Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ακρόαμα σε διάσταση αποκάλυψης

Ο Φράνκο Φατζόλι και ο Γιώργος Πέτρου χαιρετούν το κοινό μετά το πέρας της συναυλίας

ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ

Ακρόαμα σε διάσταση αποκάλυψης

  • A-
  • A+

Στις 2/11/2016, στην κατάμεστη μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, ο Αργεντινός Φράνκο Φατζόλι, κορυφαίος κόντρα-τενόρος του παρόντος, ένωσε τη μοναδική φωνητική τέχνη του με τις μουσικές δυνάμεις της Καμεράτας υπό την πάντα ευφυή διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, προσφέροντας ένα ανεπανάληπτης ποιότητας αφιέρωμα στον Ροσίνι.

Το ειδικό ενδιαφέρον του ρεπερτορίου και η καθαρά μουσική απόλαυση των ερμηνειών αλληλοσυμπληρώθηκαν ιδανικά. Η απόλυτα ευπρόσδεκτη επένδυση του Πέτρου στον Ροσίνι ήρθε ως αναμενόμενη, φυσική επέκταση και απόληξη μιας μακράς διαδρομής στο μπαρόκ.

Ο Φατζόλι τραγούδησε άριες ανδρών ηρώων από τις σοβαρές όπερες του Ροσίνι «Δημήτριος και Πολύβιος» (Σιλβένο), «Η κυρά της Λίμνης» (Μάλκολμ), «Τανκρέδος» (Τανκρέδος), «Σεμίραμις» (Αρσάκης) και «Εδουάρδος και Χριστίνα» (Εδουάρδος) γραμμένες για μεσόφωνο ή κοντράλτο.

Καθώς ουδεμία από τις όπερες αυτές έχει παρουσιαστεί μεταπολεμικά στην Ελλάδα, και, επιπλέον, άριες και αποσπάσματα δόθηκαν με όργανα εποχής και ιστορική στιλιστική πιστότητα μουσικής διεύθυνσης και τραγουδιού το ακρόαμα προσέλαβε διάσταση αποκάλυψης!

Με φωνή σε πλήρη άνθιση, ηχοχρωματικά ωραία, εντυπωσιακά μεγάλη και ομοιογενή, δίχως ασυνέχειες στα περάσματα μεταξύ άνω, μεσαίας και κάτω περιοχής, και με άριστη τεχνική που του επέτρεπε να αποδίδει άνετα τρίλιες, διανθίσεις και δεξιοτεχνικές εξάρσεις, ο Φατζόλι κυριολεκτικά «κέντησε».

Εκφραστικά πλούσιο, ευγενές και μεστό, το σε βάθος καλλιεργημένο τραγούδι του άντλησε κάθε γλυκασμό και απόχρωση συναισθήματος από τις απαιτητικές σελίδες του Ροσίνι, φωτίζοντας αβίαστα τη σχέση τους με τον απερχόμενο κόσμο του μπαρόκ και των καστράτων, την πηγή του αληθινού «bel canto».

Ο Πέτρου διηύθυνε την Καμεράτα με τον γνωστό μαγευτικό συνδυασμό σφρίγους, δριμύτητας αλλά και γλυκασμών, αφήνοντας άπλετο χώρο στον τραγουδιστή να αναπτύξει το «ωραίο τραγούδι» του.

Εκτός των αριών, ακούστηκαν εισαγωγές από τις ροσίνειες όπερες «Δημήτριος και Πολύβιος» και «Τορβάλντο και Ντορλίσκα». Επιπλέον, το ροσίνειο ρεπερτόριο εμπλούτισε ευπρόσδεκτα η σύνθεση «Εισαγωγή, θέμα και παραλλαγές για κλαρινέτο και ορχήστρα», που ερμήνευσε με διονυσιακό οίστρο σε κλαρινέτο εποχής ο αριστοτέχνης Σπύρος Μουρίκης, αφήνοντας άναυδο το ακροατήριο.

Τέλος, λειτουργώντας με πατριωτικά φιλέρευνο πνεύμα, ο Πέτρου συμπεριέλαβε στη συναυλία τη «Sinfonia» (ορχηστρική εισαγωγή) από την καντάτα του Μάντζαρου «Ο Οδυσσέας στα Ηλύσια Πεδία» αποκατεστημένο μουσικά από το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Ισορροπώντας αναγνωρίσιμα μεταξύ Μπετόβεν και Ροσίνι, το άκουσμα της μουσικής του Μάντζαρου φώτισε στιγμιαία τη φυσική, γόνιμη και ευτυχή εκκίνηση της ελληνικής μουσικής ως εκδήλωση περιφερειακής ανάπτυξης της ιταλικής μουσικής ζωής στα Ιόνια νησιά του 18ου και 19ου αιώνα. Δύο μέρες αργότερα, το ίδιο πρόγραμμα παρουσιάστηκε στο θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
Δημιουργία, εύστοχη επιλογή και σωστή παρουσίαση όπερας για παιδιά συνιστούν πολυδιάστατο, δυσεπίλυτο πρόβλημα καθώς κρέμονται από σύνθετους και αστάθμητους παράγοντες. Το απέδειξε πρόσφατα το ανέβασμα της...
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές
Τετραήμερο μουσικής δωματίου στη Γεννάδειο. Η διοργάνωση υπήρξε μέρος ευρύτερης προσφοράς του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς...
Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέσσερις σοπράνο για την Κάλλας
Aραγε τι θα ‘λεγε η Κάλλας από εκεί όπου βρίσκεται αν παρακολουθούσε τα επετειακά αφιερώματα που γίνονται στην Ελλάδα για τα 40χρονα από τον θάνατό...
Τέσσερις σοπράνο για την Κάλλας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Λουτσία» με vintage αξία
Η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» (1835) του Ντονιτσέτι συγκαταλέγεται στις απολύτως εμβληματικές όπερες του πρώτου ιταλικού ρομαντισμού, ανήκει στον πυρήνα του διεθνούς λυρικού δραματολογίου και η θεματική διαθέτει...
«Λουτσία» με vintage αξία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λατρεύτηκε για τη βελούδινη φωνή του
Στις 8 Φεβρουαρίου έφυγε σε ηλικία 91 ετών ένας από τους διασημότερους και πιο δραστήριους τενόρους των μεταπολεμικών χρόνων, ο Νικολάι Γκέντα. Ξεκίνησε την εντυπωσιακά μακρά σταδιοδρομία του το 1952, στα 27...
Λατρεύτηκε για τη βελούδινη φωνή του
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας