Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο

Ο Γερμανός αρχιμουσικός Έκχαρτ Βίκικ και ο πιανίστας Βασίλης Βαρβαρέσος

Photo: publicity/Κρίστιαν Στάινερ

Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο

  • A-
  • A+

Στις 20/5/2016 η ΚΟΑ έπαιξε υπό τον Γερμανό αρχιμουσικό Εκχαρτ Βίκικ. Αναβιώνοντας το αλήστου μνήμης «ξεπέταγμα» του ελληνικού ρεπερτορίου με ένα σύντομο κομμάτι στην αρχή, η βραδιά ξεκίνησε με τη σύντομη σύνθεση για ορχήστρα «Νόστος Ι» (2015) του Χρήστου Σαμαρά. Ηταν ένα ευφάνταστο, μεταμοντέρνου στίγματος μουσικό δοκίμιο επάνω στις ποιότητες χροιάς του ορχηστρικού ήχου.

Η βάση της σύνθεσης ήταν ένα ρέον ηχητικό συνεχές καλειδοσκοπικού ηχοχρωματικού πλούτου, με φανερές καταβολές στην ατμοσφαιρική παλέτα των Γάλλων εμπρεσιονιστών, εμπλουτισμένο όμως με περιπετειώδεις αναζητήσεις ηχητικής χροιάς. Στον καμβά αυτό φιλοξενήθηκαν θύλακες από χατζιδακικές αναδιατυπώσεις φολκλορικών ακουσμάτων, μνήμες μιούζικαλ, σπαράγματα Ρίχαρντ Στράους, περαστικά μουσικά «τσιτάτα» από τον Εθνικό Υμνο, εμφανίσεις ακουσμάτων ηπειρώτικης μουσικής με κλαρίνα.

Το έργο δόθηκε στρωτά, νηφάλια και με ακρίβεια. Ακολούθησε αμέσως το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1» του Τσαϊκόφσκι με σολίστα τον Βασίλη Βαρβαρέσο. Η ερμηνεία του ταλαντούχου πιανίστα άφησε έντονα άνισες εντυπώσεις. Αυτός σαφώς και διαθέτει όλα τα απαραίτητα τεχνικά μεγέθη για να αναμετρηθεί με άνεση και ασφάλεια με το συγκρουσιακής δραματουργίας αριστούργημα: μεγάλο, ρωμαλέο, επιθετικό ήχο, εντυπωσιακή δεξιοτεχνική άνεση, δομική αντίληψη, ψυχραιμία και ακρίβεια ανακλαστικών.

Και όντως: στο θυελλώδες ξεκίνημα και σε όλες τις βίαιες κορυφώσεις του εναρκτήριου μέρους, καθώς επίσης στο καταδιωκτικά κινητικό καταληκτικό μέρος, η εκτέλεση κυριολεκτικά φλεγόταν, αναδίδοντας περίσσεια αδρεναλίνης. Ομοίως συναρπαστική ήταν η εκτενής καντέντσα του πρώτου μέρους. Θαυμάσιο ήταν το αργό λυρικό μέρος.

Ωστόσο, η αντίληψη του πιανίστα για τη συνολική δραματουργία του κοντσέρτου πρόβαλε τουλάχιστον περίεργη, με κύρια επιφύλαξη τη λύση της συνοχής/συνέχειας του μουσικού ειρμού από την αντιμετώπιση των «ενδιάμεσων», χαμηλόφωνων παραγράφων σαν να ήσαν εμπρεσιονιστικά ιντερλούδια και όχι αναπόσπαστο μέρος της μάχης που μαίνεται αδιάλειπτα μεταξύ σολίστα και ορχήστρας.

Επίσης το καταληκτικό μέρος μετετράπη άνευ λόγου σε αγώνα ταχύτητας, καθιστώντας ανέφικτη κάθε νοηματοδότηση μέσω της άρθρωσης, ακυρώνοντας πλήρως κάθε έννοια μουσικής αφήγησης και -αναμενόμενα- προκαλώντας ουκ ολίγα προβλήματα στην ούτως ή άλλως αδιάφορη ορχηστρική συνοδεία από την ΚΟΑ. Συνολικά, ήταν μια προσέγγιση που θα ταίριαζε «γάντι» σε ένα κοντσέρτο του Προκόφιεφ ή του Μπάρτοκ…

Μετά το τέλος του κοντσέρτου, ανταποκρινόμενος στο ενθουσιώδες χειροκρότημα, ο πληθωρικός πιανίστας έδωσε ούτε λίγο-ούτε πολύ ένα… μίνι δεξιοτεχνικό ρεσιτάλ, παίζοντας την «Καμπανέλα» του Λιστ και τη «Φαντασία-αυτοσχεδιασμό» του Σοπέν.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ. 1» του Σοστακόβιτς, νεανική σύνθεση με την οποία ο μετέπειτα κορυφαίος Σοβιετικός συνθέτης αποφοίτησε από το Ωδείο της τότε -και σήμερα πάλι- Αγίας Πετρούπολης. Πρόκειται για ανάλαφρο, πνευματώδες έργο, γεμάτο ενδιαφέρουσες, ευρηματικές λεπτομέρειες και συνεχείς εναλλαγές, που εντρυφά σε ευρύ φάσμα ιστορικίστικων στιλιστικών παρωδήσεων˙ με δυο λόγια, όλος ο μελλοντικός Σοστακόβιτς εν σπέρματι!

Ως τέτοιο απαιτεί ορχηστρικό παίξιμο κινητικό και, λόγω των συνεχών εναλλαγών, ταυτόχρονα συνεκτικό. Η εκτέλεση της ΚΟΑ υπό τον Γερμανό αρχιμουσικό διέθετε την απαραίτητη κινητικότητα και ικανή συνοχή, παρότι υστερούσε περιστασιακά σε ποιότητες λεπτομερειών, ιδίως στα ξύλινα πνευστά.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας πιανίστας με άνεση αθλητή
Ο μουσικός κινήθηκε άριστα και με δεξιοτεχνία σε έργα με τεχνικές απαιτήσεις, όπως των Ραχμάνινοφ, Σκαρλάτι, Λιστ, δείχνοντας το μεγάλο εύρος των επιδόσεών του. Συναρπαστικές εκτελέσεις με λαμπερό ήχο, σε ένα...
Ενας πιανίστας με άνεση αθλητή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι Ex Silentio στους δρόμους της μνήμης
Οι Ex Silentio, τον Απρίλη, στο πλαίσιο του πολυσυλλεκτικού κύκλου «Adagio/Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα» έδωσαν στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» μια συναυλία υπό τον τίτλο «Μνήμη, μουσική του Μεσαίωνα...
Οι Ex Silentio στους δρόμους της μνήμης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπετόβεν-mania ηχητικής μαγείας
Ο διακεκριμένος μαέστρος με εξαιρετικούς σολίστ παρουσίασαν σε όργανα εποχής έργα του μεγάλου μουσουργού σε μια συναυλία-μαραθώνιο, μοιρασμένη σε δύο διαδοχικά δίωρα, προσφέροντας στο κοινό ένα συναρπαστικό...
Μπετόβεν-mania ηχητικής μαγείας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η επιστροφή ενός βραβείου «Δ. Μητρόπουλος»
Δεν μπορεί κανείς παρά να χαρεί ειλικρινά όταν διαπιστώνει ιδίοις ωσί αρχιμουσικούς που βραβεύτηκαν στον μουσικό διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος» να εξελίσσονται σε ώριμους επαγγελματίες ξεδιπλώνοντας το...
Η επιστροφή ενός βραβείου «Δ. Μητρόπουλος»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απολαυστική «Μαντάμα Μπατερφλάι»
Με οδηγό τη σφριγηλή διεύθυνση του Βραζιλιάνου αρχιμουσικού Λουίς Φερνάντο Μαλέιρο και υλικό τα σύνολα της ΕΛΣ και τη θαυμάσια διανομή ξένων και Ελλήνων μονωδών, η παράσταση υπήρξε μια χορταστική γιορτή...
Απολαυστική «Μαντάμα Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
Αμεση συνέχεια είχαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο Σκαλκώτα (1904-1949), που ξεκίνησαν στις 10/1/2019 με συναυλία της ΚΟΑ. Στις 14/1/2019, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Νίκος Τσούχλος διηύθυνε τη...
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας