Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Έφυγε» ο μεγάλος Βιτόριο Ταβιάνι

Αντίο στον μαέστρο του ιταλικού σινεμά (1929 - 2018)

AP Photo

«Έφυγε» ο μεγάλος Βιτόριο Ταβιάνι

  • A-
  • A+

Σε ηλικία 88 ετών πέθανε στη Ρώμη ο σπουδαίος σκηνοθέτης Βιτόριο Ταβιάνι, που αντιμετώπιζε πρόβλημα με την υγεία του εδώ και πολύ καιρό. Τον θάνατό του ανακοίνωσε η κόρη του.

Με απόφαση της οικογένειάς του η σορός του μεγάλου Ιταλού κινηματογραφιστή θα αποτεφρωθεί σε μια ιδιωτική τελετή, σύμφωνα με ιταλικά μέσα ενημέρωσης. 

Ο Βιτόριο μαζί με τον αδελφό του, Πάολο, δημιούργησαν μερικά από τα αριστουργήματα του ιταλικού σινεμά όπως τα «Η Νύχτα του Σαν Λορέντσο», «Το Χάος», «Οι εκλεκτικές συγγένειες» και «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει».

Το πιο γνωστό φιλμ διεθνώς ίσως ήταν το «Πατέρας Αφέντης», το οποίο κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα των Κανών το 1977 και αφορά στην ιστορία ενός νεαρού βοσκού που επαναστατεί κατά του δεσποτικού πατέρα του.

Οι αδελφοί Ταβιάνι

Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι
Οι αδελφοί Ταβιάνι

Ο Βιτόριο ξεκίνησε να σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο της Πίζας, αλλά δεν το τελείωσε ποτέ, αφού επέλεξε να αφοσιωθεί στον κινηματογράφο.

Η πρώτη δουλειά των αδελφών ήταν το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Σαν Μινιάτο ’44», το οποίο αφηγείται τη ναζιστική σφαγή στο χωριό όπου γεννήθηκαν. Το ίδιο θέμα έχει και «Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο».

Μετά από λίγα ντοκιμαντέρ, ήρθε το ντεμπούτο τους στη μεγάλη οθόνη το 1962 με το φιλμ «Ένας άντρας στην πυρά», όπου συνεργάστηκαν με το σκηνοθέτη Βαλεντίνο Ορσίνι, όπως και στο «Παράνομοι του Έρωτα». 

Στο «Ο Σαν Μικέλε είχε έναν κόκκορα» (1972), βασισμένο στη νουβέλα του Τολστόι «Το θείο και το ανθρώπινο», δημιουργούν ένα έξοχο πολιτικό σχόλιο πάνω στα θέματα του εγκλεισμού, της εσωτερικής αντίστασης και της επαναστατικής ουτοπίας.

Μία από τις σημαντικότερες ταινίες του πολιτικού κινηματογράφου και σίγουρα ένα έργο-σταθμός για την δεκαετία του ’70, με τους Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και Λέα Μασάρι, και μουσική του Ένιο Μορικόνε, ήταν το «Αλονζαφάν» (1974).

Οι αδελφοί Ταβιάνι με το δικό τους μοναδικό τρόπο έδωσαν νέα πνοή στην παράδοση του ιταλικού νεορεαλισμού κι γύρισαν συνολικά πάνω από 20 ταινίες για τη μεγάλη και μικρή οθόνη.

Με την τέχνη τους κατέγραψαν από τη δεκαετία του 1960 την πραγματικότητα, την ιστορία, τις αντιφάσεις, τις πτυχές της χώρας τους. Το έργο τους συχνά έχει την αφετηρία του στη λογοτεχνία, καθώς περιλαμβάνει πλήθος διασκευών έργων κλασικών συγγραφέων όπως οι Γκαίτε, Πιραντέλο, Αλέξανδρος Δουμάς και άλλοι.

Στα 80 τους απέσπασαν την Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο το 1912 με την τελευταία τους ταινία «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει», όπου οι τρόφιμοι μιας φυλακής υψίστης ασφαλείας έξω από τη Ρώμη κάνουν πρόβες για μια παράσταση του έργου του Σαίξπηρ.

Οι δύο δάσκαλοι του κινηματογράφου, που τιμήθηκαν με βραβεία από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ, αναγορεύτηκαν πριν τρία χρόνια επίτιμοι διδάκτορες του τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Τότε εκφώνησαν έναν κινηματογραφικό λόγο, με τίτλο «Εκ του σύνεγγυς στην ελληνική γη», ο οποίος ήταν μια μαρτυρία απευθείας μέσα από το εργαστήρι τους, με ό,τι πιο προσωπικό μπορούσαν να προσφέρουν.

«Κοιτάζοντας μέσα στο πηγάδι του παρελθόντος, αισθανόμασταν ανέκαθεν εγγύτερα στον ελληνικό πολιτισμό παρά στο ρωμαϊκό», ανέφεραν τότε οι δυο Ιταλοί δημιουργοί, και ταξίδεψαν σε σκηνές και τοπία και λόγους απ΄ το σύνολο των ταινιών τους που έχουν ιδεολογικές αλλά και ιστορικές αναφορές στην ελληνική γραμματεία, τα ελληνικά τοπία, τους μύθους και τις έννοιες που «πλήττουν» και «τρέφουν» την ανθρώπινη περιπέτεια.

* Με αφορμή την αγόρευσή τους στο ΑΠΘ είχαν δώσει συνέντευξη στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και είχαν δηλώσει, μεταξύ άλλων, ότι αισθάνονται εγγύτερα στον ελληνικό παρά στον ρωμαϊκό πολιτισμό. 

↳ «Οποιος σκέφτεται μόνο την επανάσταση, δεν την κάνει ποτέ»

 

ΣΙΝΕΜΑ
Play it again, Σταύρο
Είναι ο δεύτερος πολυαγαπημένος Σταύρος, που θρηνεί μέσα σε μερικούς μήνες το ελληνικό σινεμά. Ο Σταύρος Καπλανίδης πέθανε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, σε ηλικία 74 χρόνων, αφού πάλεψε με τον καρκίνο.
Play it again, Σταύρο
ΣΙΝΕΜΑ
«Έφυγε» ο σπουδαίος Σταύρος Τσιώλης
Φτωχότερη από σήμερα η οικογένεια του ελληνικού κινηματογράφου, καθώς το πρωί ο Σταύρος Τσιώλης «έφυγε» από κοντά μας σε ηλικία 82 ετών, «πέταξε προς έναν άλλο πολύχρωμο γαλαξία, ένα καλύτερο κόσμο».
«Έφυγε» ο σπουδαίος Σταύρος Τσιώλης
ΣΙΝΕΜΑ
Στα 51 πέθανε ο σκηνοθέτης Τζον Σίνγκλετον
Σε ηλικία μόλις 51 ετών πέθανε ο Τζον Σίνγκλετον, ένας από τους πλέον γνωστούς σκηνοθέτες, αφού η οικογένειά του αποφάσισε να αφαιρέσει τη μηχανική υποστήριξη.
Στα 51 πέθανε ο σκηνοθέτης Τζον Σίνγκλετον
ΣΙΝΕΜΑ
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
Στα 77 του χρόνια έφυγε από τη ζωή ο ιδιοφυής δημιουργός που έκλεισε στις διάσημες ταινίες του, από την πιο ιταλική μέχρι την πιο παγκόσμια, τα πιο ετερόδοξα ανθρώπινα ερωτήματα. Για την πολιτική και την...
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
«Έφυγε» ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος
Σε ηλικία 83 ετών ο πέθανε ο Δήμος Θέος, ένας πρωτοπόρος σκηνοθέτης του νέου ελληνικού κινηματογράφου που τον σημάδεψε με ταινίες του, όπως «Κιέριον» και «Εκατό ώρες του Μάη». Η κηδεία του σκηνοθέτη θα γίνει...
«Έφυγε» ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος
ΣΙΝΕΜΑ
Τόλμη και Βενετία
Το Φεστιβάλ Βενετίας ξεκινά την Τετάρτη 29 Αυγούστου, αλλά η συζήτηση γι’ αυτό έχει θεριέψει από τη στιγμή που ανακοίνωσε το πρόγραμμά του, πριν από έναν μήνα. Ετσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια η Mostra έχει...
Τόλμη και Βενετία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας