Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποιος έδωσε λάθος φάκελο στον Γουόρεν Μπίτι;

Τελικά ο Μπάρι Τζένκινς «σηκώνει» το Οσκαρ για το «Moonlight»

Chris Pizzello/Invision/AP

Ποιος έδωσε λάθος φάκελο στον Γουόρεν Μπίτι;

  • A-
  • A+

Μια τελετή απονομής των Βραβείων Οσκαρ για το 2017 που κύλησε συμβατικά, ακόμα και άνευρα, μετατράπηκε στο φινάλε της σ’ εκείνη που θα μείνει στην Ιστορία.

Στη σκηνή ανέβηκαν ο Γουόρεν Μπίτι και η Φέι Ντάναγουεϊ, σε μια επανασύνδεση 50 χρόνια μετά το «Μπόνι και Κλάιντ» και, σε κλίμα συγκίνησης, ανακοίνωσαν το τελευταίο και σημαντικότερο Οσκαρ της βραδιάς, αυτό της Καλύτερης Ταινίας: νικητής το «La La Land» του Ντέιμιεν Σαζέλ, που έφτασε, έτσι, τα 7 βραβεία συνολικά.

Σύσσωμη η ομάδα της παραγωγής και οι πρωταγωνιστές ανέβηκαν στη σκηνή, πανηγύρισαν, ευχαρίστησαν τους πάντες, ώσπου ο ένας από τους παραγωγούς της ταινίας, ο Τζόρνταν Χόροβιτς, ανακοίνωσε ο ίδιος, με φανερή συγκρατημένη οργή, ότι έχει γίνει λάθος κι ότι το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας έχει κερδίσει το «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς.

Η ομάδα του «Moonlight» ανέβηκε με τη σειρά της στη σκηνή, προσπάθησε να χαρεί τη νίκη της μέσα σε γενική αναστάτωση και λίγοι παρακολούθησαν τους λόγους του Μπάρι Τζένκινς και της παραγωγού του οι οποίοι, παρεμπιπτόντως, ήταν υπέροχοι.

Αδιανόητο σφάλμα για μια διοργάνωση του κύρους της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που άφησε τους πάντες με ανοιχτό το στόμα, κάνοντας το έγκυρο περιοδικό Variety να το χαρακτηρίσει, στο δευτερόλεπτο, «επικό λάθος».

Chris Pizzello/Invision/AP

«Ειλικρινή συγγνώμη», πάντως, ζήτησε για το λάθος, όχι η Ακαδημία και οι οργανωτές της τελετής, αλλά η εταιρεία ορκωτών λογιστών PricewaterhouseCoopers, που έχει εδώ και 33 χρόνια την ευθύνη για την καταμέτρηση των ψήφων αλλά και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Ζήτησε συγγνώμη από τις ταινίες «Moonlight» και «La La Land», από τους παρουσιαστές Γουόρεν Μπίτι και Φέι Ντάναγουεϊ, αλλά και από τους θεατές της τελετής. Η εταιρεία, από τις καλύτερες του κόσμου, υποσχέθηκε ότι θα κάνει έρευνα για να καταλήξει πώς έφτασε στα χέρια του Γουόρεν Μπίτι ο λάθος φάκελος και συγκεκριμένα αυτός με το βραβείο α' γυναικείου ρόλου, που είχε ήδη δοθεί στην Εμα Στόουν.

Προς στιγμή είχε επικρατήσει η άποψη ότι ο Γουόρεν Μπίτι και η Φέι Ντάναγουεϊ δεν διάβασαν καλά τον τίτλο της βραβευμένης ταινίας. Μετά τον πανικό και την αποκάλυψη του λάθους το σχετικό στιγμιότυπο, που παίχτηκε και ξαναπαίχτηκε σε εκατομμύρια λάπτοπ στον κόσμο, φάνηκε ότι έκρυβε ήδη την αλήθεια.

Ο Μπίτι ανοίγει τον φάκελο, τα χάνει, ψάχνει να δει μήπως έχει και κάτι άλλο μέσα και τον πασάρει αμήχανος στη Φέι Ντάναγουεϊ, χωρίς να σκεφτεί να πει την απλή ατάκα: «Μήπως μας δώσατε λάθος βραβείο;».

Η αποκάλυψη δεν άργησε να γίνει. Είχαν, όμως, ήδη ανεβεί στη σκηνή οι παραγωγοί του «La La Land» και οι ευχαριστήριοι λόγοι έδιναν κι έπαιρναν. Οι δύο εκπρόσωποι της PricewaterhouseCoopers, Μπράιαν Κάλιναν και Μάρθα Ρουίζ, που είναι συνεχώς δίπλα στη σκηνή επιβλέποντας την τελετή, τους ενημέρωσαν για το λάθος.

Ο σωστός φάκελος βρέθηκε επιτέλους στα χέρια του Γουόρεν Μπίτι, που ανακουφισμένος που δεν ήταν ολοδικό του το λάθος, τον σήκωσε ψηλά να τον δείξουν οι κάμερες. Αξίζει να σημειωθεί ότι για κάθε βραβείο υπάρχουν δύο φάκελοι ακριβώς για να αποφευχθούν λάθη (σε περίπτωση που χαθεί, καταστραφεί κ.λπ. ο πρώτος).

Η υπόλοιπη τελετή, σε αντίθεση με την ένταση του φινάλε, κύλησε σε χαμηλούς τόνους.

Ο Τζίμι Κίμελ, ο διάσημος τηλεπαρουσιαστής που ανέλαβε χρέη οικοδεσπότη, είχε άνεση και κυνικό χιούμορ, αλλά δεν έδωσε στην τελετή παλμό, παρά τα σακουλάκια με καραμέλες και άλλα σνακ που έπεφταν από την οροφή στις θέσεις των καλεσμένων και παρά την «αυθόρμητη» επίσκεψη ενός λεωφορείου τουριστών μέσα στην αίθουσα, που έκανε τουρίστες και σούπερ σταρ να αλληλοκοιτιούνται με απορία, σαν αμφίδρομο τσίρκο.

Η απονομή ξεκίνησε ανεβαστικά, όχι με το παραδοσιακό εναρκτήριο βίντεο που κάπως συνδέει όλες τις υποψήφιες ταινίες, αλλά, αντίθετα, με τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ να τραγουδά το «Can’t Stop the Feeling» και να κάνει ολόκληρο το Dolby Theatre να χορεύει όρθιο στους διαδρόμους της αίθουσας. Από τον Τζίμι Κίμελ κρατάμε την πανέξυπνη ατάκα, «στις φετινές ταινίες, οι μαύροι έσωσαν τη NASA και οι λευκοί την τζαζ», αναφερόμενος φυσικά στα «Hidden Figures» και «La La Land».

Η αντίδραση στην πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ πότισε κάθε ομιλία και κάθε ευχαριστήριο λόγο, αλλά, ίσως επειδή ήταν η πολλοστή διοργάνωση όπου συνέβη κάτι τέτοιο, δεν υπήρχε η πολιτική δύναμη που θα περίμενε κανείς.

Περισσότερο από τα λόγια, πολιτικά μίλησαν οι ίδιες οι επιλογές των βραβείων. Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ στο «The White Helmets», ένα 40λεπτο ντοκιμαντέρ για τους ανθρώπους που δουλεύουν στην Προστασία του Πολίτη της Συρίας, στον διευθυντή φωτογραφίας του οποίου, μάλιστα, απαγορεύτηκε η είσοδος στις ΗΠΑ σύμφωνα με το διάταγμα Τραμπ.

Βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας στον «Εμποράκο» του Ασγκάρ Φαραντί, μια ταινία από το Ιράν και για το Ιράν. Και, φυσικά, Καλύτερη Ταινία (τελικά) το «Moonlight», ένα φιλμ για τους Αφροαμερικανούς στο γκέτο της Φλόριντα, με ήρωα ένα μαύρο αγόρι που συνειδητοποιεί ότι είναι gay και στρέφεται «αναπόφευκτα» στον δρόμο της βίας.

Ο Ασγκάρ Φαραντί, όπως είχε δηλώσει ήδη, δεν παρευρέθηκε στην απονομή, ακόμη κι αν μπορούσε, δυνητικά, να εξαιρεθεί από τον περιορισμό εισόδου. Αντίθετα, έστειλε μια συγκινητική επιστολή, μέσα στην οποία ανέφερε: «Λυπάμαι που δεν είμαι μαζί σας απόψε.

Chris Pizzello/Invision/AP

Η απουσία μου είναι ένδειξη σεβασμού στους ανθρώπους της χώρας μου και σ’ εκείνους έξι ακόμα εθνών τους οποίους δεν σεβάστηκε ο απάνθρωπος νόμος που απαγορεύει την είσοδο μεταναστών στις ΗΠΑ.

Το να χωρίζουμε τον κόσμο σε “εμάς” και “τους εχθρούς μας” προκαλεί φόβο, μια παραπλανητική δικαίωση της βίας και του πολέμου. Αυτοί οι πόλεμοι εμποδίζουν τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα σε χώρες που έχουν υπάρξει οι ίδιες θύματα της βίας.

Οι κινηματογραφιστές μπορούν να στρέψουν τις κάμερές τους και να αποτυπώσουν ανθρώπινες αρετές και να σπάσουν τα στερεότυπα διαφόρων εθνικοτήτων και θρησκειών. Δημιουργούν συμπάθεια ανάμεσα σε “εμάς“ και τους “άλλους”, μια συμπάθεια που χρειαζόμαστε σήμερα περισσότερο παρά ποτέ».

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ δεν κέρδισε το Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου, που πήγε, όχι άδικα, στην Εμα Στόουν η οποία αντιμετώπισε θαρραλέα έναν ρόλο με άφθονες προκλήσεις στο «La La Land». Ο Γιώργος Λάνθιμος κι ο Ευθύμης Φιλίππου δεν κέρδισαν το Βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου (το κέρδισε ο Κένεθ Λόνεργκαν για το «Manchester by the Sea»).

Η πολυπρισματικότητα ήταν διάχυτη και η πολυάριθμη παρουσία Αφροαμερικανών στους νικητές ήταν η απάντηση στα περσινά σχόλια περί ρατσισμού στην Ακαδημία, παρότι συχνά οι επιλογές έμοιαζαν καταχρηστικές.

Το «La La Land» συγκέντρωσε, τελικά, τα περισσότερα Οσκαρ, έξι στον αριθμό (ανάμεσά τους Σκηνοθεσίας και Α’ Γυναικείου Ρόλου), αλλά τα βραβεία μοιράστηκαν στις ταινίες και, όπως και στην περσινή απονομή, το «Moonlight», που τιμήθηκε με το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, κέρδισε ακόμα μόλις δύο βραβεία, Διασκευασμένου Σεναρίου και Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Μαχερσάλα Αλί.

Αλλά όσο και να αναλύσει ή να σχολιάσει κανείς τα φετινά Οσκαρ, το γεγονός ότι ο Ντέιμιεν Σαζέλ του «La La Land», για παράδειγμα, στα 32 του χρόνια, είναι ο νεότερος οσκαρικός σκηνοθέτης ή ότι το «Arrival» πήρε μόνο το Οσκαρ Μοντάζ Ηχου, όλα καταλήγουν στην ίδια κατακλείδα: Η 89η Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ ήταν εκείνη όπου ανακοινώθηκε η λάθος Καλύτερη Ταινία.

Αναλυτικά τα βραβεία

◢ Καλύτερη Ταινία: «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς

◢ Σκηνοθεσία: Ντέιμιεν Σαζέλ, «La La Land»

◢ Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Κέισι Αφλεκ, «Manchester by the sea»

◢ Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Εμα Στόουν, «La La Land»

◢ Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Μαχερσάλα Αλί, «Moonlight»

◢ Β΄ Γυναικείος Ρόλος: Βαϊόλα Ντέιβις, «Fences»

◢ Πρωτότυπο Σενάριο: Κένεθ Λόνεργκαν, «Manchester by the Sea»

◢ Διασκευασμένο Σενάριο: Μπάρι Τζένκινς και Τάρελ Αλβιν ΜακΚάρνεϊ, «Moonlight»

◢ Φωτογραφία: Λάινους Σάντγκρεν, «La La Land»

◢ Μοντάζ: Τζον Γκίλμπερτ, «Hacksaw Ridge»

◢ Ξενόγλωσση Ταινία: «Ο Εμποράκος», Ασγκάρ Φαραντί (Ιράν)

◢ Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Zootopia», Μπάιρον Χάουαρντ, Ριτς Μουρ, Τζάρεντ Μπους

◢ Μουσική: Τζάστιν Χέργουιτς, «La La Land»

◢ Τραγούδι: City of Stars από το «La La Land» (ερμηνεία Ράιαν Γκόσλινγκ, Εμα Στόουν σύνθεση, στίχοι Τζάστιν Χέργουιτς)

◢ Ντοκιμαντέρ: «OJ: Made in America», Εζρα Εντελμαν

◢ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «The White Helmets», Ορλάντο φον Αϊνσιντελ, Τζοάνα Νατασεγκάρα

◢ Καλλιτεχνική Διεύθυνση: «La La Land», Ντέιβιντ Γουάσκο, Σάντι Ρέινολντς-Γουάσκο

◢ Ενδυματολογία: Κολίν Ατγουντ, «Fantastic Beasts and Where to Find Them»

◢ Οπτικά Εφέ: «Jungle Book», Ρομπέρτο Λεγκάτο, Ανταμ Βαλντέζ, Αντριου Ρ. Τζόουνς, Νταν Λέμον

◢ Μακιγιάζ & Κομμώσεις: «Suicide Squad», Αλεσάντρο Μπερτολάτσι, Τζιόρτζιο Γκρεγκορίνι, Κρίστοφερ Νέλσον

◢ Ηχητικό Μοντάζ: «Arrival», Σιλβέν Μπελμάρ

◢ Ηχητικό Μιξάζ: «Hacksaw Ridge», Κέβιν Ο’ Κόνελ, Αντι Ράιτ, Ρόμπερτ Μακένζι, Πίτερ Γκρέις

◢ Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων: «Piper», Αλαν Μπαριλάρο, Μαρ Σόντχαϊμερ

◢ Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «Sing», Κριστόφ Ντεάκ, Ανα Ουντβάρι

ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
ΣΙΝΕΜΑ
Λίγο απ’ όλα και... μια τρύπα στο νερό
Ο Γκιγέρμο ντελ Τόρο με τη «Μορφή του Νερού» ήταν ο μεγάλος νικητής της βραδιάς. Ωστόσο, παρ’ όλες τις προσδοκίες της υφηλίου, η 90ή τελετή απονομής ήταν άνευρη από πλευράς κοινωνικού σχολιασμού, χάθηκε η...
Λίγο απ’ όλα και... μια τρύπα στο νερό
ΣΙΝΕΜΑ
Θείε Οσκαρ, δώσ’ τα όλα!
Με δεδομένες τις εκπλήξεις, τόσο στους νικητές των βραβείων όσο και στους παρουσιαστές και τη σκηνοθεσία της τελετής, σημειώνουμε τα δέκα πράγματα που προς το παρόν περιμένουμε με αγωνία να δούμε στην 89η...
Θείε Οσκαρ, δώσ’ τα όλα!
ΣΙΝΕΜΑ
Αμήχανα βραβεία, άκρως πολιτική τελετή
Χωρίς εκπλήξεις δόθηκαν τα χρυσά αγαλματάκια. Το μόνο μη αναμενόμενο ήταν της καλύτερης ταινίας, που πήγε στο δημοσιογραφικό, αποκαλυπτικό «Spotlight». Ετσι κι αλλιώς καταγγέλθηκε από σκηνής κάθε λογής...
Αμήχανα βραβεία, άκρως πολιτική τελετή
ΣΙΝΕΜΑ
Λεόν... στο πάρτι της χρονιάς
Τρία σημαντικά βραβεία απέσπασε η ταινία, με τον ΝτιΚάπριο να ετοιμάζεται για το πρώτο του Οσκαρ. Απολαυστική και διασκεδαστική η τελετή με προκλητικά σχόλια στην παρουσίαση από τον Ρίκι Τζερβέιζ.
Λεόν... στο πάρτι της χρονιάς
ΣΙΝΕΜΑ
Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα
Οι υποψήφιοι για Οσκαρ, Σκάρλετ Τζοχάνσον και Ανταμ Ντράιβερ μιλούν στην «Εφ.Συν.». Στην τελευταία ταινία του Νόα Μπάουμπαχ, «Ιστορία γάμου», η Τζοχάνσον εμφανίζεται ως μια πιο ώριμη γυναίκα, που παιδεύεται...
Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας