Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υποψηφιότητες με… κοινωνική συνείδηση

Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, «H Μορφή του Νερού»

Υποψηφιότητες με… κοινωνική συνείδηση

  • A-
  • A+

Ολα είναι έτοιμα για την 90ή Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ που θα γίνει την Κυριακή, 4 Μαρτίου (ξημέρωμα Δευτέρας, 5 Μαρτίου για την Ελλάδα), στο Dolby Theatre του Λος Αντζελες.

Οι υποψηφιότητες ανακοινώθηκαν χθες και τα στοιχήματα ξεκινούν.

Η επιλογή των ψηφοφόρων, από κάθε κλάδο της αμερικανικής (και όχι μόνο) κινηματογραφίας, είναι φανερό πως φέτος έγινε και με κριτήρια κοινωνικά – είτε συνειδητά είτε απλώς από αντανακλαστική δράση.

«H Μορφή του Νερού» του Μεξικανού Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (15 Φεβρουαρίου στις ελληνικές αίθουσες) συγκεντρώνει μακράν τις περισσότερες υποψηφιότητες, 13 στον αριθμό και σε όλες τις βασικές κατηγορίες, απολύτως δίκαια, μια και πρόκειται για ένα πολύπλευρο κινηματογραφικό και ανθρωπιστικό παραμύθι.

Ακολουθούν η «Δουνκέρκη», το αντιπολεμικό αριστούργημα του Βρετανού Κρίστοφερ Νόλαν, με 8 υποψηφιότητες (φυσικά ο Νόλαν χρειάστηκε να σκηνοθετήσει ένα στιβαρό δράμα για να προσελκύσει, μετά από τόσα χρόνια, την προσοχή της Ακαδημίας), οι «Τρεις Πινακίδες…» (αυτόν τον καιρό στις αίθουσες) του επίσης Βρετανού Μάρτιν ΜακΝτόνα με 7 υποψηφιότητες και με 6 υποψηφιότητες «H Πιο Σκοτεινή Ωρα» (στις αίθουσες) και το «Αόρατη Κλωστή» (από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, 1η Φεβρουαρίου στις αίθουσες) του εξίσου υποτιμημένου οσκαρικά, αλλά και στις Χρυσές Σφαίρες, Πολ Τόμας Αντερσον, με εκπληκτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο τον Ντάνιελ Ντέι-Λούις και τη Βίκι Κριπς (που αγνοήθηκε στο Α' Γυναικείο).

Στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του, ο Ντέι-Λούις, με έξι προσωπικές υποψηφιότητες και τρία βραβεία Οσκαρ, φαίνεται ότι θα χάσει φέτος το βραβείο από τον συμπατριώτη του, Γκάρι Ολντμαν, που υποδύεται συγκλονιστικά έναν διχασμένο Τσόρτσιλ στο «H Πιο Σκοτεινή Ωρα» και που δεν έχει τιμηθεί ποτέ με Οσκαρ ώς τώρα.

Οι πρόσφατες δυνατές κατηγορίες σεξουαλικής παρενόχλησης στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία είχαν αντίκτυπο και στις υποψηφιότητες.

Το «Wonder Wheel» του Γούντι Αλεν είναι απολύτως απόν – κι ενώ η ταινία πραγματικά δεν ήταν από τις καλύτερές του, η έξοχη φωτογραφία του Βιτόριο Στοράρο πραγματικά αδικήθηκε.

Ο Τζέιμς Φράνκο, με φρέσκια τη Χρυσή Σφαίρα του για το «The Disaster Artist» (αύριο Πέμπτη, στις αίθουσες), απουσιάζει από την κατηγορία Α' Ανδρικού (κι αντικαθίσταται μάλλον από τον passe- partout Ντένζελ Ουάσινγκτον), στον απόηχο απανωτών κατηγοριών σεξουαλικής παρενόχλησης.

Από την άλλη πλευρά, ο Τζόρνταν Πιλ («Τρέξε!») είναι ο μόλις πέμπτος μαύρος σκηνοθέτης υποψήφιος για Οσκαρ, μετά τους Τζον Σίνγκλετον, Λι Ντάνιελς, Στιβ ΜακΚουίν και Μπάρι Τζένκινς, από τους οποίους κανείς δεν κέρδισε το βραβείο.

Το «Τρέξε!», άλλωστε, είχε μεγάλο πολιτικό (και εισπρακτικό) αντίκτυπο στην Αμερική με γνώμονα τον φυλετικό ακτιβισμό, πράγμα που ίσως δικαιολογεί και γιατί ο Πιλ διαγωνίζεται στην κατηγορία Σκηνοθεσίας, αντί για παράδειγμα του Στίβεν Σπίλμπεργκ ή του Λούκα Γκουαντανίνο (4 υποψηφιότητες και για το «Να Με Φωνάζεις Με τ’ Ονομά Σου»), ή, εν προκειμένω, του Μάρτιν ΜακΝτόνα.

Η Γκρέτα Γκέργουιγκ (το γλυκύτατο «Lady Bird», με 5 συνολικά υποψηφιότητες, έρχεται στις αίθουσες την 1η Μαρτίου) είναι η πέμπτη γυναίκα σκηνοθέτις υποψήφια για Οσκαρ μετά τις Λίνα Βερτμίλερ, Τζέιν Κάμπιον, Σοφία Κόπολα και Κάθριν Μπίγκελοου, που ήταν κι η μόνη που κέρδισε το Οσκαρ στην κατηγορία Σκηνοθεσίας.

Από την άλλη πλευρά, η Ρέιτσελ Μόρισον είναι η πρώτη γυναίκα που προτείνεται για Οσκαρ Φωτογραφίας (μεγάλου μήκους ταινίας μυθοπλασίας) στην ιστορία.

Ως σταθερή αξία, η Μέριλ Στριπ βρίσκεται υποψήφια για 21η φορά, για τον θαυμάσιο ρόλο της Κέι Γκρέιαμ στο «The Post», ενώ ο Ρότζερ Ντίκινς έλαβε τη 14η υποψηφιότητά του ως διευθυντής Φωτογραφίας για το «Blade Runner 2049» κι ίσως είναι η τυχερή, μια και ώς τώρα ποτέ δεν έχει κερδίσει το Οσκαρ.

Οι βασικές υποψηφιότητες

● Καλύτερη Ταινία

«H Μορφή του Νερού»

«Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»

«Lady Bird»

«Τρέξε!»

«Δουνκέρκη»

«Να Με Φωνάζεις Με τ’ Ονομά Σου»

«The Post: Απαγορευμένα Μυστικά»

«H Πιο Σκοτεινή Ωρα»

«Αόρατη Κλωστή»

● Σκηνοθεσία

Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, «H Μορφή του Νερού»

Γκρέτα Γκέργουιγκ, «Lady Bird»

Τζόρνταν Πιλ, «Τρέξε!»

Πολ Τόμας Αντερσον, «Αόρατη Κλωστή»

Κρίστοφερ Νόλαν, «Δουνκέρκη»

● Α΄ Ανδρικός Ρόλος

Γκάρι Ολντμαν, «H Πιο Σκοτεινή Ωρα»

Ντάνιελ Ντέι-Λούις, «Αόρατη Κλωστή»

Τίμοθι Σαλαμέ, «Να Με Φωνάζεις Με τ’ Ονομά Σου»

Ντάνιελ Καλούγια, «Τρέξε!»

Ντένζελ Ουάσινγκτον, «Roman J. Israel, Esq.»

● Α΄ Γυναικείος Ρόλος

Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, «Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»

Μάργκο Ρόμπι, «Εγώ, η Τόνια»

Μέριλ Στριπ, «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά»

Σίρσα Ρόναν, «Lady Bird»

Σάλι Χόκινς, «H Μορφή του Νερού»

● Β΄ Ανδρικός Ρόλος

Σαμ Ρόκγουελ, «Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»

Γουίλεμ Νταφό, «The Florida Project»

Γούντι Χάρελσον, «Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»

Ρίτσαρντ Τζένκινς, «H Μορφή του Νερού»

Κρίστοφερ Πλάμερ, «Ολα τα Λεφτά του Κόσμου»

● Β΄ Γυναικείος Ρόλος

Αλισον Τζάνεϊ, «Εγώ, η Τόνια»

Λόρι Μέτκαφ, «Lady Bird»

Οκτέιβια Σπένσερ, «H Μορφή του Νερού»

Μέρι Τζέι Μπλάιτζ, «Mudbound»

Λέσλι Μάνβιλ, «Αόρατη Κλωστή»

● Ξενόγλωσση Ταινία

«Μια Φανταστική Γυναίκα», Σεμπάστιαν Λέλιο (Χιλή)

«The Insult», Ζιάντ Ντουεϊρί (Λίβανος)

«Χωρίς Αγάπη», Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (Ρωσία)

«Η Ψυχή και το Σώμα», Ιλντικο Ενιέντι (Ουγγαρία)

«Το Τετράγωνο», Ρούμπεν Εστλουντ (Σουηδία)

ΣΙΝΕΜΑ
Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες
Οι επαναστατικές επιλογές της Ακαδημίας εξαντλήθηκαν στο ασπρόμαυρο, μεξικανικό «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, ενώ πριμοδότησε το «αντιρατσιστικό» μα παρωχημένο «Πράσινο Βιβλίο» του Φαρέλι και το εξωραϊσμένο...
Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
Μεγάλη επιτυχία, ιστορικό ρεκόρ για Ελληνα σκηνοθέτη. Ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε το αδιανόητο με την «Ευνοούμενη», που διεκδικεί Οσκαρ στις περισσότερες, συνολικά 10 κατηγορίες, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο...
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
ΣΙΝΕΜΑ
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
Δύο συμμετοχές με χρώμα ελληνικό, οι Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου στο Πρωτότυπο Σενάριο και η φοιτήτρια Δάφνη Ματζιαράκη στις Μικρού Μήκους Ταινίες. Φαβορί, το μιούζικαλ του Ντέιμιεν Σαζέλ, υποψήφιο...
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
ΣΙΝΕΜΑ
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
Στην άκρη οι ταινίες που πάνε για Οσκαρ. Το Χρυσό Λιοντάρι πήγε στον πρωτο­εμφανιζόμενο Βενεζουελάνο Λορέντζο Βίγας και το βραβείο σκηνοθεσίας στον γνωστό Αργεντινό Πάμπλο Τραπέρο. Η δική μας Βαλέρια Γκολίνο...
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
ΣΙΝΕΜΑ
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
Η Σελίν Σιαμά, που από την αρχή της καριέρας της (το «Water Lilies» το 2007, το «Αγοροκόριτσο» το 2010, τα «Κορίτσια» το 2015) μίλησε με τις ταινίες για την απελευθέρωση από την ταυτότητα του φύλου, έκανε...
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
ΣΙΝΕΜΑ
Ο απαγορευμένος έρωτας δύο γυναικών και η ταραγμένη ζωή του Μαραντόνα
Η Σελίν Σιαμά, η σπουδαία Γαλλίδα σκηνοθέτις, εξερευνά με τρόπο μαζί αιχμηρό και αγνό την απελευθέρωση από τις επιταγές του φύλου. Ο οσκαρικός ντοκιμαντερίστας Ασίφ Καπάντια αντλεί από 500 ώρες υλικού από τα...
Ο απαγορευμένος έρωτας δύο γυναικών και η ταραγμένη ζωή του Μαραντόνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας