Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δολοφονημένες γυναίκες και εμμονές του καθολικισμού

«Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει» του Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Δολοφονημένες γυναίκες και εμμονές του καθολικισμού

  • A-
  • A+

Κανείς δεν μπορεί να μας σώσει   ★★★☆☆

(Que Dios nos perdone, Ισπανία, 2016, 127')

  • σκηνοθεσία: Ροντρίγκο Σορογκόγεν
  • ηθοποιοί: Αντόνιο ντε λα Τόρε, Ρομπέρτο Αλαμο

«Εχει βιασθεί; Εχει βιασθεί;» Η επαναλαμβανόμενη ερώτηση του αστυνομικού, που διαπερνά τακτικά, σχεδόν κωμικά, το νέο ισπανικό θρίλερ του Σορογκόγεν (που πριν λίγα χρόνια εντυπωσίασε με το ντεμπούτο του, «Στοκχόλμη»), μοιάζει ν’ αποτυπώνει όχι μόνο την καρδιά του εγκλήματος, αλλά και την αίσθηση κάθε Ισπανού το καλοκαίρι του 2011.

Οσο η Μαδρίτη φλέγεται από τον καύσωνα, δύο αστυνομικοί, ο μεγαλόσωμος, βίαιος, παρορμητικός, διαρκώς οργισμένος Χαβιέρ και ο σχολαστικός, κοινωνικά αδέξιος Λουίς, προσπαθούν να διαλευκάνουν μια υπόθεση serial killer που βιάζει και σκοτώνει ηλικιωμένες γυναίκες. Την ίδια ώρα η πόλη ετοιμάζεται πυρετωδώς να υποδεχτεί τον Πάπα και οι πολίτες ξεκινούν τις πρώτες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας ενάντια στην οικονομική κρίση.

Μια πόλη-λαβύρινθος, δυο ήρωες παγιδευμένοι στους εαυτούς τους και ειδεχθή εγκλήματα ως αφορμή για κοινωνική και ψυχαναλυτική εξερεύνηση του «κανονικού», φέρνουν την ταινία στο σύμπαν του Φίντσερ, μαζί με τον χαρακτηριστικό ευρωπαϊκό κυνισμό του σκηνοθέτη της.

Περπατώντας ακούραστα με την κάμερα στο χέρι, βοηθούμενος από δυο συναρπαστικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών, ο Σορογκόγεν χτίζει την ένταση σ’ ένα policier που, μαζί, κάνει πετυχημένο κι αμείλικτο κοινωνικό σχολιασμό, αντιδρά στην κρίση και τις σαρωτικές συνέπειές της, χρωματίζει με αμείλικτο μαύρο χιούμορ και αποδομεί κι αυτές, ακόμη, τις εμμονές του καθολικισμού.

Στα πρόσωπα του Ρομπέρτο Αλαμο (από «Το Δέρμα που Κατοικώ» του Αλμοδόβαρ) και του Αντόνιο ντε λα Τόρε (που πρόσφατα θαυμάσαμε στην «Οργή ενός υπομονετικού ανθρώπου»), η ταινία καθιστά οικείους κι αναγνωρίσιμους δυο ήρωες, εκπροσώπους του νόμου, που τόσο βαθιά και με τόσο τρόμο αναγνωρίζουν οικεία συναισθήματα στον δολοφόνο που καταδιώκουν.

Μόνο προς το τέλος της ταινίας και την επίλυση του μυστηρίου, το φιλμ περιορίζεται στους πιο συμβατικούς κώδικες του θρίλερ, αλλά η ατμόσφαιρα, οι κοινωνικοί συνειρμοί και οι ήρωες δεν αφήνουν γρήγορα τον θεατή ν’ ανασάνει έξω από το πολυεπίπεδο κόσμημα που ο Σορογκόγεν έχει σχεδιάσει με τόση προσοχή.

ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ, ΦΛΕΡΥ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX, ΑΤΤΙΚΟ ΑΛΣΟΣ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΤΡΙΑΝΟΝ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ, ΤΥΜΒΟΣ, ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ, ΑΝΟΙΞΙΣ, ΜΑΣΚΩΤ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΒΟΞ, ΠΕΡΑΝ, ΑΛΕΞ

Το Παρίσι μπορεί να περιμένει   ★½☆☆☆☆

(Bonjour Anne, ΗΠΑ, Ιαπωνία, 2016, 92’)

  • σκηνοθεσία: Ελινορ Κόπολα
  • ηθοποιοί: Νταϊάν Λέιν, Αρνό Βιάρ, Αλεκ Μπόλντγουιν

Η σύζυγος του Φράνσις Φορντ Κόπολα γράφει και σκηνοθετεί έναν ρομαντικό-τουριστικό-γραστριμαργικό οδηγό της νότιας και κεντρικής Γαλλίας, μίλια μακριά από το συγκλονιστικό «Hearts of Darkness», το ντοκιμαντέρ για το «Αποκάλυψη Τώρα» στο οποίο είχε συνεργαστεί το 1991.

Η Αν είναι μειλίχια και διακριτική, αλλά όμορφη και στιλάτη, σύζυγος ενός μεγαλοπαραγωγού του σινεμά (ο Αλεκ Μπόλντγουιν σε ρόλο λίγων λεπτών), ο οποίος την αφήνει στις Κάνες μετά το φεστιβάλ, για να επιστρέψει, εκείνη, στο Παρίσι οδικώς, με οδηγό συνάδελφό του, Γάλλο παραγωγό, που δίνει λιγότερη σημασία στην επαγγελματική επιτυχία και περισσότερη στη ζωή.

Η οποία ζωή, κατά την Ελινορ, συμπυκνώνεται στη νοστιμιά του τυριού, το χρώμα του κρασιού, το άρωμα του ρόδου κι άλλες γοητευτικές παρλαπίπες. Μια ταινία χαρά για τα μάτια, κίνητρο για να πας στο σούπερ μάρκετ, αλλά αδικαιολόγητα επιφανειακή ως προς τους ήρωες και τη δράση της.

Το δέντρο που πληγώναμε   ★★★★☆

(Ελλάδα, 1987, 75')

  • σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
  • ηθοποιοί: Γιάννης Αβδελιώδης, Νίκος Μειωτέρης

Στη Χίο του ’60, δυο μικρά αγόρια ζουν το πιο γεμάτο καλοκαίρι της ώς τότε ζωής τους. Με τσακωμούς, πετροπόλεμο και σμιξίματα, βιαστικές ματιές στον μπερδεμένο κόσμο των μεγάλων, το πρώτο θάμπος του έρωτα και με δουλειά: το κέντος, το «πλήγωμα» των μαστιχόδεντρων για να βγάλουν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού μαστίχα.

Τριάντα χρόνια έχουν περάσει απ’ όταν ο Δήμος Αβδελιώδης έγραψε και σκηνοθέτησε αυτό το αριστουργηματικό, λυρικό δείγμα ελληνικού νεορεαλισμού, το οποίο, παραδόξως, βλέπεται σήμερα ακόμη πιο μεστά απ’ ό,τι στην πρώτη του νιότη. (Μαζί προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία του Δήμου Αβδελιώδη, «Αθέμιτος Ανταγωνισμός»).

Επιστροφή στο Μοντόκ   ★½☆☆☆☆

(Return to Montauk, Γερμανία, Ιρλανδία, Γαλλία, 2017, 106')

  • σκηνοθεσία: Φόλκερ Σλέντορφ
  • ηθοποιοί: Στέλαν Σκάρσγκααρντ, Νίνα Χος

Ο Μαξ Ζορν δεν είναι υπερήρωας, παρά το ονοματεπώνυμό του, αλλά διάσημος 60άρης Ευρωπαίος συγγραφέας, σε περιοδεία στη Νέα Υόρκη και τα περίχωρα. Εκεί θα θελήσει, ως αντίδοτο για τον χρόνο που περνά και χάνεται, να ξανασυναντήσει τη γυναίκα που ερωτεύτηκε με πάθος πριν από 17 χρόνια, την όμορφη, πλούσια και πετυχημένη δικηγόρο Ρεμπέκα και να δει εάν το ρομάντζο που έζησαν τότε μπορεί να τους δώσει συναισθηματική και σεξουαλική τροφή τώρα, στο Μοντόκ της Νέας Αγγλίας, όπου είχε ξετυλιχτεί ένα καθοριστικό κομμάτι της παλιάς σχέσης τους.

Ο 78χρονος σκηνοθέτης του «Ταμπούρλου» το πάλαι ποτέ, γράφει, μαζί με τον Κολμ Τόιμπιν, ένα σενάριο βασισμένο στο βιβλίο του Μαξ Φρις, «Ενα Σαββατοκύριακο στο Λονγκ Αϊλαντ» και ισοπεδώνει μεμιάς τη φήμη του.

Ενα ρομάντζο μεσηλίκων βουτηγμένο στα ψευτοεστέτ κλισέ και την αμπελοφιλοσοφία, καμουφλάρει μια ταινία που ταιριάζει καλύτερα στο σύμπαν της Ρόζαμουντ Πίλτσερ, ή σε μια μεγάλης διάρκειας διαφήμιση της Gap. Το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι φωτογενές και γοητευτικό, ειδικά όταν παίζει σε άλλες ταινίες.

Επίλεκτος πράκτορας Stratton   ★½☆☆☆☆

(Stratton, Μεγ. Βρετανία, 2017, 94')

  • σκηνοθεσία: Σάιμον Γουέστ
  • ηθοποιοί: Ντόμινικ Κούπερ, Τζέμα Τσαν, Κόνι Νίλσεν, Τομ Φέλτον, Ντέρεκ Τζάκομπι, Τόμας Κρέτσμαν

Πράκτορας ειδικών βρετανικών ναυτικών δυνάμεων εντοπίζει και επιχειρεί να εξαρθρώσει διεθνή εγκληματική οργάνωση. Προφανώς το να περιμένει κανείς από σκοτωμένες β’ διαλογής περιπέτειες μες στο κατακαλόκαιρο της διανομής να είναι αρκετά πρωτότυπες ώστε να μη θυμίζουν από το πρώτο κιόλας άκουσμα κάτι άλλο καλύτερο, είναι ίσως ελαφρώς παράλογο.

Αλλά ακόμη και με αυτά τα δεδομένα, το «Stratton» παραπέμπει τόσο πολύ σε απευθείας σε βίντεο ξεπατικωσούρα Τζέιμς Μποντ, που σχεδόν περιμένεις τον Σταύρο Μπλόφελντ να εμφανιστεί από μια γωνία.

(Ή έστω μια ιμιτασιόν εκδοχή του.) Πίσω από την κάμερα βρίσκεται ο Σάιμον Γουέστ που δύσκολα θα αγγίξει ξανά τις εποχές δόξας του «Con Air», αλλά πάντως εδώ παραδίδει μια-δυο καλά στημένες σκηνές δράσης, ατυχώς όμως δεμένες μεταξύ τους με ένα από τα πιο ανέμπνευστα σενάρια που έχουμε δει τελευταία σε κατασκοπική περιπέτεια.

Πρωταγωνιστής είναι ο συμπαθής τι-μου-θυμίζει Ντόμινικ Κούπερ (του τηλεοπτικού «Preacher»), αλλά την παράσταση κλέβει με έναν μαγικό τρόπο η Κόνι Νίλσεν, σε μια ερμηνεία τόσο αναίτια υπερβολική και σαπουνοπερατική, που σχεδόν την παραδέχεσαι.    Θοδωρής Δημητρόπουλος

Ο σύμβουλος   ★½☆☆☆☆

(A family man, ΗΠΑ, Καναδάς, 2016, 108')

  • σκηνοθεσία: Μαρκ Γουίλιαμς
  • ηθοποιοί: Τζέραρντ Μπάτλερ, Μαξ Τζένκινς, Αλισον Μπρι, Γκρέτσεν Μολ, Γουίλεμ Νταφό

Ο Ντέιν είναι φιλόδοξος, πετυχημένος κι εργασιομανής: ακόμη περισσότερο τώρα που ο διευθυντής της εταιρείας όπου δουλεύει αποσύρεται και θ’ ανακοινώσει τον διάδοχό του. Μόνο που, την ίδια ώρα, 10χρονος γιος του Ντέιν διαγιγνώσκεται με καρκίνο κι εκείνος πρέπει να επιλέξει: καριέρα ή οικογένεια;

Η απάντηση είναι, φυσικά, προδιαγεγραμμένη από την έναρξη, ήδη, της ταινίας, μάλιστα ο ώριμος Ντέιν μαθαίνει και δυο-τρία πράγματα για τη ζωή από τον αδύναμο αλλά αξιολάτρευτο γιο του, σ’ αυτό το κλισέ και εκνευριστικά ενοχικό μελόδραμα, με βασικό του πλεονέκτημα μια σειρά από καλούς και φωτογενείς ηθοποιούς.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Αβορίγινας φυγάς
Οταν η άφατη βία, η εξοργιστική αδικία μεταφέρονται στο σινεμά με τρόπο ήσυχο, σιωπηλό, εικαστικά λυρικό, σπάνε κόκαλα και συνειδήσεις: μια τέτοια περίπτωση είναι η ταινία του Αυστραλού Γουόρικ Θόρντον που...
Ο Αβορίγινας φυγάς
ΣΙΝΕΜΑ
«Η Χρυσή Αυγή εκπροσωπεί το τέλος της δημοκρατίας»
Ο Φατίχ Ακίν και η Νταϊάν Κρούγκερ μιλούν στην «Εφ.Συν.» για την ταινία «Μαζί ή τίποτα», ένα θαρραλέο εγχείρημα, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, που βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας και χάρισε...
«Η Χρυσή Αυγή εκπροσωπεί το τέλος της δημοκρατίας»
ΣΙΝΕΜΑ
18 ταινίες για να καλοδεχτούμε το 2018 με ανοιχτή καρδιά
Παραμονές του τέλους του 2017, φτιάχνουμε τη δική μας λίστα με ταινίες χριστουγεννιάτικες και πρωτο­χρονιάτικες: όχι απαραίτητα κυριολεκτικά, παρότι πολλές από αυτές εκτυλίσσονται στην ίδια εορταστική εποχή....
18 ταινίες για να καλοδεχτούμε το 2018 με ανοιχτή καρδιά
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Τετράγωνο» βγήκε από την οργή μου για τα media
Το τρομερό παιδί του σουηδικού σινεμά μιλά για τη νέα του ταινία, που βραβεύτηκε με Χρυσό Φοίνικα φέτος στις Κάνες και αποτελεί σχόλιο στην αλαζονεία της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας. Εγκεφαλικό ώς τα άκρα και...
Το «Τετράγωνο» βγήκε από την οργή μου για τα media
ΣΙΝΕΜΑ
Σκοτεινός φόνος στο λευκό χιόνι του Γουαϊόμινγκ
Με ένα γουέστερν από την ανάποδη ξεκινά τη σκηνοθετική του καριέρα ο Τέιλορ Σέρινταν, αφού προκάλεσε αίσθηση ως σεναριογράφος με τα «Sicario» και «Hell or High Water» και απέδειξε ότι γνωρίζει καλά και την...
Σκοτεινός φόνος στο λευκό χιόνι του Γουαϊόμινγκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας