Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γυναίκες μπροστά και πίσω από τον φακό

«Δεν είμαι μάγισσα» της Ρουνγκάνο Νιόνι

Γυναίκες μπροστά και πίσω από τον φακό

  • A-
  • A+

Πολύς λόγος γίνεται για την ισότητα των γυναικών σήμερα, στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Ωστόσο υπήρξε μια εποχή πολύ μακρινή, η δεκαετία του 1920, όταν το Χόλιγουντ πραγματικά ανήκε στις γυναίκες, οι οποίες κατείχαν πόστα σκηνοθέτη, παραγωγού και σεναριογράφου.

Σ’ αυτό αναφέρεται το ντοκιμαντέρ «Και η Γυναίκα έπλασε το Χόλιγουντ» («Et La Femme Créa Hollywood») των Τζούλια και Κλάρα Κούπερμπεργκ, το οποίο προβλήθηκε στις Κάνες και ανοίγει σήμερα το τριήμερο αφιέρωμα «50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Να, λοιπόν, που οι προβολείς φωτίζουν ξανά στις αφανείς, ξεχασμένες σήμερα, πρωτεργάτριες του Χόλιγουντ: από την Αλις Γκάι, που σκηνοθέτησε την πρώτη ομιλούσα ταινία, μέχρι τη Λόις Βέμπερ, που μας έδωσε το πρώτο έγχρωμο φιλμ· και από τη σεναριογράφο Φράνσις Μάριον, που κέρδισε δύο Οσκαρ, μέχρι την Ντόροθι Αρζνερ, σκηνοθέτιδα με μεγάλη επιρροή. «Πώς και γιατί οι γυναίκες έχασαν τον ρόλο τους στο Χόλιγουντ;» είναι ένα από τα ερωτήματα που απαντιούνται στην ταινία.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το WIFT GR (Women in Film and Television Greece) και περιλαμβάνει επτά γυναικείες κινηματογραφικές ματιές με οικουμενική απήχηση.

Η γενική γραμματέας Ισότητας των Φύλων του υπουργείου Εσωτερικών, Φωτεινή Κούβελα, θα απευθύνει χαιρετισμό, απόψε, κατά την έναρξη του αφιερώματος. Θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα την παρουσία των γυναικών στον οπτικοακουστικό τομέα. Η βραδιά θα κλείσει με τη βραβευμένη με Bafta 2018 ταινία «Δεν είμαι μάγισσα», της Ρουνγκάνο Νιόνι (Βρετανίδα σκηνοθέτις με αφρικανική καταγωγή), με ηρωίδα την Aφρικανή 9χρονη Σούλα, η οποία μετά ένα ασήμαντο περιστατικό στο αφρικανικό χωριό όπου ζει, καταδικάζεται για μαγεία και περιορίζεται σε ένα στρατόπεδο μαγισσών.

Το Σάββατο 31/3, παρουσία της Πολωνής σκηνοθέτιδος Μαρία Σαντόφσκα θα προβληθεί η ταινία «Η τέχνη της αγάπης: η ιστορία της Μιχαλίνα Βισλότσκα». Πρόκειται για την ιστορία της αντισυμβατικής Πολωνής σεξολόγου Μιχαλίνα Βισλότσκα η οποία, στην προσπάθειά της να εκδώσει το βιβλίο της «The art of loving», καταδικάστηκε από την Καθολική Εκκλησία και ήρθε αντιμέτωπη με την κυβερνητική λογοκρισία.

Η τραγουδίστρια και σκηνοθέτις Μαρία Σαντόφσκα, ποπ σταρ στην Πολωνία, μετά το τέλος της προβολής θα συνομιλήσει με το κοινό. Συντονίζει η Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Στην παρουσίαση της ταινίας «Αναζητώντας εμένα», στην οποία και πρωταγωνιστεί, θα παρευρεθεί την Κυριακή και η Ιρανή ηθοποιός Μεχραβέ Σαριφινιά. Στο φιλμ η τριαντάχρονη ηρωίδα επιθυμεί να υιοθετήσει παιδί, αλλά δεν επιθυμεί να παντρευτεί. Το θέμα της τεκνοθεσίας εκτός γάμου θα συζητηθεί στο πάνελ που θα ακολουθήσει.

Το αφιέρωμα oλοκληρώνουν τρεις ελληνικές ταινίες: Στο νέο ντοκιμαντέρ της «Φαουέγια», η Μύρνα Τσάπα παρακολουθεί μία γυναίκα από την Αίγυπτο, η οποία ζει στην Αθήνα μαζεύοντας αντικείμενα από τα σκουπίδια. Στην παλαιότερη μικρού μήκους ταινία της, «Αδεια», η Εύα Στεφανή σκιαγραφεί το πορτρέτο της Ασιέ, τσιγγάνικης καταγωγής, από το Δροσερό Ξάνθης, η οποία εκτίνει την ποινή της στις γυναικείες φυλακές Κορυδαλλού μαζί με τη δίχρονη κόρη της. Στην πρώτη ταινία μεγάλου μήκους της Μάρσας Μακρή «Ιερόσυλοι», μία γυναίκα και ένας κατάκοιτος άντρας, απομονωμένοι στο διαμέρισμά τους, μοιράζονται μια ζωή διόλου ειδυλλιακή, μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο υιοθετήθηκε από την Επιτροπή των αρμόδιων υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης η Σύσταση για την Ισότητα των Φύλων στον Οπτικοακουστικό Τομέα με στόχο τον περιορισμό της υποεκπροσώπησης των γυναικών στην ευρωπαϊκή οπτικοακουστική βιομηχανία (σινεμά, τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδι).

Πρόκειται για την πρώτη Σύσταση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που αναγνωρίζει τις παθογένειες της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, από την οπτική του φύλου. Προτείνονται πολιτικές οι οποίες θα προωθούν την ισότητα των δύο φύλων στη χρηματοδότηση, πρόσβαση στην αγορά εργασίας, συμμετοχή σε επιτροπές, Δ.Σ., ακαδημαϊκή έρευνα αλλά και πρόληψη και αντιμετώπιση των κρουσμάτων σεξουαλικής παρενόχλησης και επανεξέταση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου.

Στο αφιέρωμα, πριν από κάθε προβολή θα προβάλλονται τα σποτ με θέμα τη σεξουαλική παρενόχληση που σκηνοθέτησε η Ολγα Μαλέα, σε συνεργασία με μέλη του WIFT GR, για λογαριασμό της Γενικής Γραμματείας Iσότητας των Φύλων.

Info: Από 30 Μαρτίου έως και 1η Απριλίου. Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου (Μετρό Κεραμεικός), τηλ.: 210-3609695. Είσοδος ελεύθερη.

ΣΙΝΕΜΑ
Κηρύχτηκε ο Πόλεμος των Αστρων
Το κόκκινο χαλί πήρε το χρώμα του γαλαξιακού μπλε για την πολυαναμενόμενη, μεγαλεπήβολη παγκόσμια πρεμιέρα του «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει», το βράδυ της Δευτέρας στο Λος Αντζελες. Οι προετοιμασίες για τη...
Κηρύχτηκε ο Πόλεμος των Αστρων
ΣΙΝΕΜΑ
Η πεισματάρα Ιρλανδή του Χόλιγουντ
Στα 94 της χρόνια η διάσημη ηθοποιός οδηγήθηκε με αναπηρικό καροτσάκι στην τελετή και πήρε το βραβείο από τα χέρια του Κλιντ Ιστγουντ και του Λίαμ Νίσον, ωστόσο έσπευσε στο τέλος να διαμαρτυρηθεί γιατί κόπηκε...
Η πεισματάρα Ιρλανδή του Χόλιγουντ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ιστγουντ στο σκόπευτρο του Μουρ
Δεν πρόλαβε να βγει στις αμερικανικές αίθουσες το Σαββατοκύριακο και ήδη σπάει τα ταμεία η νέα, αμφιλεγόμενη ταινία του Κλιντ Ιστγουντ «Αmerican Sniper» (σημείωσε το καλύτερο άνοιγμα όλων των εποχών για τον...
Ο Ιστγουντ στο σκόπευτρο του Μουρ
ΣΙΝΕΜΑ
«Θέλω οι θεατές να ζήσουν και να γευτούν την ταινία μου»
Δυναμική εκπρόσωπος του νέου ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, η σκηνοθέτρια του «Lady Bird» «πετάει» τώρα στον 19ο αιώνα και μεταφέρει στην οθόνη το κλασικό μυθιστόρημα «Μικρές κυρίες» της Λουίζα Μέι...
«Θέλω οι θεατές να ζήσουν και να γευτούν την ταινία μου»
ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας