Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα ουράνιο δίδυμο

O μαέστρος Θεόδωρος Κουρεντζής και η βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια

ANTON ZAVJYALOV

Ενα ουράνιο δίδυμο

  • A-
  • A+

Στο εξώφυλλο έχει στηθεί ένα μεγάλο τραπέζι γάμου. Γαμπρός είναι ο μαέστρος Θεόδωρος Κουρεντζής και νύφη η έξοχη βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια. Γύρω τους μουσικοί παντρεύουν τον Στραβίνσκι με τον Τσαϊκόφσκι. Ενώ οι διεθνείς κριτικές έχουν αρχίσει τον χορό.

Ισως τελικά και να είναι ό,τι πιο εύστοχο έχουμε δει τελευταία σε concept δίσκου κλασικής μουσικής. Γιατί γύρω από αυτό το γαμήλιο τραπέζι επιχειρούνται συμπράξεις που έχουν τρομερό μουσικό ενδιαφέρον.

Ο Ελληνας διεθνής μαέστρος (που όπως ανακοινώθηκε πριν από μερικές μέρες είναι υποψήφιος για ΕΜΜΥ από τη συμμετοχή του στην Τελετή Εναρξης των Ευρωπαϊκών Αγώνων που ετοίμασε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν), συνοδεία της ορχήστρας του MusicAeterna, συμπράττει με τη βιολονίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια και τη σοπράνο Ναντίν Κούτσερ και όλοι μαζί αναμετριούνται με δύο έργα που έχουν σημαδέψει τη ρωσική ψυχή.

Τίτλος του δίσκου «Tchaikovsky violin concerto - Stravinsky “Les Noces”» (κυκλοφορεί από τη Sony Classical).

Λίγο μετά την ηχογράφηση της «Ιεροτελεστίας της Ανοιξης» ο 44χρονος Θεόδωρος Κουρεντζής επανέρχεται κι αποδεικνύει ότι δεν φοβάται το ρίσκο. Αλλωστε εδώ και χρόνια έχει φτιάξει στο Περμ της Ρωσίας ένα δικό του μουσικό σύμπαν υποχρεώνοντας τους Ρώσους να τον αντιμετωπίζουν ως μια εμβληματική φυσιογνωμία.

«Δεν έχει σημασία αν πρόκειται για τον Μότσαρτ ή τον Στραβίνσκι: δεν υπάρχει τίποτα που δεν μπορεί να φέρει εις πέρας ο Θεοδωρής Κουρεντζής.

Και αυτή τη φορά το τόλμημά του απογειώνεται από την παρουσία της ιδιοσυγκρασιακής βιολονίστριας Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια. Οι δυο τους αποτελούν ένα ουράνιο δίδυμο», έγραψε το γερμανικό περιοδικό «Σπίγκελ» στην ηλεκτρονική του έκδοση.

Ο Στραβίνσκι ξεκίνησε να γράφει το «Les Noces» το 1913 (για μπαλέτο το προόριζε) εμπνευσμένος από εικόνες και στίχους τραγουδιών που ακούγονταν σε ρωσικούς γάμους.

Το έργο έκανε πρεμιέρα από τα Ρωσικά Μπαλέτα σχεδόν δέκα χρόνια μετά, ενώ ο συνθέτης πολύ αργότερα παραδεχόταν πως όταν το έπαιξε για πρώτη έπαιξε στον Σεργκέι Ντιαγκίλεφ (ιδρυτή των Ρωσικών Μπαλέτων και αναμορφωτή του ρωσικού χορού) έκλαψε από συγκίνηση και του είπε ότι ήταν η πιο όμορφη και πιο «ρωσική» μουσική που γράφτηκε για μπαλέτο. Εξ ου και του το έχει αφιερώσει.

Το ίδιο συγκινημένη, όμως, φαίνεται πως είναι και η Μολδαβή βιολίστρια Πατρίτσια Κοπατσίνσκαγια από το δεύτερο έργο του δίσκου, το περίφημο και πολυηχογραφημένο «Κοντσέρτο για βιολί» του Τσαϊκόφσκι. «Αγαπητέ Θεόδωρε, δεν φαντάζεσαι πόσο μου λείπεις κι εσύ και η ορχήστρα σου, τώρα που τελείωσαν οι ηχογραφήσεις.

Ο ήχος, το πνεύμα σου, η φυσική σου παρουσία, η φαντασία, η τρέλα, το κουράγιο σου να αναμετρηθείς με το παρελθόν», γράφει στο βιβλιαράκι του δίσκου η Π. Κοπατσίνσκαγια απευθυνόμενη στον Θεόδωρο Κουρεντζή. «Ξέρεις ότι για καιρό το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι μού έμοιαζε με άλιεν. Στα αυτιά μου η μουσική του δεν μπορούσε να συγχρονιστεί με το σήμερα…

Πολύ μετά ανακάλυψα όλο λαχτάρα τον Τσαϊκόφσκι, τη θλίψη και τον πόθο που αναβλύζει από τη μουσική του, την εσωτερική αναστάτωση που προκαλεί, την αγάπη του για τις παραδοσιακές γραμμές, τη βιρτουοζιτέ και τη ζωντάνια του», αναφέρει η καλή βιολίστρια παραδεχόμενη την αδυναμία της σε πιο μοντέρνους συνθέτες όπως στον Κούρταγκ ή τον Λίγκετι.

Οι ηχογραφήσεις των έργων έγιναν στο Περμ, στους πρόποδες της οροσειράς των Ουραλίων, την πόλη που ο Ελληνας μαέστρος έχει μεγαλουργήσει τα τελευταία χρόνια. Το τοπίο και η ατμόσφαιρα, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η εντυπωσιασμένη Κοπατσίνσκαγια, έμοιαζαν ειδυλλιακά, αν και απόκοσμα. «Στην καρδιά της Ρωσίας, μόλις 110 μίλια μακριά από τη γενέτειρα του Τσαϊκόφσκι.

Στο ιστορικό θέατρο που ο Σεργκέι Ντιαγκίλεφ έζησε μερικές από τις πρώτες του εμπειρίες. Και πόσο συχνά κάναμε πρόβες, έρευνα και αργότερα ηχογραφήσεις μέχρι τη βαθιά νύχτα. Τόσο που ο άνεμος έξω ανταγωνιζόταν τους σολίστες μέσα. Πραγματικά ηχογραφήσεις σε τέτοιες συνθήκες δεν μπορούν να υπάρξουν πουθενά αλλού στον κόσμο»...

   

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συνάντηση ψυχής με την Τζος Στόουν
Εκεί επάνω στον λόφο, σε μία από τις ωραιότερες τοποθεσίες για θερινές συναυλίες, σε ένα φεστιβάλ που όσο περνά ο καιρός ωριμάζει υπέροχα. Δεν θα μπορούσαν να βρουν πιο ταιριαστό κορίτσι από την Τζος Στόουν...
Συνάντηση ψυχής με την Τζος Στόουν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κομμάτια επιβίωσης του άσωτου Κιθ
Λίγο πριν κλείσει τα 72, βγάζει τα μπλουζ-φολκ απωθημένα του ο συνιδρυτής των Rolling Stones στο τρίτο του προσωπικό άλμπουμ, όπου αφηγείται, σαρκάζει και διακωμωδεί καταστάσεις της απίστευτης ζωής του.
Κομμάτια επιβίωσης του άσωτου Κιθ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μανού Τσάο έρχεται με φόρα
Ο Μανού Τσάο με το συγκρότημά του «La Ventura» καταφτάνουν την ερχόμενη Τρίτη 21 του μηνός με άγριες διαθέσεις. Ο τρελάρας Μανού υπόσχεται πως θα στήσει στο TerraVibe μια άνευ προηγουμένου γιορτή από την οποία...
Ο Μανού Τσάο έρχεται με φόρα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι Blur επέστρεψαν στον θρόνο τους
Blur σημαίνει «θολούρα». Αλλά όταν ακούς τον τελευταίο δίσκο του βρετανικού συγκροτήματος με τίτλο «The Magic Whip» (Warner Bros) καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για έναν ξεκάθαρο θρίαμβο. Είναι φανερό πως ο...
Οι Blur επέστρεψαν στον θρόνο τους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μουσική σπάει τα όρια
Ξεκινά σήμερα στη Στέγη μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, αν και ειδικές, διοργανώσεις. Ελληνες και ξένοι πειραματίζονται, αυτοσχεδιάζουν, προτείνουν στο κοινό ό,τι πιο ανατρεπτικό υπάρχει στη διεθνή μουσική...
Η μουσική σπάει τα όρια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σκηνοθετώ υπαρξιακά-ερωτικά δράματα για ανεξάρτητους μεμονωμένους
Ο Μανώλης Φάμελλος είχε πάντα τους δικούς του ρυθμούς. Κυκλοφορούσε δίσκο μόνο όταν είχε κάτι να πει, δεν αναλώθηκε σε ανούσιες συνεργασίες και διεκπεραιωτικά προγράμματα. Τραγουδούσε πάντα με τον δικό του...
Σκηνοθετώ υπαρξιακά-ερωτικά δράματα για ανεξάρτητους μεμονωμένους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας