• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 16.3°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.3°C / 12.8°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.0°C / 15.5°C
    0 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.0°C
    1 BF
    90%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 13.9°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 10.0°C
    2 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 6.4°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.0°C / 15.8°C
    4 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.4°C
    2 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    4 BF
    90%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    10°C 9.9°C / 11.7°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 14.0°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 14.9°C
    1 BF
    91%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 12.1°C
    1 BF
    93%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.3°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 7.2°C
    1 BF
    94%

Ο Γ. Πέτρου διευθύνει τα «Κάρμινα Μπουράνα» στο Ηρώδειο

ΕΥΗ ΦΥΛΑΚΤΟΥ

«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά

  • A-
  • A+

Παλιότερες εποχές, άλλες νοοτροπίες θύμισε η απολαυστική παρουσίαση της κοσμικής καντάτας του Καρλ Ορφ «Κάρμινα Μπουράνα» υπό τον Γιώργο Πέτρου στο Φεστιβάλ Αθηνών (18/6/2016).

Γραμμένα το 1935/36 στη ναζιστική Γερμανία του μεσοπολέμου, τα «Τραγούδια από το Μπόιρεν» είναι το γνωστότερο έργο του Ορφ: σήμερα ανήκουν στο βασικό ρεπερτόριο, κυκλοφορούν σε αναρίθμητες ηχογραφήσεις και έχουν διασκευαστεί για διάφορα σύνολα και χρήσεις.

Οι παλαιότεροι θα θυμούνται το εναρκτήριο χορωδιακό «O fortuna» να ανακρούεται ως ύμνος του ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του ‘80. Διεθνώς, το ίδιο συνόδεψε ως soundtrack την ταινία «Excalibur» (1981) του Τζον Μπούρμαν, αλλά και διαφημίσεις της Old Spice (1992), της μπίρας Carlton Draught (2005) και διοργανώσεις της Premier League.

Αραγε, τι απομένει σήμερα από μια μουσική που διόλου τυχαία αγκαλιάστηκε ιδεολογικά από τους ναζί; Πώς αντιμετωπίζει κανείς σήμερα αυτό το απλουστευτικό πανόραμα της μεσαιωνικής ζωής σε ρυθμούς γυμναστικής;

Για άλλη μια φορά ο ταλαντούχος Πέτρου έδειξε πόσο όλα είναι θέμα σωστής προσέγγισης/ανάγνωσης, αποδεικνύοντας ότι ξέρει να κάνει τη διαφορά.

Επικεφαλής ενός τεράστιου συνόλου συντελεστών αποτελούμενου από την Καμεράτα ενισχυμένη με σολίστες πνευστών, κρουστών και πιανίστες, τις χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων, παιδικές χορωδίες και μονωδούς, χάρισε μια θαυμάσια ερμηνεία με εκσυγχρονισμένο στίγμα.

Η ανάγνωσή του πήρε σαφείς αποστάσεις από το ρομαντικό, κατάλληλο για soundtrack κινηματογραφικής περιπέτειας ήθος ερμηνείας. Χαρακτηρίστηκε από ωρολογιακή ρυθμική ακρίβεια, διαφάνεια ήχου, φροντίδα για εμπλουτισμό με επιλεκτική προβολή ορχηστρικών λεπτομερειών, ανάδειξη των αντιφωνικών διαλόγων μεταξύ των μερών της χορωδίας.

Καλοί ήσαν οι τρεις μονωδοί που απέδωσαν τις αντιφατικών απαιτήσεων μουσικές του Ορφ: ο έμπειρος τενόρος Αντώνης Κορωναίος, ο επικοινωνιακά θεατρικός βαρύτονος Χάρης Ανδριανός και η λαμπερή υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση.

Προφανώς αγνοώντας το έργο στην ολότητά του, το τεράστιο ετερόκλητο πλήθος, που κατέκλυσε το Ηρώδειο, διέκοπτε συνεχώς τη μουσική χειροκροτώντας όπου εμφανιζόταν στίξη ή κενό... Μια θαυμάσια βραδιά που συνδύασε την ευρεία «λαϊκή» απήχηση δίχως εκπτώσεις στη μουσική ποιότητα.

Τα «Κάρμινα Μπουράνα» είναι μέρος τριπτύχου, που περιλαμβάνει επίσης τις σπανιότερα παρουσιαζόμενες σκηνικές καντάτες «Τραγούδια του Κάτουλλου» (1940/43) και «Θρίαμβος της Αφροδίτης» (1951).

Πολύ πριν από την έναρξη του κινήματος της παλιάς μουσικής, το τρίπτυχο αυτό συνιστά την πιο ενδιαφέρουσα δημιουργική συνεισφορά του Ορφ καθώς δίνει μια ερεθιστικά ενδιαφέρουσα, αισθητικά παλίμψηστη, ιστορικά διαθλασμένη οπτική της αρχαιότητας και του κεντρορευρωπαϊκού Μεσαίωνα.

Ασυζητητί θα άξιζε κάποτε να παρουσιάζονταν μαζί, σε μια βραδιά. Πεδίον δόξης λαμπρόν για την ΕΛΣ, που διαθέτει ικανότατη χορωδία και μπαλέτο!

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«KYKLOS» στα όρια του Ρομαντισμού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το ελληνικό σύνολο δωματίου «KYKLOS» έδωσε στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του ΜΜΑ δύο συναυλίες υπό τον αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου (25, 26/7/2016), παρουσιάστηκαν σημαντικά...
«KYKLOS» στα όρια του Ρομαντισμού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας