Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Nτελ Τόρο, Όλντμαν και Μακντόρμαντ οι μεγάλοι νικητές των Όσκαρ

AP Photo

Nτελ Τόρο, Όλντμαν και Μακντόρμαντ οι μεγάλοι νικητές των Όσκαρ

  • A-
  • A+

Σε μία από τις πιο απρόβλεπτες κούρσες των τελευταίων ετών, τα βραβεία στις περισσότερες κατηγορίες των μεγάλων βραβείων πήγαν στα φαβορί. Γκάρι Όλντμαν, Φράνσις Μακντόρμαντ, Άλισον Τζάνεϊ και Σαμ Ρόκγουελ τιμήθηκαν για τις συγκλονιστικές ερμηνείες τους. Η «Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στη 90ή τελετή απονομής με παρουσιαστή τον Τζίμι Κίμελ.

Ο Μεξικανός δημιουργός απέσπασε και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για το σκοτεινό και αλληγορικό παραμύθι με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Αμερική του 1962. «Όταν ήμουν παιδί στο Μεξικό, έβλεπα ταινίες του κλασικού σινεμά. Κι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μου είπε, αν ανέβεις απόψε στη σκηνή, να νιώσεις μέρος αυτής της κληρονομιάς και να είσαι περήφανος» είπε.

Αφιερώνω το βραβείο στους νέους, που μας δείχνουν πώς γίνονται τα πράγματα, σε όλες τις χώρες. Μεγαλώνοντας στο Μεξικό, ποτέ δεν πίστευα ότι θα μου συνέβαινε αυτό — αλλά μου συνέβη. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη φαντασία για να μιλήσετε για όλα αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα, μπορείτε να το κάνετε. Αυτή είναι μια πόρτα, κλοτσήστε την και μπείτε!

«Είμαι μετανάστης, σαν τον Αλεχάντρο, τον Γκαέλ, τη Σάλμα και τα τελευταία 25 χρόνια ζω σ' ένα κόσμο που είναι παντού. Νομίζω το ωραιότερο πράγμα είναι να σβήνουμε τα όρια. Το 2014 είχα μια τρελή ιδέα για ένα αμφίβιο θεό και μία μουγκή γυναίκα και κάποιοι πίστεψαν ότι αυτή η ταινία ήταν σίγουρο στοίχημα. Ευχαριστώ τους φίλους και την οικογένειά μου» δήλωσε ο 54χρονος.

Μετά την περσινή γκάφα με την λάθος ανακοίνωση, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου έδειξε χιούμορ, επιλέγοντας για δεύτερη χρονιά τον Γουόρεν Μπίτι και τη Φέι Ντάναγουεϊ να παρουσιάσουν ξανά το Βραβείο για την Καλύτερη Ταινία - αυτή τη φορά σωστά. Ανεβαίνοντας στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο ο Ντελ Τόρο πήρε το φάκελο με το αποτέλεσμα και τον... κοίταξε για να σιγουρευτεί ότι είναι ο ίδιος νικητής, δείχνοντας τον στη συνέχεια στο κοινό.

Η καταπληκτική Φράνσις ΜακΝτόρμαντ κέρδισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» του Μάρτιν ΜακΝτόνα, όπου υποδύεται μια μητέρα που ζητά εκδίκηση από την τοπική αστυνομία της πόλης της επειδή δεν κάνει ό,τι μπορεί για να βρει τον βιαστή και δολοφόνο της κόρης της.

«Έχω κάποια πράγματα να πω. Ευχαριστώ τον Μάρτιν ΜακΝτόνα – δες τι έκανες. Είμαστε ένα μάτσο αναρχικοί, αλλά τα καταφέρνουμε καλά» είπε η ηθοποιός και κάλεσε όλες τις γυναίκες που ήταν υποψήφιες απόψε, σε κάθε κατηγορία, να σηκωθούν. «Μη μας μιλάτε μόνο απόψε στο πάρτι, καλέστε μας στα γραφεία σας να μιλήσουμε για τη δουλειά μας», συμπλήρωσε.

Έκλεισε την ομιλία της απευθύνοντας έκκληση για «inclusion rider», έναν όρο, που δεν είναι πολύ γνωστός στο Χόλιγουντ, για την προώθηση της διαφορετικότητας στην παραγωγή των ταινιών. Από το πρωί έγινε hashtag στο Twitter και ξεπέρασε τα 10 εκατομμύρια χτυπήματα στο Google.

Κατά την διαπραγμάτευση ενός συμβολαίου, οι ηθοποιοί και οι κινηματογραφιστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν την δύναμη που έχουν ως σταρ για να υποχρεώσουν ένα στούντιο να προσλάβει περισσότερες γυναίκες και μέλη διαφόρων φυλών στην παραγωγή, εξήγησε από τα παρασκήνια η ΜακΝτόρμαντ. «Εγώ το έμαθα μόλις αυτήν την εβδομάδα», πρόσθεσε. «Μπορείς να ζητήσεις και/ή να αξιώσεις τουλάχιστον ένα 50% διαφορετικότητας όχι μόνον στο κάστινγκ, αλλά και στο συνεργείο». 

Το χρυσό αγαλματίδιο απένειμε στην ηθοποιό η Τζόντι Φόστερ και η Τζένιφερ Λόρενς στη θέση του Κέισι Άφλεκ, που αποσύρθηκε από την παρουσίαση του βραβείου καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, εξαιτίας των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση από γυναίκες που συμμετείχαν σε γυρίσματα.

Ο σπουδαίος Γκάρι Όλντμαν κέρδισε το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Γουίνστον Τσόρτσιλ στην «Πιο Σκοτεινή Ώρα» του Τζο Ράιτ. «Ζω χρόνια στην Αμερική κι είμαι ευγνώμων για τα δώρα που μου έδωσε. Το σπίτι μου, την οικογένειά μου, και τώρα το Όσκαρ. Οι ταινίες έδωσαν ένα όνειρο σ' ένα αγόρι από του Σαουθάμπτον» είπε ο ηθοποιός κι ευχαρίστησε τον Τζο Ράιτ, όλους τους συνεργάτες, τον... Γουίνστον Τσόρτσιλ που όπως είπε χαρακτηριστικά ήταν καλή παρέα σ' αυτή τη περιπέτεια, αλλά και τη μητέρα του που γίνεται 99 χρόνων σε λίγο καιρό και παρακολουθεί την τελετή από τον καναπέ της.

Πρόκειται για το πρώτο Όσκαρ που κερδίζει ο Βρετανός ηθοποιός, αφού παρά την ερμηνευτική δεινότητα και την επιτυχημένη καριέρα του, ο Όλντμαν βρέθηκε για πρώτη φορά υποψήφιος στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μόλις το 2011 για την ταινία Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι.

Στην «Πιο Σκοτεινή Ώρα» ο Όλντμαν κλέβει την παράσταση χτίζοντας ένα ολοζώντανο πορτρέτο του ιστορικού πολιτικού που τοποθετείται χρονικά από τις ζυμώσεις για την ανάληψη της πρωθυπουργίας μέχρι τον αξέχαστο λόγο του από τα έδρανα της Βουλής, με τον οποίο παρέσυρε τη χώρα σε έναν πόλεμο που μέχρι πριν από μερικούς μήνες κανείς δεν επιθυμούσε.

Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ

Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ
Στο κόκκινο χαλί των 90ών Όσκαρ

Η Άλισον Τζάνεϊ απέσπασε το Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο ρόλο της καταπιεστικής μητέρας της αθλήτριας καλλιτεχνικού πατινάζ Τόνια Χάρντινγκ στο «Εγώ, η Τόνια» του Κρεγκ Γκιλέσπι. Είχε κερδίσει Χρυσή Σφαίρα για τον ίδιο ρόλο.

Η 59χρονη ηθοποιός χρειάστηκε να παίξει σε πάνω από 100 ταινίες προτού προταθεί για πρώτη φορά στην καριέρα της για το χρυσό αγαλματίδιο. «Τα έκανα όλα μόνη μου», αστειεύτηκε η Άλισον Τζάνεϊ και ευχαρίστησε τις συνυποψήφιες της, την «οικογένεια της ταινίας», όλους τους συνεργάτες της και την Τζόαν Γούντγουορντ που της έδωσε κουράγιο παλιότερα για να κυνηγήσει μια καριέρα στην υποκριτική.

Το βραβείο Β' Αντρικού Ρόλου πήρε ο Σαμ Ρόκγουελ για την ερμηνεία του στο φιλμ «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι», όπου υποδύεται έναν βίαιο, ρατσιστή αστυνομικό.

Στον ευχαριστήριο λόγο του ο Ρόκγουελ αναφέρθηκε στους γονείς που του μετέφεραν την αγάπη τους για το σινεμά, ευχαρίστησε τους συνυποψήφιούς του αλλά και τους συμπρωταγωνιστές του, τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και τον Γούντι Χάρελσον, που «είναι οι ήρωες του», τον σκηνοθέτη της ταινίας Μάρτιν ΜακΝτόνα που δεν «θα ήταν εκεί χωρίς αυτόν», και... όποιον έχει κοιτάξει ποτέ οποιαδήποτε διαφημιστική πινακίδα.

Ο Τζόρνταν Πιλ κέρδισε το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για το φιλμ «Τρέξε!». «Σταμάτησα 20 φορές να γράφω αυτή την ταινία, γιατί θεώρησα ότι δεν μπορούσε να γίνει, αλλά πίστεψα ότι αν γυριζόταν, ο κόσμος θα την έβλεπε» είπε ο ίδιος ευχαριστώντας τη μητέρα του που τον έμαθε να δείχνει αγάπη ακόμα και μπροστά στο μίσος, αλλά και τους θεατές που αγόρασαν εισιτήριο για να δουν την ταινία.

Το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου πήγε στον 90χρονο Τζέιμς Άιβορι για το λυρικό, ερωτικό δράμα του Λούκα Γκουαντανίνο «Να Με Φωνάζεις Με το Όνομά Σου». Στην πρώτη του υποψηφιότητα ως σεναριογράφος, ο Άιβορι διασκεύασε το ομώνυμο βιβλίο του Αντρέ Ασιμάν. 

«Ο πρώτος μου κανόνας είναι να ευχαριστώ τον συγγραφέα και ο Ασιμάν είναι εδώ απόψε. Όλοι περνάμε τον πρώτο έρωτα, και –ελπίζω– επιβιώνουμε. Ευχαριστώ τον λογικό κι ευαίσθητο σκηνοθέτη μας, Λούκα Γκουαντανίνο», είπε παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο.Στο παρελθόν ο Άιβορι ήταν υποψήφιος τρεις φορές, αλλά για Όσκαρ σκηνοθεσίας: για τα φιλμ Δωμάτιο με Θέα (1985), Howards End (1992) και Τ' Απομεινάρια μιας Μέρας (1993).

Η ταινία «Μια Φανταστική Γυναίκα» του Σεμπαστιάν Λέλιο από τη Χιλή κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Ο Λέλιο ευχαρίστησε την πρωταγωνίστρια της ταινίας Ντανιέλα Βέγα σημειώνοντας πως ήταν η έμπνευσή του.

Για το συγκεκριμένο βραβείο διαγωνίζονταν επίσης οι ταινίες The Insult του Ζιαντ Ντουεΐρι (Λίβανος), Χωρίς Αγάπη του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (Ρωσία), Η Ψυχή και το Σώμα της Ίλντικο Ενιέντι (Ουγγαρία) και Το Τετράγωνο του μεγάλου νικητή του περσινού φεστιβάλ Καννών Ρούμπεν Έστλουντ (Σουηδία).

Οι Μπράιαν Φόγκελ και Νταν Κόγκαν κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το Icarus, το οποίο αναφέρεται στο μεγάλο σκάνδαλο ντοπαρίσματος της Ρωσικής ολυμπιακής ομάδας. Συγκινημένοι οι δημιουργοί δήλωσαν πως ελπίζουν το ντοκιμαντέρ να «δώσει έναυσμα όχι μόνο για μια καλύτερη γνώση της πραγματικότητας στη Ρωσία, αλλά και της αλήθειας σ' όλο τον κόσμο».

Το βραβείο για το καλύτερο ντοκιμαντέρ μικρού Μήκους πήρε ο Φρανκ Στίφελ για το «Heaven Is a Traffic Jam on the 405», ενώ το Όσκαρ Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: το «The Silent Child» των Κρις Όβερτον και Ρέιτσελ Σέντον.

Η «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν κέρδισε στις τεχνικές κατηγορίες: Μοντάζ, Μοντάζ Ήχου και Μιξάζ Ήχου. Η «Αόρατη Κλωστή» απέσπασε μόνο το βραβείο κοστουμιών του Μαρκ Μπρίτζες. Το Όσκαρ καλύτερης Φωτογραφίας πήρε ο Ρότζερ Ντίκινς, για το Blade Runner 2049.

Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά κέρδισε το Όσκαρ Πρωτότυπης Μουσικής για το σάουντρακ της ταινίας «Η Μορφή του Νερού». «Ευχαριστώ, είναι καταπληκτικό! Η μητέρα μου γίνεται 90 φέτος, και νομίζω θα είναι πολύ χαρούμενη. Είναι Ελληνίδα, παρεμπιπτόντως» ανέφερε ο Ντεσπλά και ευχαρίστησε τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο που άφησε τη μουσική του να γίνει η φωνή των ηρώων του, αλλά και για τη μελαγχολική αγάπη της ταινίας του, ενώ αφιέρωσε το βραβείο στις κόρες του.

Το «Remember Me» των Κρίστεν Άντερσον-Λόπεζ και Ρόμπερτ Λόπεζ από το «Coco», που κέρδισε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων.

Για δεύτερη χρονιά την τελετή παρουσίασε ο Τζίμι Κίμελ, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στον άλλοτε ισχυρό παραγωγό του Χόλιγουντ, Χάρβεϊ Γουάινστιν, που διαγράφηκε από την Ακαδημία («μόνο άλλο ένα μέλος της Ακαδημίας είχε την ίδια ποινή, επειδή... έδινε τα screeners του»), ενώ προέτρεψε το Χόλιγουντ να αντιμετωπίσει τη σεξουαλική παρενόχληση, ώστε «οι γυναίκες να έχουν ν' ασχοληθούν μ' αυτήν μόνο... σ' όλα τα υπόλοιπα πεδία της ζωής, σ' όλο τον υπόλοιπο κόσμο».

Κατά τη διάρκεια της τελετής ανέβηκαν στη σκηνή η Άσλεϊ Τζαντ, η Σάλμα Χάγιεκ και η Αναμπέλα Σιόρα οι οποίες τάχθηκαν υπέρ της προστασίας των γυναικών, ενάντια στην κακοποίηση, και υπέρ των κινημάτων που είναι γνωστά με τις ετικέτες των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης #metoo, #Time's Up και #NeverAgain .

Στη συνέχεια προβλήθηκε ένα βίντεο, με γυναίκες και άνδρες του αμερικανικού σινεμά, που μίλησαν για τα στερεότυπα των φύλων στον κινηματογράφο και στη ζωή, αλλά και για τη διαφορετικότητα και την τόλμη, όπως κι ένα βίντεο με τους 212 καλλιτέχνες, που χάθηκαν φέτος.

► Αφιέρωμα σε εικόνες στη μνήμη των 212 καλλιτεχνών που χάθηκαν φέτος.

► Όλη η λίστα των 90ής τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ.

[ad-slot]

ΣΙΝΕΜΑ
«Νόμιζα ότι θα με σκότωνε αυτή η ταινία»
Ο Μεξικανός σκηνοθέτης, Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου που αναδεικνύεται στη νέα μεγάλη δύναμη του Χόλιγουντ, με την «Επιστροφή» διεκδικεί δώδεκα...
«Νόμιζα ότι θα με σκότωνε αυτή η ταινία»
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
Μεγάλη επιτυχία, ιστορικό ρεκόρ για Ελληνα σκηνοθέτη. Ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε το αδιανόητο με την «Ευνοούμενη», που διεκδικεί Οσκαρ στις...
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
ΣΙΝΕΜΑ
Σάρωσε τις υποψηφιότητες BAFTA ο Λάνθιμος
Δώδεκα υποψηφιότητες στις σημαντικότερες κατηγορίες των βραβείων της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (BAFTA) συγκέντρωσε το «The Favourite» του...
Σάρωσε τις υποψηφιότητες BAFTA ο Λάνθιμος
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Κρίστιαν Μπέιλ: «Δεν θα ήθελα να είχα τη δύναμη και την ευθύνη του Ντικ Τσένεϊ»
Ο Κρίστιαν Μπέιλ και η Έιμι Άνταμς μιλούν στην «Εφ.Συν.»: Υποψήφιοι για Χρυσές Σφαίρες και... σφαιράτοι για τα Όσκαρ υποδύονται τον κύριο και την...
Κρίστιαν Μπέιλ: «Δεν θα ήθελα να είχα τη δύναμη και την ευθύνη του Ντικ Τσένεϊ»