• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 19.2°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    3 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 17.0°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    0 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    2 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.8°C
    5 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    1 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    3 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.5°C / 9.5°C
    1 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 19.4°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    94%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 9.2°C / 13.7°C
    1 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    86%

Ένα μετα-παιχνίδι με την ιστορική μνήμη στο «Τελευταίο Σημείωμα»

  • A-
  • A+

Το Τελευταίο Σημείωμα ★★★☆☆

(Ελλάδα, 2017, 106’)

Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης
Ηθοποιοί: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Αντρέ Χένικε, Μελία Κράιλινγκ, Τάσος Δήμας, Αινείας Τσαμάτης, Βασίλης Κουκαλάνι

Ένα μετα-παιχνίδι με την ιστορική μνήμη στήνει στη νέα του ταινία ο Παντελής Βούλγαρης (μαζί με την Ιωάννα Καρυστιάνη στο σενάριο), αφηγούμενος ένα εμβληματικής σκληρότητας περιστατικό από την Κατοχή, αλλά δίνοντάς του την ώθηση που θα κάνει τον θεατή ν’ αναμετρηθεί με τη δική του θέση απέναντι στην ανθρώπινη ακεραιότητα.

Κεντρικό – και υπαρκτό – πρόσωπο της ταινίας ο Ναπολέων Σουκατζίδης, φυλακισμένος ως κομμουνιστής στο Χαϊδάρι το 1944 και διερμηνέας του Γερμανού διοικητή. Οι φευγαλέες ματιές στο περιβάλλον του, τούς υπόλοιπους κρατούμενους, τα πάθη, τη μελαγχολία, την καλλιτεχνική τους έκφραση, τη βία, τις γυναίκες της ζωής τους, πάντα απ’ έξω ή στα απέναντι κρατητήρια, συμπυκνώνονται προς το τέλος της ταινίας στην τραγική κορύφωση. Ο Σουκατζίδης και 199 συγκρατούμενοί του, πρόκειται να εκτελεστούν στην Καισαριανή, ως αντίποινα για τη δολοφονία του Στρατιωτικού Διοικητή στους Μολάους, από αντιστασιακούς, την Πρωτομαγιά εκείνης της χρονιάς.

Με την ταινία του, τιμώντας τη μνήμη του Σουκατζίδη αλλά, κυρίως, εξερευνώντας το αίσθημα της ευθύνης και τη διάσταση της θυσίας σ’ όποιον άνθρωπο, ο Βούλγαρης καταφέρνει να εξανθρωπίσει τον ήρωα και ανελκύσει στην ηρωική σφαίρα τις βασικές ανθρώπινες αρχές – αυτές που, περισσότερο κι από άτομα ή στιγμές, βοηθά να μην ξεχνιούνται.

Η ταινία ξετυλίγεται με δυο διαφορετικά τέμπο. Όλο το πρώτο μέρος έχει μια αδράνεια, μπορεί να αποτυπώνει το αίσθημα του εγκλεισμού, αλλά δεν εμβαθύνει σε χαρακτήρες, δεν δίνει ένταση στη δράση, η αφήγηση μένει σχηματική και οι χαρακτήρες υπάρχουν μέσα σ’ ένα δεδομένο περιβάλλον, πνευματικό και τρυφερό, αλλά μονοδιάστατο.

Μόνο από τη στιγμή που οι διακόσιοι άνδρες, παραμονή τής «αναχώρησής» τους για άγνωστο τόπο, βρίσκονται μαζί σ’ ένα χώρο της φυλακής και γλεντούν, με την έκσταση του πένθους, τον αποχαιρετισμό τους, το φιλμ παίρνει ορμή, αποκτά βάρος, καθηλώνει και κάνει πολιτική με άξονα το συγκινησιακό φορτίο, αυτό δηλαδή που ο Βούλγαρης γνωρίζει καλά πώς να χτίζει.

Η φωτογραφία τού Σίμου Σαρκετζή είναι εξαιρετική, με τα αιχμηρά μπλε, το καθαρό ελληνικό φως των εξωτερικών και τη θαμπωμένη υφή των εσωτερικών, όπως και το soundtrack τού The Boy που δουλεύει, αυτή τη φορά, σε μεγάλη κλίμακα, με μελέτη και πάθος.

Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αποδεικνύεται ξανά δυνατός στην οθόνη, τόσο στις «ηρωικές» στιγμές του, όσο και στις σιωπές και τα βλέμματά του. Παρότι στις σκηνές της βίας ο Βούλγαρης επιλέγει να δώσει ανεξήγητα μεγάλη κινηματογραφική έμφαση, με επαναλήψεις πλάνων και slow motion που αγγίζουν το σπλάτερ, το αληθινό φινάλε της ταινίας είναι και το πιο συγκινητικό, ένας χωρίς λόγια αναλογισμός αυτών (των ανθρώπων, των πράξεων και των ιδεών), που μένουν πίσω.

Κι αν ο Παντελής Βούλγαρης είναι, τελικά, ο μόνος αξιοπρεπής σκηνοθέτης που αναλαμβάνει το ρόλο του ιστοριογράφου της νεώτερης Ελλάδας, το κάνει με ειλικρίνεια, σεβασμό και συναίσθημα.

Suburbicon ★★★☆☆

(Η.Π.Α., Μεγ. Βρετανία, 2017, 104’)

Σκηνοθεσία: Τζορτζ Κλούνεϊ
Ηθοποιοί: Ματ Ντέιμον, Τζούλιαν Μουρ, Όσκαρ Άιζακ

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ παρουσιάζει τη νέα του σκηνοθετική δουλειά, που ευτυχώς αφήνει πολύ πίσω το «Monuments Men», αλλά δεν φτάνει σε σύνθετη κριτική σκέψη τις «Εξομολογήσεις Ενός Επικίνδυνου Μυαλού» ή το «Καληνύχτα και Καλή Τύχη», παρότι παραμένει απόλαυση για τα μάτια και μια κριτική προσέγγιση της ρατσιστικής σημερινής Αμερικής του Τραμπ.

Στο «Suburbicon», ένα προάστιο-πρότυπο, απόλυτης λευκότητας, τόσο ως προς τη λαμπερή καθαριότητα και τάξη, όσο και ως προς το χρώμα των κατοίκων, εμφανίζεται η πρώτη οικογένεια Αφροαμερικανών. Η έκπληξη της κοινότητας είναι τέτοια, που δεν θα δώσουν καν τη δέουσα σημασία στους γείτονες που, μετά από μια εισβολή στο σπίτι τους, θα εμπλακούν σ’ έναν κυκεώνα εκβιασμών και βίας.

Μέσα σε μια εκπάγλου καλλονής αναπαράσταση της αμερικανικής αισθητικής του ’50 (που μεταφέρεται και σε κινηματογραφικές αναφορές, από τον Χίτσκοκ ως τον Μπίλι Γουάιλντερ), με βοήθεια ένα ονειρεμένο καστ, ο Κλούνεϊ μεταφέρει στην οθόνη το σενάριο των αδελφών Κοέν, αφήνοντας να φανεί η ειρωνεία κι η καυστικότητά του, μην καταφέρνοντας όμως ποτέ να το απογειώσει σε κάτι περισσότερο από μια όμορφη, πρώτου επιπέδου, ανώδυνη πολιτική κωμωδία, όπου, τελικά, όλα είναι όντως… άσπρο-μαύρο.

Κάιρο Εμπιστευτικό ★★★☆☆

(The Nile Hilton Incident, Σουηδία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, 2017, 106’)
Σκηνοθεσία: Ταρίκ Σαλέχ
Ηθοποιοί: Φάρες Φάρες, Γκερ Ντουάνι, Σλιμάνε Ντάζι

Μια ανάσα πριν την Αιγυπτιακή Ανοιξη, όταν η χώρα φτάνει στο σημείο βρασμού, ο Νορεντίν, ένας σκληροτράχηλος αστυνομικός στις βρώμικες Αρχές του Καΐρου, διερευνά το θάνατο μιας τραγουδίστριας, αλλά η διαδρομή του θα τον φέρει σε σύγκρουση με το σύστημα του οποίου αποτελεί μέρος.

Βραβευμένος στο Φεστιβάλ του Σάντανς, ο Ταρίκ Σαλέχ αξιοποιεί το σινεμά είδους, τη φόρμα του φιλμ νουάρ και του θρίλερ για ν’ αποκαλύψει, σαν κρίκους μιας αλυσίδας, τα βήματα που οδήγησαν στην επανάσταση. Μια σύνθετη, ατμοσφαιρική και προκλητική ματιά στην Ιστορία.

Καυγάς στο Μπλοκ 99 ★★½☆☆☆

(Brawl in Cell Block 99, Η.Π.Α., 2017, 132’)

Σκηνοθεσία: Σ. Κρεγκ Ζάλερ
Ηθοποιοί: Βινς Βον, Τζένιφερ Κάρπεντερ, Ντον Τζόνσον, Ούντο Κίερ

Ο Μπράντλεϊ είναι ένας τέως μποξέρ και νυν άνεργος: για να βγάλει τ’ απαραίτητα, ξαναμπλέκει με το εμπόριο ναρκωτικών, αλλά η «δουλειά» θα τον οδηγήσει στη φυλακή. Εκεί θ’ αναλάβει, αναγκαστικά, μια τελευταία αποστολή που, ωστόσο, θα προκαλέσει τον αναπόφευκτο «καυγά» του τίτλου και θ’ απειλήσει τον ίδιο, τους πάντες και τα πάντα. Ο σκηνοθέτης του καθηλωτικού «Τσεκούρι από Κόκκαλο» στήνει μια ανδρική πορεία προς την κόλαση, προς τα έγκατα της συνείδησης, παραφράζοντας τα b-movies του ’70 και βάφοντας το σκοτάδι των ηρώων του κόκκινο, με την εκρηκτική βία που ξεσπά σα χείμαρρος και που καλύπτει (μόνο αμυδρά) την εξαιρετικά ζοφερή κοσμοθεωρία του.

Η Ταινία Lego Ninjago ★★☆☆☆☆

(The Lego Ninjago Movie, Η.Π.Α., Δανία, 2017, 101’)

Σκηνοθεσία: Τσάρλι Μπιν, Πολ Φίσερ,  Μπομπ Λόγκα
Με τις φωνές των: Φοίβου Ριμένα, Βασίλη Μήλιου, Ηλία Ζερβού, Σοφίας Καψαμπέλη, Στέλιου Ψαρουδάκη

Ο νεαρός Λόιντ, γνωστός ως «Πράσινος Νίντζα», αποφασίζει να τα βάλει με τον κακό Άρχοντα Γκάρμαντον, τον Χειρότερο Τύπο όλων των Εποχών, που τυχαίνει να είναι ο μπαμπάς του. Στο πλευρό του θα σταθούν οι νίντζα σύντροφοί του. Διασκεδαστική LEGO ταινία που, με κάθε «συνέχεια» της πρώτης Lego Movie χάνει και κάτι από το νεύρο και την τόλμη της.

Γενέθλια Θανάτου ★½☆☆☆☆

(Happy Death Day, Η.Π.Α., 2017, 96’)

Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Λάντον
Ηθοποιοί: Τζέσικα Ροθ, Ίσραελ Μπρουσάρντ

Η Τρι, φοιτήτρια σε αμερικανικό κολέγιο, δολοφονείται από έναν μασκοφόρο άνδρα. Και ξυπνά στο δωμάτιο εστίας ενός συμφοιτητή της. Η Τρι πρέπει να ξαναζήσει τη μέρα του θανάτου της σε λούπα, μέχρι να μπορέσει να βρει το δολοφόνο της. Αρχικά διασκεδαστικό teen θρίλερ, γίνεται πιο προβλέψιμο και ανιαρό με κάθε - αλά «Η Μέρα της Μαρμότας» - επανάληψη, ενώ η καθόλου μαγνητική Τζέσικα Ροθ δεν βελτιώνει τη συνταγή.

Σπίτι μου Σπιτάκι μας ★☆☆☆☆☆

(Home Again, Η.Π.Α., 2017, 97’)

Σκηνοθεσία: Χάλι Μάγιερς-Σάιερ
Ηθοποιοί: Ρις Γουίδερσπουν, Μάικλ Σιν, Κάντις Μπέργκεν, Πίκο Αλεξάντερ

Το μήλο πέφτει λίγο πιο δίπλα απ’ τη μηλιά σ’ αυτή, την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της κόρης της Νάνσι Μάγιερς («The Holiday», «The Intern»), με παραγωγό τη μητέρα της. Μια χωρισμένη σαραντάρα επιστρέφει από τη Νέα Υόρκη στο πατρικό της, στο Λος Αντζελες, μαζί με τα δυο παιδιά της. Εκεί θα γνωρίσει – και θ’ αρχίσει να φιλοξενεί – τρεις νεαρούς κινηματογραφιστές που προσπαθούν να κάνουν ταινία και, τι έκπληξη, η παρουσία τους θ’ ανατρέψει τη ζωή της, πρώτα προς το χειρότερο και μετά προς το πολύ καλύτερο. Ανέμπνευστη κομεντί που επενδύει στα κλισέ, μ’ ένα αδιάφορο καστ και τη Ρις Γουίδερσπουν ως ζαχαρωτό να προσπαθεί να κάνει την ηρωίδα της ενδιαφέρουσα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ιστορικοί κινηματογράφοι εκπέμπουν SOS
Αν η «Αλκυονίδα» στην πλατεία Βικτωρίας δεν χαρακτηριστεί σύγχρονο μνημείο πολιτισμού, κινδυνεύει να γίνει σούπερ μάρκετ, ενώ ο «Ατταλος» στη Νέα Σμύρνη βρίσκεται αδίκως αντιμέτωπος με «νέα άδεια χρήσης γης»
Δύο ιστορικοί κινηματογράφοι εκπέμπουν SOS
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μάης που άλλαξε το σινεμά
Πενήντα χρόνια μετά το επεισοδιακό Φεστιβάλ Κανών του 1968, που διακόπηκε, με πρωτοβουλία του Φρανσουά Τριφό και του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, η μεγαλύτερη κινηματογραφική διοργάνωση στον κόσμο ετοιμάζεται να το...
Ο Μάης που άλλαξε το σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Τρεις δεκαετίες Gucci σαν ακριβή σαπουνόπερα και πολλές καινούργιες ελληνικές ταινίες
Στα 84 χρόνια του ο σκηνοθέτης Ρίντλεϊ Σκοτ καταπιάνεται με τον ανταγωνιστικό κόσμο της υψηλής μόδας στην Ιταλία. Το μεγάλο πλεονέκτημα της ταινίας «Ο Οίκος Gucci» είναι το λαμπρό της καστ.
Τρεις δεκαετίες Gucci σαν ακριβή σαπουνόπερα και πολλές καινούργιες ελληνικές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Κάμπερμπατς εξαπολύει πόλεμο εκφοβισμού και ο Βερχόφεν εξισώνει το ανθρώπινο σώμα με το θείο
Δείτε, μεταξύ άλλων, αυτή την εβδομάδα: «Η εξουσία του σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον, που μιλά για την ψυχολογική βία που ασκεί ο άνδρας στη γυναίκα και «Μπενεντέτα» του Πολ Βερχόφεν, μια ταινία που έρχεται ν’...
Ο Κάμπερμπατς εξαπολύει πόλεμο εκφοβισμού και ο Βερχόφεν εξισώνει το ανθρώπινο σώμα με το θείο
ΣΙΝΕΜΑ
Ιστορίες τύχης, φαντασίας και λανθασμένων επιλογών
Η εβδομάδα φέρνει στη μεγάλη οθόνη, μεταξύ άλλων, τη σπουδαία νέα ταινία του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, φέρνει όμως και τα μέτρια και άνισα «Καλάβρυτα 1943».
Ιστορίες τύχης, φαντασίας και λανθασμένων επιλογών
ΣΙΝΕΜΑ
Ο υπόκωφος βόμβος μιας «Ανάμνησης»
Η νέα ταινία του Ταϊλανδέζου μετρ Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, με πρεμιέρα στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών (και Βραβείο της Επιτροπής), έχει τον ήχο στην καρδιά της.
Ο υπόκωφος βόμβος μιας «Ανάμνησης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας