• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 31.8°C
    3 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.7°C / 33.6°C
    2 BF
    31%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.7°C / 33.0°C
    1 BF
    22%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 33.0°C
    4 BF
    21%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 31.5°C
    1 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 28.1°C
    1 BF
    21%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    1 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 27.1°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.9°C
    3 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 29.7°C
    1 BF
    37%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    4 BF
    48%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.1°C / 30.1°C
    3 BF
    16%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.5°C / 31.0°C
    2 BF
    31%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.2°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.6°C / 32.0°C
    2 BF
    20%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 33.3°C
    2 BF
    26%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.7°C / 32.7°C
    2 BF
    45%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    2 BF
    34%

O ηθοποιός Ντάνιελ Ντέι Λιούις

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Σταματάω το σινεμά για να εξερευνήσω τον κόσμο με έναν καινούργιο τρόπο»

  • A-
  • A+

Εχουμε χάσει πια τον λογαριασμό πόσες φορές έχει έρθει επισήμως στην Ελλάδα ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις (τα απολύτως προσωπικά του ταξίδια δεν μας αφορούν) για να παραστεί σε πρεμιέρα ταινίας του. Αυτό που δεν ξεχνάμε ποτέ είναι για ποιον πραγματικά λόγο έρχεται κάθε φορά και με ποια υπέροχη κυρία μπαίνει πιασμένος χέρι χέρι στις αίθουσες -συνεντεύξεων Τύπου ή κινηματογραφικές. Τη Δάφνη Οικονόμου, πρόεδρο της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών.

Κακά τα ψέματα. Ο σούπερ σταρ Ντέι Λιούις των τριών Οσκαρ και των αναρίθμητων μανιακών φαν της απαράμιλλης τέχνης του ανά τον κόσμο δεν συνηθίζει να παίρνει σβάρνα τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για να προωθήσει τη δουλειά του. Στην Αθήνα τον φέρνει αποκλειστικά και μόνο η προσωπική του σχέση χρόνων με την οικογένεια Οικονόμου, που δεν διαπρέπει μόνο στο κοινωφελές πεδίο, αλλά και στο καλλιτεχνικό. Γιος της Δάφνης Οικονόμου είναι ο γνωστός σκηνοθέτης Γιώργος Οικονόμου (αυτή την εποχή παρουσιάζει το «Fool for Love» του Σαμ Σέπαρντ στο θέατρο «Αλμα»), με τον οποίο ο Ντέι Λιούις συνδέεται με στενή φιλία από την εποχή που σπούδαζαν μαζί θέατρο στο Bristol Old Vic.

Οταν άρχισε να γίνεται σταρ αλλά και να ευαισθητοποιείται ιδιαίτερα, λόγω της ταινίας του «Το αριστερό μου πόδι» (1989), για τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, o Nτέι Λιούις προσφέρθηκε να στηρίζει με την παρουσία του το έργο της Δάφνης Οικονόμου. Διότι πάντα όλα τα έσοδα από τις γκλάμορους αθηναϊκές πρεμιέρες των ταινιών του (τελευταία φορά που τον είχαμε κοντά μας ήταν το 2013, για τον «Λινκολν» του Σπίλμπεργκ) πάνε στην Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών και την υποδομή της «Πόρτα Ανοιχτή», μια μονάδα που από το 2002 άνοιξε την αγκαλιά της και στηρίζει παιδιά, νέους και ενήλικες.

Ετσι έγινε και χθες το βράδυ στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ολα τα εισιτήρια για την πρεμιέρα της «Αόρατης κλωστής» του Πολ Τόμας Αντερσον, υποψήφιας για έξι Οσκαρ, είχαν εξαντληθεί με ρυθμούς αστραπιαίους. Η ταινία, μια έντονη και τουλάχιστον περίεργη ερωτική ιστορία ανάμεσα σε κορυφαίο σχεδιαστή μόδας και το μοντέλο του, παίζεται από χθες και αποθεώθηκε από τους Ελληνες κριτικούς.

«Ο Ντάνιελ δεν έχει μόνο ταλέντο για τον κινηματογράφο, έχει κυρίως το ταλέντο της αγάπης και της φιλίας» είπε συγκινημένη, αλλά με μεγάλο κύρος, η Δάφνη Οικονόμου. «Με ρωτήσατε πότε τον πρωτογνώρισα. Νιώθω σαν να ήταν πάντα μέρος της ζωής μου. Kαι θα είναι πάντα». Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις δεν έπαυε να την κοιτάει με αγάπη, να τη χαιδεύει, να την αγκαλιάζει. Μπηκε στην αίθουσα του King George κεφάτος, υπερβολικά χαμογελαστός, φιλικός και... κούκλος (ο τελευταίος χαρακτηρισμός μάλλον είναι περιττός). Απάντησε στις ερωτήσεις άνετος, με χιούμορ, χωρίς να τις ξεπετάει και να βιάζεται. Ακόμα κι όταν ρωτήθηκε γιατί εγκαταλείπει το σινεμά...

«Δεν μπορώ να απαντήσω, μακάρι να ήξερα ακριβώς την απάντηση. Δεν θέλω να μιλάω γι’ αυτό, μην επιμείνετε, αλλα είμαι σίγουρος και αποφασισμένος. Αγάπησα πολύ τη δουλειά μου, ήταν το ιερό μου καταφύγιο, μου έσωσε τη ζωή. Είμαι γεμάτος ευγνωμοσύνη. Αλλα θέλω να εξερευνήσω τον κόσμο με έναν καινούργιο τρόπο».

■ Eχει αγωνία για ακόμα ένα Οσκαρ; «A, αυτή τη φορά είναι η ώρα του Γκάρι Ολντμαν. Δεν γνωριζόμαστε καλά, αλλά έχουμε κοινούς φίλους και μεγαλώσαμε λίγα μίλια μακριά ο ένας από τον άλλο. Θα χαλαρώσω λοιπόν και θα απολαύσω την τελετή».

■ Για την «Αόρατη κλωστή»: «Δεν έχω δει ακόμα την ταινία, αλλά μου λένε διάφοροι ότι παίζω έναν μαλάκα (γελάει). Με τον Πολ Τόμας Αντερσον ξεκινήσαμε με αποφασιστικότητα και περιέργεια να αλλάξουμε τον τρόπο της δουλειάς μας, να επιστρέψουμε στα βασικά. Θέλαμε να κάνουμε με λίγα χρήματα μια ιστορία με τρία πρόσωπα, περισσότερο μουσική δωματίου παρά συμφωνία -άσχετα πού καταλήξαμε.

Δεν ξέρετε πόσο πιο όμορφα και δημιουργικά δουλεύει η φαντασία σου, όταν δεν έχεις τίποτα δεδομένο. Είχαμε μόνο την ιδέα για μια ερωτική ιστορία ενός μεγαλύτερου άντρα με μια νεότερη γυναίκα και τι μπορεί να συμβεί ανάμεσά τους, τι δυναμική μπορεί να αναπτυχθεί όταν αυτός αρρωστήσει. Είναι σίγουρα μια σχέση περίεργη, μπορεί και λίγο διαστροφική, αλλά όλοι μας δεν είμαστε παράξενοι όταν κλείσουμε την πόρτα πίσω μας; Εγώ βλέπω την ταινία σαν μια ιστορία αγάπης. Η ομορφιά της βρίσκεται στο πείσμα και τη θέληση μιας γυναίκας να μην επιτρέψει στον άντρα να τη βγάλει έξω από τη ζωή του. Ο θεός να την ευλογεί, ασχετα πώς το καταφέρνει -με δηλητήριο ή με ηλεκτροπληξία (γελάει)».

■ Γιατί ο ήρωας είναι σχεδιαστής υψηλής μόδας: «Θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε καλλιτέχνης, αυτοί είναι συνήθως οι αφόρητα απορροφημένοι από τη δουλειά τους άνθρωποι που μπορεί να χειραγωγούν τους γύρω τους. Είναι όμως πολύ δύσκολο να δείξεις στην οθόνη τη δημιουργική διαδικασία ενός ζωγράφου ή ενός συγγραφέα. Η δουλειά του μόδιστρου έχει κάτι το χειροπιαστό, ενώ συγχρόνως είναι κάτι μεταξύ Καλών Τεχνών και Διακοσμητικών Τεχνών. Απόλαυσα την περίοδο που μάθαινα ραπτική, κάθησα επί μήνες διπλα στον Μαρκ Χάπελ, υπεύθυνο του Τμήματος Κοστουμιών στο New York City Ballet. Mπορώ πια αν χρειαστεί να μπαλώσω τα ρούχα των γιων μου. Αλλωστε από μικρό παιδί αγαπούσα να δουλεύω με τα χέρια μου, η ξυλουργική είναι πάντα πάθος μου, ανοίγει το πνεύμα μου και γαληνεύει τις μανίες μου».

■ Bρετανική παράδοση ή Μέθοδος του Actor’ s Studio; «Την εποχή που σπούδαζα υποκριτική στο Bristol Old Vic ο αγαπημένος μου καθηγητής με μύησε στον Στανισλάβσκι, με έκανε να λατρέψω τον τρόπο του να κάνει θεάτρο, άρα δεν ήμουν καθόλου μακριά από το να ενστερνιστώ και τη Μέθοδο. Είναι άλλωστε o φυσικός επίγονος του Στανισλάβσκι. Και οι δύο ξεκινάνε από την εξερεύνηση του εσωτερικού κόσμου του ήρωα, των αισθημάτων και των σκέψεών του.

Μόνο έτσι καταλήγεις σ’ αυτή την καταπληκτική φυσικότητα, που διακρίνει όλους τους μεγάλους ηθοποιούς της Μεθόδου, τον Μοντγκόμερι Κλιφτ, τον Μάρλον Μπράντο, τον Ντε Νίρο. Υπάρχει όμως μια αυταπάτη στην ιστορία κτισίματος ενός ρόλου. Κάθε φορά ξεκινάω λέγοντας “θα με σκοτώσω”, “θα δω τον κόσμο με τα μάτια κάποιου άλλου”. Και ρίχνομαι στη δουλειά, σκληρή δουλειά, κανονικό μαστίγωμα. Και τελικά πάντα η ουσία του ρόλου δεν βρίσκεται έξω από μένα, αλλά μέσα μου, στην εξερεύνηση του δικού μου εαυτού. Αλλιως δεν θα είχα τίποτα να δώσω ως ηθοποιός».

■ Πού πάνε οι ρόλοι όταν τελειώνουν; «Υποχωρούν μέσα μου, κρατιέμαι από πάνω τους, καμιά φορά τούς βλέπω στα όνειρά μου. Δεν είναι και τόσο φυσιολογική αυτή η κατάσταση. Βοήθαει κάπως όταν βλεπω πρώτη φορά την ταινία, τότε είναι σαν να ξορκίζω τον ρόλο. Μ’ αυτή την έννοια ειμαι ακόμα ο Ρέινολντς Γούντκοκ, σήμερα θα δω πρώτη φορά την “Αόρατη κλωστή”».

■ Οταν γυρίζει πίσω στην καριέρα του, τι θυμάται; «Με θυμάμαι πολύ καλά στο Νηπιαγωγείο να παίζω σε χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση έναν από τους Τρεις Μάγους και από κάτω τη μαμά μου να κλαίει. Στα δώδεκά μου, στα ζοφερά εκείνα χρόνια του Γυμνασίου, ήξερα πια ότι δεν είχα άλλον δρόμο από την ηθοποιία. Ηταν το μόνο που είχε σημασία για μένα, ήταν ο δικός μου μικρός φωτεινός χώρος. Με μια έννοια, ενώ τα παιδιά σταματάνε κάποια στιγμή να παίζουν, εγώ δεν σταμάτησα ποτέ».

 Αν θέλετε να ενισχύσετε την Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών, οι αριθμοί λογαριασμού της στην ALPHA BANK είναι: 119-00-2002-008641 και IBAN GR170140119011900200-2008641

 

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας ανήσυχος, ιδιαίτερος σκηνοθέτης
Ο Γιώργος Καρυπίδης, ένα από τα πιο όμορφα –στην όψη, στην ψυχή και στο καλλιτεχνικό όραμα– πλάσματα του Ελληνικού Κινηματογράφου πέθανε στα 72 του χρόνια. Είχε μείνει καιρό μακριά από το σινεμά, αλλά έδινε...
Ενας ανήσυχος, ιδιαίτερος σκηνοθέτης
ΣΙΝΕΜΑ
Παβλικόφσκι, Κουαρόν, Κόρε-Εντα και οι άλλοι
Tα ξενόγλωσσα Οσκαρ κάθε χρονιά βιάζονται, είναι και τόσο πολλές οι υποψηφιότητες. Ογδόντα εφτά χώρες υπέβαλαν φέτος τη δικιά τους «καλύτερη» ταινία· εμείς την «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου. Ετσι, γίνεται...
Παβλικόφσκι, Κουαρόν, Κόρε-Εντα και οι άλλοι
ΣΙΝΕΜΑ
Γκανγκστερική μαύρη κωμωδία στη Λαμία
Χάρη στο Film Office της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ο καλός σκηνοθέτης γυρίζει για πρώτη φορά έξω από την Αθήνα. Η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» θα ολοκληρωθεί στις 20 Σεπτεμβρίου
Γκανγκστερική μαύρη κωμωδία στη Λαμία
ΣΙΝΕΜΑ
«Η επιτυχία του “Αγγλου ασθενή” μού έδωσε ελευθερία»
Ο διάσημος Καναδός συγγραφέας, που γεννήθηκε στη Σρι Λάνκα, ήρθε στην Αθήνα για να παρουσιάσει το πιο πρόσφατο μυθιστόρημά του, «Το τραπέζι της γάτας». Ενα μαγικό ταξίδι πάνω σε ένα υπερωκεάνιο φέρνει, αρχές...
«Η επιτυχία του “Αγγλου ασθενή” μού έδωσε ελευθερία»
ΣΙΝΕΜΑ
«La La Land» και Λάνθιμος
Χθες ήταν η μέρα τού «La La Land». Το ρομαντικό μιούζικαλ του Ντάμιεν Σαζέλ κέρδισε 8 βραβεία στην τελετή απονομής των Critic’ s Choice Awards και λίγες ώρες μετά έβαζε πλώρη για 7 Χρυσές Σφαίρες. Καμία...
«La La Land» και Λάνθιμος
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Γιος του Σαούλ» έστειλε τους Ούγγρους σινεμά
Μια βραβευμένη στις Κάνες σκηνοθέτις ήρθε στην Αθήνα για το αφιέρωμα «Cine Magyar» της Ταινιοθήκης, θυμήθηκε τα δύσκολα χρόνια του σοσιαλισμού, αλλά και τους μεγάλους δημιουργούς της χώρας της που άνοιξαν τον...
Ο «Γιος του Σαούλ» έστειλε τους Ούγγρους σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας