Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φαβορί με «The Favourite» ο Λάνθιμος

Γιώργος Λάνθιμος, Εμα Στόουν, Νίκολας Χουλτ

EPA/CLAUDIO ONORATI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φαβορί με «The Favourite» ο Λάνθιμος

  • A-
  • A+

♦ Η έκπληξη. Ερχεται σε κάθε μεγάλο φεστιβάλ, μέσα στη σταθερή διαδοχή των πολυαναμενόμενων ταινιών και ταράζει τα νερά και τις αισθήσεις. Στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας, αυτή η ταινία είναι το «The Nightingale», το Αηδόνι, δεύτερη μεγάλου μήκους της Αυστραλέζας Τζένιφερ Κεντ μετά το «Babadook» και η μοναδική ταινία με γυναικεία υπογραφή στο Διαγωνιστικό Τμήμα.

Είναι η ιστορία μιας διαδρομής δύο φαινομενικά αταίριαστων ανθρώπων, στη ζούγκλα της Τασμανίας του 1825, σε αναζήτηση εκδίκησης. Εκπρόσωποι δύο μειονοτήτων, μία γυναίκα κι ένας Αβορίγινας, καταδιώκουν τον λευκό άντρα που με βία ασκεί την επίκτητη υπεροχή του, με μοναδική τους κινητήρια δύναμη την αίσθηση του δίκαιου και την απόγνωση του ότι δεν έχουν τίποτα παραπάνω να χάσουν.

AP PhotoKirsty Wigglesworth

Σκηνοθετημένη με εναλλαγές ακραίας βίας και φυσικής συστολής, ζοφερού δράματος και τρυφερής κωμικότητας, η ταινία είναι μια απολαυστική κινηματογραφική εμπειρία, ενώ ταυτόχρονα το πιο ευθύ, ριψοκίνδυνο μανιφέστο ισότητας που έχουμε δει εδώ και καιρό. Τόσο πολύ, μάλιστα, που στη δημοσιογραφική προβολή της, ένας διαπιστευμένος Ιταλός δημοσιογράφος τόλμησε, με την εμφάνιση του ονόματος της Τζένιφερ Κεντ στους τίτλους τέλους του «The Nightingale», να φωνάξει «πουτάνα!». Πράγμα που αυτόματα αποδεικνύει και την ανάγκη ύπαρξης της ίδιας της ταινίας.

♦ The favourites. Oι τίτλοι που ξεχώρισαν για τα βραβεία είναι σαφείς – κι ας μην υποδεικνύει αυτό τίποτε απολύτως για τις επιλογές που θα κάνει η Κριτική Επιτροπή του Γκιγέρμο ντελ Τόρο. Εχοντας, συμπτωματικά, προβληθεί την ίδια ημέρα, το «The Favourite», η πικρή, σκοτεινή, γυναικεία κωμωδία του Γιώργου Λάνθιμου, και το «Roma», η βαθιά προσωπική, κοινωνικά στοχαστική κι επίσης γυναικεία παράθεση του Αλφόνσο Κουαρόν, στέκονται στην κορυφή της λίστας των προτιμήσεών μας. Εκεί κοντά, το αριστουργηματικό, σοφό θα έλεγε κανείς, γουέστερν παραμύθι «The Sisters Brothers» του Ζακ Οντιάρ, το σπονδυλωτό «The Ballad of Buster Scruggs» με τη χαρακτηριστική, μαύρη κωμωδία της αποκαθήλωσης του αμερικανικού ονείρου και, γιατί όχι, το κλασικό-και-μη αστυνομικό δράμα «Frères ennemis» του Νταβίντ Ελοφέν, με τους Ματίας Σχούναρτς και Ρεντά Κατέμπ ως τις δύο αντίθετες όψεις του ίδιου νομίσματος στο κοινωνικά καταδικασμένο σύμπαν των γαλλικών υποβαθμισμένων προαστίων.

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP

♦ Οι pop queens. Η Lady Gaga έδειξε τις ικανότητές της ως ηθοποιός (μέτριες αλλά αξιαγάπητες) στο «A Star Is Born» του Μπράντλεϊ Κούπερ. Η Νάταλι Πόρτμαν εξασκήθηκε τραγουδιστικά, συγκλονίζοντας ολόκληρες αρένες, ως σταρ του «Vox Lux» του Μπρέιντι Κόρμπετ. Κι οι δυο έδειξαν να κατευχαριστήθηκαν τους «ανάποδους» ρόλους τους κι επιπλέον ήταν από τις φωτεινότερες παρουσίες στο φετινό κόκκινο χαλί.

♦ Η απογοήτευση. Τρία χρόνια μετά το συγκλονιστικό «Ο Γιος του Σαούλ», ο Ούγγρος Λάζλο Νέμες επέστρεψε με το δύσκολο στοίχημα της δεύτερης ταινίας του κι έχασε. Το «Sunset» είναι μια παραβολή για την παλιά και τη σημερινή Ευρώπη, για την κοινωνική ανισότητα και την επαναλαμβανόμενη, κυκλικά, καταδίκη της. Αλλά αποδείχτηκε μεγαλόστομο, σοβαροφανές και αυτάρεσκο κι αν η κεντρική ηρωίδα του δεν έπαψε, στιγμή σχεδόν, να μας κοιτά από την οθόνη με σιωπηλό βλοσυρό βλέμμα, δεν μπορέσαμε παρά να της το ανταποδώσουμε.

♦ Τα πρόσωπα. Εκτός από επιβεβαιωμένος προάγγελος των Οσκαρ, το Φεστιβάλ Βενετίας είναι, τα τελευταία χρόνια, το έδαφος για το εντυπωσιακότερο φεστιβαλικό κόκκινο χαλί. Ετσι, φέτος, απολαύσαμε το χαμόγελο του Ράιαν Γκόσλινγκ στην πρεμιέρα του «First Man», γελάσαμε με τον αυστηρό και σοβαρό Γιώργο Λάνθιμο, περικυκλωμένο από τις ασταμάτητα πλακατζούδες πρωταγωνίστριές του, την Εμα Στοουν και την Ολίβια Κόλμαν, θαυμάσαμε το στιλ της Τίλντα Σουίντον και τη δροσιά της Ντακότα Τζόνσον στη «Suspiria», φωτιστήκαμε από την κεφάτη λάμψη της Lady Gaga και θαμπωθήκαμε από το δίδυμο Γουίλεμ Νταφόε-Μαντς Μίκελσεν στο άνοιγμα του «At Eternity’s Gate» του Τζούλιαν Σνάμπελ.

♦ Η καλύτερη δήλωση. Από την Τίλντα Σουίντον, με αφορμή τη «Suspiria», απαντώντας στην ερώτησή μας, τι την τρομάζει: «Η αμνησία. Ο τρόπος με τον οποίο όλοι ξεχνάμε πράγματα, πιο γρήγορα, πιο εύκολα. Oλοι μας. Αυτό είναι τρομακτικό. Από το νούμερο του δωματίου μας μέχρι την ιστορία μας. Η αμνησία είναι ο έβδομος κύκλος της κόλασης».

  

ΣΙΝΕΜΑ
Νεανικός αέρας και τρυφεροί ηλικιωμένοι
Μια ανάσα πριν από τις εκλογές, σε μια Ελλάδα ταλαιπωρημένη, η Δράμα βρήκε τον χρόνο, το κέφι και την αίσθηση ευθύνης ν’ αφιερώσει έξι μέρες στη νέα κινηματογραφική δημιουργία, για το 38ο Φεστιβάλ Ταινιών...
Νεανικός αέρας και τρυφεροί ηλικιωμένοι
ΣΙΝΕΜΑ
Η επιστροφή της Αντέλ Εξαρχόπουλος και το κλεμμένο φέρετρο του Τσάπλιν
Ζοφερά παρισινά προάστια, απίστευτες αληθινές ιστορίες, βραβευμένες ταινίες σε φεστιβάλ και σκηνοθέτες με περγαμηνές, αλλά αμφίβολα αποτελέσματα συνιστούν μια πλούσια κινηματογραφική εβδομάδα.
Η επιστροφή της Αντέλ Εξαρχόπουλος και το κλεμμένο φέρετρο του Τσάπλιν
ΣΙΝΕΜΑ
Η Ντενέβ, η Τίλντα και η ζόρικη... Ζόριτσα
Η 69η Berlinale φτάνει στο τέλος της κι ανοίγει δρόμο για την επόμενη διοργάνωσή της, την επετειακή των 70 χρόνων. Που θα φέρει αλλαγές σαν κι αυτές που έρχονται στην κινηματο-γραφική σκηνή του κόσμου έτσι κι...
Η Ντενέβ, η Τίλντα και η ζόρικη... Ζόριτσα
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και Γουάινστιν. Εφαρμόζοντας την ισότητα των φύλων, η διοργάνωση...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας