ζωή μέσα αλλά και μετά τη φυλακή υπογραμμίστηκε από τους συμμετέχοντες κρατουμένους. «Τέτοιες δράσεις συμβάλλουν στην καθημερινότητά μας, δίνουν διεξόδους και γνώσεις, την ευκαιρία να συνυπάρξουμε και να δημιουργήσουμε συλλογικά. Εδώ που βρισκόμαστε έχουμε ανάγκη από περισσότερη καλλιέργεια. Πρέπει να εξακολουθήσουν να γίνονται τέτοιες προσπάθειες, γιατί υπάρχουν ακατέργαστα διαμαντάκια στις φυλακές. Μας βοηθούν όχι μόνο εδώ, αλλά και όταν τελειώσουμε, μας παρέχουν ένα εφόδιο, ώστε να μπορέσουμε να ενσωματωθούμε στην κοινωνία», υπογράμμισαν.

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα θα συνεχιστεί στον Κορυδαλλό, είπε η υπουργός Πολιτισμού. Οι δεκαεπτά άντρες και οι οκτώ γυναίκες πήραν, την Παρασκευή, διπλώματα πιστοποίησης. Και, όπως υποστήριξε ο Αντώνης Κόκκινος, «η συντριπτική πλειοψηφία τους μπορεί να δουλέψει σε κινηματογραφική παραγωγή».

 

ΣΙΝΕΜΑ
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
Ανέλαβε διστακτικά, αλλά ανέβασε στην κορυφή, με ποιοτικές εκδηλώσεις, το Διεθνές Φεστιβάλ Ανδρου, που ανοίγει σήμερα την αυλαία του. Με την ευκαιρία αυτή, ο γνωστός σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης κάνει έναν...
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
ΣΙΝΕΜΑ
«Κι ένας κρατούμενος να ασχοληθεί με το σινεμά, είναι μεγάλο κέρδος»
Η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, τονίζει πως πρέπει να συνεχιστεί το πρόγραμμα μαθημάτων κινηματογράφου που ξεκίνησε από τις φυλακές Κορυδαλλού και έδωσε τις πρώτες ταινίες μικρού μήκους από τους κρατούμενους....
«Κι ένας κρατούμενος να ασχοληθεί με το σινεμά, είναι μεγάλο κέρδος»
ΣΙΝΕΜΑ
Mικρές ταινίες για μικρούς θεατές
H ελληνική παραγωγή ταινιών (μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ) για παιδιά και νέους είναι ελάχιστη. Δυστυχώς. Σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες του κόσμου. Οι Ελληνες κινηματογραφιστές είναι σαν να αγνοούν το...
Mικρές ταινίες για μικρούς θεατές
ΣΙΝΕΜΑ
Μαθήματα κινηματογράφου και ζωής
Το 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και η 17η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio ολοκληρώθηκαν το βράδυ του Σαββάτου (2-9/12/17).
Μαθήματα κινηματογράφου και ζωής
ΣΙΝΕΜΑ
«Το Δ.Σ., καταχρηστικά, αποφάσιζε για όλα μόνο του»
Ενώ σύσσωμος ο κινηματογραφικός κόσμος καταγγέλλει την παύση της από την υπ. Πολιτισμού, η γεν. διευθύντρια του Κέντρου Κινηματογράφου, Ηλέκτρα Βενάκη, με επιστολή της δίνει τη δική της ερμηνεία στα όσα της...
«Το Δ.Σ., καταχρηστικά, αποφάσιζε για όλα μόνο του»
ΣΙΝΕΜΑ
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι
Με επίσημους προσκεκλημένους τον Ελληνοαμερικανό σκηνοθέτη και παραγωγό Αλεξάντερ Πέιν και τον Πολωνό σκηνοθέτη και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Κριστόφ Ζανούσι, με ευρωπαϊκές...
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας