Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με Παλαιστίνιο η Ελλάδα στις Κάνες

«A Drowning Man»

Με Παλαιστίνιο η Ελλάδα στις Κάνες

  • A-
  • A+

Σήμερα είναι η μέρα του Γιώργου Λάνθιμου, αφού θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η νέα του ταινία «The Killing of a Sacred Deer» με τον Κόλιν Φάρελ και τη Νικόλ Κίντμαν θα μπει στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 70ού Φεστιβάλ των Κανών (17-28 Μαΐου), που ανακοινώνεται το μεσημέρι με συνέντευξη Τύπου στο Παρίσι.

Χθες, όμως, ήταν η μέρα του Παλαιστίνιου στην καταγωγή, Δανού στην υπηκοότητα, Μάχντι Φλάιφελ (Μahdi Fleifel), αφού με την ταινία του «A Drowning Man», που επιλέχτηκε για το επίσημο διαγωνιστικό μικρού μήκους, έφερε ήδη την Ελλάδα στο μεγάλο φεστιβάλ.

Η ταινιούλα του δεν είναι απλώς γυρισμένη εξ ολοκλήρου στην Αθήνα, Ομόνοια και Κυψέλη, είναι συμπαραγωγή τριών χωρών (Ηνωμένο Βασίλειο, Δανία, Ελλάδα), με τη Μαρία Δρανδάκη της Homemade Films να έχει το ελληνικό σκέλος της παραγωγής. «Πριν από δέκα μόλις μέρες τελειώσαμε τα γυρίσματα στην Αθήνα», μας λέει.

Θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι, μετά την τιμητική της επιλογή σε ένα τόσο εκλεκτικό τμήμα σαν το διαγωνιστικό μικρού μήκους των Κανών, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα ενισχύσει οικονομικά την ταινία, έστω και εκ των υστέρων.

Μόνο 9 ταινίες επιλέχτηκαν από 4.843 που υποβλήθηκαν και θα τις κρίνει επιτροπή με πρόεδρο τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη Κριστιάν Μουνγκίου.

Το «Α Drowning Man» είναι προάγγελος της επόμενης, μεγάλου μήκους ταινίας του Μάχντι Φλάιφελ, μέρος της οποίας θα γυριστεί επίσης στην Αθήνα.

Του τη ζήτησαν οι Δανοί παραγωγοί του, σαν ένα είδος πιλότου.

Με άλλα λόγια, ο -γεννημένος το 1979 στο Ντουμπάι- Φλάιφελ εξελίσσεται σε κανονικό «αθηναιογράφο» σκηνοθέτη ειδικού σκοπού: ήδη δύο ταινίες του έχουν γυριστεί στην ελληνική πρωτεύουσα, όλες όμως με θέμα τους πρόσφυγες.

Τους Παλαιστίνιους πρόσφυγες, που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη, αφού αν και μπορεί πια να θεωρείται «προνομιούχος», δεν ξεχνά από πού ξεκίνησε.

Πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στον προσφυγικό καταυλισμό Παλαιστινίων Ain El-Helwh του Λιβάνου. Μετά εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Δανία, απέκτησε τη δανική υπηκοότητα, σπούδασε σινεμά στη Αγγλία (National Film and Television School), ίδρυσε στο Λονδίνο μαζί με τον Ιρλανδό Πάτρικ Κάμπελ την εταιρεία Nakba FilmWorκs και ξεκίνησε την καριέρα του, που ήδη του έχει φέρει σημαντικές διακρίσεις.

Κι αν η πρώτη του ταινία, το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ «A World Not Ours» (2012) τον πήγε πίσω στο στρατόπεδο του Λιβάνου, όπου μεγάλωσε, για να αφηγηθεί την ιστορία της δικής του οικογένειας αλλά και των άλλων, των ξεριζωμένων Παλαιστινίων, τα επόμενα κινηματογραφικά του βήματα τον οδήγησαν στην Αθήνα.

Στο μικρού μήκους (13 λεπτά) ντοκιμαντέρ «Xenos» (2014) ακολούθησε στην Ελλάδα έναν νέο άνδρα του καταυλισμού, τον καλύτερό του φίλο, που έφτασε παράνομα στη χώρα μας μέσω Συρίας με τη βοήθεια διακινητών.

Από μια εμπόλεμη κατάσταση βρέθηκε σε έναν άλλο εφιάλτη, να παλεύει να ζήσει στην Αθήνα της κρίσης και κατάρρευσης.

Στο επόμενο μικρού μήκους ντοκιμαντέρ του, με τίτλο «A Man Returned» (2016), που κέρδισε μάλιστα στο Φεστιβάλ Βερολίνου Αργυρή Αρκτο, ο Φλάιφελ ακολουθεί έναν άλλο νεαρό Παλαιστίνιο, που επιστρέφει στον καταυλισμό στον Λίβανο, αφού πέρασε τρία χρόνια εγκλωβισμένος στην Ελλάδα.

Εχει αποκτήσει εξάρτηση στην ηρωίνη. Ο σκηνοθέτης καταγράφει την άθλια, χωρίς προοπτικές και ελπίδες, κατάσταση των προσφύγων στη χώρα μας, δεν κρύβει ότι το εμπόριο ναρκωτικών είναι συχνά η μόνη τους διέξοδος.

Ευτυχώς, όμως, στο «A Man Returned» έρχεται απρόσμενα μια ανάσα και ελπίδα: ο νεαρός παντρεύεται το κορίτσι που αγαπούσε από τα παιδικά του χρόνια.

Η ταινιούλα «A Drowning Man», που πάει Κάνες, είναι αντίθετα μυθοπλασία, βασισμένη όμως σε πραγματικές ιστορίες μεταναστών.

Τους ερμηνεύουν, μετά από οντισιόν και πρόβες, νέοι πρόσφυγες που βρήκε ο Μάχντι Φλάιφελ στην Αθήνα. Ο «άνδρας που πνίγεται» του τίτλου είναι ο Φατάχ.

Γυρνάει στους δρόμους προσπαθώντας να βρει χρήματα να ζήσει, σοφός και μαζί απελπισμένος.

Στη μεγάλου μήκους ταινία, που θα ακολουθήσει, θα ξεκινήσει το μεγάλο του ταξίδι για την Ευρώπη, σε μια χώρα που ίσως βρει τελικά προορισμό και μια νέα ζωή.

ΣΙΝΕΜΑ
«Το Φεστιβάλ έχει ιστορία, πάνω σ’ αυτή θα χτίσουμε»
Οι πρώτες λέξεις που ανταλλάσσουμε είναι στα ελληνικά. «Παίρνω εντατικά μαθήματα», λέει η Γαλλίδα παραγωγός Ελίζ Ζαλαντό, που από χθες είναι η νέα γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διάδοχος του...
«Το Φεστιβάλ έχει ιστορία, πάνω σ’ αυτή θα χτίσουμε»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες τίμησαν τον Κώστα Γαβρά
Αλλη μια ελληνική μέρα χθες στις Κάνες. Αυτή τη φορά χάρη στον μεγάλο Κώστα Γαβρά. Το τμήμα «Cannes Classics», αφιερωμένο στην ανάδειξη της κινηματογραφικής κληρονομιάς, φιλοξένησε προβολή του «Ζ», που είχε...
Οι Κάνες τίμησαν τον Κώστα Γαβρά
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Από την «Πλατεία Αμερικής» στη Δράμα
Λίγες μέρες μετά τον θάνατο του Αντώνη Παπαδόπουλου, είκοσι χρόνια στο τιμόνι του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, ανακοινώθηκε ο διάδοχός του. Και ήταν έκπληξη: ο επιτυχημένος μοντέρ και σκηνοθέτης...
Από την «Πλατεία Αμερικής» στη Δράμα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες δεν άντεξαν την πίεση του κορονοϊού
Με ένα τουίτ, η μεγαλύτερη κινηματογραφική διοργάνωση του κόσμου, των 40 χιλιάδων επαγγελματιών και 200 χιλιάδων θεατών, ανακοίνωσε ότι αναβάλλεται. Προσοχή, δεν ματαιώνεται. Βλέποντας και κάνοντας. Για την...
Οι Κάνες δεν άντεξαν την πίεση του κορονοϊού
ΣΙΝΕΜΑ
O κορονοϊός βλάπτει τον πολιτισμό
Μέχρι και ο 007 παρέδωσε τα όπλα. Σύμφωνα με ανακοίνωση των εταιρειών MGM, Eon και Universal, η έξοδος της πολυαναμενόμενης ταινίας «No Time to Die», με τον Ντάνιελ Γκρεγκ να ερμηνεύει τελευταία φορά τον...
O κορονοϊός βλάπτει τον πολιτισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας