Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εξαιρετικές ταινίες σε πείσμα των προβλημάτων

«Το αλάτι της γής» των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σολγάδο, υποψήφιο για Οσκαρ

Εξαιρετικές ταινίες σε πείσμα των προβλημάτων

  • A-
  • A+

Ορισμένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της παγκόσμιας κινηματογραφίας, με θέματα που απασχολούν τη διεθνή κοινή γνώμη, συγκεντρώνει ο Δημήτρης Εϊπίδης για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (13 έως 22 Μαρτίου). Και μπορεί η θητεία του να ανανεώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 για τρία χρόνια, ωστόσο εκκρεμεί ο διορισμός προέδρου και Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ. Οι θητείες τους έληξαν τον περασμένο Αύγουστο και πήραν απλώς παράταση από τον απερχόμενο υπουργό Κώστα Τασούλα για να διοργανωθεί το Φεστιβάλ του περασμένου Νοεμβρίου.

Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης να επισπεύσει τις διαδικασίες. Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και για την επιχορήγηση του θεσμού, καθώς μάλιστα η προετοιμασία της καινούργιας διοργάνωσης βρίσκεται στην τελική ευθεία.

Ας ευχηθούμε να διοριστούν στο Δ.Σ. πρόσωπα που να γνωρίζουν από σινεμά, αλλά και το ίδιο το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, και, επιπλέον, να μην ασχολούνται πώς θα βάλουν τρικλοποδιές στον διευθυντή του. Και ας ελπίσουμε ότι δεν θα έχει καμία επίπτωση στο μέλλον του Φεστιβάλ, αλλά και του Δημήτρη Εϊπίδη, η ερώτηση που είχαν καταθέσει τον Αύγουστο του 2014 εννέα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσά τους και ο νυν αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης, με θέμα «φαινόμενα κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου».

● Από τα highlights της διοργάνωσης είναι σαφώς το υποψήφιο για Οσκαρ «Το αλάτι της γης» των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο. Ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης του ευρωπαϊκού σινεμά αφιερώνει την καινούργια δουλειά του στον Βραζιλιάνο σταρ της φωτογραφίας Σαμπαστιάο Σαλγάδο (ο γιος του συνυπογράφει τη σκηνοθεσία). Καθόλου τυχαίο θέμα, καθώς ο Βέντερς είναι και παθιασμένος φωτογράφος. Μετά τη λήξη της προβολής του στο Φεστιβάλ Κανών, οι θεατές χειροκροτούσαν όρθιοι επί αρκετά λεπτά, δικαιώνοντας την επιλογή του για ακόμα ένα ντοκιμαντέρ, μετά το εξαιρετικό μουσικό «Buena Vista Social Club» και το «Pina» για την Πίνα Μπάους. Μέσα από εκθαμβωτικά πλάνα και με οδηγό τις φωτογραφίες του Σαλγάδο, ο Βέντερς συνθέτει ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο της ανθρώπινης υφηλίου, με όλες τις αντιφάσεις της. Αυτό που δεν ξέρουμε είναι αν δανείστηκε τον τίτλο από την ομότιτλη αμερικανική, πολιτική ταινία του Χέρμπερτ Μπίμπερμαν, βασισμένη σε πραγματική απεργία σε ορυχείο.

● Επίσης υποψήφιο για Οσκαρ είναι το «Virunga» του Ορλάντο βον Εϊνσιντελ (παραγωγή Λεονάρντο ντι Κάπριο), που κινείται ανάμεσα στο οικολογικό ντοκιμαντέρ και το πολιτικό θρίλερ. Παρακολουθεί τον αγώνα μιας ομάδας προκειμένου να προστατέψει στο Κονγκό το ομώνυμο πάρκο-μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

● Το «Dreamcatcher» της Κιμ Λοντζινότο σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας πρώην ιερόδουλης. Με αγώνα και πόνο έγινε φύλακας-άγγελος των γυναικών σε απόγνωση, ξέφυγε από την πορνεία και έγινε πρότυπο του γυναικείου αγώνα.

● Για το «Night Will Fall» του Αντρέ Σίνγκερ είχαμε γράψει αναλυτικά στην «Εφ.Συν.». Υπενθυμίζουμε ότι βασίζεται στο άγνωστο ντοκιμαντέρ του Αλφρεντ Χίτσκοκ για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με συγκλονιστικό υλικό από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο Σίνγκερ εξερευνά και τους πολιτικούς λόγους που το ντοκιμαντέρ του Χίτσκοκ έμεινε «θαμμένο» στα συρτάρια για 70 χρόνια.

● Το «Poverty INC» του Μάικλ Μάθεσον Μίλερ διερευνά το παρασκήνιο της παγκόσμιας φτώχειας, που υποκινείται συνειδητά ή ασυνείδητα από τη Δύση. Καταγγέλλει ότι οι celebrities αλλά και η βιομηχανία των ΜΚΟ και των φιλανθρωπικών οργανώσεων στην ουσία ανακυκλώνουν το πρόβλημα. Και προωθεί το σχέδιο του Μοχάμεντ Γιουνούς, του οικονομολόγου και τραπεζίτη από το Μπανγκλαντές -Νόμπελ Ειρήνης 2006-, που πρώτος εφάρμοσε τις έννοιες της μικροπίστωσης και μικροχρηματοδότησης στην Ινδία, ενισχύοντας μικρές επιχειρηματικές ιδέες, κυρίως γυναικών.

● Στο «We Are Journalists» ο Αχμάντ Τζαλαλί Φαραχανί εκθέτει τις «τρομοκρατικές» συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στο Ιράν.

● Και ο βραβευμένος με Πούλιτζερ ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας αφηγείται στο «Documented» την ιστορία και τον αγώνα του, που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου.

 

ΣΙΝΕΜΑ
«Νύχτες Πρεμιέρας» για όλους
Με φρέσκια ματιά, ανανεωτική διάθεση, κάλεσμα σε αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες και προβολές 180 ταινιών ξεκινά σε λίγες μέρες το καθιερωμένο φθινοπωρινό ραντεβού των σινεφίλ. Για την πρεμιέρα επέλεξαν την...
«Νύχτες Πρεμιέρας» για όλους
ΣΙΝΕΜΑ
Το queer σινεμά δεν ξεχνά τον Μπόουι
Με πλούσιο, τολμηρό, ενημερωμένο πρόγραμμα ταινιών και εκδηλώσεων ξεκινά αύριο στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος η κινηματογραφική διοργάνωση με τη ΛΟΑΤ θεματολογία. Αλλά και το χέρι απλωμένο στους πρόσφυγες.
Το queer σινεμά δεν ξεχνά τον Μπόουι
ΣΙΝΕΜΑ
Zητούνται επειγόντως ταινίες για παιδιά
Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους μάς μιλά για τη μοναδική στο είδος της διοργάνωση λίγο πριν από την έναρξή της, το Σάββατο, στον...
Zητούνται επειγόντως ταινίες για παιδιά
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά στο νησί της Αποκάλυψης
Ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου και μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ απ’ όλο τον κόσμο, σεμινάρια, κινηματογραφικά εργαστήρια, ομιλίες ανθρώπων του σινεμά από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ειδικές προβολές και εκδηλώσεις...
Σινεμά στο νησί της Αποκάλυψης
ΣΙΝΕΜΑ
Το Ζαγόρι διδάσκει σινεμά
26 Ιουλίου ένα κινηματογραφικό μελίσσι με εργαστήρια, συζητήσεις και προβολές θα ανθήσει στη μικρή κοινότητα. Συμμετέχουν Ελληνες και ξένοι επαγγελματίες, επωφελούνται νέοι, ερασιτέχνες και σπουδαστές από όλη...
Το Ζαγόρι διδάσκει σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Τρία χρόνια χωρίς τον Αγγελόπουλο
Διακριτικά διάλεξε η οικογένεια του μεγάλου σκηνοθέτη να περάσει την επέτειο του θανάτου του. Κι όμως. Μέρες που είναι, δεν γίνεται να μην ανατρέχουμε στον άνθρωπο που μίλησε στις ταινίες του για την εξουσία,...
Τρία χρόνια χωρίς τον Αγγελόπουλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας