Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πέντε ταινίες ψάχνουν την τύχη τους στις Κάνες

«Πολυξένη», της Δώρας Μασκλαβάνου

Πέντε ταινίες ψάχνουν την τύχη τους στις Κάνες

  • A-
  • A+

Κινηματογραφικό φεστιβάλ που να μην προωθεί τις ταινίες που φιλοξενεί, αλλά και άλλες της ευρύτερης περιοχής για παράδειγμα, σε αγοραστές, διανομείς και αδελφές διοργανώσεις δεν μπορεί να θεωρηθεί σύγχρονο και σημαντικό. Από αυτή την άποψη τα δύο δικά μας, της Θεσσαλονίκης, τα πάνε περίφημα.

Διαθέτουν μια εξαιρετικά οργανωμένη Αγορά-Market, με δράσεις που ξεφεύγουν από την κλασική (πωλήσεις) και επεκτείνονται στην υποστήριξη συμπαραγωγών (Crossroads) αλλά και ανολοκλήρωτων ταινιών (Agora Works in Progress).

Από την άλλη, κάθε Ελληνας- -ίδα παραγωγός, που κάνει καλά τη δουλειά του-της, φροντίζει να προωθεί το νέο του πρότζεκτ στις Αγορές των μεγάλων φεστιβάλ. Και μεγαλύτερη και πιο περιζήτητη από των Κανών, ίσως, δεν υπάρχει. Σ' αυτή, λοιπόν, τη Marche du Film του 70ού Φεστιβάλ των Κανών (17-28 Μαΐου) θα συμμετάσχουν πέντε ανολοκλήρωτες ελληνικές ταινίες (works in progress).

Οχι μόνες τους, είναι και το κόστος μεγάλο, αλλά μέσα σε ένα ασφαλές και επίσημο πλαίσιο, που τραβάει ευκολότερα την προσοχή των επαγγελματιών του σινεμά. Πρόκειται για τη δράση «Thessaloniki Goes to Cannes», μια συνεργασία του φεστιβάλ με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που αγκαλιάστηκε από την Αγορά των Κανών - είναι, μάλιστα, η Ελλάδα η μοναδική χώρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων που παίρνει μέρος.

Προηγήθηκε πρόσκληση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σε ενδιαφερόμενους παραγωγούς και σκηνοθέτες, στο οποίο, πάντως, δεν υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση, όπως μας λέει η διευθύντρια της Αγοράς, Γιάννα Σαρρή. «Οχτώ-δέκα προτάσεις ήρθαν, παίζει ρόλο, όμως, ποιες ταινίες είναι αυτή την εποχή σε στάδιο ολοκλήρωσης».

Στη συνέχεια οι άνθρωποι του φεστιβάλ έπειτα από συζητήσεις με τη Διεύθυνση Hellas Film του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (υπεύθυνη για την προώθηση των ταινιών στο εξωτερικό) επέλεξαν πέντε works in progress. Πολύ ενδιαφέροντα από κάθε άποψη (στόρι, σκηνοθέτης, παραγωγός, φάκελος παραγωγής κ.λπ.).

Οπως λέει ο διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, «βασική μας έγνοια ήταν η γκάμα των πρότζεκτ που θα επιλέγαμε για προώθηση στην Αγορά των Κανών, να είναι αντιπροσωπευτική του εύρους του ελληνικού σινεμά, να φαίνεται, δηλαδή, η ποικιλομορφία του, το γεγονός ότι δεν γυρίζονται μόνο ταινίες, για παράδειγμα, που ανήκουν στο weird greek cinema».

Ετσι στη δράση «Thessaloniki Goes to Cannes» παίρνουν μέρος τρεις ταινίες μυθοπλασίες και δύο ντοκιμαντέρ.

■ «Πολυξένη», τρίτη ταινία μυθοπλασίας της Δώρας Μασκλαβάνου, που κάνει πάντα ένα σινεμά μεστό μεν, αλλά χαμηλών τόνων, γεμάτο συναίσθημα και λεπτότητα, επικεντρωμένο στα πρόσωπα και τις ιστορίες τους. Αυτή τη φορά εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα και με παραγωγό τη δυναμική Φένια Κοσσοβίτσα γυρνάει στην Κωνσταντινούπολη του 1955, τότε που ένα ζευγάρι επιφανών Ελλήνων υιοθετεί τη 12χρονη ορφανή Πολυξένη.

Το κορίτσι αποχωρίζεται τον αδελφό του, μεγαλώνει με λαμπρές υποσχέσεις, δίνει, όμως, μάχες για να υπερασπιστεί όσα της ανήκουν. Η ταινία, με πρωταγωνιστές την Κάτια Γκουλιώνη, τη Λυδία Φωτοπούλου και τον Οζγκούρ Εμρε Γιλντιρίμ, μιλά ελληνικά και τουρκικά. Στο στάδιο της post production στόχο έχει στις Κάνες να βρει sales agents και ξένο φεστιβάλ για την πρεμιέρα της.

■ «Χρόνια πολλά», επίσης η τρίτη ταινία μυθοπλασίας του Κύπριου σκηνοθέτη Χρίστου Γεωργίου. Αναφέρεται στη δύσκολη σχέση ενός μπαμπά (Δημήτρης Ημελλος) που υπηρετεί στα ΜΑΤ, με την έφηβη κόρη του (Νεφέλη Κουρή), που βρίσκεται απέναντί του, ανάμεσα στους νέους που διαδηλώνουν. Είναι συμπαραγωγή Γαλλίας-Κύπρου-Γερμανίας, με παραγωγούς τους Κώστα Λαμπρόπουλο και Θανάση Καραθάνο, βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης και στις Κάνες στόχο έχει διανομείς, sales agents και φεστιβάλ.

■«Virus», η τέταρτη ταινία μυθοπλασίας του Αγγελου Φραντζή. Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης έφτασε μέχρι τη Σιβηρία, χωρίς να εγκαταλείψει το φανταστικό και ονειρικό στοιχείο που τον διακρίνει.

Ενα ζευγάρι (Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κάτια Γκουλιώνη) μετακομίζει σε μακρινή περιοχή της Σιβηρίας και η νεαρή γυναίκα μένει έγκυος χωρίς να έχει προηγηθεί πρόσφατη επαφή. Να το το μυστήριο, που ο άνδρας θα προσπαθήσει να εξηγήσει με τη λογική, η γυναίκα με τη θρησκεία. Πολύγλωσση η ταινία (ελληνικά, αγγλικά, ρωσικά), με τρεις χώρες παραγωγής (Ελλάδα, Γαλλία, Λετονία), έχει δύο ανερχόμενους παραγωγούς (Γιώργο Καρναβά, Κωνσταντίνο Κοντοβράκη) που θα αναζητήσουν στις Κάνες ακόμα και ολοκλήρωση της χρηματοδότησής της.

Τα δύο ντοκιμαντέρ είναι εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους. Το «ΛΠ» του Χρήστου Πέτρου είναι μια ταινία για τη Λένα Πλάτωνος, ένα πορτρέτο της πρωτοπόρου συνθέτριας, στο οποίο συμμετέχει η ίδια με εκμυστηρεύσεις της, αλλά και φίλοι και συνεργάτες της.

Ενώ το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου μοιάζει υπερπαραγωγή, αφού είναι υπόθεση Ελλάδας, Γαλλίας, Καναδά, Ιαπωνίας και Ιταλίας, υποστηρίζεται από το Arte και ξένα κανάλια. Λογικό, αφού το θέμα του είναι η ζωή του θρυλικού Γάλλου δύτη Ζακ Μαγιόλ (1927-2001), με τις μοναδικές ικανότητες που εξέπλητταν τους γιατρούς. Απ' αυτόν εμπνεύστηκε ο Λικ Μπεσόν το φιλμ «Απέραντο γαλάζιο».

ΣΙΝΕΜΑ
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
Πολύ πλούσιο το πρόγραμμα του ελληνικού τμήματος του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με πολυαναμενόμενες ταινίες να κάνουν την πρεμιέρα τους (Αλ. Βούλγαρη, Ρηνιώς Δραγασάκη, Π. Πορτοκαλάκη, Β....
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
Εστω και χωρίς δικό τους διαγωνιστικό τµήµα µε κριτικές επιτροπές και τέτοια επίσηµα, έστω και µόνο µε βραβεία από τρίτους, ανεξάρτητους από το φεστιβάλ φορείς (κοινό, ΠΕΚΚ, Fipresci, ΕΡΤ, ΕΚΚ κ.ά.) οι...
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας