• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.2°C / 11.9°C
    0 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.4°C / 8.8°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.6°C
    1 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    4 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    5°C 2.0°C / 7.9°C
    2 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.6°C / 2.8°C
    2 BF
    80%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.2°C / 11.6°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 15.2°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 4.9°C / 10.9°C
    4 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 16.3°C
    2 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.6°C / 10.7°C
    1 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.2°C / 13.2°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 3.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 3.5°C / 7.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    13°C 5.8°C / 12.8°C
    1 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.4°C / 12.1°C
    1 BF
    80%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 0.3°C / 7.7°C
    0 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.2°C / 9.4°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    1 BF
    83%

Το χαμόγελο του Μάνου στη Νέα Υόρκη

  • A-
  • A+

Στα μέσα της δεκαετίας του '60 ο Μάνος Χατζιδάκις αποφάσισε πως ήθελε να ζήσει στο εξωτερικό. Ο ίδιος περιέγραφε τη φυγή του ως «προσπάθεια αποτίναξης του ζυγού από μια διασημότητα που δεν τη θέλησα και από μια φήμη που μάλλον απεχθάνομαι». Προορισμός η Νέα Υόρκη. Εκεί θα συναντηθεί με την αφρόκρεμα της μουσικής, θα γράψει κάποια από τα κορυφαία έργα του, θα αναμετρηθεί με τον εαυτό του.

Δύο από τα σημαντικότερα άλμπουμ που συνέθεσε κατά την παραμονή του στις ΗΠΑ παρουσιάζονται την Παρασκευή και το Σάββατο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. Στο πόντιουμ θα ανέβει ο Λουκάς Καρυτινός. Την καλλιτεχνική επιμέλεια της παραγωγής υπογράφει ο Γιώργος Χατζιδάκις.

Το «Χαμόγελο της Τζοκόντα» είναι το έργο του που πιο εύκολα από όλα χαρακτηρίζεται κορυφαίο του. Είναι απλό να λυγίσεις στο συναίσθημά του, να υποκλιθείς στη μουσική ιδιοφυΐα του Κουίνσι Τζόουνς που επιμελήθηκε την παραγωγή ντύνοντάς την με τζαζ μανδύα, να παρασυρθείς από τον δημιουργικό οίστρο του συνθέτη που φανερώνεται από την πρώτη νότα τού «Οταν έρχονται τα σύννεφα», με το οποίο ξεκινά αυτός ο μέγιστος δίσκος.

Τα δέκα τραγούδια γράφτηκαν αρχικά για να τα ερμηνεύσει η Ζακλίν Ντανό στο Παρίσι το 1962. Τελικά ηχογραφήθηκαν στη Νέα Υόρκη το 1965 μόνο με ορχήστρα.

Οι συναυλίες στην επέτειο των 50 χρόνων από την κυκλοφορία του «Χαμόγελου» συμπίπτουν με την έκδοση σε ψηφιακό δίσκο της στερεοφωνικής εγγραφής του έργου, όπως αποτυπώθηκε μόνο στην αμερικανική έκδοσή του, ο οποίος μας ήλθε πρόσφατα από την Αμερική. Η έκδοση θα περιέχεται σε ένα συλλεκτικό Βox μαζί με ακόμη έναν ψηφιακό δίσκο, όπου ο Μάνος Χατζιδάκις παίζει στο πιάνο έξι από τα θέματα του έργου στην πρωτότυπη ηχογράφησή τους.

Μυστικά, πάντως, σ' αυτόν τον δίσκο δεν υπάρχουν. Ο ίδιος, βλέπετε, κρατώντας το άτυπο ημερολόγιο του δίσκου, σημειώνει πλάι στην κάθε σύνθεση λεπτομέρειες με τις οποίες ουσιαστικά εξηγεί στον ακροατή. Ολα ξεκίνησαν σε μια παρέλαση στη Νέα Υόρκη.

Ηταν ένα κυριακάτικο φθινοπωρινό απόγευμα του 1963, στην πλημμυρισμένη από κόσμο 5η Λεωφόρο. «Συνάντησα μια γυναικούλα να περπατάει μοναχή με μιαν απελπισμένη αδιαφορία για ό,τι συνέβαινε γύρω της, χωρίς κανείς να την προσέχει», γράφει στο σημείωμα του δίσκου ο συνθέτης.

«Εμεινα στυλωμένος, ο μόνος που την πρόσεξε… Χωρίς να καταλάβω, είχα σταθεί έξω από το βιβλιοπωλείο του Ριτζιόλι και στη βιτρίνα του απέναντί μου ακριβώς, βρισκότανε ένα βιβλίο για τον Ντα Βίντσι, με την Tζοκόντα στο εξώφυλλό του να μου χαμογελά απίθανα αινιγματική, αυτόματα μεγεθυμένη, όσο η γυναίκα που χάθηκε στον δρόμο…

»Τα δέκα αυτά τραγούδια γράφτηκαν μ’ ένα συγκερασμό απελπισίας και αναμνήσεων. Το θέμα είναι η γυναίκα έρημη μες στη μεγάλη πόλη. Το κάθε τραγούδι είναι κι ένας μονόλογός της, κι όλα μαζί συνθέτουν την ιστορία της. Μια ιστορία σύγχρονη και παλιά μαζί».

Εξαιρετικά συγκινητική είναι κι η ιστορία που γράφει για τη μητέρα του πλάι στο κομμάτι «Προσωπογραφία της μητέρας μου». «Θα 'θελα να 'χε σταματήσει ο χρόνος εκείνη τη στιγμή που μ' έχει αντίκρυ της και με κοιτάζει. Γνωρίζω εκείνη τη στιγμή καλά, μα δεν μπορώ, ούτε μπορεί να τη σταματήσει. Κι έτσι θα μείνει πάντα στη μνήμη μας ευγενική, και τρυφερή να καρτεράει μια-δυο στιγμές που πέρασαν, μια-δυο στιγμές που έζησα μοναδικά για εκείνη».

Το «Blue», από την άλλη, είναι η μουσική με την οποία έντυσε το ομώνυμο ποιητικό και εναλλακτικό γουέστερν του Σίλβιο Ναριτσάνο. Το έργο ηχογραφήθηκε στο Χόλιγουντ με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λος Αντζελες και σολίστ στην κιθάρα τον σπουδαίο Βραζιλιάνο Λαουρίντο Αλμέιντα (στις συναυλίες του Μεγάρου στην κιθάρα θα ακούσουμε τον Γιώργο Μουλουδάκη).

Ο ίδιος ο συνθέτης περιγράφει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο εσώφυλλο του δίσκου: «Στο 1968 το Χόλιγουντ ζούσε την επανάσταση των λουλουδιών, με πολλά παραισθησιογόνα, με αρκετή διστακτική ερωτική ελευθερία και με μια εφημερίδα εβδομαδιαία, τη Free Press, που την πουλούσαν με φανατισμό, εθελοντικά, νέοι στα πεζοδρόμια της Σάνσετ Στριπ.

» Τον ίδιο καιρό η Παραμάουντ γύριζε ένα φιλόδοξο γουέστερν με σκηνοθέτη έναν Καναδό, τον Ναριζάνο, με πρωταγωνιστές έναν Αγγλο, τον Τέρενς Σταμπ κι έναν Μεξικανό, τον Ρικάρντο Μονταλμπάν, και με συνθέτη έναν Ελληνα, εμένα. Μέσα σ' αυτό το μεθυστικό πανηγύρι προσπάθησα να ξεπεράσω σε ομορφιά τον Τέρενς Σταμπ κι έγραψα αυτή τη μουσική του “Blue”».

Info:

Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», 20.30. Τιμές: Φοιτ., ΑμεΑ: 10. Συνταξιούχοι, 65+: 12. Ζώνη Γ: 25. Ζώνη Β: 35. Ζώνη Α: 40, Διακεκριμένη: 55.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Προθέρμανση για συναυλία
Το νέο άλμπουμ των The Last Shadow Puppets «Everything You ’ve Come to Expect» (Domino), ηχογραφημένο στην Καλιφόρνια, κυκλοφορεί εδώ και μερικές μέρες με έξοχο artwork και έντεκα τραγούδια-δώρο στους...
Προθέρμανση για συναυλία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με ρεπερτόριο Μπετόβεν και Σκαλκώτα, εμπνευσμένο από τον Κολοκοτρώνη
Λίγο πριν από την εμφάνιση στο Young Euro Classic, το σημαντικότερο φεστιβάλ διεθνώς για ορχήστρες νέων μουσικών, στο Βερολίνο, η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων συναντά το κοινό της σε Δελφούς και Κέρκυρα.
Με ρεπερτόριο Μπετόβεν και Σκαλκώτα, εμπνευσμένο από τον Κολοκοτρώνη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μουσική επιστρέφει στο αιγινήτικο καλοκαίρι
Το 15ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας έχει προετοιμάσει 8 μουσικές βραδιές (8 έως 28/8) στην Αυλή του Ναού του Σωτήρος και στην Παραλία της Αύρας, με Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες.
Η μουσική επιστρέφει στο αιγινήτικο καλοκαίρι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αποθέωση στο Καλλιμάρμαρο
Μία αξέχαστη βραδιά πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Καλλιμάρμαρο με τους Αννα Νετρέμπκο, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Γιουσίφ Εϊβάζοφ και Δημήτρη Πλατανιά να χαρίζουν ένα μαγικό μουσικό ταξίδι με έργα Βέρντι.
Αποθέωση στο Καλλιμάρμαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σάιμον Ρατλ - Λεωνίδας Καβάκος: συνάντηση κορυφής
Η ΕΡΤ2 θα μεταδώσει σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση, τη συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου υπό τη διεύθυνση του σερ Σάιμον Ρατλ και με σολίστ τον Λεωνίδα Καβάκο.
Σάιμον Ρατλ - Λεωνίδας Καβάκος: συνάντηση κορυφής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πρωτοχρονιά με άρωμα Επιδαύρου
Ανήμερα την Πρωτοχρονιά, το Φεστιβάλ Αθηνών προβάλλει το ρεσιτάλ του Λεωνίδα Καβάκου που έγινε το καλοκαίρι στην Επίδαυρο, στο διαδικτυακό του κανάλι στο YouTube.
Πρωτοχρονιά με άρωμα Επιδαύρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας