Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο

Ο Γιώργος Λάνθιμος με τον Αργυρό Λέοντα

AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο

  • A-
  • A+

ANTAΠΟΚΡΙΣΗ: ΒΕΝΕΤΙΑ  

Αν παρακολουθώντας και τις 21 ταινίες του Διαγωνιστικού Προγράμματος της Mostra 2018, το δεκαήμερο που προηγήθηκε, βγάζαμε τα δικά μας βραβεία, δεν θα απείχαν χιλιοστό από το palmares της κριτική επιτροπής του Γκιγέρμο ντελ Τόρο, που ανακοίνωσε τις επιλογές της το βράδυ του Σαββάτου στην τελετή λήξης του 75ου Φεστιβάλ Βενετίας.

«Αποφασίσαμε, συνειδητά κι από την αρχή, να επικεντρώσουμε την προσοχή μας αποκλειστικά σε ό,τι βρισκόταν μέσα στο κάδρο που βλέπαμε κάθε φορά», δήλωσε μετά την απονομή ο Γκιγέρμο ντελ Τόρο και τα βραβεία της Κριτικής Επιτροπής επιβεβαίωσαν τα λόγια του. Δεν βραβεύτηκε το «The Nightingale» επειδή ήταν ταινία που σκηνοθετήθηκε από γυναίκα –η μόνη στο Διαγωνιστικό Τμήμα– και δεν βραβεύτηκε ο Αλφόνσο Κουαρόν επειδή είναι συμπατριώτης και στενός φίλος, από τα νεανικά τους χρόνια, του Ντελ Τόρο. Βραβεύτηκε το καλό σινεμά που, ως τέτοιο, εκτός από καλλιτεχνική αξία, έχει και μια κριτική ματιά πάνω στο χτες, ή το σήμερα, ή τον άνθρωπο: κάτι δυνατό κι ενδιαφέρον να πει.

Ετσι, το προσωπικό αριστούργημα του Μεξικανού Αλφόνσο Κουαρόν, «Roma», που ήρθε μια πενταετία μετά το «Gravity», μια ασπρόμαυρη, εστέτ και μαζί πνευματική και πολιτική ματιά στο Μεξικό του ’70, τιμήθηκε δίκαια με το Χρυσό Λιοντάρι του Φεστιβάλ.

Το «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου, αιχμηρή, κατάμαυρη κοινωνική ταινία για την παραμορφωτική δύναμη της εξουσίας αλλά και για τη σύνθετη γυναικεία φύση, κέρδισε τον Αργυρό Λέοντα (Μεγάλο Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής) και το βραβείο ερμηνείας για την Ολίβια Κόλμαν, παίρνοντας με σιγουριά τον δρόμο για τα Οσκαρ. Ο Λάνθιμος είχε βραβευτεί ξανά στη Βενετία (Βραβείο Σεναρίου) για τις «Αλπεις» κι ήταν γλυκύτατο το γεγονός ότι στην τελετή συνοδευόταν από τον Ευθύμη Φιλίππου, που μπορεί να μη συνεργάστηκε στο «The Favourite», αλλά ασφαλώς ανέβηκε μαζί με τον Λάνθιμο κάθε σκαλοπάτι ώς εδώ.

Η γοητευτική πολιτική (και ανθρωπιστική και φυσιολατρική) παραβολή του Γάλλου Ζακ Οντιάρ («Ο προφήτης», «Dheepan»), ένα σύνθετο και τρυφερό γουέστερν παραμύθι, τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας, ενώ το άλλο καθαρόαιμο γουέστερν του Διαγωνιστικού, το σπονδυλωτό «The Ballad of Buster Scruggs» των αδελφών Τζόελ και Ιθαν Κοέν, απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου. Δεν είναι ότι τα βραβεία μοιράστηκαν για να καλύψουν διάφορες ταινίες, είναι ότι το καθένα αναγνώρισε την -πραγματικά- μεγαλύτερη αρετή της καθεμιάς.

Στην ίδια λογική, ο Γουίλεμ Νταφό κέρδισε, επιτέλους, το πρώτο μεγάλο βραβείο της καριέρας του για τον ρόλο του Βίνσεντ βαν Γκογκ στο «At Eternity’s Gate» του Τζούλιαν Σνάμπελ, μια ταινία που ρίχνει το μεγαλύτερο βάρος της στη δημιουργικότητα και την τόλμη του ηθοποιού.

Τέλος, το απρόσμενο hit του Φεστιβάλ, το «The Nightingale», η μόλις δεύτερη ταινία της Αυστραλέζας Τζένιφερ Κεντ, μετά την ταινία τρόμου «Babadook», ξεχώρισε έντονα και στα βραβεία. Μια ιστορία βαθιά φεμινιστική, αντιρατσιστική, λυρική, τοποθετημένη στην Τασμανία του 19ου αιώνα, κέρδισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Βραβείο Νέου Ηθοποιού για τον πρωτοεμφανιζόμενο Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ, Αβορίγινα Αυστραλό, υπογραμμίζοντας έτσι το ταλέντο της Κεντ, αλλά και τη σημασία της ταινίας για τη σημερινή, τη δική μας εποχή που βαραίνει ακόμα από διακρίσεις και αδικίες.

Καμία παράλειψη, κανένα στραβοπάτημα στα Βραβεία, που ολοκλήρωσαν έτσι το 75ο Φεστιβάλ Βενετίας: μια στιβαρή κινηματογραφική διοργάνωση που μπορεί στα ατού της να μη μετρά τις ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις και προτάσεις από το σινεμά του κόσμου, όμως αποτελεί -συστηματικά πια- έναν προάγγελο των μεγάλων, πολυαναμενόμενων ταινιών που θα διαμορφώσουν την κινηματογραφική χρονιά που έρχεται.

Αναλυτικά τα Βραβεία

  • • Χρυσό Λιοντάρι: «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν
  • • Αργυρό Λιοντάρι / Μεγάλο Bραβείο της Eπιτροπής: «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου
  • • Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: Ζακ Οντιάρ για το «The Sisters Brothers»
  • • Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: Ολίβια Κόλμαν για το «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου
  • • Βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Γουίλεμ Νταφό για το «At Eternity’s Gate» του Τζούλιαν Σνάμπελ
  • • Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Τζόελ και Ιθαν Κοέν για το «The Ballad of Buster Scruggs»
  • • Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: «The Nightingale» της Τζένιφερ Κεντ
  • • Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό: Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ για το «The Nightingale» της Τζένιφερ Κεντ.

 

ΣΙΝΕΜΑ
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
Η φετινή Berlinale, στην 69η διοργάνωσή της, ανοίγει την αυλαία της στις 7 Φεβρουαρίου και για 10 ημέρες θα διεκδικήσει την προσοχή του διεθνούς κινηματογραφικού κοινού με ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα… εσωστρεφές....
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
Δέκα στιγμιότυπα που ξεχώρισαν στη φετινή διοργάνωση, η οποία ρίχνει αυλαία την Κυριακή. Μια ανάσα, λοιπόν, προτού ολοκληρωθεί το 67ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, κάνουμε μικρή επανάληψη σε...
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα λαμπερό φεστιβάλ… στρατηγικής
Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας πλησιάζει στο τέλος του, με τον φετινό Χρυσό Λέοντα και τα υπόλοιπα βραβεία να απονέμονται στην τελετή λήξης του Σαββάτου. Δέκα μέρες προβολών στο πανέμορφο Λίντο...
Ενα λαμπερό φεστιβάλ… στρατηγικής
ΣΙΝΕΜΑ
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
Στην άκρη οι ταινίες που πάνε για Οσκαρ. Το Χρυσό Λιοντάρι πήγε στον πρωτο­εμφανιζόμενο Βενεζουελάνο Λορέντζο Βίγας και το βραβείο σκηνοθεσίας στον γνωστό Αργεντινό Πάμπλο Τραπέρο. Η δική μας Βαλέρια Γκολίνο...
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία... εκτός θέματος
Η σοβαροφανής ταινία «Synonymes» του Ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ πήρε το μεγάλο βραβείο, κι ενώ περιμέναμε ένα τολμηρό, πολιτικό φινάλε, ο χρόνος σπαταλήθηκε στον αποχαιρετισμό του καλλιτεχνικού διευθυντή της...
Βραβεία... εκτός θέματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας