Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Οδύσσεια» συναντά το μουσικό θέατρο

Η «Οδύσσεια» συναντά το μουσικό θέατρο

  • A-
  • A+

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του «Φεστιβάλ Ελαιώνα», παρακολουθήσαμε ένα πολύ ενδιαφέρον μουσικό έργο που παρουσιάστηκε στον πολιτιστικό χώρο «Μελίνα Μερκούρη», στο Θησείο (6/6/2016).

Χρησιμοποιώντας τη μετάφραση του Μαρωνίτη, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη συνέλαβε, υλοποίησε και παρουσίασε τη ραψωδία ψ της «Οδύσσειας» ως μουσικό/θεατρικό δρώμενο υπό τον τίτλο «La ligne invisible» («Η αόρατη γραμμή»).

Στην παράσταση συνέπραξαν η χορεύτρια/performer Μαίρη Ράντου, οι μουσικοί της ΚΟΑ Γωγώ Ξαγαρά (άρπα), Παναγιώτης Τζιώτης (βιολί) και ο μουσικός της ΕΛΣ Νίκος Νικολόπουλος (φλάουτο), οι οποίοι επίσης απήγγειλαν κείμενα και παρήγαγαν ήχο από θιβετιανές κούπες προσευχής. 

Η συνθέτρια αναδιατύπωσε δραματουργικά τη ραψωδία χρησιμοποιώντας διάφορους τρόπους εκφοράς του κειμένου και ως ήχου.

Στόχος ήταν μια σύγχρονη, ψυχολογική διερεύνηση του ερωτήματος της επανένωσης των ομηρικών συζύγων -και, τελικά, όποιων συζύγων- έπειτα από μια οριακά μακρόχρονη απουσία.

Η ίδια πρότεινε να παρακολουθήσουμε το «La ligne invisible» «ως διαλογιστική καταβύθιση είτε ως διαδικασία ψυχιατρικής ύπνωσης», ως θέαμα/δρώμενο με ανοιχτά μάτια είτε απλά ως ακουσματική εμπειρία.

Παρότι ο χώρος ήταν ακατάλληλος από κάθε άποψη, η περίπου ωριαίας διάρκειας παράσταση άφησε πολύ ενδιαφέρουσες εντυπώσεις. 

Το οπτικό μέρος περιλάμβανε τους μουσικούς και τη συνθέτρια σε ημικυκλική διάταξη γύρω από έναν μικρό ανοιχτό χώρο με το κοινό διατεταγμένο περιφερειακά, πίσω τους.

Στο ενδιάμεσο κενό έδρασε η χορεύτρια/performer, άλλοτε με αφαιρετική, αργή κίνηση τύπου τάι-τζι, άλλοτε ξετυλίγοντας το νήμα της αφήγησης από μια κουβαρίστρα με την κλωστή της οποίας τύλιξε τους εκτελεστές.

Συχνά οι τέσσερις εκτελεστές έπαιζαν και απάγγελλαν το κείμενο φωναχτά, ψιθυριστά, πολύ γρήγορα ή αργά συλλαβικά, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη, σαν υπνοβατική, διάσταση πρόσληψης, στην οποία το ηχητικά συνυφασμένο κείμενο υφίστατο νοηματική αποδόμηση ή μετατρεπόταν σε σχολιαστή του εαυτού του. 

Μια ψυχολογικά συν-κινητική, φεμινιστικά χρωματισμένη συνάντηση του αρχαίου ομηρικού λόγου με τις θεατρικές μορφές του παρόντος και με το ενεργό πεδίο της ψυχανάλυσης.

Σίγουρα θα άξιζε να την παρακολουθούσαμε σε έναν πιο προστατευμένο, καταλληλότερο σκηνικό χώρο… 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Σαλώμη, ο Ηρώδης και η Μισιρλού
Το ακρόαμα που έφερε τη σφραγίδα του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου ήταν εξαίσιο, ακόμα κι όταν περιλάμβανε εμβόλιμα ρεμπέτικα. Η σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου ήταν αυθαίρετη, έως αυθάδης. Κι αυτό δεν είναι θέμα...
Η Σαλώμη, ο Ηρώδης και η Μισιρλού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στην επικράτεια της νοσταλγίας
Η παράσταση του διάσημου μιούζικαλ είχε εξαιρετικές αλλά και άστοχες στιγμές. Ηταν, άραγε, τόσο σημαντικό να συναντηθεί ετεροχρονισμένα με το ελληνικό κοινό, μέσα μάλιστα από ένα φεστιβάλ που έχει...
Στην επικράτεια της νοσταλγίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
Αναμφίβολα, το εγχείρημα του Κυπουργού ενείχε μέγιστη πρόκληση καθώς έπρεπε να μεταγράψει μουσικά το επιτηδευμένα βάρβαρο, πολυδιάστατα βωμολοχικό, λυτρωτικό χιούμορ του Μποστ.
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Mπαρόκ σε άριστο ηχητικό «δοχείο»
​Ο μήνας Σεπτέμβριος είναι ιδιαίτερα άνυδρος για τους φίλους της κλασικής μουσικής: μετά τις χρονίως άνισες, συχνά απογοητευτικά κοινότοπες προτάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών. Ευτυχώς, την κατάσταση σώζουν κάποιοι...
Mπαρόκ σε άριστο ηχητικό «δοχείο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γκαλά Ροσίνι για τους πυρόπληκτους
Η εκδήλωση τέθηκε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας και συνδιοργανώθηκε με το Φεστιβάλ Οπερας Ροσίνι (Πέζαρο), στο πλαίσιο του προγράμματος «Tempo Forte» που οργανώνει η πρεσβεία της Ιταλίας στην...
Γκαλά Ροσίνι για τους πυρόπληκτους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στον δρόμο για την Πορτογαλία
Στο διάστημα 20-24/7/2018 η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Πορτογαλία, όπου, προσκεκλημένη τοπικών διοργανώσεων, έδωσε τέσσερις συναυλίες: στις 20/7 και στις 21/7 έπαιξε υπό τον Κρίστοφ...
Στον δρόμο για την Πορτογαλία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας