Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η βιβλιοθήκη αντιπροσωπεύει ό,τι μισεί ο Τραμπ»

«Η βιβλιοθήκη αντιπροσωπεύει ό,τι μισεί ο Τραμπ»

0 ΣΧΟΛΙΑ
  • A-
  • A+

«Από τα βιβλία» εφορμά ο Φρέντερικ Γουάιζμαν, για να κάνει ένα ντοκιμαντέρ που διαβάζει τον άνθρωπο πίσω από τις λέξεις.

Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας, ένας εμβληματικός δημιουργός του 20ού και του 21ου αιώνα, που με τις 41, ώς τώρα, πολυβραβευμένες ταινίες του διερεύνησε, αποτύπωσε και σχολίασε σιωπηλά τους μεγαλύτερους αμερικανικούς οργανισμούς και θεσμούς, καταθέτει στο «Ex Libris: New York Public Library» μια μαρτυρία σε ψηφιακό φιλμ: η βιβλιοθήκη, εν προκειμένω η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης, είναι κατ’ εξοχήν το μέρος όπου εφαρμόζεται η άμεση δημοκρατία. Της γνώσης και της ισότητας.

Στο ντοκιμαντέρ του, που διαρκεί τρεισήμισι… βιωματικές ώρες, ο Φρέντερικ Γουάιζμαν εγκαθίσταται στην πολυφωτογραφημένη, σε περιοδικά, άλμπουμ και ταινίες, Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και, σιγά σιγά, ψηφίδα ψηφίδα, σχηματίζει μια σύνθετη εικόνα που ανατρέπει τις υπάρχουσες εντυπώσεις.

Μια βιβλιοθήκη δεν είναι μόνο σιωπηλή, αλλά βουίζει από ανθρώπινη δράση, δεν είναι μοναχική, αλλά ομαδική, δεν είναι παρωχημένη, αλλά παλεύει να κατακτήσει τις απαιτήσεις της εποχής, δεν είναι ελιτίστικη, είναι το ένα από τα λίγα δημόσια ιδρύματα όπου οι άνθρωποι είναι πραγματικά ίσοι.

Η κάμερα του Γουάιζμαν διατρέχει το πανέμορφο κτίριο του 1895 και, περνώντας από τα αναγνωστήρια, επενδύει στους «πίσω» χώρους, στα γραφεία και τις αίθουσες όπου, από τη μια, το διοικητικό συμβούλιο προσπαθεί να κάνει νέα βήματα κι από την άλλη άνθρωποι, ετερόκλητοι, κάθε ηλικίας, κάθε εθνικής προέλευσης, αναζητούν τις κοινές δράσεις, με αφορμή τα βιβλία: σε λέσχες, ομιλίες (από του Γιουσέφ Κουμουνιάκα ώς της Πάτι Σμιθ και του Ελβις Κοστέλο), φιλανθρωπικές εκδηλώσεις, δημοτικές διοργανώσεις.

Το «Ex Libris» δεν είναι μια περιπλάνηση στο χαρτί, αλλά μια ιμπρεσιονιστική εικόνα των ανθρώπων, όλων των ανθρώπων, μιας ολόκληρης κοινωνίας, πιο ιδανικής από την πραγματική. Οπου όλες οι μειονότητες μπορούν ν’ αφεθούν στην ασφάλεια της ίσης μεταχείρισης και της ελεύθερης πρόσβασης στη γνώση.

«Η βιβλιοθήκη είναι ο πιο δημοκρατικός απ’ όλους τους θεσμούς», εξηγεί ο 88χρονος Φρέντερικ Γουάιζμαν. «Ολοι είναι ευπρόσδεκτοι κι όλες οι φυλές, οι εθνικότητες και οι κοινωνικές τάξεις συμμετέχουν ενεργά στη ζωή της βιβλιοθήκης».

Για ακόμα μια φορά, η συνθετική παρατήρηση του Γουάιζμαν εκφράζει έντονα την πολιτική άποψή του, χωρίς στιγμή να τη διατυπώνει με λέξεις, μόνο με εικόνες και περιρρέοντα νοήματα. «Η βιβλιοθήκη αντιπροσωπεύει ό,τι μισεί ο Τραμπ», λέει ο σκηνοθέτης. «Την πολυπολιτισμικότητα, τις ίσες ευκαιρίες, την εκπαίδευση, τη σκέψη. Γύρισα την ταινία το φθινόπωρο του 2015, χωρίς να έχω στον νου μου τον Τραμπ. Απλώς μου φάνηκε καλό θέμα για το ντοκιμαντέρ μου. Οταν εξελέγη ο Τραμπ, έγινε, για λόγους εξωγενείς της αρχικής επιλογής θέματος, μια πολιτική ταινία».

Και ο λόγος είναι προφανής: «Η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης είναι πολύ πιο αντιπροσωπευτική της Αμερικής απ’ ό,τι ο Τραμπ, ένας άνθρωπος του οποίου το λεξιλόγιο, η συλλογιστική και ο ναρκισσισμός αντιστοιχούν σε πεντάχρονου παιδιού», δηλώνει ο Φρέντερικ Γουάιζμαν. «Η Βιβλιοθήκη εκπροσωπεί τη μεγάλη δημοκρατική παράδοση της Αμερικής που ο Τραμπ θα ήθελε να καταστρέψει. Η Βιβλιοθήκη δεν θα διανοούνταν να επιβάλει οποιασδήποτε μορφής λογοκρισία.

Οι συλλογές της εκφράζουν χιλιάδες αντικρουόμενες κι αντίθετες απόψεις, κάποιες από τις οποίες είναι ασφαλώς προσβλητικές για κάποια ομάδα ανθρώπων. Κι αυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της».

To «Ex Libris» του Φρέντερικ Γουάιζμαν, μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Βενετίας τον Σεπτέμβριο, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, σε μια πολυαναμενόμενη προβολή το Σάββατο 10 Μαρτίου. Αλλά το Φεστιβάλ πηγαίνει τις ιδέες της ταινίας ένα βήμα πιο πέρα, στην πράξη.

Μετά το τέλος της προβολής του «Ex Libris», στην Αποθήκη Γ, στο λιμάνι, διοργανώνεται το «Ex Libris Crossing», ανταλλαγή βιβλίων απ’ όποιον έχει τη διάθεση και την ανοιχτοσύνη να προσφέρει βιβλία που έχει αγαπήσει και να πάρει άλλα, που έχουν σημάνει κάτι ιδιαίτερο στον απέναντι.

Στη διάρκεια του «Crossing» θα μιλήσει και ο Γιάννης Τροχόπουλος, που θα μοιραστεί την εμπειρία του ως διευθυντή της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βέροιας και θα κουβεντιάσει με το κοινό για τη σημασία των δημόσιων και δημοτικών βιβλιοθηκών στην οικοδόμηση μιας δημοκρατικής κοινωνίας.

 [ad-slot]

 

ΣΙΝΕΜΑ
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν
Ταινίες με την κινηματογραφική ματιά Ελληνίδων και ξένων δημιουργών έφεραν αέρα ανανέωσης στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έγιναν αφορμή για μερικές...
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν
ΣΙΝΕΜΑ
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
Μέσα σε κλίμα αναβρασμού για τα τεκταινόμενα τον τελευταίο καιρό στον χώρο του κινηματογράφου ξεκίνησε η φετινή γιορτή του σινεμά στη Θεσσαλονίκη....
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
«Οι σχέσεις είναι μια διαρκής προσπάθεια να αποκωδικοποιήσεις τον άλλο»
Σαν πρώτο ραντεβού: το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γιάννη Κορρέ, με τον ακαταμάχητο τίτλο «Οντως Φιλιούνται;», έρχεται στις αίθουσες, με ελπιδοφόρα...
«Οι σχέσεις είναι μια διαρκής προσπάθεια να αποκωδικοποιήσεις τον άλλο»
ΣΙΝΕΜΑ
Αρωμα γυναίκας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Μέσα στο χαμάμ, γεμάτο υδρατμούς και ασφάλεια, οι γυναίκες, από κορίτσια μέχρι όμορφες κοπέλες κι από γυναίκες της βιοπάλης μέχρι στρουμπουλές...
Αρωμα γυναίκας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
ΣΙΝΕΜΑ
Κάτι τρέχει στα Βαλκάνια
Οι σημερινές βαλκανικές ταινίες συνδέονται με τρεις κρίκους: τη γεωγραφική εγγύτητα που είναι και πολιτικά φορτισμένη, την περιορισμένη κρατική...
Κάτι τρέχει στα Βαλκάνια
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην...
Εδώ είναι Βαλκάνια;