Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σάουντρακ με άρωμα μπαρόκ

Ο Μάικλ Νάιμαν έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας το Σάββατο 5 Mαρτίου

Σάουντρακ με άρωμα μπαρόκ

  • A-
  • A+

Τώρα που η απονομή των Οσκαρ και τα πολλά βραβεία τελείωσαν, ήρθε η στιγμή να υποδεχτούμε στην Αθήνα έναν μουσικό που πολλές φορές στο παρελθόν πρωταγωνίστησε σε τέτοιες τελετές.

Μινιμαλιστής δημιουργός, εμβληματικός συνθέτης, αγαπημένος δημιουργός των σινεφίλ, στενός συνεργάτης του Πίτερ Γκρίναγουεϊ, μεγάλος λάτρης της ποίησης, ο περίφημος Μάικλ Νάιμαν έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας το Σάββατο 5 Mαρτίου.

Θα παρουσιάσει μια μουσική παράσταση με τίτλο «The Baroque Project» στην οποία περιλαμβάνονται αποσπάσματα από τα πλέον αγαπημένα σάουντρακ που έγραψε σε αυτήν τη μεγάλη καριέρα.

Θα τον συνοδεύει η διάσημη μπάντα του, Michael Nyman Band - μετεξέλιξη της Campiello Band που δημιούργησε για τις ανάγκες τoυ θεατρικού «Η μικρή πλατεία» του Γκολντόνι, το οποίο ανέβηκε στο Old Vick το 1976.

Για τους εραστές της έβδομης τέχνης ο Μάικλ Νάιμαν θα είναι πάντα εκείνος που εμπιστεύεται με κλειστά μάτια Πίτερ Γκρίναγουεϊ («Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της», «Gattaca», «Το τέλος μιας σχέσης» κ.ά.), για κάποιους άλλους ο άνθρωπος στον οποίο χρωστάμε τη μουσική για τα «Μαθήματα πιάνου» (1993) της Τζέιν Κάμπιον (σάουντρακ με πωλήσεις πέραν των 3 εκατομμυρίων αντιτύπων).

Κι ας προσπαθεί με κάθε ευκαιρία να «ισοπεδώσει» τον βαρύ συναισθηματισμό στις συνθέσεις λέγοντας πως τα πολλά αισθήματα είναι περιττά.

Σε κάθε περίπτωση, ο πολυπράγμων και υπερδραστήριος Βρετανός ενσαρκώνει τη σύγχρονη εκδοχή του καλλιτέχνη καθώς είναι περφόρμερ, μαέστρος, πιανίστας, λιμπρετίστας, συγγραφέας, κριτικός, μουσικολόγος, φωτογράφος και σκηνοθέτης! Εκτός από σάουντρακ έχει συνθέσει ακόμη όπερες, έξι κοντσέρτα, τέσσερα κουαρτέτα για έγχορδα, μουσική για παραστάσεις σύγχρονου χορού (των Λουσίντα Τσάιλντς, Καρίν Σαπορτά, κ.ά).

Εχει γράψει 10 κύκλους τραγουδιών βασισμένους σε ποίηση των Σέξπιρ, Τσέλαν, Νερούδα, Παζ και συγχρόνως έχει επιχειρήσει τις πιο παράδοξες συνεργασίες (με τους Ούτε Λέμπερ, Flying Lizards, Στινγκ).

Γεννημένος στο ανατολικό Λονδίνο το 1944, αποφοίτησε από τη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής, έκανε διδακτορικό στο King’s College μελετώντας μπαρόκ μουσική και αρχές επιμέλειας μουσικών εκδόσεων (στον Νάιμαν οφείλεται η σύγχρονη έκδοση του έργων «Catches» του Πέρσελ και η αναθεωρημένη έκδοση των «Concerti Grossi» του Χέντελ).

Τη δεκαετία του 1960 συνδέθηκε με τη λεγόμενη «Σχολή του Μάντσεστερ» (Αλεξάντερ Γκόερ, Πίτερ Μάξγουελ Ντέιβις) αλλά το 1976 ήταν έτος-ορόσημο για τη σταδιοδρομία του καθώς κλήθηκε από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας να επενδύσει μουσικά τη «Μικρή πλατεία» του Γκολντόνι.

Την ίδια χρονιά έκανε αίσθηση στον κινηματογράφο ξεκινώντας συνεργασίες με τους Γκρίναγουεϊ, Πατρίς Λεκόντ, Τζέιν Κάμπιον, Νιλ Τζόρνταν, Μάικλ Γουίντερμποτομ κ.ά.

Στην αθηναϊκή εμφάνισή του θα ερμηνεύσει κινηματογραφικές μελωδίες εμπνευσμένες από το Μπαρόκ. Θα αρχίσει με τέσσερα αποσπάσματα από «Το συμβόλαιο του σχεδιαστή» (1982) του Π. Γκρίναγουεϊ, η πλοκή της οποίας τοποθετείται στην Αγγλία του 1695.

Ακολουθούν δύο κομμάτια από τη μουσική για την ταινία «Ενα ζήτα και δύο μηδενικά» (1985) και, στη συνέχεια, θα περάσουμε στο έργο «Οι παρτιτούρες του μουσικολόγου», παραγγελία των BBC Proms 2005 για τις επετειακές εκδηλώσεις για τον θάνατο του Πέρσελ (1695) και τη γέννηση του Χέντελ (1685).

Στην έναρξη του δεύτερου μέρους αναμένεται το «Memorial» εμπνευσμένο από μια άρια της όπερας «Βασιλιάς Αρθούρος» και πάλι του Πέρσελ. Το έργο αρχικά αφιερώθηκε από τον Νάιμαν το 1985 στη μνήμη των οπαδών της Γιουβέντους που σκοτώθηκαν στο στάδιο Χέιζελ των Βρυξελλών, αλλά αργότερα το παραχώρησε στον Γκρίναγουεϊ για τη μουσική επένδυση της ταινίας «Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της» (1989).

Επειτα σειρά έχουν τέσσερα κομμάτια που γράφτηκαν για «Τα βιβλία του Πρόσπερο» (φιλμ του Γκρίναγουεϊ που αποτελεί προσωπική του ανάγνωση στην «Τρικυμία» του Σέξπιρ) και η σύνθεση «City of Turin». Τον επίλογο γράφουν αποσπάσματα από τους «Χορούς του νερού», μια οκταμερή σύνθεση βασισμένη σε ένα μαδριγάλι του Μοντεβέρντι και υλικό του ίδιου.Μ.Κ.

Info: Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Στις 9.00 μ.μ. Τιμές: 14 €, 25 €, 35 €, 50 € (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 7,50 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ), 9,50 € (65+, πολύτεκνοι). Πληροφορίες: 210-7282333.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ιδρύεται, επιτέλους, Ακαδημία Νέων Μουσικών
Μπορεί να μην έχει βρει λύση για όλα της τα προβλήματα, όμως η πρώτη ορχήστρα της χώρας εγκαταστάθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, έχει έτοιμες τρεις συναυλίες στο Ηρώδειο, επανακάμπτει σύντομα δισκογραφικά και...
Ιδρύεται, επιτέλους, Ακαδημία Νέων Μουσικών
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πέντε σάουντρακ για Οσκαρ
Η «συνταγή» της πεντάδας των υποψηφίων έχει λίγο-πολύ παγιωθεί τα τελευταία χρόνια και λέει πως η ιδανική δοσολογία είναι υποψηφιότητες μοιρασμένες σε παλιούς γνώριμους των Οσκαρ και νέους που προσπαθούν να...
Πέντε σάουντρακ για Οσκαρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φαζίλ Σάι
Φημίζεται για τον λαμπερό ήχο της, τις γεμάτες φρεσκάδα ερμηνείες της και φυσικά το μοναδικό κοινωνικό της έργο. Εχει μια τεράστια εκλεκτή δισκογραφική παραγωγή, σπουδαίο παρελθόν και ιστορία που κρατά από το...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φαζίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανακαλύπτοντας τον Σκαλκώτα
Μέσα από προσωπικές επιστολές και γράμματα, εικόνες και φωτογραφίες εποχής, σπάνιο υλικό, τεκμήρια και κυρίως μέσα από μια αφήγηση που διατρέχει τη ζωή του, ο Νίκος Σκαλκώτας γίνεται αντικείμενο ενός 20λεπτου...
Ανακαλύπτοντας τον Σκαλκώτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
Σπουδαίος συνθέτης και σπάνιος άνθρωπος, ο Γιάννης Σπανός πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Ευγενικά και μελωδικά κάθισε επί έξι δεκαετίες στο πιάνο του και περιέγραψε με τον πιο τρυφερό τρόπο την απουσία, τη...
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές για μορφές ηρωικές
Κάνοντας ειδική μνεία στους ήρωες της Επανάστασης, της κλασικής μουσικής, της σύγχρονης δημιουργίας αλλά και της καθημερινότητάς μας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής,...
Μουσικές για μορφές ηρωικές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας