• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.6°C / 29.0°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.5°C / 27.0°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.0°C / 27.6°C
    0 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 24.1°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 19.0°C / 23.2°C
    3 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 19.5°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.2°C / 26.9°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    2 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 27.2°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.7°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 26.7°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 27.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.2°C / 28.2°C
    0 BF
    43%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    2 BF
    87%

Αννα Στυλιανάκη, Κωστής Ρασιδάκης, Δημήτρης Πακσόγλου

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΚΡΗΣ

Ενας «Βαφτιστικός»... απόλαυση

  • A-
  • A+

Το καλύτερο ανέβασμα του «Βαφτιστικού» από την ΕΛΣ κατά την τελευταία 25ετία παρακολουθήσαμε στο θέατρο «Ολύμπια» στις 15/5/2016. Η δίκαια διάσημη οπερέτα του Σακελλαρίδη πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα το 1918 και επιβιώνει στο ενεργό ρεπερτόριο για έναν αιώνα, εκτοπίζοντας (με εξαίρεση τους «Απάχηδες των Αθηνών» του Χατζηαποστόλου) κάθε άλλο δείγμα αυτού του δημοφιλούς είδους που, τουλάχιστον ποσοτικά, κυριαρχούσε στην αθηναϊκή μουσική ζωή του Μεσοπολέμου.

Στην επιτυχία της νέας παραγωγής, που βασίστηκε στην επιμέλεια και αποκατάσταση του μουσικού κειμένου από τον αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου, συνέβαλε αποφασιστικά το καλαίσθητο, ευφυές, ανάλαφρο σκηνικό στίγμα. Ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας και οι συνεργάτες του προσπέρασαν με πραγματισμό την αδιέξοδη εμμονή στη νοσταλγία, που πλέον περιόριζε ασφυκτικά τον ορίζοντα απήχησης του έργου, αλλά και τον πειρασμό για «εύκολες», εκτός θέματος εκσυγχρονιστικές μεταφορές.

Αντ’ αυτών προσέγγισαν την ιστορική διάσταση του «Βαφτιστικού» με σεβασμό, δίχως φόβο και με υγιές χιούμορ. Το πλούσιο, άριστα φινιρισμένο αρχιτεκτονικό σκηνικό του Αντώνη Δαγκλίδη και τα ωραία κοστούμια εποχής της Κλαιρ Μπρέισγουελ τοποθέτησαν επακριβώς τη δράση στο αρχικό κοινωνικό και ιστορικό της πλαίσιο, δηλαδή το γεμάτο πολιτική και στρατιωτική έπαρση απομεσήμερο της ελληνικής Belle Époque, μετά τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους, προς το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και λίγο πριν από τη μοιραίας έκβασης μικρασιατική εκστρατεία.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΚΡΗΣ

Η art-nouveau βίλα των Ζαχαρούληδων με τις βεράντες, τα χρωματιστά βιτρό και τα κλιμακοστάσια/πασαρέλες παρέπεμπε εύστοχα σε πολυτελή τούρτα γαμήλιας επετείου, ενώ τα καλαίσθητα, φροντισμένα κοστούμια –γυναικείες τουαλέτες, ανδρικές στρατιωτικές στολές– πρόσθεταν δυνατό άρωμα εποχής και υπογράμμιζαν εύστοχα κάθε χαρακτήρα.

Σποραδικές πινελιές φολκλόρ γείωναν σταθερά το έργο επί ελληνικού εδάφους. Ο Κακάλας χορογράφησε τη δράση με άριστη αίσθηση των ρευστών κωδίκων του ελαφρού μουσικού θεάτρου: στιλιζαρισμένα αλλά δίχως να ακυρώνει τη φυσική σωματικότητα των ερμηνευτών, με μεταβλητές ταχύτητες, εμπλουτίζοντας τη ροή με κωμικά γκαγκ, συμβατικά ζουμ κ.λπ.

Την εικόνα συμπλήρωσαν οι ήπιοι φωτισμοί του Περικλή Μαθιέλη και οι καρτποσταλικής αισθητικής βιντεοπροβολές του Στάθη Μήτσιου στα ερωτικά ντουέτα Βιβίκας/Χαρμίδη.

Καίρια ήταν η συχνή παρουσία ενός εφευρεμένου κουαρτέτου βωβών χαρακτήρων, που έφεραν υβριδική φορεσιά –επάνω φράκο, κάτω φουστανέλα και τσαρούχια– και φορούσαν ανέκφραστες μάσκες παρμένες από κούκλες βιτρίνας της δεκαετίας του ΄20.

Υπογραμμίζοντας τον ατελή (ένθεν λίγο αστείο) εξευρωπαϊσμό της ελληνικής κοινωνίας της εποχής, οι τέσσερις φιγούρες οπτικοποιούσαν με εκφραστική κινησιολογία και αποστασιοποιημένη θεατρικότητα συναισθήματα και αντιδράσεις των χαρακτήρων της όπερας:

την αυθόρμητη, αμήχανη περιέργεια του υπηρετικού προσωπικού για τα καμώματα των ξιπασμένων μεγαλοαστών, τις μελοδραματικές (καθ’ ότι υποκριτικές) εξάρσεις υπερπατριωτικού συναισθήματος, το υποκριτικό ψυχόδραμα του αλληλοκερατωμένου ζευγαριού κ.λπ. Ο καίριος, καυστικός οπτικός σχολιασμός τους πρόσθετε συνεχώς ένα δεύτερο, διακριτικά κριτικό επίπεδο ανάγνωσης στην παράσταση.

Το οπτικό μέρος συμπλήρωσαν οι καθ’ όλα συμβατικές «τσιγγάνικες» χορογραφίες της Ιρίνας-Ακριώτη Κολομπάκινα, που σίγουρα θα αναπτύσσονταν πιο αβίαστα σε ένα σκηνικό με περισσότερο ελεύθερο χώρο` θεωρητικά, σε έναν χρόνο από σήμερα η ίδια παραγωγή θα μπορεί να παιχτεί στην ασύγκριτα πιο ευρύχωρη, νέα στέγη της ΕΛΣ!

Μουσικά, η παράσταση υπό τον Γιώργο Αραβίδη ήταν καλή δίχως, ωστόσο, να απογειώνεται, κάτι που θα γινόταν αν η ΕΛΣ –και γενικώς το εγχώριο ελαφρό μουσικό θέατρο– διέθετε ηθοποιούς/τραγουδιστές αντίστοιχους αυτών που μεσουρανούσαν όταν η ελληνική οπερέτα βρισκόταν ακόμη στην ακμή της.

Οπως και να το κάνουμε όμως, η παράδοση της ελληνικής οπερέτας είναι προ πολλού νεκρή και, συνεπώς, δεν (;) υπάρχει πρακτικά η δυνατότητα ανάπτυξης ενός σώματος ικανών –και πρόθυμων– ερμηνευτών, ενώ το μιούζικαλ είναι κάτι τελείως διαφορετικό.

Γενικώς ισορροπημένη ήταν η διανομή με τις φανερές φωνητικές αδυναμίες κάποιων τραγουδιστών να συμψηφίζονται άνετα και με το παραπάνω από γενναίες δόσεις απολαυστικά καρατερίστικης ηθοποιίας που επιβεβαίωναν το πόσο η οπερέτα είναι θέατρο!

Η μεσόφωνος Αννα Στυλιανάκη (Βιβίκα) και η υψίφωνος Διαμάντη Κριτσωτάκη (Κική) ενσάρκωσαν με υγιείς, λαμπερές φωνές και νεανικά κομψές, αισθησιακές παρουσίες το γυναικείο δίδυμο των απατημένων συζύγων που λυσσούν να ανταποδώσουν τα ίσα` άσχετο αν η ελέω καθωσπρεπισμού, έγκαιρη λύση των παρεξηγήσεων τις προφταίνει!

Απέναντί τους είχαν τον τενόρο Σταμάτη Μπερή ως απολαυστικά κωμικό loser Ζαχαρούλη και τον τενόρο Δημήτρη Πακσόγλου ως α λα -Κωνσταντάρα γαλίφη εραστή Πέτρο Χαρμίδη. Τον πραγματικό βαφτιστικό της υπόθεσης ενσάρκωσε τέλεια ο βαθύφωνος Παύλος Μαρόπουλος.

Οδηγημένος έξοχα από τον Κακάλα, ντυμένος και μακιγιαρισμένος ως ζωντανή καρικατούρα –κάτι μεταξύ ιστορικής γελοιογραφίας, φιγούρας του Καραγκιόζη και μολυβένιου στρατιώτη– ενσάρκωσε έναν ακραία ξένο προς το μεγαλοαστικό σαλονίστικο περιβάλλον, άξεστο Μάρκο Κορτάση και έβγαλε πολύ, πηγαίο γέλιο με τα ωμά καμώματά του.

Θαυμάσιος υπήρξε ο Κωστής Ρασιδάκης στον ρόλο του… μπήχτη Συνταγματάρχη. Καλοί ήσαν στις σύντομες συνεισφορές τους όσοι απέδωσαν βοηθητικούς ρόλους. Καλή ήταν η επίδοση της έμπειρης Χορωδίας της ΕΛΣ. Η φροντισμένη, ακριβής διεύθυνση του Γιώργου Αραβίδη εμφύσησε στο ακρόαμα σφρίγος και ρυθμική ζωντάνια. Το κοινό απόλαυσε ανεπιφύλακτα το ακρόαμα, συχνά σιγομουρμουρίζοντας οικείες μελωδίες.

ΙΝfo:

Η παράσταση επαναλαμβάνεται, σε εναλλασσόμενη διπλή διανομή, στις 18, 20, 21 και 22/5.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μιούζικαλ ο Μπομπ Σφουγγαράκης
Το κορυφαίο καρτούν και για την ακρίβεια το χρυσό «αυγό» της Nickelodeon, ο πιο διάσημος τετραγωνοπαντελονής Μπομπ Σφουγγαράκης οδεύει για το Μπρόντγουεϊ, σε μια μουσική προσαρμογή που θα κάνει πρεμιέρα την...
Μιούζικαλ ο Μπομπ Σφουγγαράκης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βαγκνερικός θρίαμβος και μάθημα μαζί
Απόλυτος θρίαμβος υπήρξε η παρουσίαση της όπερας «Τριστάνος και Ιζόλδη», σε πρώτο ανέβασμα και πρώτη ελληνική παραγωγή από την ΕΛΣ. Κομβικό για την ύστερη εξέλιξη της μουσικής του ρομαντισμού, το αριστούργημα...
Βαγκνερικός θρίαμβος και μάθημα μαζί
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κηδεία μετά μουσικής της Μεταπολίτευσης
Ρεμπέτικα, σκυλάδικα, παρωδίες Χατζιδάκι-Θεοδωράκη και φυσικά Γωγιός και Βάγκνερ. Η πρόταση των Αλέξανδρου Ευκλείδη - Χαράλαμπου Γωγιού, δεν ήταν απλώς αυθάδης και δηλητηριώδης, ήταν ολοκληρωμένη τεχνικά και...
Κηδεία μετά μουσικής της Μεταπολίτευσης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συνυφαίνοντας Θεία και καθημερινά Πάθη
Το σύνολο «Latinitas Nostra», πέντε μονωδοί υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο και ένας ηθοποιός παρουσίασαν στην Πειραιώς 260 το κομμάτι μουσικού θεάτρου «Danke» της δημιουργικής ομάδας «SUM».
Συνυφαίνοντας Θεία και καθημερινά Πάθη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τη χωματερή στη σκηνή
Πώς ένας ρακοσυλλέκτης ανακάλυψε στα σκουπίδια τη χαμένη παρτιτούρα του Παύλου Καρρέρ; Και πώς έγινε όπερα ο θρυλικός έρωτας της κυρα-Φροσύνης με τον Μουχτάρ Πασά; Η Ζωή Χατζηαντωνίου, σκηνοθέτις και...
Από τη χωματερή στη σκηνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας