Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ηπειρώτικα και καλαματιανά... made in USA

Ηπειρώτικα και καλαματιανά... made in USA

  • A-
  • A+

Ολα τα περιμέναμε από την «Third Man Records», την αμερικάνικη δισκογραφική εταιρεία του Τζακ Γουάιτ των πάλαι ποτέ ένδοξων White Stripes, αλλά όχι και αυτό: να δούμε ξαφνικά να βγαίνει στην ετικέτα της μία διπλή συλλογή με δικά μας δημοτικά τραγούδια.

Εστω κι αν ξέραμε πως οι άνθρωποι εκεί είναι «αρχαιολόγοι» της μουσικής ανακαλύπτοντας αριστουργήματα της λαϊκής παράδοσης απ' όλο τον κόσμο, έστω κι αν γνωρίζαμε επίσης πολύ καλά πως ο Τζακ είναι φανατικός συλλέκτης δίσκων. Πρόκειται για το «Why The Mountains Are Black» (Γιατί είναι μαύρα τα βουνά) και περιέχει αυθεντικές ηχογραφήσεις από δισκάκια 78 στροφών που κυκλοφόρησαν στο πρώτο μισό του προηγούμενου αιώνα.

Υπεύθυνος για τη συγκεκριμένη συλλογή είναι ο Κρίστοφερ Κινγκ, συνεργάτης του Τζακ Γουάιτ, με ειδίκευση στις συλλογές με παραδοσιακή μουσική. Αυτός ανακάλυψε ένα προς ένα τα κομμάτια, από το «Enas Aetos-Tsamiko» έως το «Kalamatianos» και από το «Pera Ston Pera Maxala» μέχρι και την «Golfo (A Ballad)». «Σχεδίασα και έφτιαξα τη συλλογή σαν ένα "ερωτικό γράμμα" προς το πνεύμα της ελληνικής μουσικής, των μουσικών και των ανθρώπων στην επαρχία που εξακολουθούν να διατηρούν ζωντανές τις παραδόσεις για εκατοντάδες αν όχι και για χιλιάδες χρόνια ακόμα», λέει στην «Εφ.Συν.» ο ίδιος ο Κρίστοφερ Κινγκ, τηλεφωνικά, από την Αμερική.

«Επειτα από ενασχόληση 30 ετών με κομμάτια του παρελθόντος κατέληξα στο συμπέρασμα πως τα ελληνικά δημοτικά είναι η μουσική που βρίσκεται πιο κοντά στην καρδιά μου. Η συλλογή αποτελεί μέρος του εαυτού μου και παρουσιάζει την ένταση και την ποικιλομορφία των δημοτικών σας τραγουδιών από διάφορα μέρη της χώρας. Είναι ένα πολιτιστικό πλεονέκτημα που μόνο οι Ελληνες διαθέτουν και θα πρέπει να είστε πολύ υπερήφανοι.

Το είδος της μουσικής που επέλεξα για το "Why The Mountains Are Black" δίνει άλλωστε την απάντηση σε ένα βαθύ υπαρξιακό μου ερώτημα: ποια είναι η λειτουργία της μουσικής; Νομίζω τα δημοτικά τραγούδια ικανοποιούσαν τις πιο αρχέγονες ανάγκες του ελληνικού λαού, των ανθρώπων της υπαίθρου ιδίως, κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, των Βαλκανικών πολέμων και των δύο παγκοσμίων πολέμων. Η μουσική είναι πραγματικό βάλσαμο, κάτι που μας βοηθά να διαχειριστούμε μία κρίση και να αντεπεξέλθουμε στις δύσκολες στιγμές».

Υπάρχουν κομμάτια από κάθε γωνιά της Ελλάδας στο άλμπουμ, από Ηπειρο και Μακεδονία έως την Κρήτη και την Κύπρο. Ακούμε ζουρνάδες, τσαμπούνες και φλογέρες, νησιωτικά και καλαματιανά, τσάμικα αλλά και πρώιμα ρεμπέτικα. Στο εξώφυλλο τα αναφέρει ως «Primeval Greek Village Music» (Αρχέγονη Μουσική της Ελληνικής Υπαίθρου).

Ο Κρίστοφερ λίγο θέλει και θα πολιτογραφηθεί Ηπειρώτης. Πέρυσι ο πολιτιστικός σύλλογος της Βίτσας τον έκανε επίτιμο κάτοικο του χωριού. «Η μουσική της Ηπείρου, κυρίως από την περιοχή του Ζαγορίου, είναι για μένα σαν το γάλα της μητέρας μου, αποτελεί τροφή για την ψυχή μου. Εχει μία σκοτεινή ένταση και ειλικρίνεια στους στίχους και τη μουσική που επιβεβαιώνουν τη ζωή, τον θάνατο και ό,τι υπάρχει ανάμεσα.

Μουσική με βάθος, με έχει αιχμαλωτίσει ολοκληρωτικά. Και ξέρετε, είναι δύσκολο να περιγράψεις κάτι με το οποίο είσαι ερωτευμένος, έτσι δεν είναι;». Μας δίνει και είδηση για την επόμενη συλλογή που θα βγάλει η «Third Man Records». «Θα είναι από την Ηπειρο, με τον θρύλο του κλαρίνου Κίτσο Χαρισιάδη».

Στην «Third Man Records» που τη διανομή της στην Ελλάδα κάνει η εκλεκτική δισκογραφική εταιρεία «Rockarolla» του Ηλία Ασλάνογλου, κυκλοφόρησε και ο Ενιο Μορικόνε το σάουντρακ του «Hateful Eight», για το φιλμ του Κουεντίν Ταραντίνο. «Ο Τζακ Γουάιτ και η Third Man Records είναι οι καλύτεροι» λέει ο Κρίστοφερ.

Τοποθετούν την αισθητική πιο ψηλά σε σχέση με το οικονομικό γνωρίζοντας πως συμβάλλουν έτσι στη δημιουργία κάτι όμορφου και προκλητικού. Ο Τζακ και η παρέα του έχουν πολύ καλό κι ενστικτώδες γούστο για την καλή μουσική, ενώ πάντοτε κάνουν εξαιρετικές παραγωγές. Δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερη δισκογραφική εταιρεία. Διαθέτουν επίσης ένα καταπληκτικό στούντιο και κατάστημα δίσκων στο Νάσβιλ

Του αρέσει του Τζακ Γουάιτ η παραδοσιακή μουσική; «Αγαπάει πολύ τα μπλουζ, την πολύ πρώιμη αμερικάνικη παραδοσιακή μουσική. Με πολλούς τρόπους τα ηπειρώτικα θυμίζουν τα μπλουζ του αμερικάνικου Δέλτα. Στο συναίσθημα ιδίως».

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τα παραδοσιακά όργανα πάνε το χιπ χοπ λίγο παρακάτω»
Ηταν πέρυσι τέτοιο καιρό όταν οι Social Waste έδιναν μια επική συναυλία στο κατάμεστο Piraeus Academy, μπροστά σε 2,5 χιλιάδες -τρελαμένους- θεατές. Το live ήταν sold out εβδομάδες πριν.
«Τα παραδοσιακά όργανα πάνε το χιπ χοπ λίγο παρακάτω»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
Από σήμερα έως και τη Δευτέρα η Ελένη Δήμου θα τραγουδήσει στο Half Note πολύ Γιάννη Σπανό. «Θα σταθούμε στις σημαντικές δεκαετίες του Σπανού», μας λέει η ίδια. «Από το Νέο Κύμα, θα περάσουμε στην Τρίτη...
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο τραγουδοποιός που αγαπάει τη γυναικεία φωνή
Τρεις νεαροί καλλιτέχνες ενώνουν δυνάμεις τη Δευτέρα στον «Σταυρό του Νότου club». Δύο τραγουδοποιοί, ο Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης και o Νίκος Ζουρνής, που όπως λένε αγαπούν τη γυναικεία φωνή στα τραγούδια...
Ο τραγουδοποιός που αγαπάει τη γυναικεία φωνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χιπ χοπ, σύγχρονο, ελληνικό, πολιτικό
Το σύγχρονο ελληνικό πολιτικό τραγούδι δεν είναι έντεχνο. Ούτε επικό. Δεν είναι Μίκης Θεοδωράκης ούτε Θάνος Μικρούτσικος. Και δεν το τραγουδάει η Μαρία Φαραντούρη. Και ναι, υπάρχει: είναι το χιπ χοπ. Οχι...
Χιπ χοπ, σύγχρονο, ελληνικό, πολιτικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας