Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η Ευρώπη δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η λύση!»

Ρούμπεν Εστλουντ

EPA/HAYOUNG JEON

«Η Ευρώπη δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η λύση!»

  • A-
  • A+

Τα Βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου έδειξαν το πραγματικό, δυνατό και συναρπαστικό τους πρόσωπο στην 30ή τελετή απονομής τους, το βράδυ του Σαββάτου στο Βερολίνο. Οχι μόνο το πρόσωπο ενός μαχητικού, ανταγωνιστικού σινεμά με πολιτική ματιά και αιχμηρή κριτική, αλλά και το πρόσωπο, όπως θα θέλαμε τόσο συχνά να το βλέπουμε, μιας συμπαγούς, ανοιχτόμυαλης, Ευρώπης με το βλέμμα στην ισότητα, τη δικαιοσύνη, τη διαφορετικότητα, τη δυνατότητα εξέλιξης.

Ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ, με το «Τετράγωνο» (αυτές τις μέρες στις ελληνικές αίθουσες από τη Feelgood), που ήδη τιμήθηκε την άνοιξη με τον Χρυσό Φοίνικα, σάρωσε τα φετινά Ευρωπαϊκά Βραβεία, κερδίζοντας και τα έξι για τα οποία ήταν υποψήφιο, τα τέσσερα, μάλιστα, προσωπικά για τον Εστλουντ (Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Κωμωδίας, Σκηνοθεσίας, Ανδρικού Ρόλου για τον Κλάες Μπανγκ, Σεναρίου, Σκηνογραφίας).

Οταν η «Εφ.Συν.» κουβέντιασε με τον Ρούμπεν Εστλουντ στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στις 9/12), ο δημιουργός είχε μιλήσει για τα κίνητρα που τον οδήγησαν σε μια τόσο έντονα πολιτική και κοινωνιολογική σάτιρα, στοιχεία που ανέδειξαν την ταινία στο φαινόμενο που γίνεται, μέρα με τη μέρα: «Ο λόγος που κάνεις μια ταινία είναι, για μένα, ότι θέλεις να επικοινωνήσεις κάτι,» είπε ο Εστλουντ.

«Πολύ συχνά ξεκινά με μια οργή απέναντι σε κάτι, σ’ ένα φαινόμενο. Για παράδειγμα, στο “Τετράγωνο”, ένιωθα οργισμένος με το τοπίο των media σήμερα, θεωρώ τελείως παράλογο τον τρόπο με τον οποίο οι δημοσιογράφοι αντιμετωπίζουν τις ειδήσεις, προωθούν τρομοκρατικές οργανώσεις, μετατρέπουν την τραγωδία σε ψυχαγωγία. Κι αυτό το κάνουν τα media για να πουλούν διαφημίσεις κι οι δημοσιογράφοι το αποδέχονται αντί να πάνε όλοι μαζί να πουν "τέλος, αυτό δεν θα το δεχόμαστε πια, υπάρχουν κανόνες ηθικής και δεν θα τους παραβαίνουμε". Αυτό το παράδειγμα ήθελα να θίξω στην ταινία».

Την ανάγκη να παραμείνει η Ευρώπη ενωμένη τόνισε από την πρώτη στιγμή της τελετής ο πρόεδρος της Ακαδημίας, ο Γερμανός σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς, λέγοντας ότι πρέπει να δοθεί αγώνας ενάντια στην άνοδο της Ακροδεξιάς και χαρίζοντας το μότο της βραδιάς, της χρονιάς ή της δεκαετίας, «Η Ευρώπη δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η λύση». Και υπερθεμάτισε ο Στίβεν Φρίαρς, στο τέλος της βραδιάς, απονέμοντας (στο βρετανικό, άλλωστε, «Λαίδη Μάκμπεθ», στις ελληνικές αίθουσες τώρα από τη StraDa Films) το βραβείο Ευρωπαϊκής Ανακάλυψης, λέγοντας: «Προέρχομαι από μια χώρα τόσο ηλίθια που να θέλει να φύγει από την Ευρώπη. Κόσμε, συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκαλέσαμε!»

Παράλληλα, ο Αλεξάντερ Σοκούροφ, βραβευόμενος, επέκρινε ξεκάθαρα το καθεστώς του Βλαντίμιρ Πούτιν στη Ρωσία, ο Αϊ Γουέι Γουέι πίεσε για την απελευθέρωση του Ουκρανού Ολεγκ Σέντσοφ που συνελήφθη από τις ρωσικές αρχές το 2014), ενώ η Ζιλί Ντελπί, γενναιόδωρη και αξιολάτρευτη, τιμώμενη για το σύνολο της δουλειάς της στο σινεμά, διάβασε μια κωμική και συγκινητική ευχαριστία, καλώντας την αίθουσα να συνεισφέρει στην επόμενη ταινία της, μοιράζοντας... λαχνούς και συνειδησιακά σχόλια για τις αδυναμίες του ευρωπαϊκού σινεμά, τη φυλετική ανισότητα και το πείσμα του δημιουργού.

Τέσσερις αναγνωρισμένες παραγωγοί από την Ευρώπη, η Χελένε Ντάνιελσον (Σουηδία), η Ρεμπέκα Ο' Μπράιεν (Μεγ. Βρετανία), η Αντα Σόλομον (Ρουμανία) και η Εβα Πουτζίνσκα (Πολωνία), ενωμένες, μίλησαν για τη σεξουαλική κακοποίηση στον χώρο (και) του ευρωπαϊκού κινηματογράφου αλλά και σ’ ολόκληρη την επαγγελματική αρένα της σημερινής Ευρώπης.

Αντιμετωπίζοντας κατά μέτωπο τα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα των ημερών μας, η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, στην τελετή που σφράγισε τρεις δεκαετίες ζωής, αποδείχτηκε ορμητική και ετοιμοπόλεμη, ακριβώς όπως και το σινεμά της.

Τα βραβεία

◢ Ευρωπαϊκή Ταινία: «Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουντ

◢ Ευρωπαϊκή Κωμωδία: «Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουντ

◢ Βραβείο Κοινού: «Στέφαν Τσβάιχ, Αποχαιρετισμός στην Ευρώπη» της Μαρία Σράντερ

◢ Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τετράγωνο»

EPA/HAYOUNG JEON

◢ Γυναίκα Ηθοποιός: Αλεξάντρα Μπορμπέλι για το «Η ψυχή και το σώμα» της Ιλντικο Ενιέντι

◢ Ανδρας Ηθοποιός: Κλάες Μπανγκ για το «Τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουντ

◢ Σενάριο: Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τετράγωνο»

◢ Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη - Βραβείο FIPRESCI: «Λαίδη Μάκμπεθ» του Γουίλιαμ Ολντροϊντ

◢ Ντοκιμαντέρ: «Communion» της Ανα Μαζέκα

◢ Κινούμενα Σχέδια: «Loving Vincent» των Ντορότα Κομπιέλα και Χιου Γουέλσμαν

◢ Μικρού Μήκους: «Timecode» του Χουάνχο Χιμένεθ

◢ Φωτογραφία: Μιχαήλ Κρίχμαν για το «Χωρίς Αγάπη»

◢ Μοντάζ: Ρομπέν Καμπιγιό για το «120 χτύποι το Λεπτό»

◢ Μουσική: Εβγκένι και Σάσα Γκαλπερίν για το «Χωρίς αγάπη»

◢ Σκηνικά: Γιόζεφιν Εσμπεργκ για το «Τετράγωνο»

◢ Κοστούμια: Καταρζίνα Λεβίνσκα για το «Spoor»

◢ Μακιγιάζ και Κομμώσεις: Λέντερτ βαν Νίμβεγκεν για το «Brimstone»

◢ Ηχος: Οριόλ Ταραγκό για το «7 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα»

 

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Μεταφυσικό θρίλερ εκδίκησης και βίας από Λάνθιμο
Ο σκηνοθέτης δοκιμάζει κάτι εντελώς καινούργιο με το «The Killing of a Sacred Deer», αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά ότι έχει όραμα και ικανότητες για πολλά πράγματα και κερδίζοντας μεγαλειώδεις ερμηνείες...
Μεταφυσικό θρίλερ εκδίκησης και βίας από Λάνθιμο
ΣΙΝΕΜΑ
Η Λόρι Αντερσον, μια σκυλίτσα και ο Λου Ριντ
Τον Ιούνιο είχαμε κοντά μας τη σπουδαία Αμερικανίδα μουσικό. Τώρα βγαίνει στις αίθουσες ένα sui generis ντοκιμαντέρ της για τη ζωή, τον θάνατο, τους ανθρώπους. Μαζί του και το στιλάτο γουέστερν «Και οι 7 ήταν...
Η Λόρι Αντερσον, μια σκυλίτσα και ο Λου Ριντ
ΣΙΝΕΜΑ
Γυναικεία ματιά στον «Ματωμένο γάμο»
Είναι παράξενο που ο «Ματωμένος γάμος», αυτό το τόσο πολυπρισματικό, καθοριστικό έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, δεν έχει μεταφερθεί περισσότερες φορές στον κινηματογράφο, παρά στη δραματική, φλαμένκο εκδοχή...
Γυναικεία ματιά στον «Ματωμένο γάμο»
ΣΙΝΕΜΑ
Κινηματογραφικό success story α λα γαλλικά
Η Γαλλία έχει παράδοση στην παραγωγή και εξαγωγή του σινεμά της: έχει ένα κοινό καλλιεργημένο, που δεν έχει χάσει τη συνήθεια για τακτικές επισκέψεις στη σκοτεινή αίθουσα, αλλά κι έναν μηχανισμό που προωθεί...
Κινηματογραφικό success story α λα γαλλικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας