• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 27.3°C
    3 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 25.5°C
    4 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 25.4°C
    0 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.1°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.4°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.2°C / 24.2°C
    1 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.1°C
    4 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 22.9°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    5 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.0°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.8°C
    0 BF
    64%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.5°C / 25.6°C
    0 BF
    47%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.3°C
    4 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 27.0°C
    0 BF
    42%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 20.3°C / 24.9°C
    1 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.5°C / 23.7°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    79%

Η διάσημη Ισραηλινή μέτζο σοπράνο πρωταγωνιστεί στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Στίβεν Λάνγκριτζ, τοποθετώντας την όπερα του Μπιζέ στη γεμάτη φτώχεια και απόγνωση Ευρώπη του 2016

STEFANOS

Μια Κάρμεν για το σήμερα

  • A-
  • A+

Mια πολυαναμενόμενη παραγωγή, που πέρυσι αναβλήθηκε στο παρά πέντε λόγω capital controls. Μια εμβληματική όπερα με άμεσες αναφορές στην παραδοσιακή ισπανική μουσική και καινοτόμο σύλληψη. Μια υπόθεση αντισυμβατική με αιχμές για τις ανδροκρατούμενες κοινωνίες. Μια ηρωίδα που υπερασπίζεται την ελευθερία και το δικαίωμά της να επιλέγει η ίδια ερωτικούς συντρόφους, όχι να την επιλέγουν αυτοί.

Η εκρηκτική «Κάρμεν» του Ζορζ Μπιζέ είναι η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Κάνει πρεμιέρα αύριο στο Ηρώδειο -στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών- σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία του διακεκριμένου Βρετανού Στίβεν Λάνγκριτζ, σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της Οπερας του Γκέτεμποργκ.

Στον ομώνυμο και εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο το κοινό θα απολαύσει δύο από τις πιο επιτυχημένες Κάρμεν της εποχής μας, την Ισραηλινή Ρινάτ Σαχάμ και τη Γαλλίδα Ζεραλντίν Σοβέ.

Μοιάζει δύσκολο στην εποχή μας να αντιληφθούμε πόσο προκλητικό υπήρξε το θέμα της «Κάρμεν» όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1875 και πόσο ενόχλησε η μουσική του Μπιζέ. Σύσσωμος ο Τύπος έκρινε την υπόθεση του έργου ανήθικη, ενώ για τη μουσική υποστηρίχτηκε πως παραήταν εγκεφαλική! Οι λόγοι πολλοί: οι ηρωίδες ήταν περιθωριακές και τραγουδούσαν χορεύοντας προκλητικά και καπνίζοντας, η πρωταγωνίστρια παράσερνε στον όλεθρο ένα «καλό παιδί», τον λογοδοσμένο δεκανέα Δον Χοσέ, η μουσική συνδύαζε ετερόκλητα μουσικά είδη.

Σήμερα, αντιθέτως, τα παραπάνω επιχειρήματα αποτελούν σοβαρούς λόγους για να αναμετρηθεί κανείς με την ατίθαση ηρωίδα. «Ορια και φτώχεια, ελευθερία και σκλαβιά. Δύσκολο να βρεθούν πιο επίκαιρα θέματα. Η Κάρμεν είναι μια ιστορία για το σήμερα. Η συντριπτική φτώχεια αποτελεί καθημερινότητα για πολλά εκατομμύρια ανθρώπων, στους οποίους η όπερα αυτή δίνει φωνή.

»Σέβεται την ανθρωπιά των φτωχών και τους προσφέρει μουσική γεμάτη πάθος, ωραία, ερωτική, εορταστική και τραγική. Υπάρχουν θάνατος και απόγνωση, αλλά υπάρχουν εξίσου γιορτές, χοροί και κέφι: το πάθος και το χιούμορ δεν αποτελούν προνόμια των πλουσίων», αναφέρει ο σκηνοθέτης Στίβεν Λάνγκριτζ, ο οποίος επέλεξε να τοποθετήσει την ιστορία στη σημερινή Ευρώπη.

Είναι άλλωστε γνωστός -μεταξύ άλλων- για τις αντισυμβατικές παραστάσεις του στις βρετανικές φυλακές υψίστης ασφαλείας, αλλά και για τις εργασίες του πάνω στη σχέση μουσικού θεάτρου-εκπαίδευσης-κοινωνίας σε σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές σε Ευρώπη και Αφρική. Και αυτή τη φορά, λοιπόν, εκμεταλλεύεται τον ρεαλισμό της όπερας και μιλά για τα όρια της ελευθερίας, της επιθυμίας, της αυτοδιάθεσης, της επιβίωσης, της διαφυγής.

Βαθιά σχέση με τον ρόλο της Κάρμεν έχουν και οι δύο μέτζο σοπράνο που θα την ερμηνεύσουν στις παραστάσεις της Λυρικής. Η Ζεραλντίν Σοβέ έκανε ιδιαίτερη αίσθηση το 2009 ερμηνεύοντάς την στην Αρένα της Βερόνας, σε σκηνοθεσία του Φράνκο Τζεφιρέλι, με τον Πλάθιντο Ντομίνγκο στο πόντιουμ.

Η Ρινάτ Σαχάμ την έχει ερμηνεύσει δεκάδες φορές σε όλο τον κόσμο (από τη Ρώμη και το Βερολίνο ώς τη Μινεσότα, την Αγία Πετρούπολη, το Χονγκ Κονγκ και το Σίδνεϊ) τα τελευταία 12 χρόνια κι έχει αποθεωθεί από κριτικούς.

«Δεν είναι μόνο ένας χαρακτήρας με τον οποίο ταυτίζομαι. Την αγαπώ και τη θαυμάζω», μας λέει η Ρινάτ Σαχάμ. «Λόγω του πολυδιάστατου και ελεύθερου χαρακτήρα της μου δίνει τη δυνατότητα να ξεδιπλώνομαι στη σκηνή ως καλλιτέχνις. Στην Κάρμεν υπάρχει πάντα πολύς χώρος για αυτοσχεδιασμό.

Δεν έχω κανένα πρόβλημα να υπηρετώ το όραμα του σκηνοθέτη, καθώς εκείνος είναι που ορίζει το πλαίσιο, και είμαι αρκετά ευέλικτη στον πειραματισμό. Αρκεί να με πείσει κανείς για τα καλλιτεχνικά του κίνητρα και τρέχω να διερευνήσω νέες δυνατότητες. Αλλωστε, ξέρετε κάτι; Είμαι κι εγώ μια περιπλανώμενη Τσιγγάνα σε έναν τρελό κόσμο.

Προσπαθώ όπως κι εκείνη να ζω ελεύθερη και να έχω τον έλεγχο της ζωής μου». Η Ρινάτ Σαχάμ έχει πρωταγωνιστήσει σε παραγωγές στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου, στο Ζάλτσμπουργκ, στο Τεάτρο Λα Φενίτσε της Βενετίας, στις Βρυξέλλες, στη Στουτγάρδη, και έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους όπως ο σερ Σάιμον Ρατλ, ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, ο Θόδωρος Κουρεντζής κ.ά.

Για την ίδια και τους υπόλοιπους συντελεστές της «Κάρμεν», αυτό είναι το δεύτερο καλοκαίρι που περνούν στην Ελλάδα, καθώς πέρυσι λόγω του κλεισίματος των τραπεζών η πρεμιέρα τινάχτηκε στον αέρα. «Είμαι ευγνώμων που πραγματοποιείται φέτος, διότι περνάω καταπληκτικά στη χώρα σας», λέει η Ριχάτ.

«Η ζεστασιά των ανθρώπων και οι αρκετά καλοί μου φίλοι που ζουν εδώ, η ομορφιά του τόπου, τα νησιά που επισκέπτομαι στις ελεύθερες ημέρες μου, το καλό φαγητό, ακόμα και οι καιρικές συνθήκες, όλα μου θυμίζουν το σπίτι μου στο Ισραήλ, από το οποίο έφυγα πριν από πολλά χρόνια για να ακολουθήσω διεθνή καριέρα. Νιώθω πανευτυχής που κάνω τον αγαπημένο μου ρόλο σε ένα από τα πιο αγαπημένα μέρη στον κόσμο».

Ηρώδειο 24, 26, 27, 29/7. Τα σκηνικά-κοστούμια υπογράφει ο διακεκριμένος Ελληνας σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, που ζει και εργάζεται στη Γαλλία. Τον ρόλο του Δον Χοσέ, στο πρώτο καστ τραγουδά ο Ιταλοαμερικανός τενόρος Λεονάρντο Καπάλμπο, στο δεύτερο ο Δημήτρης Πακσόγλου. Τον Εσκαμίγιο ερμηνεύουν εναλλάξ οι Διονύσης Σούρμπης, Ομάρ Καμάτα. Μικαλέα, οι Σαϊόα Ερνάντεθ-Αννα Στυλιαννάκη. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Μάτα Κατσούλη. Τιμές: Ανω Διάζωμα €25, Ζώνη Γ’ €45, Ζώνη Β’ €55, Ζώνη Α’ €60, Διακεκριμένη Β’ & Δ’ €85, Διακεκριμένη Γ’ €100, φοιτ.- παιδικό €15.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Λουτσία» βαμμένη με αίμα
Πυροδότησε άπειρα δημοσιεύματα με το που ανακοινώθηκε. Προκάλεσε την περιέργεια του παγκόσμιου οπερατικού κοινού πριν καν ξεκινήσει. Μούδιασε τον κόσμο που παρακολούθησε την πρεμιέρα. Και τώρα που καταλαγιάζει...
«Λουτσία» βαμμένη με αίμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διεθνής αποθέωση για τη «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη
Η όπερα του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ έκανε παγκόσμια τηλεοπτική πρεμιέρα στο κορυφαίο τηλεοπτικό δίκτυο για την κλασική μουσική και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.
Διεθνής αποθέωση για τη «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
Ο συνθέτης της βραβευμένης όπερας «Χοντορκόφσκι», Περικλής Λιακάκης, εξηγεί πώς έντυσε με μουσική ένα γνωστό πολιτικό θρίλερ της Ρωσίας, τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο ισχυρούς άνδρες, τον Μιχαήλ Χοντορκόφσκι και...
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης μεταφέρει τη δράση από τα βιεννέζικα σαλόνια στην παραμονή της 21ης Απριλίου και ο μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας εξηγεί τι κάνει τόσο αγαπητό το έργο του Γιόχαν...
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό
Πενήντα χρόνια από την τελευταία της πρεμιέρα στην ΕΛΣ, η όπερα του Μπελίνι επέστρεψε σκηνοθετημένη από τον Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι, ο οποίος τοποθέτησε τη δράση σε ένα σανατόριο στις ελβετικές Αλπεις,...
Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας