• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.1°C / 27.4°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 27.0°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.1°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 24.3°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 22.0°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.5°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    89%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    55%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.0°C
    0 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 26.5°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    0 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.0°C
    2 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    67%

Ο Αμίρ Καν με θαυμαστές του

Σταρ του Bollywood στο πλευρό των γυναικών

  • A-
  • A+

Η Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου έχει αναπτύξει έναν πρωτότυπο, αλλά και αποτελεσματικό τρόπο να θίγει στα ντοκιμαντέρ της την τραγική γυναικεία κατάσταση σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Το 2014, στο συναρπαστικό και συγκινητικό για κάθε φεμινίστρια «Κισμέτ», αποδείκνυε με τεράστιο όγκο έρευνας πόσο οι τουρκικές σαπουνόπερες, σαν τη «Φατμαγκιούλ», αλλάζουν τη νοοτροπία και τις ζωές των γυναικών σε Αίγυπτο και Αραβικά Εμιράτα, χώρες πιο καθυστερημένες (για την ώρα) από την Τουρκία.

Τώρα, με την ταινία «The Snake Charmer» (O γητευτής των φιδιών), που κέρδισε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το Βραβείο Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης και ξεκινάει τη διεθνή καριέρα της -είναι άλλωστε μια παραγωγή του Al Jazeera International-, μας πηγαίνει στην Ινδία των βιασμών, ακόμα και των ομαδικών, των δολοφονιών και της απίστευτης καταπίεσης των γυναικών.

Οχημά της και πάλι μια μορφή λαϊκής τέχνης, ή μάλλον ένας άνδρας, που χάρη στις ταινίες του στο Bollywood είναι στα 52 του ο απόλυτος σούπερ σταρ και η νέα του ταινία, «Dangal», έγινε η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στην ιστορία της Ινδίας.

Αυτό, όμως, που ενδιέφερε τη Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου ήταν η κοινωνική προσφορά του, η τηλεοπτική του εκπομπή «Satyamev Jayate» (Μόνο η αλήθεια θριαμβεύει), ένα είδος συνεντεύξεων, που παίρνει με διάθεση πολιτικής παρέμβασης, από γυναίκες κακοποιημένες, βιασμένες, τρομοκρατημένες, θύματα του μισογυνισμού.

Αν γκουγκλάρουμε τον άγνωστο σε μας Αμίρ Καν και δούμε τη δόξα του, θα καταλάβουμε πόσο δύσκολο ήταν για τη Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου να τον πλησιάσει και να τον πείσει.

Πώς τον ανακάλυψε;

«Διάβασα στο Τime ένα άρθρο γι' αυτόν, ήταν το 2013, τον είχε συμπεριλάβει στους 100 πιο σημαντικούς ανθρώπους στον κόσμο.

Με ενδιέφερε πολύ η κατάσταση των γυναικών στην Ινδία, είχα Ινδές φίλες, είχα ταξιδέψει ως τουρίστρια.

Αλλά ο Αμίρ Καν μου έδωσε αυτό που πάντα ψάχνω: έναν διαφορετικό τρόπο να πω την ιστορία, όχι τον πρώτο και προφανή.

Το να πάω να κάνω μια ταινία για τους βιασμούς στην Ινδία δεν μου έλεγε τίποτα, χωρίς να θέλω να υποβαθμίσω τα καταπληκτικά ντοκιμαντέρ που έχουν γίνει, όπως το “India's Daughter” του BBC».

Τι ακριβώς κατάφερε ο Αμίρ Καν με την εκπομπή του;

«Είχε τεράστια επίδραση. Προβαλλόταν Κυριακή πρωί που οι ινδικές οικογένειες στήνονται στην τηλεόραση.

Για πρώτο θέμα του διάλεξε τις επιλεκτικές εκτρώσεις κοριτσιών. Γίνονται 2.000 κάθε μέρα.

Χάρη στο υπερηχογράφημα, οι Ινδοί ανακαλύπτουν αν η γυναίκα τους κυοφορεί κορίτσι και την εξαναγκάζουν σε έκτρωση, με μια έννοια δεν αναγκάζονται πια να σκοτώνουν τα μωρά.

Ο Αμίρ Καν έβγαλε στην τηλεόραση μια αντιπροσωπευτική και διάσημη περίπτωση, μια κοπέλα που ήθελε, και τα κατάφερε, να κρατήσει τις δυο κόρες της.

Αλλά ο άνδρας της την κυνήγησε και τη σάπισε στο ξύλο, της έλιωσε κυριολεκτικά το πρόσωπο.

Χρειάστηκαν πολλές επεμβάσεις για να γίνει η Παρβίν Καν έτσι όπως τη βλέπετε σήμερα στην ταινία, να ζει ανεξάρτητη και να διδάσκει παιδιά».

Η κάμερα παρακολουθεί τον Αμίρ Καν, στην πολυτελή κατοικία του, σε τρυφερές στιγμές με τα παιδιά του και τη δεύτερη γυναίκα του, τη χειραφετημένη και δυναμική Κίραν Ρο.

Ζει φρουρούμενος, γιατί δέχεται απειλές, ανδρικές και θρησκευτικές οργανώσεις τον έχουν βάλει στο στόχαστρο.

Είναι όντως ειλικρινής στη στράτευσή του; «Κι εγώ στην αρχή είχα κάποιες επιφυλάξεις, ήταν ένας σούπερ σταρ εξοικειωμένος με την κάμερα, που ξέρει να “παίζει” μαζί της», λέει η σκηνοθέτις.

«Ομως, στην πορεία συνειδητοποίησα ότι όλος αυτός ο ακτιβισμός και η κοινωνική ευθύνη βγαίνει από μέσα του, είναι ο εαυτός του. Κι έκανε τη διαφορά όχι επειδή είναι σταρ, αλλά επειδή είναι άνδρας και πήρε στα χέρια του τα θέματα των γυναικών».

Στην ταινία μιλούν πολλές ακτιβίστριες, αλλά και διάσημες ηθοποιοί του Bollywood, που έχει μεγάλη παράδοση σε μάτσο ταινίες.

Η κάμερα μπαίνει σε φτωχικά σπίτια, στην επαρχία, και δίνει τον λόγο σε απελπισμένες μανάδες που τρέμουν αν οι κόρες τους θα γυρίσουν ζωντανές από το σχολείο.

«Αλλάζουν, πάντως, λίγο τα πράγματα», λέει η Πασχαλίδου. «Τα ζευγάρια από διαφορετικές κάστες που κλέβονται, και κανονικά ο άγραφος νόμος λέει ότι ο πατέρας μπορεί να σκοτώσει την κόρη, καταφεύγουν στα αστυνομικά τμήματα. Οι αστυνομικοί έχουν αρχίσει να προστατεύουν τις γυναίκες».

 Ιnfo:

Κυριακή, 4 μ.μ., στον «Δαναό». Θα παιχτεί και στη συμπαραγωγό ΕΡΤ.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»
Αντρέι Ζουλάφσκι (1940-2016). Ο Αντρέι Ζουλάφσκι πέρασε σαν θύελλα από το σινεμά. Παθιασμένος, ερωτικός, βίαιος, διεστραμμένος, ακραίος. Σήμερα οι ταινίες του έχουν γίνει καλτ. Τις νοσταλγούμε, τις...
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»
ΣΙΝΕΜΑ
Η κακοποιημένη γυναίκα με τα μάτια του θύτη
Στη νέα της ταινία, τη «Μικρή Αρκτο», που προβάλλεται πρώτη φορά στις «Νύχτες Πρεμιέρας», η σκηνοθέτρια Ελισάβετ Χρονοπούλου, διάλεξε να πλησιάσει ένα τόσο δύσκολο θέμα δίνοντας τον λόγο στον άνδρα. Κι όμως,...
Η κακοποιημένη γυναίκα με τα μάτια του θύτη
ΣΙΝΕΜΑ
O Λαμπράκης σταμάτησε στο Μπαράτ Ναγκάρ
Η ταινία λέγεται «Σαγκάη», είναι μια ελεύθερη μεταφορά του βιβλίου του Βασίλη Βασιλικού στη σημερινή Ινδία και απόψε προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ολα θα γίνουν στον νέο χώρο «Dudu Loft», δυστυχώς...
O Λαμπράκης σταμάτησε στο Μπαράτ Ναγκάρ
ΣΙΝΕΜΑ
Οι «Μικρές κυρίες» επιστρέφουν
Υπάρχει άραγε γενιά γυναικών που δεν πέφτει με τα μούτρα στα παιδικά της χρόνια σε ένα βιβλίο που γράφτηκε τo 1868 από την Αμερικανιδα Λουίζα Μέι Αλκοτ και λέγεται «Μικρές κυρίες»; Περιέχει ένα τουλάχιστον...
Οι «Μικρές κυρίες» επιστρέφουν
ΣΙΝΕΜΑ
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
Τα ’φερε έτσι τα πράγματα η πανδημία που αυτό το καλοκαίρι τα θερινά σινεμά είναι η χαρά του καλού ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή την εβδομάδα είχε σειρά η πιο αντεργκράουντ όλων, το γεμάτο κέφι ρόουντ μούβι...
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
ΣΙΝΕΜΑ
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
Η νέα ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου με τίτλο «Monday» έρχεται να μας παρουσιάσει μία παθιασμένη αλλά και δύσκολη ερωτική σχέση δύο Αμερικανών στην πιο αισθησιακή και ζωντανή Αθήνα.
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας