Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Μπέρνσταϊν επιτίθεται στο «αμερικανικό όνειρο»

Η Ιρένα Αθανασίου (Ντίνα) και ο Μιχάλης Ψύρρας (Σαμ)

ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ

Ο Μπέρνσταϊν επιτίθεται στο «αμερικανικό όνειρο»

  • A-
  • A+

Παλαιότερα, είχαμε επισημάνει την ευπρόσδεκτη ανάδυση μικρών, ιδιωτικών ομάδων, που ανεβάζουν με περιορισμένα μέσα μικρές όπερες. Μία από τις πιο δραστήριες είναι η «The Medium Project», που ίδρυσαν το 2013 η σκηνοθέτρια Ράια Τσακιρίδη και ο αρχιμουσικός Ανδρέας Τσελίκας.

Πρόσφατα η ομάδα επανήλθε με ένα ιδιαίτερα φροντισμένο ανέβασμα της όπερας των Μπέρνσταϊν/Μπλίτσταϊν «Ταραχή στην Ταϊτή» (1952). Τη νέα παραγωγή, που παρουσιάστηκε με συνοδεία πιάνου στο θέατρο «Σημείο», παρακολουθήσαμε στις 28/11/2016 αποκομίζοντας πολύ καλές εντυπώσεις.

Η σύντομη όπερα του Μπέρνσταϊν είναι βαθιά ριζωμένη στα κοινωνικο-ιδεολογικά συμφραζόμενα της αμερικανικής δεκαετίας του ‘50. Ο συνθέτης επιτίθεται στο «αμερικανικό όνειρο» μετωπικά, μέσα από μια σαρκαστική παρωδία, κανιβαλίζοντας ανελέητα κάθε εξιδανικευμένο συστατικό του.

Προ πολλού ξεπερασμένη από τα πράγματα, η «Ταραχή στην Ταϊτή» διατηρεί σήμερα ενδιαφέρον ως γοητευτικό δείγμα οπερατικού «vintage» αλλά και για την προφητική, κριτική οξύνοια της επίθεσης του συνθέτη στην υποκρισία του αμερικανικού κατεστημένου.

Συλλαμβάνοντας σωστά τον στυλιζαρισμένα υβριδικό χαρακτήρα του έργου (όπερα με στοιχεία μιούζικαλ), η σκηνοθέτρια Ράια Τσακιρίδη και οι συνεργάτες της πρότειναν ένα ανάλαφρο, ημιαφαιρετικό, επικοινωνιακά λειτουργικό ανέβασμα, με συνεχή στοιχεία υπονόμευσης σε σωστές δόσεις.

Εμπρός στο γυμνό, τσιμεντένιο φόντο της σκηνής η αρένα της αδιέξοδης σύγκρουσης του ζευγαριού χωρίστηκε με κολλητική ταινία στους δύο κοινωνικά προκαθορισμένους τόπους/τρόπους: τον γυναικείο και τον ανδρικό.

Πεισματικά αμετακίνητοι, η Ντίνα και ο Σαμ παρέμειναν εκεί παίζοντας τους ρόλους τους ώς το λυπητερό, αδιέξοδο τέλος της όπερας. Ενα φοινικόδεντρο από νέον, κοστούμια, έπιπλα και μικροαντικείμενα εποχής υποστήριξαν επαρκέστατα τη σκηνική εικόνα.

Μουσικά η παράσταση ήταν καλή και έρρευσε ανεμπόδιστα. Το μικρό, πεπερασμένης ηχοχωρητικότητας θέατρο υπήρξε ιδιαίτερα φιλόξενο για το ακρόαμα που παρήγαγε η ολιγομελής ομάδα μονωδών.

Η μεσόφωνος Ιρένα Αθανασίου (Ντίνα) και ο βαρύτονος Μιχάλης Ψύρρας (Σαμ) ενσάρκωσαν με ακρίβεια, άνεση και ταιριαστή κλίμακα εκφραστικότητας το πρωταγωνιστικό ζεύγος.

Ωραία τραγουδισμένο και χορογραφημένο ως σαρκαστικός χορός σχολιαστών ήταν το φωνητικό τρίο (Δεστούλη, Παπασταθόπουλος, Ζιάζιαρης), άριστα στιλιζαρισμένη η κινησιολογία των πρωταγωνιστών. Ο πιανίστας Δημήτρης Μαρίνος συνόδεψε τους τραγουδιστές με ακρίβεια και εγρήγορση.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
Αμεση συνέχεια είχαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο Σκαλκώτα (1904-1949), που ξεκίνησαν στις 10/1/2019 με συναυλία της ΚΟΑ. Στις 14/1/2019, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Νίκος Τσούχλος διηύθυνε τη...
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aριστουργηματική «Οπερα του ζητιάνου»
Το διήμερο 1 & 2/11/2018 οι Αθηναίοι φιλόμουσοι είχαν τη σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουν στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής την «Οπερα του ζητιάνου» (1728) των Τζον Γκέι & Γιόχαν Κρίστοφερ Πέπις.
Aριστουργηματική «Οπερα του ζητιάνου»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπετόβεν με κινέζικο άγγιγμα
Στις 26/5/2017, στο Μέγαρο Μουσικής, ο Στέφανος Τσιαλής διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε έργα Μπετόβεν και Ρίχαρντ Στράους. Η συναυλία είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως για το πρώτο μέρος, όπου η...
Μπετόβεν με κινέζικο άγγιγμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανευρη έναρξη της σεζόν
Ενδιαφέρον πρόγραμμα πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Στέφανο Τσιαλή στην πρώτη συναυλία της καινούργιας καλλιτεχνικής περιόδου στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (7/10/2016). Δυστυχώς άφησε καταφανώς αλλά και...
Ανευρη έναρξη της σεζόν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο
Στις 20/5/2016 η ΚΟΑ έπαιξε υπό τον Γερμανό αρχιμουσικό Εκχαρτ Βίκικ. Αναβιώνοντας το αλήστου μνήμης «ξεπέταγμα» του ελληνικού ρεπερτορίου με ένα σύντομο κομμάτι στην αρχή, η βραδιά ξεκίνησε με τη σύντομη...
Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χολιγουντιανή «Αΐντα»
H όπερα σε τέσσερις πράξεις του Τζουζέπε Βέρντι άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Η μεγαλειώδης νέα παραγωγή προέρχεται από το φεστιβάλ όπερας της Ταορμίνας με τη σκηνοθετική υπογραφή του Ιταλού Ενρίκο...
Χολιγουντιανή «Αΐντα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας