• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.4°C / 33.8°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.9°C / 31.2°C
    4 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.0°C / 34.9°C
    3 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    5 BF
    22%
  • Αλεξανδρούπολη
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.9°C / 25.7°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 32.0°C
    2 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.4°C
    3 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    3 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.5°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 26.8°C
    4 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.5°C / 26.7°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    3 BF
    62%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.4°C / 30.9°C
    4 BF
    40%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 27.5°C / 30.5°C
    3 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.2°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.3°C / 34.0°C
    2 BF
    31%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.3°C / 26.0°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.7°C
    3 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    4 BF
    32%

Ο Τούρκος Αλπασλάν Ερτουνγκεάλ διήυθυνε την ΚΟΑ

ANDREA FELVEGI

Η επιστροφή ενός βραβείου «Δ. Μητρόπουλος»

  • A-
  • A+

Δεν μπορεί κανείς παρά να χαρεί ειλικρινά όταν διαπιστώνει ιδίοις ωσί αρχιμουσικούς που βραβεύτηκαν στον μουσικό διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος» να εξελίσσονται σε ώριμους επαγγελματίες ξεδιπλώνοντας το ταλέντο τους. Τέτοια αποδείχτηκε η περίπτωση του Τούρκου Αλπασλάν Ερτουνγκεάλπ, που είχε αποσπάσει Α' βραβείο το 2002 και τώρα σταδιοδρομεί στην Ευρώπη. Στις 15/1/2016 είχαμε την ευκαιρία να τον ξανακούσουμε στην Αθήνα να διευθύνει την ΚΟΑ. Η συναυλία άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.

Πρώτη ακούσαμε τη μουσική μπαλέτου από την όπερα «Ιδομενέας» του Μότσαρτ. Παρότι το μέγεθος της ορχήστρας και το βάρος του ήχου της ταίριαζαν σαφώς σε ώριμο ρομαντικό ρεπερτόριο, η μουσική δόθηκε σβέλτα, με σφρίγος και αίσθηση ύφους. Ακολούθησε, σε πρώτη εκτέλεση από την ΚΟΑ(;), το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» (2008-2015) του Ιωσήφ Βαλέτ. Ο 48χρονος συνθέτης προτείνει εδώ ένα κανονικό, πλήρους διάρκειας, τριμερές κοντσέρτο, που θα χαρακτηρίζαμε μεταμοντέρνο.

Δίχως να εκφυλίζεται σε απλό μουσικό κολάζ, η υγιώς επιγονική, πολυστιλιστική/πολυσυλλεκτική γραφή του φέρει συνειδητές, αφομοιωμένες αναφορές σε ακούσματα του μεταπολεμικού μοντερνισμού και, μακρόθεν, σε μνήμες του ρομαντισμού. Ως κύρια χαρακτηριστικά της ξεχωρίζουν ότι διαθέτει ευρηματική και διάφανη ενορχήστρωση με προέχουσα, εύστοχη χρήση μεταλλόφωνου, είναι συνεκτική, συνειδητά αμελωδική ενώ, σποραδικά, φιλοξενεί σαφώς περιγεγραμμένους θύλακες/επεισόδια τονικής, μελωδικής γραφής σε ύφος μουσικής για τον κινηματογράφο.

Ομοίως αμελωδική, μη αφηγηματική και με έμφαση στον εμπλουτισμό της ηχοχρωματικής παλέτας παρά στον διάλογο με την ορχήστρα, η γραφή για το πιάνο ισορροπεί ανάμεσα σε αυτήν μιας συμφωνίας κοντσερτάντε και ενός κοντσέρτου, ενώ υπάρχουν σαφείς καντέντσες η έντονη ρητορεία των οποίων μοιάζει να αποδομεί τον… Ραχμάνινοφ. Το απαιτητικό κοντσέρτο ερμήνευσε θαυμάσια, με σωστά μεγέθη δυναμικής και ισορροπημένη διαλεκτική προς την ορχήστρα, ο πιανίστας Τίτος Γουβέλης.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με μια θαυμάσια εκτέλεση της «Συμφωνίας αρ. 9, Μεγάλης» του Σούμπερτ, έργο που σφύζει από ευφορία, αιωρούμενο στο μεταίχμιο μεταξύ κλασικισμού και ρομαντισμού. Επενδύοντας στο καλά εκγυμνασμένο σώμα των εγχόρδων και αξιοποιώντας στο μέγιστο τις αριστοτεχνικές συνεισφορές των εκλεκτών μουσικών της ΚΟΑ στα ξύλινα και χάλκινα πνευστά, ο Τούρκος αρχιμουσικός διέπλασε μια ερμηνεία μοναδικής ζωντάνιας, παλλόμενη από μελωδικότητα και ωστική ορμή.

Απ’ αρχής μέχρι τέλους την ερμηνεία χαρακτήρισαν ωραίος, σωστά τονισμένος ρυθμικός βηματισμός, μυώδης μελωδική φραστική στα έγχορδα, σαφώς διαγραφόμενη εσωτερική διαστρωμάτωση της συμφωνικής γραφής, καίρια υπογράμμιση και καλό ζύγιασμα τονισμών και στίξεων, σωστή ανάδειξη της δεσπόζουσας διάθεσης σε κάθε μέρος της Συμφωνίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απολαυστική «Μαντάμα Μπατερφλάι»
Με οδηγό τη σφριγηλή διεύθυνση του Βραζιλιάνου αρχιμουσικού Λουίς Φερνάντο Μαλέιρο και υλικό τα σύνολα της ΕΛΣ και τη θαυμάσια διανομή ξένων και Ελλήνων μονωδών, η παράσταση υπήρξε μια χορταστική γιορτή...
Απολαυστική «Μαντάμα Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανευρη έναρξη της σεζόν
Ενδιαφέρον πρόγραμμα πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Στέφανο Τσιαλή στην πρώτη συναυλία της καινούργιας καλλιτεχνικής περιόδου στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (7/10/2016). Δυστυχώς άφησε καταφανώς αλλά και...
Ανευρη έναρξη της σεζόν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απογειώνοντας τον Παγκανίνι
Αριστες εντυπώσεις για τον εξαίρετο αρχιμουσικό Κρίστοφ Πόπεν και τον δεξιοτέχνη βιολιστή Ρίου Γκότο, που έπαιξε με βιολί Στραντιβάριους και τη συνοδεία ενός πολύ καλού ερμηνευτικά ορχηστρικού συνόλου.
Απογειώνοντας τον Παγκανίνι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο
Στις 20/5/2016 η ΚΟΑ έπαιξε υπό τον Γερμανό αρχιμουσικό Εκχαρτ Βίκικ. Αναβιώνοντας το αλήστου μνήμης «ξεπέταγμα» του ελληνικού ρεπερτορίου με ένα σύντομο κομμάτι στην αρχή, η βραδιά ξεκίνησε με τη σύντομη...
Αναμέτρηση με ένα διάσημο κοντσέρτο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας πιανίστας με άνεση αθλητή
Ο μουσικός κινήθηκε άριστα και με δεξιοτεχνία σε έργα με τεχνικές απαιτήσεις, όπως των Ραχμάνινοφ, Σκαρλάτι, Λιστ, δείχνοντας το μεγάλο εύρος των επιδόσεών του. Συναρπαστικές εκτελέσεις με λαμπερό ήχο, σε ένα...
Ενας πιανίστας με άνεση αθλητή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι Ex Silentio στους δρόμους της μνήμης
Οι Ex Silentio, τον Απρίλη, στο πλαίσιο του πολυσυλλεκτικού κύκλου «Adagio/Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα» έδωσαν στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» μια συναυλία υπό τον τίτλο «Μνήμη, μουσική του Μεσαίωνα...
Οι Ex Silentio στους δρόμους της μνήμης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας