• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.8°C / 10.8°C
    2 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.6°C / 7.8°C
    0 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 11.6°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.2°C / 6.9°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.5°C / 5.4°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.4°C / 1.4°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.6°C / 11.2°C
    1 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.7°C / 11.9°C
    3 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 1.9°C / 4.9°C
    3 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 12.7°C
    3 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.5°C / 9.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 3.5°C
    0 BF
    74%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 3.5°C / 7.3°C
    1 BF
    60%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.8°C / 7.8°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 11.0°C
    2 BF
    65%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.9°C / 6.3°C
    1 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.7°C / 7.8°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    43%

«Καλά Χριστούγεννα, κ. Λώρενς», (1983)

Εστέτ και στο σινεμά

  • A-
  • A+

Ο σκεπτικός Πόντιος Πιλάτος στον «Τελευταίο πειρασμό» του Σκορσέζε, ο βρικόλακας που γλυκοκοιτούσε τη Σούζαν Σάραντον και ήθελε να της πιει το αίμα στο «Αίμα και πάθος», ο Νίκολα Τέσλα στο «The Prestige», ο απόκοσμος εξωγήινος στον «Ανθρωπο που έπεσε στη Γη» αλλά κι εκείνος που αρνήθηκε να παίξει τον ρόλο του Μάξ Ζόριν στο Τζέιμς Μποντ «A View to a Kill».

Ο Ντέιβιντ Μπόουι υπήρξε λαμπερός, τολμηρός και εκλεκτικός και στις κινηματογραφικές του επιδόσεις. Δεν έκανε περάσματα όπως πάμπολλοι συνάδελφοί του (από τον Σινάτρα ώς τη Μαντόνα), αλλά προσπαθούσε να πείσει πως κάθε ρόλος είναι ακόμα ένα προσωπικό του καλλιτεχνικό πείραμα.

Ο Βρετανός καλλιτέχνης δεν ήταν μόνο ο άνθρωπος που ήξερε όσο λίγοι να μεταλλάσσει την εικόνα του, να ισορροπεί πάνω στο μαχαίρι της δημοσιότητας, να δημιουργεί εικόνες φιλοτεχνώντας έργα τέχνης εν είδει ψυχοθεραπείας. Ηξερε να παίζει καλά το παιχνίδι μπροστά και πίσω από την κάμερα.

Κι αυτή η απίστευτη ικανότητά του να μπαίνει και να βγαίνει από το σώμα του ήταν που τον έκανε ιδιοφυή και στους κινηματογραφικούς του ρόλους. Με την αδιανόητη δίψα και φαντασία που πειραματίστηκε στη μουσική, στη σεξουαλική του ζωή, στις μεταμορφώσεις έψαξε και την κινηματογραφική του ταυτότητα.

O βιογράφος του Ντέιβιντ Μπάκλεϊ ήξερε πόσο χαρισματικός ήταν ο κύριος που προσπαθούσε να αποκρυπτογραφήσει μέσα από τα βιβλία του. «Η συμβολή του Μπόουι στην ποπ μουσική και κουλτούρα ήταν ουσιώδης διότι καθορίστηκε από την εξαιρετική του ικανότητα να αναλύει τα πράγματα και να βρίσκει ιδέες που ήταν εκτός της mainstream τέχνης, λογοτεχνίας, θεάτρου και κινηματογράφου και να τις ενσωματώνει στην τέχνη του.

Αυτός ήταν ο τρόπος του να αλλάζει την ποπ συνεχώς. Ενα μόνο πρόσωπο οδήγησε το γκλαμ ροκ σε ανυπολόγιστα ύψη. Καθιέρωσε τον όρο της περσόνας παντρεύοντας τη μουσική με τη θεατρικότητα». Με αυτό το ατσάλινο προσόν κινήθηκε και στα κινηματογραφικά στούντιο.

Η πρώτη του παρουσία σε φιλμ ήταν το 1967 σε μια μικρού μήκους ταινία με τίτλο «The image», η οποία είναι από τις ελάχιστες μικρού μήκους που χαρακτηρίστηκαν «αυστηρώς ακατάλληλη» λόγω του εξαιρετικά βίαιου περιεχομένου της. Ο Μπόουι κυκλοφορούσε εκείνο το διάστημα τον πρώτο του δίσκο και διψούσε να κατακτήσει το σύμπαν.

Ενδεχομένως τα κατάφερε λίγο πιο μετά, το 1976 (στο απόγειο του γκλαμ ροκ), με έναν ρόλο διαστημικό σαν τον ίδιο: η ταινία «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη» του Νίκολας Ρεγκ (βασισμένη στο βιβλίο του Γουόλτερ Τέβις).

Υπήρχε άραγε ιδανικότερος ηθοποιός από εκείνον για να ερμηνεύσει τον εξωγήινο Τόμας Τζερόμ Νιούτον, που έπεσε στη Γη, φιλοδοξώντας να βρει και να μεταφέρει νερό στον πλανήτη του που υποφέρει από ξηρασία.

Ούτε όμως και η Μάρλεν Ντίτριχ μπορούσε να βρει ιδανικότερο παρτενέρ για να γράψει το κινηματογραφικό φινάλε της. Το έκανε, το 1978, παρέα με τον Μπόουι -που εκείνο το διάστημα είχε προσχωρήσει στη βερολινέζικη σχολή- και μετά χαράς έπαιξε στον «Ζιγκολό».

Κορυφαία του στιγμή το αριστούργημα «Καλά Χριστούγεννα, κ. Λώρενς» του Ναγκίσα Οσιμα (υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα Κανών το 1983). Κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του, ο ρόλος που του δίνει ο βραβευμένος σκηνοθέτης θίγει την ομοφυλοφιλική έλξη δύο αντιπάλων στρατιωτών που προέρχονται από διαφορετικούς κόσμους και συναντιούνται σε ένα γιαπωνέζικο στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Αμέσως μετά ντύθηκε δράκουλας για να πρωταγωνιστήσει το 1983 στο βαμπιρικό «Αίμα και πάθος» (σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τόνι Σκοτ, αδερφού του Ρίντλεϊ Σκοτ) πλάι στην Κατρίν Ντενέβ (ήταν η βρικόλακας σύζυγος του) και τη Σούζαν Σάραντον (νεαρά που τον διεκδικούσε). Κουρασμένος από το πέρασμα των ετών, αλλά ακόρεστος για αίμα ο Μπόουι μοιάζει ιδανικός ήρωας μιας ταινίας που ξεχειλίζει ερωτισμό.

Λίγο μετά ήρθε αντιμέτωπος με τον εαυτό του στο «Absolute Beginners» (1986) που καταγράφει τη λονδρέζικη ζωή. Ειρωνικός και σκεπτικός, ντυμένος Πόντιος Πιλάτος στον «Τελευταίο πειρασμό» του Μάρτιν Σκορσέζε (με τον Γουίλεμ Νταφόε στον ρόλο του Ιησού και τον Χάρβει Καϊτέλ σε αυτόν του Ιούδα) έκλεισε τη δεκαετία του ’80 για να μπει στα ’90ς και να ερμηνεύσει τον Αντι Γουόρχολ στην ταινία «Basquiat».

Φινάλε σε αυτήν τη σημαντική καριέρα έβαλε ουσιαστικά με τη συναρπαστική του ερμηνεία στον ρόλο του εφευρέτη Νίκολα Τέσλα στο θρίλερ «The Prestige» του Κρις Νόλαν.

Στη θεατρική σκηνή

Ο Ντ. Μπόουι έπαιξε στο θεατρικό «Ο Ανθρωπος Ελέφαντας», βασισμένο στο έργο του Φρέντερικ Τρεβς, μια σπουδή πάνω στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Ξεκίνησε πρόβες στις αρχές Ιουλίου και η πρεμιέρα δόθηκε στις 6 Αυγούστου 1980 στο Κέντρο Παραστατικών Τεχνών του Ντένβερ. Ο ρόλος ήταν δύσκολος, καθώς έπρεπε να ερμηνεύσει έναν ήρωα με σωματικές αναπηρίες.

Εκπαιδευμένος από τις μεταμορφώσεις του ως ροκ τραγουδιστή και την πολυμήχανη σκηνική παρουσία του από τις συναυλίες, κατάφερε να αποδώσει τον παραμορφωμένο ήρωα Τζον Μέρικ και τον πολύπλοκο χαρακτήρα του. Κατάφερε να σχεδιάσει στη σκηνή το πολύ ανθρώπινο και τρυφερό πλάσμα μέσα στο σώμα ενός τέρατος. Η κριτική έγραψε για την άρτια γνώση των εκφραστικών μέσων από τον Μπόουι όπως και για τη φωνή του αφού κατόρθωσε να σχεδιάσει ένα πολύ ανθρώπινο πλάσμα μέσα στο σώμα ενός τέρατος.  Ε.Μ.

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Και τώρα οι τρεις τους!
Μαρινέλλα - Βιτάλη - Γλυκερία. Οι κορυφαίες τραγουδίστριες συναντιούνται πρώτη φορά επί σκηνής. Τρεις μεγάλες φωνές ενώνουν πρώτη φορά τις δυνάμεις τους για μια περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, αποδεικνύοντας ότι...
Και τώρα οι τρεις τους!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ακουστική πλευρά του Τζακ Γουάιτ
«Jack White Acoustic Recordings 1998-2016». Ο τρελάρας πρώην frontman των White Stripes επιστρέφει με νέο διπλό άλμπουμ στις 9 Σεπτεμβρίου που περιλαμβάνει τα σημαντικότερα τραγούδια της πορείας του.
Η ακουστική πλευρά του Τζακ Γουάιτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα διαμάντι 30 ετών
Είναι ποπ και χαριτωμένη η Μαρίνα-Λαμπρινή Διαμαντή ή Marina and the Diamonds αν προτιμάτε, έχει ελληνική καταγωγή αλλά παίζει πρώτη φορά στην Αθήνα. Αύριο Σάββατο το ταλαντούχο κορίτσι θα δώσει ένα μοναδικό...
Ενα διαμάντι 30 ετών
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο συνθέτης που δίνει φωνή στη φύση
Ούτε δεκαπέντε μέρες δεν έχει κυκλοφορήσει το νέο άλμπουμ του Ιταλού συνθέτη και πιανίστα Λουντοβίκο Εϊνάουντι κι είναι βέβαιο πως το φανατικό ελληνικό κοινό του όλο και κάποιο κομμάτι έχει ξεχωρίσει. Για άλλη...
Ο συνθέτης που δίνει φωνή στη φύση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
Σπουδαίος συνθέτης και σπάνιος άνθρωπος, ο Γιάννης Σπανός πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Ευγενικά και μελωδικά κάθισε επί έξι δεκαετίες στο πιάνο του και περιέγραψε με τον πιο τρυφερό τρόπο την απουσία, τη...
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ζήσαμε απερίσκεπτα, αντί για την αλήθεια προτιμήσαμε εκείνους που μας παρέσυραν»
Φορτσάτος καταστρώνει τα καινούργια του σχέδια: με εκείνον οικοδεσπότη το ιστορικό «Αλσος» στο Πεδίον του Αρεως μετατρέπεται σε νέο καλλιτεχνικό στέκι απ’ όπου θα παρελάσουν όλο τον χειμώνα δεκάδες...
«Ζήσαμε απερίσκεπτα, αντί για την αλήθεια προτιμήσαμε εκείνους που μας παρέσυραν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας