Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος

Η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα «Κοντσέρτχεμπαου» στο Μέγαρο Μουσικής

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος

  • A-
  • A+

Την Τετάρτη 26/10/2016, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, πάλι χάρη στον γνωστό/άγνωστο «Ελληνα του εξωτερικού ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη», απολαύσαμε άλλο ένα αληθινά κορυφαίο ευρωπαϊκό συμφωνικό σύνολο.

Στην κατάμεστη μεγάλη αίθουσα η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα «Κοντσέρτχεμπαου» του Αμστερνταμ (RCO) υπό τον Ντανιέλε Γκάτι έπαιξε μείζονα έργα της γερμανοαυστριακής παράδοσης.

Η συναυλία άφησε άριστες εντυπώσεις όσον αφορά το ρεπερτόριο και την ορχήστρα, αλλά άνισες όσον αφορά τη μουσική διεύθυνση.

Η βραδιά ξεκίνησε με Βάγκνερ. Πρώτη ακούστηκε μια ωραία, στρωτή εκτέλεση της εισαγωγής στους «Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης». Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού πολιτιστικού προγράμματος «RCO meets Europe/Side by Side» οι Ολλανδοί μουσικοί συνέπραξαν με τη νεοσύστατη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, δημιουργία του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» (2015).

Ακολούθησαν ορχηστρικά αποσπάσματα από το «Λυκόφως των θεών». Στις αναγνώσεις πρωταγωνίστησαν ο μαγευτικός πλούτος ηχοχρωμάτων και οι άριστες ισορροπίες δυναμικής. Παρά τη συγκινησιακά χλιαρή, κάπως αμέτοχη διεύθυνση του Γκάτι, η πολυδιάστατη γοητεία, η ρηξικέλευθη μουσική γραφή και η σύνθετη μουσική δραματουργία του Βάγκνερ αναδείχτηκαν ιδανικά.

Ακολούθησε το Adagio από τη «Συμφωνία αρ.10» του Μάλερ, έργο ολοκληρωτικά διαποτισμένο από την αγωνιώδη ψυχολογική αναμέτρηση του συνθέτη με το επερχόμενο τέλος της ζωής του.

Αρθρωμένο ως μακρά σειρά παραλλαγών, με οξείας ευαισθησίας, ευρηματικότητας και ηχητικής διαφάνειας ενορχήστρωση, το αργόσυρτο Adagio αποτελεί νοηματική συνέχεια της «Ενατης Συμφωνίας».

Διέπεται από δραματουργία έκφρασης βασισμένη σε «σκηνοθετημένες» μεταπτώσεις διαθέσεων –θλίψη, κούραση, οδύνη, στοχασμός, παραίτηση–, η προοδευτική διαδοχή των οποίων συνέχει υπόγεια τη μουσική, λειτουργώντας ως τεράστιο πένθιμο εμβατήριο.

Το άκρας εγρήγορσης παίξιμο και ο υπέρτατης ποιότητας, διάφανα διαστρωματωμένος ήχος της ορχήστρας υποστήριξαν τέλεια τη μαλερική γραφή: το ρευστό ξεδίπλωμα της αφήγησης από τα έγχορδα, τις ακραίες διαβαθμίσεις δυναμικής, τις επιμέρους δράσεις ορχηστρικών υπο-ομάδων, τις εξατομικευμένες συνεισφορές οργάνων.

Δυστυχώς, ειδικά εδώ, η διεύθυνση του Γκάτι υπήρξε υπονομευτικά αδιάφορη προς το συγκινησιακό φορτίο της μουσικής, αντιμετωπίζοντας την παρτιτούρα με ρουτινιάρικη βιασύνη, ψυχρότητα και αδιαφορία.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τα «Τρία κομμάτια για ορχήστρα» του Αλμπαν Μπεργκ. Εδώ, αίφνης, η διεύθυνση του Γκάτι ανέβασε θερμοκρασία, επιδεικνύοντας αθλητική σβελτάδα και ύψιστης εγρήγορσης ανακλαστικά. Συνακόλουθα το ακρόαμα προσέλαβε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Η μουσική δόθηκε με ρευστή, σφριγηλή φραστική, οξείες αντιθέσεις, άριστη οργάνωση στίξεων και μεταπτώσεων σε ταχύτητες και δυναμικές που υποστήριξαν άριστα τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του μυστηριώδους, ατμοσφαιρικού «Πρελούδιου», του ιδιοσυγκρασιακά αισθησιακού «Κυκλικού χορού» και του νευρώδους, αγχωτικού «Εμβατηρίου».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
Αληθινή αποκάλυψη υπήρξε η ζωντανή ακρόαση της όπερας του Σπύρου Σαμάρα «Δεσποινίς ντε Μπελίλ», που παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 13ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών.
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017).
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με δύναμη από την Ινδονησία
Ακόμη μια συναυλία στο πλαίσιο του κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά με άξονα την πόλη της Δρέσδης, πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Αντριάν Πραμπάβα στο Μέγαρο Μουσικής (31/3/2017). Το πρόγραμμα περιλάμβανε...
Με δύναμη από την Ινδονησία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας