Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χρυσός Φοίνικας στο «The Square» του Σουηδού Ρούμπεν Οστλουντ

Ζιλιέτ Μπινός και Πέδρο Αλμοδόβαρ απονέμουν τον Χρυσό Φοίνικα στον Ρούμπεν Οστλουντ («The Square»)

AP Photo/Alastair Grant

Χρυσός Φοίνικας στο «The Square» του Σουηδού Ρούμπεν Οστλουντ

  • A-
  • A+

Γιορτάζοντας τα 70 του χρόνια, το Φεστιβάλ Κανών ολοκληρώθηκε, με οικοδέσποινα τη μεγαλειώδη Μόνικα Μπελούτσι, με μια τελετή απονομής βραβείων κομψή και δίκαιη, που έφερε για τρίτη φορά τον Γιώργο Λάνθιμο στη θέση του νικητή.

Ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Πέδρο Αλμοδόβαρ, και η ομάδα του επέλεξαν, από ένα διαγωνιστικό πρόγραμμα σπουδαίων σκηνοθετών στις όχι καλύτερες στιγμές τους, τις ταινίες που πραγματικά κέρδισαν τη μεγαλύτερη προσοχή και αποτέλεσαν τα ουσιαστικότερα κινηματογραφικά δείγματα του προγράμματος.

Ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε στο «The Square» του Ρούμπεν Οστλουντ, σκηνοθέτη, το 2014, του «Force Majeur», ένα, από τη μια πλευρά, πολυπρισματικό και φιλόδοξο κατασκεύασμα που, από την άλλη, περισσότερο από κάθε ταινία του φεστιβάλ, σχολίασε κριτικά και αιχμηρά την υποκρισία του δυτικού κόσμου, με αφορμή τον διευθυντή ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης.

Με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής τιμήθηκε η συγκινητικότερη ταινία του προγράμματος, το «120 Beats per Minute» του Γάλλου Ρομπέν Καμπιγιό, μια αναδρομή στη δράση της Act Up στο Παρίσι στα πρώτα χρόνια του αγώνα κατά του AIDS, που, ταυτόχρονα, καταφέρνει να μιλήσει και για την ανάγκη του ακτιβισμού στον σημερινό κόσμο:

Η ταινία μοιάζει να είναι ένας φόρος τιμής στους νεκρούς», είπε ο Καμπιγιό παραλαμβάνοντας το βραβείο του, «αλλά στην πραγματικότητα είναι και για όσους επιβίωσαν και ζουν ακόμα, με κουράγιο, επειδή κάποια στιγμή αποφάσισαν να βάλουν τη δική τους ζωή σε παρένθεση

Ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής με το «Loveless», την ιστορία της διάσπασης μιας οικογένειας (και της σύγχρονης Ρωσίας), πιο αδύναμη από τον «Λεβιάθαν» του, ενώ το περίοπτο Βραβείο Σκηνοθεσίας απέσπασε η Σοφία Κόπολα, με την πανέμορφη, βαθιά γυναικεία, αν και πολύ ελαφριά διασκευή τού «The Beguiled».

AP Photo/Thibault Camus

Η Κόπολα, μάλιστα, υπογραμμίζοντας τη σημασία της γυναικείας δημιουργικότητας στο σινεμά, ευχαρίστησε «τον πατέρα μου που μου έμαθε το γράψιμο και τη σκηνοθεσία και μοιράστηκε την αγάπη του για το σινεμά, τη μαμά μου που με προέτρεψε να γίνω καλλιτέχνις και την Τζέιν Κάμπιον, που ήταν το είδωλό μου και πρωτοπόρος στην υποστήριξη των γυναικών σκηνοθετών».

Ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου τιμήθηκαν με το Βραβείο Σεναρίου για το «The Killing of a Sacred Deer», δύο χρόνια αφότου ο «Αστακός» κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής, επισφραγίζοντας έτσι, για άλλη μια φορά, την επιτυχία της συνεργασίας των δύο Ελλήνων δημιουργών. Αυτό είναι το τρίτο βραβείο για τον Γιώργο Λάνθιμο στις Κάνες, μαζί και με του «Κυνόδοντα» στο Ενα Κάποιο Βλέμμα, ο οποίος, πια, με κάθε βήμα του, ανεβαίνει στα μεγαλύτερα ύψη της παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας.

Το βραβείο δόθηκε εξ ημισείας και στη Λιν Ράμσεϊ, για την ταινία της «You Were Never Really Here», που τιμήθηκε επίσης για την Ανδρική Ερμηνεία, με το βραβείο να απονέμεται στον Γιοακίν Φίνιξ.

Το Βραβείο Γυναικείου ρόλου κέρδισε, δίκαια, για την πιο δυναμική ερμηνεία της καριέρας της, η Νταϊάν Κρούγκερ στο γερμανόφωνο «In the Fade» του Φατίχ Ακίν, ένα δράμα που εμπλέκει τα θύματα της τρομοκρατίας και των νεοναζί στη Γερμανία, αλλά και στην Ελλάδα με τα κρούσματα της Χρυσής Αυγής. Ευχαριστώντας για το βραβείο της, η Κρούγκερ το αφιέρωσε και «σε όσους άγγιξε ποτέ κάποιο τρομοκρατικό χτύπημα, που μαζεύουν τα κομμάτια τους και συνεχίζουν να ζουν: να ξέρουν ότι δεν τους ξεχνάμε».

AP Photo/Thibault Camus

Τέλος, σε ένα φεστιβάλ και μια τελετή επίσης που έδωσε τη μέγιστη έμφαση στη θέση της γυναίκας σε κάθε πτυχή της κινηματογραφικής δημιουργίας, το Ειδικό Βραβείο της 70ής Επετείου του Φεστιβάλ Κανών απονεμήθηκε στη Νικόλ Κίντμαν, η οποία συμμετείχε φέτος στο φεστιβάλ με τέσσερα πρότζεκτ: τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου, της Σοφία Κόπολα και του Τζον Κάμερον Μίτσελ και την τηλεοπτική σειρά της Τζέιν Κάμπιον «Top of the Lake: China Girl».

Σε μήνυμα που έστειλε από το Νάσβιλ, η Κίντμαν δήλωσε: «Ευχαριστώ που τιμάτε τη δουλειά μου, είμαι τρομερά ευγνώμων στον Γιώργο Λάνθιμο, τη Σοφία Κόπολα, την Τζέιν Κάμπιον, σε όσους πίστεψαν σ’ εμένα και δούλεψα μαζί τους. Κι ευχαριστώ το φεστιβάλ που υπάρχει και που με περιλαμβάνει στην ιστορία του».

Αν πρέπει να βρεθεί ένα κοινό νήμα ανάμεσα στις βραβευμένες ταινίες του 70ού Φεστιβάλ Κανών, αυτό βρίσκεται περισσότερο στην τάση του σινεμά που η Επιτροπή υποστήριξε. Σκηνοθέτες με έντονα κινηματογραφική ματιά, με δυναμική φόρμα, αλλά και με λόγο για τα ζητήματα που απαρτίζουν το σήμερα: τη διάσπαση της οικογένειας, τη θέση της γυναίκας, την τρομοκρατία, το προσφυγικό, την πολιτισμική αλαζονεία. Γι’ αυτό και, παρότι το φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα κράτησε μετρημένο τον ενθουσιασμό, οι βραβευμένες ταινίες παρουσιάζουν ένα σινεμά σύγχρονο και ζωντανό.

Αναλυτικά τα βραβεία

◢ Χρυσός Φοίνικας: «The Square» του Ρούμπεν Οστλουντ

◢ Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «120 Βattements per minute» του Ρομπέν Καμπιγιό

◢ Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα για το «The Beguiled»

◢ Βραβείο Γυναικείου Ρόλου: Νταϊάν Κρούγκερ για το «In the Fade» του Φατίχ Ακίν

◢ Βραβείο Ανδρικού Ρόλου: Γιοακίν Φίνιξ για το «You Were Never Really Here» της Λιν Ράμσεϊ

◢ Βραβείο της Επιτροπής: «Loveless» του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ

◢ Βραβείο Σεναρίου: Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου για το «The Killing of a Sacred Deer» και Λιν Ράμσεϊ για το «You Were Never Really Here»

◢ Camera D’ Or - Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: «Jeune Femme» της Λεονόρ Σεράιγ (Γαλλία, Βέλγιο)

◢ Χρυσός Φοίνικας Ταινίας Μικρού Μήκους: «A Gentle Night» του Κι Γιου (Κίνα)

◢ Ειδική Μνεία σε Ταινία Μικρού Μήκους: «Katto» του Tέπο Αϊράκσινεν (Φινλανδία)

◢ Βραβείο «Ενα Κάποιο Βλέμμα»: «Lerd» του Μοχάμεντ Ρασούλοφ

 

ΣΙΝΕΜΑ
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
Η φετινή Berlinale, στην 69η διοργάνωσή της, ανοίγει την αυλαία της στις 7 Φεβρουαρίου και για 10 ημέρες θα διεκδικήσει την προσοχή του διεθνούς κινηματογραφικού κοινού με ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα… εσωστρεφές....
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
Καμιά παράλειψη, κανένα στραβο­πάτημα στα φετινά βραβεία του 75ου Φεστιβάλ Βενετίας, το οποίο διαμορφώνει την κινηματογραφική χρονιά που έρχεται με εξαιρετικές ταινίες. Αργυρό Λέοντα απέσπασε ο Ελληνας...
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Φοίνικας στον Κόρε-Εντα και τους αφανείς ανθρώπους του
Σε ένα φεστιβάλ έντονα πολιτικό, που συγκρίνεται με αυτό του Μάη του ’68, η Κριτική Επιτροπή της Κέιτ Μπλάνσετ κέρδισε το στοίχημα με την Ιστορία βραβεύοντας ταινίες και δημιουργούς που φέρνουν σε πρώτο πλάνο...
Χρυσός Φοίνικας στον Κόρε-Εντα και τους αφανείς ανθρώπους του
ΣΙΝΕΜΑ
Τα πρόσωπα και οι ταινίες που ξεχώρισαν
Χωρίς μεγάλες αμερικανικές ταινίες, με πιο πολιτικό και πιο παγκόσμιο πρόσωπο απ’ ό,τι συνήθως, το 71ο Φεστιβάλ Κανών ξεκίνησε τη νέα του δεκαετία αναζητώντας προφίλ και μαζί επικυρώνοντας τη λάμψη του ως το...
Τα πρόσωπα και οι ταινίες που ξεχώρισαν
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ
Χρυσό Φοίνικα διεκδικεί ο σπουδαίος Ελληνας σκηνοθέτης με την ταινία του, με πρωταγωνιστές τους Κόλιν Φάρελ και Νικόλ Κίντμαν, διπλοθεσίτες στη φετινή διοργάνωση, αφού παίζουν μαζί και στο «The Beguiled» της...
Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας