Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πέντε σάουντρακ για Οσκαρ

Ολοι οι υποψήφιοι συνθέτες είναι υπέροχοι - βετεράνοι και νεότεροι

Πέντε σάουντρακ για Οσκαρ

  • A-
  • A+

Τον τελικό νικητή της κατηγορίας «Πρωτότυπη σύνθεση» δεν τον μαντεύεις εύκολα. Ωστόσο, η «συνταγή» της πεντάδας των υποψηφίων έχει λίγο-πολύ παγιωθεί τα τελευταία χρόνια και λέει πως η ιδανική δοσολογία είναι υποψηφιότητες μοιρασμένες σε παλιούς γνώριμους των Οσκαρ και νέους που προσπαθούν να σπάσουν τον κλοιό των παραδοσιακών φαβορί. Ετσι θα βαδίσουμε και φέτος ώς τις 28 Φεβρουαρίου, ημέρα απονομής των βραβείων.

Πρωτάρη συνθέτη δεν έχουμε μεταξύ των πέντε, αλλά υπάρχει η μακράν ηχηρότερη υποψηφιότητα του βετεράνου Ενιο Μορικόνε, που αναμφισβήτητα οδηγεί την κούρσα. Ποιοι είναι οι άλλοι τέσσερις μάγοι των φετινών κινηματογραφικών μουσικών; Και ποιος από όλους θα αποδειχτεί ότι απέδωσε καλύτερα την ουσία της ταινίας που έντυσε μουσικά;

► «Sicario: ο εκτελεστής», σε σκηνοθεσία Ντενίς Βιλνέβ. Ο 46χρονος Γιόχαν Γιόχανσον έχει λιγότερες διακρίσεις να επιδείξει (άλλωστε είναι και ο νεότερος της πεντάδας), αλλά μην παραβλέπουμε πως είναι ο περσινός νικητής της Χρυσής Σφαίρας για τη μουσική του στη «Θεωρία των Πάντων». Πολύ διαφορετική η φετινή θεματική για τον γεννημένο στο Ρέικιαβικ συνθέτη. Ετσι, τα κομμάτια ξεκινούν αργά και βασανιστικά για να απογειώνουν την αγωνία και την έκπληξη. Αλλόκοτοι ήχοι, τύμπανα που χτυπούν δυνατά, ξαφνικές σιωπές, νότες που πηγαίνουν χέρι χέρι με την κινηματογραφική δράση. Εν ολίγοις, κομμάτια που δεν στέκονται μακριά από την εικόνα αλλά, συγχρόνως, μια δουλειά απολύτως κινηματογραφική, περίπλοκη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.

► Συνηθισμένος στον αλλόκοτο κόσμο των αδερφών Κοέν (έχει υπογράψει τα «Fargo», «Ο μεγάλος Λεμπόφσκι», «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», «Καυτό απόρρητο», «Αληθινό θράσος»), ο Νεοϋορκέζος Κάρτερ Μπάργουελ ήξερε πώς να ισορροπεί στον κομψό, κοφτερό, αλλά γήινο και αισθησιακό κόσμο του «Κάρολ».

Κλασικές οι μουσικές που συνέθεσε, με τα έγχορδα να υπογραμμίζουν τον υπαινιγμό και το πιάνο να παίζει τον ρόλο του τραγικού. Ωραίες εκπλήξεις που υποστηρίζουν την ατμόσφαιρα των '50s το «One Mint Julep» (ερμηνεύουν οι The Clovers), το «Easy Living» με την τεράστια Μπίλι Χολιντέι και το τραγούδι-σήμα κατατεθέν του φιλιού που σκοτώνει, «Kiss of fire». Τίποτα δεν μπορεί να γλιτώσει τον δίσκο από τη θλίψη στην οποία ρέπει.

► «Η γέφυρα των κατασκόπων» του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Ο Tόμας Νιούμαν είναι ένας κλασικός συνήθης ύποπτος των υποψηφιοτήτων. Στο παλμαρέ του υπάρχουν έξι Γκράμι, ένα Εμι, δύο Bafta, αλλά κανένα Οσκαρ, κι ας έχει πάει στην πηγή 13 φορές (με ταινίες όπως οι «American Beauty», «Skyfall», «Finding Nemo», «Η μαγική ομπρέλα», κ.ά.). Το γεγονός αυτό, από μόνο του, του χαρίζει τον τίτλο του συχνότερου υποψηφίου (μόνο ο Αλεξ Νορθ με 14 υποψηφιότητες τον κερδίζει), αλλά ίσως ούτε αυτή τη φορά έρθει η σειρά του. Εμβατήρια και ήχοι περιπέτειας, κλασικές συνταγές που θέλουν τα έγχορδα να πρωταγωνιστούν είναι μοτίβα που εναλλάσσονται κι εξελίσσονται από το πρώτο ώς το 15ο κομμάτι με το οποίο ολοκληρώνεται ο δίσκος.

► «Star Wars: Η δύναμη ξυπνάει», φυσικά του Τζον Ουίλιαμς. Στο «μουσικό» τιμόνι της σειράς ταινιών από το 1977 ο Αμερικανός συνθέτης των 50 υποψηφιοτήτων (και των πέντε Οσκαρ) δεν είχε εύκολη δουλειά. Από το 2013 που δήλωσε δημόσια ότι αναλαμβάνει και αυτό το Star Wars ξεκίνησε να αναζητά τρόπο να δέσει το παρελθόν με το παρόν. Τα κατάφερε, πειράζοντας όσες μουσικές φέρνουν στον νου την ταινία, αλλά πρόσθεσε και μια πιο elegance νότα. Αυτή τη φορά δεν είχε μαζί του τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου (με την οποία παραδοσιακά ηχογραφούσε τα σάουντρακ της σειράς), αλλά έναν ατίθασο, σταρ μαέστρο της εποχής: τον Γκουστάβο Ντουνταμέλ, που διεύθυνε στα κομμάτια των τίτλων έναρξης και λήξης.

«Οι μισητοί οκτώ». Εδώ και χρόνια ο Ταραντίνο έδειχνε την τεράστια εκτίμησή του στον Ενιο Μορικόνε, καθώς σχεδόν σε κάθε ταινία χρησιμοποιούσε μουσικές του 87χρονου Ιταλού. Φέτος αποζημιώνεται για την επιμονή του, καθώς έπεισε τον μετρ των 500 και πλέον σάουντρακ να ξαναγράψει μουσική για γουέστερν (μερικές δεκαετίες μετά το επικό «Κάποτε στη Δύση»).

Τα πολλά θέματα του δίσκου γράφτηκαν στα στούντιο της Abbey Road (ο Ταραντίνο παρέμενε άγρυπνος φρουρός στις ηχογραφήσεις) με τη συνδρομή της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της Τσεχίας και έχουν ήδη κερδίσει τη Χρυσή Σφαίρα. Αυτό, όμως, που διπλασιάζει την ίντριγκα είναι το γεγονός ότι λόγω έλλειψης χρόνου ο Μορικόνε χρησιμοποίησε συνθέσεις που είχε απορρίψει ο Τζον Κάρπεντερ για το «The Thing» (1982).

Τέλος πάντων, με το που θα πατήσετε το play, θα ξεκινήσει το υπέροχο «L’ultima diligenza di Red Rock», ο χώρος θα γεμίσει από τη συγκινητική κομψότητα ενός μεγάλου συνθέτη και όλοι θα καταλάβουν ότι το σάουντρακ είναι η φυσική συνέχεια του τεράστιου ορχηστρικού έργου του.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεβεγιόν με τη Μαρινέλλα
Η σπουδαία τραγουδίστρια μας προσκαλεί να αλλάξουμε τη χρονιά μαζί της στη στοά του City Link και να απολαύσουμε ένα υπερθέαμα χολιγουντιανό αλλά και λαϊκό, που έχει την υπογραφή του Σταμάτη Φασουλή. Από την...
Ρεβεγιόν με τη Μαρινέλλα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σάουντρακ με άρωμα μπαρόκ
Μινιμαλιστής δημιουργός, εμβληματικός συνθέτης, αγαπημένος δημιουργός των σινεφίλ, στενός συνεργάτης του Πίτερ Γκρίναγουεϊ, μεγάλος λάτρης της ποίησης, ο περίφημος Μάικλ Νάιμαν έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής της...
Σάουντρακ με άρωμα μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σάουντρακ για Οσκαρ
Δεν είναι μόνο που η μουσική επένδυση μιας ταινίας έχει γίνει στις μέρες μας επιστήμη. Είναι που έχουμε πια γνωριστεί καλά με τους «παραδοσιακούς» κινηματογραφικούς συνθέτες, και που ο καθένας τους έχει πια...
Σάουντρακ για Οσκαρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
Σπουδαίος συνθέτης και σπάνιος άνθρωπος, ο Γιάννης Σπανός πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Ευγενικά και μελωδικά κάθισε επί έξι δεκαετίες στο πιάνο του και περιέγραψε με τον πιο τρυφερό τρόπο την απουσία, τη...
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό
Πενήντα χρόνια από την τελευταία της πρεμιέρα στην ΕΛΣ, η όπερα του Μπελίνι επέστρεψε σκηνοθετημένη από τον Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι, ο οποίος τοποθέτησε τη δράση σε ένα σανατόριο στις ελβετικές Αλπεις,...
Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές για μορφές ηρωικές
Κάνοντας ειδική μνεία στους ήρωες της Επανάστασης, της κλασικής μουσικής, της σύγχρονης δημιουργίας αλλά και της καθημερινότητάς μας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής,...
Μουσικές για μορφές ηρωικές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας