• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.7°C / 32.9°C
    3 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.3°C / 33.1°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 37.0°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    22°C 21.9°C / 30.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 33.0°C
    4 BF
    35%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 34.4°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.6°C
    0 BF
    25%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    2 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 29.3°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    4 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 28.4°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 30.7°C
    2 BF
    35%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    5 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.9°C / 33.9°C
    4 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 32.7°C
    3 BF
    26%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.1°C
    5 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 32.5°C
    4 BF
    15%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.9°C / 35.0°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    3 BF
    45%

Γιώργος Κουμεντάκης, «Η φόνισσα»

Κύρης/Μακρής

Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»

  • A-
  • A+

Μια ακόμη, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αλλά και λίγο άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό στο Μέγαρο Μουσικής (10/2/2017). Υπό τον τίτλο «Μυθιστόρημα», η βραδιά περιλάμβανε δύο συμφωνικά έργα βασισμένα σε ομότιτλα λογοτεχνικά και ένα κοντσέρτο.

Η βραδιά ξεκίνησε με την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Συμφωνικής σουίτας από την όπερα “Η φόνισσα”» του Γιώργου Κουμεντάκη. Η μετάπλαση υλικού από όπερα σε συμφωνική σουίτα είναι συνήθης, μουσικώς καθ’ όλα «νόμιμη», αναμενόμενη και επιθυμητή πρακτική: τα παραδείγματα είναι πολλά και επιτυχημένα.

Λόγω της ιδιαίτερης, διαπολιτισμικού στίγματος, κυρίαρχα ατμοσφαιρικής γραφής του Κουμεντάκη, στην περίπτωση της «Φόνισσας» το στοίχημα πρόβαλλε ιδιαίτερα δύσκολο, ωστόσο το αποτέλεσμα υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχημένο. Η απουσία της σκηνικής εικόνας και η χρονική συμπύκνωση της παρτιτούρας –η σουίτα περιέχει υλικό μόνον από την Α’ πράξη- απελευθέρωσαν πλήρως τη λειτουργία των συνειρμών μέσα από τη μουσική.

Ταυτόχρονα, ενίσχυσαν ακραία τη συγκινησιακή φόρτιση του ακροάματος, προσδίδοντάς του μια διάσταση αγωνιώδους εσωτερικής περιπλάνησης στη φαντασία και τη μνήμη, με στοιχεία παραισθησιακού παραληρήματος, εφιάλτη, θρίλερ. Σε απόλυτη εγρήγορση, άριστα προετοιμασμένη από τον έμπειρο Καρυτινό, η ΚΟΑ πρόσφερε μια τελειοθηρικά επεξεργασμένη ερμηνεία, στην οποία κυριάρχησαν το παιχνίδι ανάμεσα στον εμπρεσιονιστικό καμβά του ορχηστρικού φόντου και τα περίτεχνα, εξαιρετικής εκφραστικότητας, φολκλορίστικης αναφοράς σόλι των ξύλινων και χάλκινων πνευστών.

Ακολούθησε το υποβλητικά ατμοσφαιρικό «Κοντσέρτο για αγγλικό κόρνο» (1989) του Λετονού Πέτερις Βασκς, εκτενές κομμάτι χαρακτηριστικό της γραφής των συνθετών από χώρες της Βαλτικής στα τέλη της σοβιετικής περιόδου: βαθύτατη, βορινή μελαγχολία, μινιμαλίζουσα, ατμοσφαιρική γραφή με στοιχεία α λα Σιμπέλιους, αφομοιωμένες φολκλορίστικες μνήμες.

Ακριβιάδης

Εξαντλητικά επεξεργασμένο από την αριστοτέχνιδα κορανγκλίστα της ΚΟΑ, Χριστίνα Παντελίδου, το κοντσέρτο αποδόθηκε άριστα, με τελειοθηρική φροντίδα στη λεπτομέρεια της φραστικής, μαγευτικούς ελεγειακούς μονολόγους του σολιστικού οργάνου και αιθέριο φινίρισμα φραστικής˙ κυρίως, όμως, με ταιριαστά εσωστρεφή διάθεση. Ομοια ιδανική, με διάφανο, πτητικό ατμοσφαιρικό ήχο ήταν η συνεισφορά των μουσικών της ορχήστρας.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την ορχηστρική ραψωδία «Τάρας Μπούλμπα» (1918) του Λέος Γιάνατσεκ, εμπνευσμένη από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκόγκολ. Πρόκειται για εμβληματικό έργο της τσέχικης μουσικής, με ιδιαίτερα αναγνωρίσιμη συμφωνική γραφή σε μεταρομαντικό ιδίωμα εξπρεσιονιστικής δριμύτητας και αιχμηρότητας.

Παρ’ ότι η ανάγνωση διέθετε τις απαραίτητες εντάσεις –δυναμικές, ωραία σόλι κ.λπ.– υπολειπόταν αισθητά σε σφιχτά εστιασμένο ήχο των εγχόρδων και αθλητικό νεύρο, στοιχεία απολύτως απαραίτητα για την απόδοση της κοφτής, βίαιης φραστικής των κορυφώσεων της μουσικής του Γιάνατσεκ.

Από τον Μπετόβεν στον Μπάρτοκ

Στο πλαίσιο του κύκλου «Μουσική Δωματίου: Mπετόβεν-Κοινός παρονομαστής» το κουαρτέτο Λίσκαμ («Lyskamm») έπαιξε ένα ποικίλο πρόγραμμα αφήνοντας άριστες εντυπώσεις.

Ιδρυμένο το 2008, από αποφοίτους του Ωδείου του Μιλάνου, ήδη με ικανή συναυλιακή πείρα, το νεανικό σύνολο (απ)έδειξε ότι είναι σε θέση να προσεγγίζει το πλήρες εύρος ρεπερτορίου για σχήμα κουαρτέτου εγχόρδων, κινούμενο πειστικά, με καλλιεργημένο ήχο, πολιτισμένο συναίσθημα και άνεση από τον πρώιμο Μπετόβεν έως τον ώριμο 20ό αιώνα.

Οπως έχουν επανειλημμένα δείξει συναυλίες, οι αναγνώσεις των μπετοβενικών κουαρτέτων λειτουργούν ως λυδία λίθος για την αξιολόγηση της ερμηνευτικής ωρίμανσης ενός κουαρτέτου. Η εκτέλεση του «Κουαρτέτου αρ.5/op.18» ήχησε πραγματικά θαυμάσια: κλασικής καθαρότητας, ακριβούς φραστικής, ανάλαφρη, στιλιστικά ισορροπημένη ανάμεσα στη μοτσάρτεια κομψότητα και την επερχόμενη μπετοβενική στιβαρότητα, με σαφή, ψαγμένα οργανωμένη παραγραφοποίηση.

Ακολούθησε η σύνθεση «Ο ποντικός χωρίς χαμόγελο» («La souris sans sourire») του Ιταλού Φράνκο Ντονατόνι (1927-2000), έργο γραμμένο το 1988 για το Ensemble Intercontemporaine του Μπουλέζ, τυπικό δείγμα κατακερματισμένης γραφής του μεταπολεμικού μοντερνισμού στην πιο αποστειρωμένη, αντιεπικοινωνιακή εκδοχή.

Τη βραδιά ολοκλήρωσε το «Κουαρτέτο αρ.6» του Μπάρτοκ, μουσική έντονα λυπητερή, εσωστρεφής και στοχαστική, αντιπροσωπευτική της ώριμης γλώσσας του Ούγγρου δημιουργού.

Το τετραμερές έργο με το δίκην «idée fixe» ανακύπτον θεματικό υλικό στην αρχή εκάστου μέρους, δόθηκε με ακρίβεια, συγκρατημένο λυρισμό και εσωτερικότητα, ισορροπώντας την αιχμηρή φραστική και το κατακερματισμένο συντακτικό της γραφής με προσεκτικά σταθμισμένο, ευαίσθητο, ευφυή χειρισμό των στίξεων, των αυξομειώσεων δυναμικής και ταχυτήτων που εξασφάλισαν υποδόρια τη συνοχή του χαλαρού μουσικού ειρμού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
Αληθινή αποκάλυψη υπήρξε η ζωντανή ακρόαση της όπερας του Σπύρου Σαμάρα «Δεσποινίς ντε Μπελίλ», που παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 13ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών.
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
Εχουμε σχολιάσει και παλαιότερα την ανάδυση μιας πολυπληθούς εμπροσθοφυλακής ικανών Ελλήνων πιανιστών –εύκολα έρχονται στον νου τουλάχιστον δέκα! οι οποίοι, βαθμιαία αλλά σταθερά, κυριαρχούν στο πεδίο της...
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
Μια ελληνικής κοπής μουσική «Πρωτοχρονιά στη Βιέννη» πρόσφερε η Καμεράτα με τη συναυλία που έδωσε στην κατάμεστη, μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συμπράττοντας με σολίστες πνευστών και...
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας