• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.1°C / 16.9°C
    0 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 16.2°C
    1 BF
    87%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.0°C / 17.3°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.1°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    3 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.3°C / 15.5°C
    1 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.6°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 16.6°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 18.8°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 19.6°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.1°C
    1 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 9.5°C / 11.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 9.5°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.8°C / 20.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.5°C / 17.1°C
    2 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 15.5°C
    0 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.1°C / 16.3°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    85%

Ζιλιέτ Μπινός

Dave Bedrosian/Geisler-Fotopress/picture-alliance/dpa/AP Images

«Ο,τι αποφασίζω το κάνω, σαν να πηδώ από γκρεμό»

  • A-
  • A+

Εάν δεν ήταν μια κατά γενική ομολογία πανέμορφη γυναίκα, αν δεν είχε το υποκριτικό ταλέντο που την έφερε στις πρώτες θέσεις των ηθοποιών σ’ όλο τον κόσμο, αν δεν είχε τα ευαίσθητα μάτια που θα θυμόμαστε για πάντα από τους «Εραστές της Γέφυρας» του Λεός Καράξ, αν δεν είχε εξελιχθεί, με τα χρόνια, σε μια από τις μεγαλύτερες σταρ του σινεμά, με καλλιτεχνικό βάθος και τεράστια ακτινοβολία, η Ζιλιέτ Μπινός θα μπορούσε να δίνει συνεντεύξεις ως επάγγελμα.

Ομιλητική, έξυπνη, με χιούμορ, χειμαρρώδης, εμπνέει μια αίσθηση εγγύτητας, χωρίς να χάνει καθόλου από το κύρος της και φροντίζει, ως υποδειγματική επαγγελματίας, να κάνει την κάθε συνέντευξη ουσιαστική, αλλά και γεμάτη κέφι.

Το 2013, η Ζιλιέτ Μπινός και ο Γάλλος σκηνοθέτης Μπρουνό Ντιμόν, της «Φλάνδρας» και της «Ζωής του Ιησού», βυθίστηκαν στο δράμα, χτίζοντας τη μελαγχολική, μοναχική, τραγική ζωή της Καμίλ Κλοντέλ, στο «Καμίλ Κλοντέλ, 1915». Για να… εκτονωθούν, συνέχισαν μαζί σε μια ταινία διαμετρικά αντίθετη, την κωμωδία «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ», που έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κανών του 2016.

Στο φιλμ, που εκτυλίσσεται το 1910, μια αριστοκρατική οικογένεια φτάνει στο εξοχικό της στον γαλλικό Βορρά για να περάσει το καλοκαίρι. Ομως, μια σειρά από μυστηριώδεις εξαφανίσεις θα φέρει στον κήπο τους τον παραφουσκωμένο αρχιφύλακα και τον βοηθό του, που θα προκαλέσουν στην οικογένεια δυσφορία και θα πυροδοτήσουν μια σειρά από δυσάρεστες αποκαλύψεις.

Με αφορμή την «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ» (από χθες προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τη Weird Wave), η Ζιλιέτ Μπινός μας μίλησε για την… κωμωδία της ζωής, αλλά και για τη βαθιά της πεποίθηση ότι όταν θελήσεις κάτι πολύ, θα το καταφέρεις.

• Πώς αποφασίσατε να κάνετε μια κωμωδία, από τις πολύ λίγες στην κινηματογραφική καριέρα σας;

Οσο κάναμε την «Καμίλ Κλοντέλ, 1915», έλεγα στον Μπρουνό, πρέπει να κάνουμε μια κωμωδία – επειδή ήμασταν, ξέρετε, στον πάτο του πηγαδιού μ’ εκείνη την ταινία, με όλο το τραύμα και τα ζητήματα εγκατάλειψης της ηρωίδας μας. Το να σκέφτομαι μια κωμωδία μού έδειχνε λίγο φως να βγαίνει απ’ το πηγάδι, κάπου. Και τελικά, τι αστείο, συνέβη. Αλλά εγώ πιστεύω ότι αν στείλεις μια προσδοκία έξω στον κόσμο, θα επιστρέψει σ’ εσένα.

Χτίζεται μια προσωπική πρόθεση. Δεν πιστεύω ότι ο Μπρουνό θα έλεγε ποτέ πως κάναμε αυτήν την κωμωδία επειδή εγώ του το έλεγα τότε, νομίζω πως θα του έπεφτε πολύ να το πει, αλλά ήταν η ευχή μου και πραγματοποιήθηκε.

• Αρα η ανθρώπινη πρόθεση είναι κάτι στο οποίο πιστεύετε;

Πιστεύω ότι έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε, μέσα από την πρόθεσή μας, τον λόγο μας. Είναι σαν να κάνουμε μια προσευχή κι εγώ πιστεύω στην προσευχή. Αν προσευχηθείς, η πρόθεση κάνει την επιθυμία σου να συμβεί. Εχουμε τόση δύναμη, τη φαντασία μας, την καρδιά, το πνεύμα μας και η πρόθεση δημιουργείται.

Αυτό είναι που κάνουμε και στην υποκριτική: πρέπει να πιστέψουμε αρκετά κάτι και θα συμβεί. Γιατί εμείς, το σώμα μας, βιώνει τα πάντα. Γι’ αυτό ζούμε τόσες ζωές. Κι είμαστε τόσο κουρασμένοι στο τέλος της καθεμιάς!

• Σας είναι ευκολότερο να κάνετε κωμωδία απ’ ό,τι δράμα;

Δεν ξέρω αν μου ήταν πιο εύκολο να κάνω κωμωδία, αλλά σίγουρα μου φάνηκε πιο φυσικό. Ο πατέρας μου ήταν μίμος και μικρή τον αντέγραφα, οπότε ένιωσα σαν να είμαι παιδί, να φτιάχνω ήρωες, να είμαι ζωντανή και να παίζω. Την εσωστρέφεια την έμαθα, γιατί ως κορίτσι ήμουν πιο εξωστρεφής.

Γι’ αυτό ο κόσμος δεν καταλαβαίνει γιατί κάνω όλα αυτά τα δράματα και στη ζωή είμαι ζωντανή και χαρούμενη και γελάω όλη την ώρα, γιατί αυτή είναι η φύση μου. Οπότε, όταν επιτρέψω στον εαυτό μου να είμαι χαρούμενη όχι μόνο στη ζωή, αλλά και στη δουλειά μου, είναι πολύ διασκεδαστικό.

Και ο Μπρουνό μου έφερε έναν ρόλο, μια ηρωίδα, που πηγαίνει σ’ όλους γύρω της και τους πιέζει και τους λέει «εγώ είμαι καλύτερη από εσάς». Αυτό δεν θα το έκανα ποτέ στ’ αλήθεια. Η μόρφωσή μου κι η υπερηφάνειά μου δεν θα μου το επέτρεπαν. Αλλά ό,τι μου είπε, κάν’ το, προκάλεσέ τους, μου έφτιαχνε κάθε μέρα το κέφι.

• Πώς προετοιμάζεστε, συνήθως, για τον κάθε σας ρόλο;

Για την «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ», επειδή εκτυλίσσεται στη δεκαετία του 1910, είδα ντοκιμαντέρ για μια Γαλλίδα ηθοποιό από το ’20. Κατάλαβα πώς οι παλιές ηθοποιοί κατασκεύαζαν μια ηρωίδα, με τη φωνή της, τις χειρονομίες της, αλλά ταυτόχρονα άφηναν να φανεί κι ο αληθινός άνθρωπος. Μελέτησα επίσης αρκετά τη Σάρα Μπερνάρ.

Κάπως έτσι, με πολλή δουλειά, κατάλαβα πώς έπρεπε να υποδυθώ την ηρωίδα μου στην ταινία, την Οντ Βαν Πέτεγκεμ. Επίσης, μέρος της οικογένειάς μου, από την πλευρά του πατέρα μου, έχει κάποια μπουρζουά στοιχεία που έκλεψα! Ο σκοπός μου ήταν να αποτυπώσω το γελοίο, να συμπεριφέρομαι τόσο έντονα που να τραβώ κάθε στοιχείο στην υπερβολή του.

Αλλά, σε κάθε περίπτωση, τώρα πια στη δουλειά μου δεν φοβάμαι τίποτα, δεν έχω τίποτα να χάσω. Ο,τι αποφασίσω, το κάνω, σαν να πηδάω από γκρεμό. Ειδικά όταν εμπιστεύεσαι τον σκηνοθέτη σου, μπαίνεις στη βάρκα του και πας όπου σε πάει.

• Μέσα από την μπουρλέσκ κωμωδία του, βρίσκετε ότι ο Μπρουνό Ντιμόν σχολιάζει και τη σημερινή κοινωνική, ταξική πραγματικότητα της Γαλλίας;

Η πολιτική σάτιρα της ταινίας είναι σαν να αντικατοπτρίζει ακριβώς το σήμερα. Θα αλλάξουμε κάποια στιγμή, όταν αντιμετωπίσουμε τους φόβους μας, την ανάγκη της ιδιοκτησίας, της ισχύος, τότε ίσως αλλάξουμε, αλλά μπορεί να χρειαστεί να μας πιέσουν για να αλλάξουμε. Αλλά η Γαλλία ήδη αλλάζει πολύ τα τελευταία χρόνια.

Ο φόβος μετά το πρώτο τρομοκρατικό χτύπημα φέρνει μια θλίψη, μια διάθεση που δύσκολα ξεπερνάς και θυμό. Και ταυτόχρονα μια επιθυμία να αψηφήσεις τον φόβο, μια εμπιστοσύνη και σ’ εσένα και στον διπλανό σου. Η λύση που βρήκαν οι Παριζιάνοι είναι αυτή η τόλμη, η απόφαση να ζουν όπως πριν, ως αντίδοτο στον φόβο.

• Από πού αντλείτε αυτή την αισιοδοξία σας στη ζωή;

Ετσι γεννήθηκα. Εχω τη χαρά της ζωής, αυτό μου έλεγε τουλάχιστον η μητέρα μου. Δεν μπορείς να εξηγήσεις τη χαρά. Απλώς υπάρχει, όπως το να είσαι άνθρωπος, να είσαι ζωντανός, να μπορεί σαν βλέπεις, να οσφραίνεσαι, να ακούς. Πρέπει να γνωρίζεις όλα τα χρώματα, αλλά η χαρά έχει το δικό της.

Το ζω με τον πατέρα μου που μεγαλώνει και γίνεται όλο και πιο αδύναμος σωματικά και δεν μπορεί να κάνει το ένα και το άλλο, αλλά πάντα υπάρχει κάτι που μπορεί να κάνει, οπότε πρέπει να ξέρεις πού να κοιτάξεις και πώς να ζήσεις αυτό που σου έχει δοθεί.

Η επιλογή είναι δική σου. Η συνήθεια της γκρίνιας είναι φρικτή, πρέπει να την προσέχουμε, είναι θέμα μόρφωσης. Γκρίνια για τον καιρό, γκρίνια για το φαγητό, για ό,τι να ’ναι. Τα μικρά πράγματα μπορούν να σε κάνουν πολύ ευτυχισμένο κατά τη γνώμη μου. Βέβαια κι εγώ έχω τα κυκλοθυμικά μου, φυσικά μπορεί να νιώθω γκρίζα, να νιώθω σκατά, αλλά εξαρτάται από τη μέρα.

• Θεωρείτε ότι η κωμωδία και η τραγωδία είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος;

Οταν είσαι χαρούμενη, δεν έχεις ανάγκη τις κωμωδίες, ούτε να τις βλέπεις ούτε να τις κάνεις. Γιατί είσαι χαρούμενη, τόσο απλό. Λατρεύω να βλέπω κωμωδίες, αλλά δεν είναι μια ανάγκη για εμένα. Μ’ αρέσει να εξερευνώ την ανθρωπότητα μέσα από διαφορετικά μέσα και τρόπους, μπορεί να είναι τραγωδίες ή κωμωδίες.

Οταν προετοιμαζόμουν για την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή που έκανα στο θέατρο, διάβασα ότι η τραγωδία είναι απαραίτητη γιατί σε αναγκάζει να κάνεις πρόβα για κάτι που ενδέχεται να συναντήσεις στη ζωή σου! Να, με κάνει να γελάω αυτό, ότι σε προετοιμάζει αν χρειαστεί να ζήσεις κάτι τραγικό ώστε να το έχεις ξαναβιώσει συναισθηματικά. Ποιος θέλει πρόβα για την τραγωδία;

• Εχει αλλάξει ο τρόπος που κάνετε πια τις επαγγελματικές επιλογές σας;

Φυσικά, έχω ένα μεγάλο και σατανικό επαγγελματικό σχέδιο, να κατακτήσω το Χόλιγουντ! (ασταμάτητο γέλιο). Είναι καλό να αναρωτιέσαι μόνος σου, κάθε τόσο, ποιος λόγος υπάρχει για να κάνεις ταινίες. Ξέρω ότι για μένα το επείγον είναι οι άνθρωποι να έχουν συνείδηση των συναισθημάτων τους. Αλλά η τάση είναι να απομακρύνεσαι από αυτά, γιατί είναι δύσκολο να τα αντιμετωπίσεις.

Οπότε οι ηθοποιοί έχουν την ευκαιρία να στραφούν συχνά στον εαυτό τους. Κι αυτό είναι το επείγον και σημαντικό. Το να διαλέξεις θέμα ή ιστορία που θα σε κάνουν να αισθανθείς ή να καταλάβεις τη μεταμόρφωση που μπορείς να βιώσεις στη ζωή σου είναι ο σκοπός. Αν είναι μικρή ή μεγάλη ταινία, δεν έχει για μένα σημασία. Σημασία έχει πόσο μπορείς να αλλάξεις μέσα απ’ αυτήν.

• Πώς βρίσκετε ότι σας άλλαξε η «Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ»;

Τη χαρά τού να παίζεις, σαν παιδί, την έμαθα ξανά από αυτή την ταινία. Και τα ανείπωτα σε μια οικογένεια, που είναι τρομερό πράγμα, πρέπει να τα απελευθερώνεις. Το να μπορέσεις να το κάνεις χρησιμοποιώντας το μπουρλέσκ ήταν για μένα μια έκπληξη.

Ο Μπρουνό πιστεύει ότι μπορείς να φτάσεις σε οποιοδήποτε θέμα μέσα από το μπουρλέσκ. Είναι μια δήλωση κι αυτό. Γιατί υπάρχουν θέματα με τα οποία νομίζεις ότι ποτέ, ποτέ δεν θα μπορέσεις να γελάσεις. Αλλά όταν βλέπεις τον Τσάρλι Τσάπλιν να παίρνει τον Χίτλερ και να τον βάζει μέσα σε κωμικές καταστάσεις, νιώθεις υπέροχα: αυτό που φοβάσαι το μεταμορφώνεις, το ξορκίζεις, νιώθεις την παράνοια της κατάστασης.

• Ποια είναι η δική σας θέση στο ζήτημα της ισότητας των γυναικών σήμερα στην κινηματογραφική βιομηχανία;

Είναι περισσότερο αμερικανικό ζήτημα οι γυναίκες στο σινεμά – όχι μόνο, αλλά οπωσδήποτε περισσότερο. Απλώς οι αμερικανικές ταινίες ταξιδεύουν σ’ όλο τον κόσμο, τις βλέπουν όλες οι χώρες. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ξέρει κανείς ότι εμείς, οι γυναίκες, δεν είμαστε χαζές και ξέρουμε απολύτως τι συμβαίνει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Ο ισπανικός εμφύλιος και η σκληρή ζωή στο Χαλέπι
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Παρακάτω φρέσκες επιλογές γι’ αυτή την εβδομάδα.
Ο ισπανικός εμφύλιος και η σκληρή ζωή στο Χαλέπι
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
Σε κάθε σπουδαίο σκηνοθέτη «επιτρέπονται» και μία και πολλές αποτυχίες κι αυτή εδώ μάλλον είναι η χειρότερη, ώς τώρα, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν – και πάλι καλύτερη από πολλές αποτυχίες λιγότερο δημιουργικών,...
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό
Ο παραγωγικότατος Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Χονγκ Σανγκ-σου συνεχίζει με τη «Γυναίκα που Έφυγε» το χαμηλών τόνων, γεμάτο νοήματα, παρατηρητικότητα κι ευαισθησία σινεμά του.
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό
ΣΙΝΕΜΑ
Επιτέλους Μποντ... Τζέιμς Μποντ
Η τελευταία συμμετοχή του Ντάνιελ Κρεγκ στο σύμπαν που ξεκίνησε ο Ιαν Φλέμινγκ, στο «No Time to Die», έφτασε και στις ελληνικές αίθουσες, όμως η εβδομάδα υπόσχεται και άλλα ενδιαφέροντα.
Επιτέλους Μποντ... Τζέιμς Μποντ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ετιέν διδάσκει Μπέκετ στις φυλακές
Ο «Θρίαμβος» του Εμανουέλ Κουρκόλ είναι βασισμένος σε πραγματική ιστορία, αλλά εκεί όπου ο θεατής «ζει» πραγματικά μια ηρωική καθημερινότητα είναι στο «No heroes», ντοκιμαντέρ για την ομάδα μπάσκετ με αμαξίδιο...
Ο Ετιέν διδάσκει Μπέκετ στις φυλακές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας