• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.4°C / 16.2°C
    1 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 15.2°C
    0 BF
    81%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 17.3°C
    1 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 10.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    81%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 14.6°C
    2 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 9.0°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 14.6°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.2°C / 18.8°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.1°C / 18.5°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.5°C / 12.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    0 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.8°C / 18.8°C
    3 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.6°C / 16.4°C
    1 BF
    83%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    1 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 15.3°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    0 BF
    92%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τον «Μπακαλόγατο» στο «Polaroid»

  • A-
  • A+

Το 1903 στους πρόποδες της Ακρόπολης βοσκούσαν πρόβατα. Δήμαρχος της πόλης, με τις πρώτες αυτοδιοικητικές εκλογές της Ελλάδας του 20ού αιώνα που έγιναν εκείνη τη χρονιά, ήταν ο Σπυρίδων Μερκούρης. Ηταν η χρονιά που η ταινία του Εντγουιν Σ. Πόρτερ «Η μεγάλη ληστεία του τρένου» έμελλε να διδάξει τι σημαίνει μοντάζ στο σινεμά κι όπου στο Σικάγο γεννιόταν ο Βιντσέντε Μινέλι.

Αυτή ήταν κι η χρονιά που είδε ένα από τα πρώτα θερινά σινεμά της Αθήνας, την «Αίγλη Ζαππείου», να λειτουργεί, στη θέση όπου βρίσκεται και τώρα, για υπαίθριες προβολές ταινιών, με εισιτήριο και πλανόδιους πωλητές.

Μετά τους «περιοδεύοντες κινηματογράφους», τους μερακλήδες μεροκαματιάρηδες που με ένα πανί και μια μηχανή προβολής και με καρέκλες δανεικές από τα γύρω σπίτια έστηναν σινεμά σ’ ολόκληρη την Ελλάδα, το θερινό όπως το ξέρουμε σήμερα άρχισε να παίρνει μορφή.

Παρότι το θερινό σινεμά είναι τόσο ταυτισμένο με την κοινωνική ζωή των Ελλήνων, από τότε ώς σήμερα, οι φορές που κάνει την εμφάνισή του μέσα σε ταινίες είναι ελάχιστες, διακριτές και… χαρακτηριστικές της εποχής και του κινηματογραφικού ύφους.

Κλασικότερη και γνωστότερη, η σχετική σκηνή στο «Της κακομοίρας (Ο Μπακαλόγατος)» του Ντίνου Κατσουρίδη, του 1963. Οσο ο κακομοίρης ο Ζήκος του Κώστα Χατζηχρήστου περνά το βράδυ του στο μπακάλικο του Παντελή, ο Κιτσάρας του Νίκου Ρίζου, καλοπερασάκιας και κοσμοπολίτης, πάει θερινό σινεμά.

Η νεολαία μασουλάει πασατέμπο, ένας κύριος κοιμάται του καλού καιρού δίπλα στην κυρία του και το κοινό, ενθουσιασμένο και με γέλιο γαργαριστό, παρακολουθεί τον Ντιν Μάρτιν και τον Φρανκ Σινάτρα να κάνουν ένα σαλούν γυαλιά-καρφιά. Σε κάθε μπουνιά, ο Κιτσάρας συμμετέχει: «Φυλάξου, ρε!». Είναι το «4 για το Τέξας», το γουέστερν του Ρόμπερτ Ολντριτς, που, όντως, βγήκε την ίδια χρονιά και στην Ελλάδα. Τι κι αν η ταινία είναι έγχρωμη, εμείς τη βλέπουμε ασπρόμαυρη μέσα από τη χαμηλότερου budget κωμωδία της Finos Film.

Μπορεί το πανέμορφο «Σινέ Ψυρρή» να διέκοψε τη λειτουργία του πριν από τέσσερα χρόνια, όμως διασώζεται, σε κάθε περίπτωση, στο ίδιο το σινεμά στην ταινία «Polaroid» του Αγγελου Φραντζή, το ντεμπούτο του σκηνοθέτη, που έκανε την πρεμιέρα του το 2000. Σ’ αυτήν, την πιο meta ταινία του νεότερου ελληνικού σινεμά, έναν φόρο τιμής σε ό,τι αγάπησε η Generation X, από τα μιούζικαλ του Δαλιανίδη ώς τη γαλλική διανόηση και την indie οξυδέρκεια, το «Σινέ Ψυρρή» έχει τη δική του σκηνή, με την οθόνη να παίζει, φυσικά, την ταινία που σφράγισε την ιστορία της δεκαετίας του ’90, τον «Τιτανικό».

Μια δεκαετία αργότερα, το 2010, ο Παναγιώτης Κράββας έγραψε και σκηνοθέτησε –πάνω σε μια ιδέα του Αντώνη Καφετζόπουλου– την ταινία «Ο θάνατος που ονειρεύτηκα», εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία των «σατανιστών της Παλλήνης». Η πλοκή εκτυλίσσεται στα βόρεια προάστια, όπου η ωραία της παρέας, Δωροθέα, ερωτεύεται τον μυστηριώδη, σκοτεινό νεοφερμένο της περιοχής, Χρήστο.

Το ρομάντζο θα οδηγήσει τους πρωταγωνιστές, τον Ανδρέα Κωνσταντίνου σ’ έναν από τους πρώτους ρόλους του και την Τζένη Θεωνά, σε θερινό σινεμά για να δουν μια ταινία, ομολογουμένως πολύ πιο ατμοσφαιρική, σέξι και τρομακτική από εκείνη του Κράββα, το «Singapore Sling» του Νίκου Νικολαΐδη.

Τα θερινά σινεμά έχουν αλλάξει μαζί με την κοινωνία που τα στήνει και τα γεμίζει, όπως έχουν αλλάξει και τα καλοκαίρια μας. Αλλά υπάρχουν ολοζώντανα, έτοιμα ν’ αποτυπωθούν ξανά στην οθόνη και να τη ζωντανέψουν με την κοινωνικότητα και τη ζεστασιά τους.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Γουικέντ καλοκαιρινού πάθους και το... υπαρξιακό βάρος της Δευτέρας
Δείτε μεταξύ άλλων στους κινηματογράφους: το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, Minari του Λι Αϊζακ Τσανγκ, Αμερικάνικη Προδοσία του Μάικλ Πόλις και Οι διαρρήκτες του Χάουμε Μπαλαγουέρο.
Γουικέντ καλοκαιρινού πάθους και το... υπαρξιακό βάρος της Δευτέρας
ΣΙΝΕΜΑ
Η καλοκαιρινή σεζόν ξεκίνησε... χειμωνιάτικα
Η ψύχρα και οι απανωτές βροχές πριν από τον βασανιστικό καύσωνα και η αναίτια πληθώρα νέων ταινιών -χωρίς να είναι πάντα οι καλύτερες- δρουν ανασταλτικά για τους θεατές που σκέφτονται ακόμα και τα 7 ευρώ....
Η καλοκαιρινή σεζόν ξεκίνησε... χειμωνιάτικα
ΣΙΝΕΜΑ
Χίλιοι καλοί δεν χωράνε
Ταινίες με το τσουβάλι βγαίνουν το καλοκαίρι. Ταιριαστές ή για «ξεφόρτωμα» των διανομέων. Το κοινό μοιάζει ακόμα να θέλει επανεκδόσεις κλασικών τίτλων. Αλλά θριαμβεύουν πάντα οι κωμωδίες, φέτος η ιταλική «Πού...
Χίλιοι καλοί δεν χωράνε
ΣΙΝΕΜΑ
«Καίγε ρε ήλιε, ώσπου να μας κάψεις!»
Καλοκαίρι στην Ελλάδα σημαίνει πολλά πράγματα. Και το σινεμά τα έχει αποτυπώσει όλα: κέφι, ήλιος, ερωτισμός, μελαγχολία, πάθος, σκοτάδι, έκρηξη. Αναμνήσεις από περασμένα καλοκαίρια με οδηγό Έλληνες σκηνοθέτες,...
«Καίγε ρε ήλιε, ώσπου να μας κάψεις!»
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό
Ο παραγωγικότατος Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Χονγκ Σανγκ-σου συνεχίζει με τη «Γυναίκα που Έφυγε» το χαμηλών τόνων, γεμάτο νοήματα, παρατηρητικότητα κι ευαισθησία σινεμά του.
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας