Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Χαρούλης τραγουδά Παλαμά

«Δωδεκάλογος του γύφτου» από τον Γιάννη Χαρούλη στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Χαρούλης τραγουδά Παλαμά

  • A-
  • A+

Σε έναν χώρο με βαθύ συμβολισμό, σε μια χρονική συγκυρία που πολλαπλασιάζει τους συνειρμούς με το χθες. Με διάθεση να σχολιάσει τις πληγές μιας κοινωνίας και να δείξει την πιο εξωστρεφή του πλευρά (ναι, υπάρχει κι αυτή).

Στο ασφυκτικά γεμάτο αμφιθέατρο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Γιάννης Χαρούλης μίλησε για τη συγκίνηση που του χάρισε η γνωριμία με την ποίηση και παρουσίασε χθες για πρώτη φορά τη νέα του δισκογραφική δουλειά.

Πρόκειται για δώδεκα μελοποιημένα -από τον Λουκά Θάνο- αποσπάσματα από τον «Δωδεκάλογο του γύφτου» του Κωστή Παλαμά. «Ο δίσκος μιλάει για τις πατρίδες. Και τα παιδιά που μεγαλώνουν και είναι σήμερα σε αυτό το αμφιθέατρο μόλις κατάλαβαν τη βαρύτητα της λέξης.

»Η πατρίδα είναι σαν έναν δικό μας άνθρωπο που θεωρούμε δεδομένο ότι θα είναι πάντα καλά κι όταν κάποτε κάτι του συμβαίνει προφέρουμε το όνομά του με ανησυχία. Οταν πρωτάκουσα αυτά τα ποιήματα η θάλασσα μας έφερνε ξένους ανθρώπους.

Θέλω, λοιπόν, να αφιερώσω αυτό τον δίσκο σε όσους αναζητούν τόπο να ριζώσουν», είπε και ξεκίνησε να τραγουδά στίχους από το «Από μια πατρίδα εγώ είμαι»: «Ξένος πάντα με τον ξένο/ ξένος και με το δικό/ και πεζός και καβαλάρης/ κι όσο κι αν το λησμονήσω/ δίχως να το θέλω δίχως/ να το γνοιάζομαι όλα αυτά/ κάθε τόπος που διαβαίνω/ κάθε ζωή που ζω γοργά».

Πριν από περίπου ένα χρόνο, δέχτηκε το τηλεφώνημα του Λουκά Θάνου ο οποίος του ζήτησε να ακούσει ό,τι είχε μέχρι τότε συνθέσει. Αφησε στην άκρη τον δίσκο που είχε τότε στα σκαριά και γοητευμένος από την ποίηση αναμετρήθηκε με το έργο ενός δημιουργού τον οποίο μέχρι σήμερα προσπάθησαν να μελοποιήσουν 86 συνθέτες (78 άνδρες και 8 γυναίκες).

«Αρχικά δίστασα, αλλά καθώς η αλήθεια με τριβέλιζε δεν μπορούσα να μην τα πω. Η ποίηση για μένα είναι σαν τα κλειδιά που έχουμε πάνω στο τραπέζι. Με αυτά ξεκλειδώνουμε και βγαίνουμε έξω», είπε ενώ κάθε του λέξη και νότα δημιουργούσε στο κοινό πανζουρλισμό.

Καθηγητές και φοιτητές από τα 12 τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής άκουσαν τον μελοποιημένο λόγο του ποιητή στο αμφιθέατρο ενός Πανεπιστημίου στο οποίο ο ίδιος ο Παλαμάς είχε διατελέσει γενικός γραμματέας επί 31 χρόνια (1897-1928).

«Η επιλογή του έργου στις μέρες μας προσφέρεται για συνειρμούς και παραλληλισμούς, καθώς το κείμενο γράφτηκε το 1907, σε μια επίσης δύσκολη για την Ελλάδα περίοδο μετά από οδυνηρές περιπέτειες του ελληνισμού», είπε η κοσμήτωρ της σχολής Ελένη Καραμαλέγκου.

Ενώ, ο καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Ευριπίδης Γαραντούδης σχολίασε: «Ο Παλαμάς προσπάθησε να επιτύχει τον συγκερασμό του λυρικού, του επικού και του δραματικού είδους. Αντιθέτως ο Λ. Θάνος εύλογα επέλεξε να μελοποιήσει στίχους από τα λυρικότερα και γι’ αυτό προσφορότερα να τραγουδηθούν».

Ο δίσκος αυτός για τον Γιάννη Χαρούλη, μουσικά πατά σε πολύ οικείους δρόμους: οι ενορχηστρώσεις είναι λιτές, τα τραγούδια πολύ κοντά στην ερμηνευτική του γκάμα και «κουμπώνουν» στη φωνή του. Ο γύφτος είναι ένα ήρωας αιρετικός, ένα σύμβολο ελεύθερης ψυχής με το οποίο θέλει να συμπορεύεται.

Οι δε στίχοι -με τον τρόπο που έχουν επιλεγεί- κρατούν τον ρομαντισμό, τον εκφραστικό λυρισμό του Παλαμά, την ανησυχία του για τις εξελίξεις στην πατρίδα αλλά και τις πολλαπλές, υμνητικές περιγραφές της φύσης.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα μουσικά μυστικά του Νίκου Ξυδάκη
Ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης παρουσιάζει το νέο του cd, που συνοδεύεται από ένα έξοχο βιβλίο και περιλαμβάνει προσωπικές μουσικές στιγμές, ποιήματα, αφηγήσεις, ανέκδοτες μελωδίες, δικές του και φίλων όπως οι Μ....
Τα μουσικά μυστικά του Νίκου Ξυδάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Dance me to the end...
Ο θάνατος του οραματιστή τραγουδοποιού, ποιητή και συγγραφέα συγκλονίζει τους αμέτρητους θαυμαστές του σε όλο τον πλανήτη. Ο ίδιος είχε προαναγγείλει την «αναχώρησή» του σε πρόσφατη συνέντευξη στο New Yorker,...
Dance me to the end...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
Ηρθε η άλλη εποχή κι έφερε μαζί της ένα ολοκαίνουργιο άλμπουμ που κακά τα ψέματα σε περιόδους που η μουσική καταναλώνεται εύκολα και γρήγορα, η κυκλοφορία μιας ολοκληρωμένης πρότασης είναι ελπιδοφόρα.
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
Ο Παντελής Μπουκάλας είναι ένας κορυφαίος της διανόησης. Οι επιτυχίες του, οι βραβεύσεις του δεν άλλαξαν τον χαρακτήρα του. Προικισμένος με εξαιρετική ευκολία στο γράψιμο, με γονιμότητα στην επινόηση. Δεν...
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
Και το όνομα αυτής: Radiohead Public Library. Οι αγαπημένοι Βρετανοί, που αν μη τι άλλο συνηθίζουν να μας εκπλήσσουν με τους τρόπους που κατά καιρούς...
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...
Σαράντα χρόνια στο προσκήνιο είτε με τους «Τερμίτες» είτε μόνος, ο Λαυρέντης γέμισε το ελληνικό τραγούδι με υπέροχη αθωότητα και συναίσθημα, μίλησε με λόγια απλά για τα πιο σημαντικά. «Θέλω αυτά που αισθάνομαι...
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας