Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ

Κόλιν Φάρελ, «The Killing of a Sacred Deer» του Γιώργου Λάνθιμου

Το «ιερό ελάφι» του Λάνθιμου και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρέντγκρεϊβ

  • A-
  • A+

Στα βαθιά του σινεμά βουτά φέτος το Φεστιβάλ Κανών, που κλείνει τα 70 χρόνια του, γενέθλια που μοιάζει αποφασισμένο ν’ αποτυπώσει στην επιλογή των ταινιών που συγκροτούν το επίσημο πρόγραμμά του.

Εβδομήντα χρόνια παράδοσης, κύρους αλλά και ανακαλύψεων γιορτάζει το φεστιβάλ, με έναν από τους σημαντικότερους εν ζωή Ευρωπαίους σκηνοθέτες επικεφαλής της Κριτικής Επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος, τον Πέδρο Αλμοδόβαρ. Ο Ισπανός δημιουργός δεν έχει τιμηθεί ποτέ με τον Χρυσό Φοίνικα ο ίδιος, παρότι ώς τώρα πέντε ταινίες του έχουν διαγωνιστεί στις Κάνες, οι «Ολα για τη μητέρα μου», «Volver», «Ραγισμένες αγκαλιές», «Το δέρμα που κατοικώ» και «Julieta», ενώ η «Κακή εκπαίδευση» ήταν η ταινία έναρξης, εκτός συναγωνισμού, το 2004.

Για την υπόλοιπη κριτική επιτροπή, ο διευθυντής του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό, δήλωσε ότι επιλέγεται με στρατηγική: «Για να γιορτάσουμε τα 70 χρόνια, έχουμε καλέσει ανθρώπους που είναι κομμάτι της ιστορίας του φεστιβάλ», εξήγησε, «ή που έγιναν διάσημοι με τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ και θέλουν να βρεθούν κοντά μας σε αυτή τη μεγάλη επέτειό του».

Γι’ αυτό και το μοναδικό επιπλέον όνομα που έχει ανακοινωθεί είναι της Τζέσικα Τσαστέιν, της ηθοποιού που στις Κάνες πήρε το βάπτισμα της δημοσιότητας όταν, το 2011, εμφανίστηκε στο κόκκινο χαλί, αγκαζέ με τον Μπραντ Πιτ από τη μια και τον Σον Πεν από την άλλη, στην επίσημη προβολή του «Δέντρου της ζωής» του Τέρενς Μάλικ, ανεβαίνοντας μαζί με τα διάσημα σκαλιά του φεστιβάλ και το σκαλοπάτι προς την υπόλοιπη, θριαμβευτική ώς τώρα, καριέρα της.

Στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 70ού Φεστιβάλ Κανών, οι ταινίες μοιάζουν, αυτή τη φορά, επιλεγμένες με ιδιαίτερη προσοχή και έμφαση στο καλλιτεχνικό τους εκτόπισμα. Μεγάλες αμερικανικές παραγωγές λείπουν, όπως το «Alien: Covenant» του Ρίντλεϊ Σκοτ που, θεωρητικά, θα μπορούσε να κάνει στις Κάνες την επίσημη πρεμιέρα του. Αντίθετα, για το άνοιγμά τους οι Κάνες λανσάρουν μια ταινία απόλυτα γαλλική, το νέο φιλμ του Αρνό Ντεπλεσέν με τίτλο «Τα φαντάσματα του Ισμαήλ» και πρωταγωνιστές τη Μαριόν Κοτιγιάρ, τη Σαρλότ Γκενσμπούργκ και τον Ματιέ Αμαλρίκ.

Μακριά από «ιερές αγελάδες», η πλειονότητα του νέου, μάχιμου παγκόσμιου σινεμά συγκεντρώνεται φέτος στο Διαγωνιστικό Τμήμα των Κανών, ανάμεσά τους, φυσικά, ο Γιώργος Λάνθιμος με το «The Killing of a Sacred Deer», σε σενάριο του ίδιου και του Ευθύμη Φιλίππου και με πρωταγωνιστές τον Κόλιν Φάρελ και τη Νικόλ Κίντμαν, διπλοθεσίτες στη διοργάνωση μια και πρωταγωνιστούν μαζί και στο «The Beguiled» της Σοφία Κόπολα.

Στις Κάνες θα κάνουν την επίσημη πρεμιέρα τους και η νέα ταινία του Μίκαελ Χάνεκε «Happy End», με πρωταγωνιστή τον Ματιέ Κασοβίτς, το «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς, με την Τζούλιαν Μουρ στο καστ, τα νέα φιλμ των δύο πιο καίριων Ρώσων σκηνοθετών, του Σεργκέι Λόζνιτσα («Το πρόσωπο της ομίχλης») και του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ («Λεβιάθαν»), το «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-Χο («The Snowpiercer») με την Τίλντα Σουίντον, αλλά και το «In the Fade» του Φατίχ Ακίν, με γυρίσματα και στην Ελλάδα.

Στις Ειδικές Προβολές θα συναντήσουμε το «Napalm», τη νέα ταινία του Κλοντ Λανζμάν, αλλά και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, ντοκιμαντέρ με τίτλο «Sea Sorrow» και αφηγητές τον Ρέιφ Φάινς και την Εμα Τόμσον, με θέμα φυσικά το προσφυγικό, στο οποίο η Ρέντγκρεϊβ έχει ήδη προσφέρει σημαντικό έργο και το οποίο παραλληλίζει στην ταινία της με την «Καταιγίδα» του Σέξπιρ, φέρνοντας στο προσκήνιο την τραγική ιστορία του τρίχρονου Σύρου Aλαν Κουρντί.

Οπως από τα περισσότερα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ τελευταία, από τις φετινές Κάνες δεν λείπει η τηλεόραση. Εκεί θα κάνει την επίσημη πρεμιέρα του το νέο «Twin Peaks», με την πανηγυρική προβολή των δύο πρώτων επεισοδίων της σειράς και με την παρουσία τόσο του Ντέιβιντ Λιντς όσο και ολόκληρου του αγαπημένου καστ. Παράλληλα, η Τζέιν Κάμπιον θα λανσάρει τον δεύτερο κύκλο της εκπληκτικής σειράς της «Top of the Lake», με υπότιτλο «China Girl», όπου, δίπλα στην πρωταγωνίστρια Ελίζαμπεθ Μος θα εμφανίζεται, και εδώ, η Νικόλ Κίντμαν.

Την ίδια ώρα, ως χαρακτηριστικοί φονταμενταλιστές του σινεμά, οι Γάλλοι αιθουσάρχες διαμαρτύρονται βροντόφωνα (και απειλούν με διαδηλώσεις και απεργίες στη διάρκεια του φεστιβάλ), για την εισβολή των διαδικτυακών κολοσσών, σαν το Netflix και την Amazon, στην κινηματογραφική παραγωγή που στερεί από τις αίθουσες την πρώτη προβολή μεγάλων ταινιών.

Το 70ό Φεστιβάλ Κανών θα διαρκέσει από τις 17 ώς και τις 28 Μαΐου και η «Εφημερίδα των Συντακτών» θα βρίσκεται εκεί για διαρκή ενημέρωση.

ΣΙΝΕΜΑ
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
Πολύ πλούσιο το πρόγραμμα του ελληνικού τμήματος του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με πολυαναμενόμενες ταινίες να κάνουν την πρεμιέρα τους (Αλ. Βούλγαρη, Ρηνιώς Δραγασάκη, Π. Πορτοκαλάκη, Β....
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
ΣΙΝΕΜΑ
Σαραντάρηδες με παιδικούς εφιάλτες
Το δεύτερο κεφάλαιο του «It», βασισμένο στη συνέχεια της ιστορίας όπως την εμπνεύστηκε και την έγραψε ο Στίβεν Κινγκ, είναι όπως ακριβώς θα έπρεπε: συναισθηματικό, νοσταλγικό και τόσο δημιουργικά τρομακτικό...
Σαραντάρηδες με παιδικούς εφιάλτες
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας