Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Dance me to the end...

Ο θρυλικός ποιητής, τραγουδοποιός και καλλιτέχνης, Λέοναρντ Κοέν, έφυγε σε ηλικία 82 ετών

Dance me to the end...

  • A-
  • A+

Ηταν εκείνος που δεν μας άφησε ποτέ να διαλέξουμε αν τελικά είναι σπουδαιότερος ποιητής ή μουσικός.

Ηταν ο άνθρωπος που ύμνησε τη Μαριάν, που μίλησε για όσα δεν τολμούσαμε να παραδεχτούμε, που στοχάστηκε για τον έρωτα και τη θρησκεία, που ερωτοτροπούσε με τις πιο βαθιές μας σκέψεις, που ποτέ δεν έμπλεξε το συναίσθημα με το μελό, που μας έμαθε να χορεύουμε ώς το τέλος του έρωτα, που «υποχρέωνε» τον Μπομπ Ντίλαν να του υποβάλλει κάθε τόσο τα σέβη του, που αναζήτησε στην Υδρα την πολύτιμη μοναχικότητα, που δίδαξε τι σημαίνει να είσαι μποέμ αλλά να ζεις σε μια μοναδική ζεν κατάσταση, που μας έμαθε να «ψέλνουμε» το «Hallelujah».

Ενα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της μουσικής έκλεισε χθες όταν ο Λέοναρντ Κοέν έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 82 ετών.

Λεπτομέρειες για τον θάνατό του δεν μάθαμε, μόνο μια λιτή ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του ανέφερε: «Με βαθιά λύπη αναφέρουμε ότι ο θρυλικός ποιητής, τραγουδοποιός και καλλιτέχνης Λέοναρντ Κοέν απεβίωσε. Χάσαμε έναν από τους πιο αξιοθαύμαστους και παραγωγικούς οραματιστές της μουσικής».

Από τη στιγμή που η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου, τα social media βρήκαν ακόμα έναν λόγο να καταριούνται το 2016 για το σερί απωλειών, ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό έγραψε «θα λείψεις από όλο τον κόσμο», καλλιτέχνες (από τον Σλας, την Κάρολ Κινγκ και τον Ράσελ Κρόου ώς την Μπέτι Μίντλερ) υποκλίθηκαν στο μεγαλείο του, η βραχνή του φωνή γέμισε τα ραδιόφωνα σε όλο τον πλανήτη.

«Είμαι έτοιμος να φύγω» είπε το καλοκαίρι σε συνέντευξή του στο New Yorker νιώθοντας ότι οι αντοχές του τον προδίδουν συνεχώς.

Επειτα ήρθε και η ηχογραφημένη επιβεβαίωση μέσα από το άλμπουμ «You Want it Darker» (στην πραγματικότητα ο δεύτερος μετά τον Ντέβιντ Μπάουι που προανήγγειλε μέσω του τελευταίου του δίσκου μια οδυνηρή φυγή).

Ο Λέοναρντ Κοέν γεννήθηκε στον Καναδά το 1934 και παρ’ όλο που σπούδασε σε περίφημα πανεπιστήμια (πέρασε και από τη νομική του McGill και από το Κολούμπια) περιέγραφε τη φοιτητική εμπειρία του ως «πάθος χωρίς σάρκα, αγάπη χωρίς κορύφωση».

Ξεκίνησε την καριέρα του ως συγγραφέας και ποιητής -με επιρροές από τους Αλεν Γκίνσμπεργκ και Φρανκ Ο’Χάρα- και υποχρέωσε ήδη από το 1966 την Boston Globe να σχολιάσει για το μυθιστόρημά του «Beautiful Losers»: «Ο Τζέιμς Τζόις δεν πέθανε. Ζει στο Μόντρεαλ με το όνομα Κοέν».

Ενα χρόνο μετά κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ «Songs of Leonard Cohen». Επώδυνη πολύ η αναμέτρησή του με τη σκηνή καθώς υπέφερε από φοβερό άγχος έκθεσης. Ναρκωτικά και αλκοόλ δεν βοήθησαν, έτσι αποφάσισε να παλέψει με τον φόβο του μέσα από ζεν πρακτικές.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 είχε αποφασίσει να συνταξιοδοτηθεί, αλλά όταν ανακάλυψε πως η πρώην μάνατζέρ του Κέλι Λιντς είχε καταχραστεί εκατομμύρια δολάρια από την περιουσία του επέστρεψε στη σκηνή για βιοποριστικούς λόγους.

Μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, έγινε ένα από τα πρόσωπα στο περίφημο «Factory» του Αντι Γουόρχολ και τα επόμενα χρόνια ξετύλιξε τις ποιητικές του ανησυχίες μέσα από τα άλμπουμ «Songs from a Room» (1969) και «Songs of Love and Hate» (1971).

Την ίδια περίοδο έγινε πατέρας του Ανταμ (1972) και της Λόρκα (1974), που τη βάφτισε έτσι τιμώντας τον Ισπανό ποιητή. Συχνά παραδεχόταν πως οι δίσκοι του δεν είναι εμπορικοί.

Αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια, καθώς τα 14 άλμπουμ της καριέρας του (κάποια από τα οποία υπέγραφαν παραγωγοί-μεγαθήρια όπως οι Φιλ Σπέκτορ, Τζον Χάμοντ) άφησαν παρακαταθήκη μερικές από τις πιο μαγικές στιγμές της μουσικής ιστορίας.

Εχει επίσης εκδώσει δεκάδες συλλογές ποιημάτων και δύο μυθιστορήματα («Το αγαπημένο παιχνίδι», εκδόσεις Μελάνι και «Υπέροχοι απόκληροι», Κέδρος).

Ο ίδιος έγραψε πρόσφατα μια επιστολή με παραλήπτρια τη λατρεμένη του μούσα Μαριάν Ιλέν, πηγή έμπνευσης των τραγουδιών «So long Marianne» και «Bird on a Wire» (από τις εκδόσεις Ποταμός κυκλοφορεί το βιβλίο «So long, Marianne: ιστορία ενός έρωτα»), λέγοντας:

Ξέρεις ότι πάντα σε αγαπούσα για την ομορφιά και τη σοφία σου. Τίποτα περισσότερο δεν μπορώ να πω γιατί τα ξέρεις όλα. Τώρα θέλω μόνο να σου ευχηθώ καλό ταξίδι. Αντίο, παλιά μου φίλη. Σου στέλνω απέραντη αγάπη. Τα λέμε σύντομα...

Είναι ακριβώς τα ίδια λόγια που θα θέλαμε κι εμείς να είχαμε γράψει για να τον αποχαιρετήσουμε...

Η Υδρα της νιότης του

Εγραφε ποιήματα στο Καμίνι. Εκανε βόλτες με τα γαϊδουράκια. Στρίμωχνε τραπεζάκια σε βράχους για να τελειώσει το μυθιστόρημά του «Beautiful Losers». Εμενε σε ένα σπίτι που αγόρασε 1.500 δραχμές, που δεν είχε ρεύμα και τρεχούμενο νερό.

Σύχναζε με τον Γκίνσμπεργκ στο μαγαζί του Κάτσικα και τα έπινε με τη Μαριάν στην ταβέρνα «Ξερή Ελιά». Ο Λέοναρντ Κοέν ήταν μόλις 26 ετών όταν η Υδρα έγινε ιδανικός παράδεισος των ανέμελων αναζητήσεών του.

Το μέρος που λάτρεψε και έζησε ανεκτίμητες στιγμές. «Το σπίτι έχει μια τεράστια ταράτσα και θέα σε ένα εντυπωσιακό βουνό και σε φωτεινά, λευκά σπίτια... Ξυπνάω στις 7.00 το πρωί και συνήθως δουλεύω ώς τις 12.00 το μεσημέρι.

»Νωρίς το πρωί είναι πολύ πιο δροσερά και μάλλον καλύτερα, αλλά ούτως ή άλλως λατρεύω τη ζέστη, ειδικά όταν η θάλασσα του Αιγαίου απέχει μόλις δέκα λεπτά από την πόρτα μου», έγραφε στη μητέρα του με το που εγκαταστάθηκε.

Το 1967, επέστρεψε στην Αμερική, ηχογράφησε στον δίσκο «Songs οf Leonard Cohen» τις εμπειρίες μιας αδιανόητης επταετίας και χάρισε στη μουσική μερικά από τα σπουδαιότερα κομμάτια του: «Suzanne», «Sisters οf Mercy», «So Long, Marianne».

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
Ο Παντελής Μπουκάλας είναι ένας κορυφαίος της διανόησης. Οι επιτυχίες του, οι βραβεύσεις του δεν άλλαξαν τον χαρακτήρα του. Προικισμένος με εξαιρετική ευκολία στο γράψιμο, με γονιμότητα στην επινόηση. Δεν...
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χαρούλης τραγουδά Παλαμά
Στο ασφυκτικά γεμάτο αμφιθέατρο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Γιάννης Χαρούλης μίλησε για τη συγκίνηση που του χάρισε η γνωριμία με την ποίηση και παρουσίασε χθες για πρώτη φορά τη νέα του...
Ο Χαρούλης τραγουδά Παλαμά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα μουσικά μυστικά του Νίκου Ξυδάκη
Ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης παρουσιάζει το νέο του cd, που συνοδεύεται από ένα έξοχο βιβλίο και περιλαμβάνει προσωπικές μουσικές στιγμές, ποιήματα, αφηγήσεις, ανέκδοτες μελωδίες, δικές του και φίλων όπως οι Μ....
Τα μουσικά μυστικά του Νίκου Ξυδάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
Ηρθε η άλλη εποχή κι έφερε μαζί της ένα ολοκαίνουργιο άλμπουμ που κακά τα ψέματα σε περιόδους που η μουσική καταναλώνεται εύκολα και γρήγορα, η κυκλοφορία μιας ολοκληρωμένης πρότασης είναι ελπιδοφόρα.
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
Και το όνομα αυτής: Radiohead Public Library. Οι αγαπημένοι Βρετανοί, που αν μη τι άλλο συνηθίζουν να μας εκπλήσσουν με τους τρόπους που κατά καιρούς...
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...
Σαράντα χρόνια στο προσκήνιο είτε με τους «Τερμίτες» είτε μόνος, ο Λαυρέντης γέμισε το ελληνικό τραγούδι με υπέροχη αθωότητα και συναίσθημα, μίλησε με λόγια απλά για τα πιο σημαντικά. «Θέλω αυτά που αισθάνομαι...
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας