Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταγμένη στο ελληνικό ρεπερτόριο
ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ

Ταγμένη στο ελληνικό ρεπερτόριο

  • A-
  • A+

Εχουμε επανειλημμένα επισημάνει το πόσο η παγιωμένη, πλήρης απαξίωση του ιστορικού ελληνικού ρεπερτορίου από τους κρατικούς μουσικούς θεσμούς συνιστά έκφραση μείζονος ιδεολογικής στρέβλωσης στο πεδίο της εθνικής πολιτιστικής εκπροσώπησης.

Τελικά, αφού οι υπεύθυνοι κωφεύουν ανενόχλητοι, το θέμα περνά σε ιδιωτικά χέρια. Την κίνηση κάνει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, ένα ολοκαίνουργιο συμφωνικό σύνολο, που στηρίζεται αποκλειστικά σε ιδιωτική χρηματοδότηση και αξιοποιεί νέους επαγγελματίες μουσικούς.

Πρόεδρός του είναι ο Νίκος Μαλιάρας, καθηγητής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης της Νεοελληνικής Μουσικής, ενώ την καλλιτεχνική διεύθυνση αναλαμβάνει ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής, γνωστός για τη γόνιμη, πολυετή έρευνά του στο πεδίο της Νεοελληνικής Μουσικής.

Το νεοπαγές σύνολο θα επικεντρώσει συστηματικά τη δράση του στη νεοελληνική έντεχνη μουσική δημιουργία με στόχο την εκτέλεση, ηχογράφηση και προβολή συνθέσεων που δημιουργήθηκαν από το 1800 μέχρι σήμερα, εντός ή εκτός Ελλάδας, από Ελληνες ή ελληνικής καταγωγής συνθέτες.

Σημαντικό μέρος των έργων αυτών, ειδικά των Επτανήσιων συνθετών, ανακαλύπτονται και αποκαθίστανται τα τελευταία χρόνια μέσα από επίπονη μουσικολογική δουλειά που διεξάγεται στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Στις 20/11/2016, η νεοϊδρυθείσα Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή έδωσε την πρώτη της συναυλία στον φιλόξενο χώρο τέχνης και πολιτισμού «Αρτεμις» στον Αλιμο, αφήνοντας θαυμάσιες εντυπώσεις, γεννώντας προσδοκίες για γόνιμη συνέχεια.

Η βραδιά αφιερώθηκε σε συνθέσεις Επτανησίων. Πρώτα ακούστηκαν ιταλόφωνα, φωνητικά έργα με συνοδεία ορχήστρας του Νικόλαου Μάντζαρου:

η καντάτα για υψίφωνο, τενόρο και ορχήστρα «Ο Οδυσσέας στα Ηλύσια πεδία» (1820), η καντάτα για υψίφωνο «Η αυγή» (1818), η άρια για υψίφωνο «Σαν το πουλάκι που τραγουδά» (1815), οι άριες για τενόρο «Ομορφη, γλυκιά ελπίδα» και «Αρια τραγουδισμένη από τη σκιά του Πατρόκλου στο όνειρο του Αχιλλέα» (1824), και το ντουέτο για τενόρο και υψίφωνο «Αν σε πιστέψω, αγαπημένε» (1818).

Ολα διέθεταν τυπικά ροσίνειες σολιστικές συνεισφορές από συνοδευτικά όργανα (βιολί, κλαρινέτα, όμποε, αγγλικό κόρνο) που απέδωσαν άριστα οι μουσικοί της ορχήστρας. Τα δεξιοτεχνικά απαιτητικής γραφής έργα ερμήνευσαν ωραία, με ακρίβεια και εγρήγορση, η Χρύσα Μαλιαμάνη και ο Χρήστος Κεχρής.

Η ακρόαση φώτισε με ακρίβεια τη φυσική εγγραφή του ενημερωμένου Μάντζαρου στο ευρύ ευρωπαϊκό μουσικό γίγνεσθαι του πρώιμου 19ου αιώνα και –με όρους μουσικής γεωγραφίας- στην ανατολική μεθόριο της ιταλικής μουσικής ζωής. Εντυπωσιακή ήταν η ποιότητα της γραφής, πολλαπλά ενδιαφέρον και σημαίνον το εύρος των (αυτονόητων) μουσικών ακουσμάτων: Μότσαρτ, Ροσίνι, Γκλουκ, Μπετόβεν.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την εισαγωγή από την όπερα «Δίρκη» (1857) του Δομένικου Παδοβά και το συμφωνικό ποίημα «Ο Σιντ» (προ του 1874) του Διονύσιου Ροδοθεάτου, έργα στα οποία αποτυπώνεται εύγλωττα η ανταπόκριση των δύο δημιουργών στις μουσικές εξελίξεις της εποχής, κυρίως νοτίως αλλά και βορείως των Αλπεων.

Το πρώτο ήταν μια καθαρά ροσίνειας γραφής εισαγωγή στο ύφος του «Κουρέα», το δεύτερο πρόβαλε σαφώς πιο σύνθετο καθώς συνδύαζε γραφή σε ύφος πρώιμου Βέρντι, εμπλουτισμένη, ωστόσο, από ακούσματα και στρατηγικές μουσικής αφήγησης των Κεντροευρωπαίων ρομαντικών.

Εμπειρος αρχιμουσικός, ο Βύρων Φιδετζής αξιοποίησε στο μέγιστο την προσήλωση και τα δεδομένα ταλέντα των μουσικών, διαπλάθοντας σφριγηλές, συναρπαστικές εκτελέσεις.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017).
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χοροί Γάλλων συνθετών από δύο πιανίστες
Στις 22/10/2016, στην αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών η πιανίστρια Λευκή Καρποδίνη και ο πιανίστας Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ έπαιξαν μαζί χορούς Γάλλων συνθετών. Η βραδιά ξεκίνησε με τα «Τρία...
Χοροί Γάλλων συνθετών από δύο πιανίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας