Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με Παλαιστίνιο η Ελλάδα στις Κάνες

«A Drowning Man»

Με Παλαιστίνιο η Ελλάδα στις Κάνες

  • A-
  • A+

Σήμερα είναι η μέρα του Γιώργου Λάνθιμου, αφού θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η νέα του ταινία «The Killing of a Sacred Deer» με τον Κόλιν Φάρελ και τη Νικόλ Κίντμαν θα μπει στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 70ού Φεστιβάλ των Κανών (17-28 Μαΐου), που ανακοινώνεται το μεσημέρι με συνέντευξη Τύπου στο Παρίσι.

Χθες, όμως, ήταν η μέρα του Παλαιστίνιου στην καταγωγή, Δανού στην υπηκοότητα, Μάχντι Φλάιφελ (Μahdi Fleifel), αφού με την ταινία του «A Drowning Man», που επιλέχτηκε για το επίσημο διαγωνιστικό μικρού μήκους, έφερε ήδη την Ελλάδα στο μεγάλο φεστιβάλ.

Η ταινιούλα του δεν είναι απλώς γυρισμένη εξ ολοκλήρου στην Αθήνα, Ομόνοια και Κυψέλη, είναι συμπαραγωγή τριών χωρών (Ηνωμένο Βασίλειο, Δανία, Ελλάδα), με τη Μαρία Δρανδάκη της Homemade Films να έχει το ελληνικό σκέλος της παραγωγής. «Πριν από δέκα μόλις μέρες τελειώσαμε τα γυρίσματα στην Αθήνα», μας λέει.

Θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι, μετά την τιμητική της επιλογή σε ένα τόσο εκλεκτικό τμήμα σαν το διαγωνιστικό μικρού μήκους των Κανών, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα ενισχύσει οικονομικά την ταινία, έστω και εκ των υστέρων.

Μόνο 9 ταινίες επιλέχτηκαν από 4.843 που υποβλήθηκαν και θα τις κρίνει επιτροπή με πρόεδρο τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη Κριστιάν Μουνγκίου.

Το «Α Drowning Man» είναι προάγγελος της επόμενης, μεγάλου μήκους ταινίας του Μάχντι Φλάιφελ, μέρος της οποίας θα γυριστεί επίσης στην Αθήνα.

Του τη ζήτησαν οι Δανοί παραγωγοί του, σαν ένα είδος πιλότου.

Με άλλα λόγια, ο -γεννημένος το 1979 στο Ντουμπάι- Φλάιφελ εξελίσσεται σε κανονικό «αθηναιογράφο» σκηνοθέτη ειδικού σκοπού: ήδη δύο ταινίες του έχουν γυριστεί στην ελληνική πρωτεύουσα, όλες όμως με θέμα τους πρόσφυγες.

Τους Παλαιστίνιους πρόσφυγες, που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη, αφού αν και μπορεί πια να θεωρείται «προνομιούχος», δεν ξεχνά από πού ξεκίνησε.

Πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στον προσφυγικό καταυλισμό Παλαιστινίων Ain El-Helwh του Λιβάνου. Μετά εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Δανία, απέκτησε τη δανική υπηκοότητα, σπούδασε σινεμά στη Αγγλία (National Film and Television School), ίδρυσε στο Λονδίνο μαζί με τον Ιρλανδό Πάτρικ Κάμπελ την εταιρεία Nakba FilmWorκs και ξεκίνησε την καριέρα του, που ήδη του έχει φέρει σημαντικές διακρίσεις.

Κι αν η πρώτη του ταινία, το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ «A World Not Ours» (2012) τον πήγε πίσω στο στρατόπεδο του Λιβάνου, όπου μεγάλωσε, για να αφηγηθεί την ιστορία της δικής του οικογένειας αλλά και των άλλων, των ξεριζωμένων Παλαιστινίων, τα επόμενα κινηματογραφικά του βήματα τον οδήγησαν στην Αθήνα.

Στο μικρού μήκους (13 λεπτά) ντοκιμαντέρ «Xenos» (2014) ακολούθησε στην Ελλάδα έναν νέο άνδρα του καταυλισμού, τον καλύτερό του φίλο, που έφτασε παράνομα στη χώρα μας μέσω Συρίας με τη βοήθεια διακινητών.

Από μια εμπόλεμη κατάσταση βρέθηκε σε έναν άλλο εφιάλτη, να παλεύει να ζήσει στην Αθήνα της κρίσης και κατάρρευσης.

Στο επόμενο μικρού μήκους ντοκιμαντέρ του, με τίτλο «A Man Returned» (2016), που κέρδισε μάλιστα στο Φεστιβάλ Βερολίνου Αργυρή Αρκτο, ο Φλάιφελ ακολουθεί έναν άλλο νεαρό Παλαιστίνιο, που επιστρέφει στον καταυλισμό στον Λίβανο, αφού πέρασε τρία χρόνια εγκλωβισμένος στην Ελλάδα.

Εχει αποκτήσει εξάρτηση στην ηρωίνη. Ο σκηνοθέτης καταγράφει την άθλια, χωρίς προοπτικές και ελπίδες, κατάσταση των προσφύγων στη χώρα μας, δεν κρύβει ότι το εμπόριο ναρκωτικών είναι συχνά η μόνη τους διέξοδος.

Ευτυχώς, όμως, στο «A Man Returned» έρχεται απρόσμενα μια ανάσα και ελπίδα: ο νεαρός παντρεύεται το κορίτσι που αγαπούσε από τα παιδικά του χρόνια.

Η ταινιούλα «A Drowning Man», που πάει Κάνες, είναι αντίθετα μυθοπλασία, βασισμένη όμως σε πραγματικές ιστορίες μεταναστών.

Τους ερμηνεύουν, μετά από οντισιόν και πρόβες, νέοι πρόσφυγες που βρήκε ο Μάχντι Φλάιφελ στην Αθήνα. Ο «άνδρας που πνίγεται» του τίτλου είναι ο Φατάχ.

Γυρνάει στους δρόμους προσπαθώντας να βρει χρήματα να ζήσει, σοφός και μαζί απελπισμένος.

Στη μεγάλου μήκους ταινία, που θα ακολουθήσει, θα ξεκινήσει το μεγάλο του ταξίδι για την Ευρώπη, σε μια χώρα που ίσως βρει τελικά προορισμό και μια νέα ζωή.

ΣΙΝΕΜΑ
«Το Φεστιβάλ έχει ιστορία, πάνω σ’ αυτή θα χτίσουμε»
Οι πρώτες λέξεις που ανταλλάσσουμε είναι στα ελληνικά. «Παίρνω εντατικά μαθήματα», λέει η Γαλλίδα παραγωγός Ελίζ Ζαλαντό, που από χθες είναι η νέα γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διάδοχος του...
«Το Φεστιβάλ έχει ιστορία, πάνω σ’ αυτή θα χτίσουμε»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες τίμησαν τον Κώστα Γαβρά
Αλλη μια ελληνική μέρα χθες στις Κάνες. Αυτή τη φορά χάρη στον μεγάλο Κώστα Γαβρά. Το τμήμα «Cannes Classics», αφιερωμένο στην ανάδειξη της κινηματογραφικής κληρονομιάς, φιλοξένησε προβολή του «Ζ», που είχε...
Οι Κάνες τίμησαν τον Κώστα Γαβρά
ΣΙΝΕΜΑ
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε...
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Το Βερολίνο βλέπει ελληνικές ταινίες
«Το Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη θα είναι η ταινία έναρξης του 4ου Φεστιβάλ Hellas Filmbox Berlin, που θα πραγματοποιηθεί στον ιστορικό κινηματογράφο Babylon του Βερολίνου. Στόχος της διοργάνωσης...
Το Βερολίνο βλέπει ελληνικές ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας