Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά

Ο Γ. Πέτρου διευθύνει τα «Κάρμινα Μπουράνα» στο Ηρώδειο

ΕΥΗ ΦΥΛΑΚΤΟΥ

«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά

  • A-
  • A+

Παλιότερες εποχές, άλλες νοοτροπίες θύμισε η απολαυστική παρουσίαση της κοσμικής καντάτας του Καρλ Ορφ «Κάρμινα Μπουράνα» υπό τον Γιώργο Πέτρου στο Φεστιβάλ Αθηνών (18/6/2016).

Γραμμένα το 1935/36 στη ναζιστική Γερμανία του μεσοπολέμου, τα «Τραγούδια από το Μπόιρεν» είναι το γνωστότερο έργο του Ορφ: σήμερα ανήκουν στο βασικό ρεπερτόριο, κυκλοφορούν σε αναρίθμητες ηχογραφήσεις και έχουν διασκευαστεί για διάφορα σύνολα και χρήσεις.

Οι παλαιότεροι θα θυμούνται το εναρκτήριο χορωδιακό «O fortuna» να ανακρούεται ως ύμνος του ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του ‘80. Διεθνώς, το ίδιο συνόδεψε ως soundtrack την ταινία «Excalibur» (1981) του Τζον Μπούρμαν, αλλά και διαφημίσεις της Old Spice (1992), της μπίρας Carlton Draught (2005) και διοργανώσεις της Premier League.

Αραγε, τι απομένει σήμερα από μια μουσική που διόλου τυχαία αγκαλιάστηκε ιδεολογικά από τους ναζί; Πώς αντιμετωπίζει κανείς σήμερα αυτό το απλουστευτικό πανόραμα της μεσαιωνικής ζωής σε ρυθμούς γυμναστικής;

Για άλλη μια φορά ο ταλαντούχος Πέτρου έδειξε πόσο όλα είναι θέμα σωστής προσέγγισης/ανάγνωσης, αποδεικνύοντας ότι ξέρει να κάνει τη διαφορά.

Επικεφαλής ενός τεράστιου συνόλου συντελεστών αποτελούμενου από την Καμεράτα ενισχυμένη με σολίστες πνευστών, κρουστών και πιανίστες, τις χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων, παιδικές χορωδίες και μονωδούς, χάρισε μια θαυμάσια ερμηνεία με εκσυγχρονισμένο στίγμα.

Η ανάγνωσή του πήρε σαφείς αποστάσεις από το ρομαντικό, κατάλληλο για soundtrack κινηματογραφικής περιπέτειας ήθος ερμηνείας. Χαρακτηρίστηκε από ωρολογιακή ρυθμική ακρίβεια, διαφάνεια ήχου, φροντίδα για εμπλουτισμό με επιλεκτική προβολή ορχηστρικών λεπτομερειών, ανάδειξη των αντιφωνικών διαλόγων μεταξύ των μερών της χορωδίας.

Καλοί ήσαν οι τρεις μονωδοί που απέδωσαν τις αντιφατικών απαιτήσεων μουσικές του Ορφ: ο έμπειρος τενόρος Αντώνης Κορωναίος, ο επικοινωνιακά θεατρικός βαρύτονος Χάρης Ανδριανός και η λαμπερή υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση.

Προφανώς αγνοώντας το έργο στην ολότητά του, το τεράστιο ετερόκλητο πλήθος, που κατέκλυσε το Ηρώδειο, διέκοπτε συνεχώς τη μουσική χειροκροτώντας όπου εμφανιζόταν στίξη ή κενό... Μια θαυμάσια βραδιά που συνδύασε την ευρεία «λαϊκή» απήχηση δίχως εκπτώσεις στη μουσική ποιότητα.

Τα «Κάρμινα Μπουράνα» είναι μέρος τριπτύχου, που περιλαμβάνει επίσης τις σπανιότερα παρουσιαζόμενες σκηνικές καντάτες «Τραγούδια του Κάτουλλου» (1940/43) και «Θρίαμβος της Αφροδίτης» (1951).

Πολύ πριν από την έναρξη του κινήματος της παλιάς μουσικής, το τρίπτυχο αυτό συνιστά την πιο ενδιαφέρουσα δημιουργική συνεισφορά του Ορφ καθώς δίνει μια ερεθιστικά ενδιαφέρουσα, αισθητικά παλίμψηστη, ιστορικά διαθλασμένη οπτική της αρχαιότητας και του κεντρορευρωπαϊκού Μεσαίωνα.

Ασυζητητί θα άξιζε κάποτε να παρουσιάζονταν μαζί, σε μια βραδιά. Πεδίον δόξης λαμπρόν για την ΕΛΣ, που διαθέτει ικανότατη χορωδία και μπαλέτο!

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«KYKLOS» στα όρια του Ρομαντισμού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το ελληνικό σύνολο δωματίου «KYKLOS» έδωσε στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του ΜΜΑ δύο συναυλίες υπό τον αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου (25, 26/7/2016), παρουσιάστηκαν σημαντικά...
«KYKLOS» στα όρια του Ρομαντισμού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Υποδειγματικός Βέρντι από Καλέγια και Καμεράτα!
Πολλαπλά ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η συναυλία των Μουσικών της Καμεράτας υπό τον Ραμόν Τεμπάρ στην οποία συνόδεψαν τον Γιόζεφ Καλέγια σε ένα ωραίο ρεσιτάλ με άριες από όπερες. Εντεταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών...
Υποδειγματικός Βέρντι από Καλέγια και Καμεράτα!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κρυστάλλινος ήχος στο κατάμεστο Ηρώδειο
Στις 26 και 27/6/2018 η Συμφωνική Ορχήστρα «Τσαϊκόφκσι» υπό τον Βλαντιμίρ Φεντοσέγεφ, έδωσε στο κατάμεστο Ηρώδειο δύο συναυλίες με κοινό πρόγραμμα. Η εμφάνισή του διάσημου ρωσικού συνόλου ήταν εντεταγμένη στο...
Κρυστάλλινος ήχος στο κατάμεστο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ
Μοναδική σοβαρή παρουσία στο πεδίο της συμφωνικής μουσικής στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών ήταν αυτή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Αγίας Πετρούπολης (ΦΟΑΠ) υπό τον αρχιμουσικό Νικολάι Αλεξέεφ.
Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας